مصرف برنج چه فوایدی برای بدن انسان دارد؟

برنج یکی از گیاهان مهمی است که در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای آسیایی به عنوان غذای اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحقیقات بسیار زیادی بر روی برنج انجام شده که نشان می‌دهد این گیاه از چه خواص درمانی برخوردار است. اگر دوست دارید در این باره بیشتر بدانید و اطلاعات مفیدترین به دست آورید، مطالعه این مطلب به شما بسیار کمک خواهد کرد. مصرف برنج چه فوایدی برای بدن انسان دارد؟

چرا نباید مصرف برنج را از رژیم غذایی خود حذف کنیم؟

از مهمترین خواص برنج می توان به فواید آن برای دستگاه گوارش اشاره کرد. همچنین این ماده غذایی دارای ۴۰ نوع مختلف است که می تواند تامین کننده ویتامین B مورد نیاز بدن باشد. این گیاه مغذی اگر با سبوس مصرف شود، دارای ویتامین های کامل گروه B همچنین ویتامین E می باشد. بنابراین برای سلامتی دستگاه گوارش و جلوگیری از ریزش مو و همچنین جوانسازی پوست بسیار مفید است. این ماده مغذی دارای خواص بی شماری برای سلامتی است که به همین دلیل نباید آن را به صورت کامل از رژیم غذایی و حتی رژیم های لاغری حذف کرد.

خواص برنج برای سلامتی

فواید شگفت انگیز برنج برای پیشگیری از بیماری ها

برخی از مهمترین خواص برنج عبارتند از:

  • حفظ محدوده سالم وزن
  • کاهش التهاب ها
  • بهبود سطح کلسترول خون
  • کاهش ریسک بیماری های قلبی عروقی
  • کنترل فشار خون 
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان 
  • درمان مشکلات گوارشی
  • کمک به درمان اختلالات روانی
  • تقویت کننده سیستم ایمنی
  • سلامتی و جوانی پوست 
  • بهبود رشد موها و جلوگیری از ریزش مو
  • پیشگیری از بیماری های مردانه نظیر پروستات و ...
  • کمک به تنظیم هورمون های زنانه و جلوگیری از تنبلی تخمدان 

مطلب پیشنهادی: خواص سبوس برنج

خواص برنج برای پیشگیری از بیماری ها

۱- کنترل وزن با مصرف صحیح برنج

با مصرف برنج در سطح معتدل، می‌توان به حفظ وزن سالم کمک کرد. کم بودن چربی و کالری برنج می‌تواند گزینه‌ای عالی برای کنترل وزن باشد. شاید کمی عجیب به نظر برسد اما برنج حتی در فرایند کاهش وزن نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. البته به شرطی که زیر نظر یک متخصص تغذیه مورد استفاده قرار گیرد.

۲- کاهش التهاب های بدن

ترکیبات موجود در برنج به خصوص فیبر و مواد معدنی مانند منگنز دارای خواص ضد التهابی هستند و به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا مصرف برنج نقش بسیار زیادی در درمان بیماری‌های التهابی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: مواد غذایی ضد التهاب

۳- بهبود دهنده سطح کلسترول خون

برنج حاوی مواد معدنی مانند فیتوسترول‌ها است که می‌توانند سطح کلسترول خون را کاهش دهند و به حفظ سلامتی قلب کمک کنند. این موضوع باعث می‌شود تا مصرف‌کنندگان برنج کمتر در خطر ابتلا به چربی خون قرار بگیرند.

۴- کاهش ریسک بیماری قلبی-عروقی با مصرف برنج

برنج حاوی فیبر قابل توجهی است که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که در کشورهایی که برنج به عنوان غذای اصلی مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمتر است.

چرا باید برنج بخوریم

۵- کنترل فشار خون

کنترل فشار خون یکی دیگر از خواص برنج است که نباید از آن غافل شد. به طور کلی می‌توان گفت برنج دارای سدیم کمی است که می‌تواند به کنترل فشارخون کمک کند. افرادی که از بیماری فشار خون بالا رنج می‌برند، می‌توانند با قرار دادن برنج در رژیم غذایی خود یک قدم به سلامتی نزدیک‌تر شوند.

۶- کاهش ریسک ابتلا به سرطان

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما برخی از متخصصان بر این باورند که مصرف برنج می‌تواند شانس ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها مخصوصا سرطان معده را کاهش دهد. البته کسانی که از بیماری سرطان رنج می‌برند نیز می‌توانند با استفاده از برنج نقش بسیار زیادی در سلامت جسمی خود ایفا کنند و به درمان نزدیک‌تر شوند.

۷- درمان اختلالات گوارشی

افرادی که از اختلالات گوارشی مانند معده درد، اسهال، استفراغ و سوءهاضمه رنج می‌برند، بهتر است پس از مشورت با یک متخصص تغذیه مصرف برنج را در رژیم غذایی خود قرار دهند. جالب است بدانید که میزان برنج مصرفی توسط شما نیز نقش بسیار زیادی در سلامتی دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود اگر قصد مصرف این گیاه به منظور درمان بیماری خاصی را دارید، حتما با متخصصان تغذیه مشورت کنید.

۸- درمان اختلالات روانی

از دیگر خواص برنج می‌توان به درمان اختلالات روانی مانند افسردگی اشاره کرد. این گیاه نه تنها می‌تواند در درمان اختلالات روانی مفید باشد، بلکه می‌تواند نقش بسیار زیادی در جلوگیری از ابتلا به این عارضه ایفا کند. تمامی کسانی که به فکر سلامت روح و جسم خود هستند، پس از مشورت با متخصصان تغذیه می‌توانند این گیاه را نیز در کنار سایر مواد مغذی استفاده کنند تا جسم و روحی سالم‌تر داشته باشند.

۹- تقویت سیستم ایمنی

برنج سرشار از انواع ویتامین، مواد معدنی و مغذی است. به همین دلیل می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در تقویت سیستم ایمنی داشته باشد. کسانی که می‌خواهند سیستم ایمنی قوی‌تر داشته باشند و اینگونه از ابتلا به امراض مختلفی جلوگیری کنند، می‌توانند با مصرف برنج به این هدف خود نزدیک‌تر شوند. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مصرف برنج به تنهایی نمی‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی شود. ضروری است که شما در کنار برنج از سایر مواد غذایی مفید نیز استفاده کنید.

فواید مصرف برنج

۱۰- سلامتی و جوان سازی پوست

اگر دوست دارید پوستی زیبا، شفاف و جوان داشته باشید مصرف خوراکی و موضعی برنج می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند. تحقیقات گسترده انجام شده نشان می‌دهد که ویتامین A موجب در برنج شانس ابتلا به بیماری‌های پوستی فراوانی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تا فرد مصرف کننده ظاهری جذاب‌تر و درخشان‌تر داشته باشد. جالب است بدانید که برنج می‌تواند به عنوان یک ماسک طبیعی برای پوست استفاده شود. آن را می‌توان با دیگر مواد مانند عسل، ماست یا آووکادو ترکیب کرده و روی پوست متقاضی بگذارید تا پوست نرم و مرطوب شود.

۱۱- سلامت مو و جلوگیری از ریزش موها

اگر موهای شما نیاز به تقویت دارد، استفاده از برنج به عنوان ماسک مراقبت از مو می‌تواند به حفظ سلامت بیشتر و جلوگیری از ریزش مو کمک کنید. مزایای برنج برای مو باعث شده است تا در سراسر جهان شرکت‌های داروسازی بسیاری تصمیم بگیرند از این گیاه برای ساخت انواع شامپو و همچنین محصولات مراقبت از مو استفاده کنند. در منزل با مخلوط کردن با برنج خشک یا آب برنج و موادی مانند روغن زیتون یا عسل، می‌توانید اسکرابی طبیعی برای مراقبت از موهای خود بسازید.

۱۲- خواص برنج برای مردان و پیشگیری از بیماری های مردانه 

مصرف برنج می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامت جنسی مردان داشته باشد و کمک کند تا مردان کمتر در خط. ابتلا به پروستات قرار گیرند. علاوه بر این مصرف منظم برنج می‌تواند به افزایش کیفیت اسپرم کمک کند و نقش بسیار زیادی در تقویت قدرت باروری داشته باشد. برنج همچنین می‌تواند در تنظیم هورمون‌های مردانه و افزایش قوای جنسی مردان موثر باشد. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا بسیاری از متخصصان استفاده از این گیاه را به مردان توصیه کنند.

۱۳- خواص برنج برای زنان

زنان نیز از خواص برنج بی‌بهره نمانده‌اند. مصرف برنج در زنان می‌تواند به کنترل هورمون‌های جنسی و افزایش قوای جنسی کمک شایانی کند. علاوه بر این باید بدانید که مصرف برنج شانس ابتلا به بیماری‌های زنان بسیاری را مانند آندومتریوز و تنبلی تخمدان کاهش می‌دهد. بانوان همچنین با مصرف این گیاه در دوران قاعدگی می‌توانند تاثیر بسیار زیادی در کاهش دردهای خود داشته باشند.

اهمیت مصرف اصولی برنج در رژیم غذایی روزانه

اهمیت مصرف اصولی برنج در رژیم غذایی روزانه 

در این مطلب به بررسی خواص برنج پرداختیم و اطلاعات مفیدی را در این باره ارائه دادیم. توجه داشته باشید که برای برخورداری از خواص گسترده بیان شده ضروری است که طبق یک رژیم غذایی اصولی پیش روید. به همین دلیل توصیه می‌شود که حتما با متخصصان تغذیه مجموعه غفاری دایت مشورت کنید تا با توجه به شرایط جسمی‌تان بهترین رژیم غذایی برای شما در نظر گرفته شود. لاغری با رژیم برنج کمک می‌کند تا شما به سلامت جسمی خود کمک کنید و وزن ایده‌آلی داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: طرز تهیه غذای رژیمی با برنج


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (1 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه