مواد غذایی ضد التهابی را بشناسید!

التهاب راهی است که بدن از خود در برابر عفونت ، بیماری یا آسیب محافظت می‌کند. به‌عنوان بخشی از پاسخ التهابی ، بدن تولید گلبول‌های سفید خون، سلول‌های ایمنی و موادی به نام سیتوکین را که به مبارزه با عفونت کمک می‌کنند، افزایش می‌دهد. علائم کلاسیک التهاب حاد یا همان کوتاه‌مدت شامل قرمزی، درد، گرما و تورم است. از طرف دیگر، التهاب مزمن که طولانی‌مدت است اغلب در داخل بدن رخ می‌دهد و هیچ علائم قابل‌توجهی ندارد. این نوع التهاب می‌تواند بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی ، بیماری کبد چرب و سرطان را هدایت کند. مواد غذایی ضد التهابی را بشناسید!

التهاب مزمن یا طولانی‌مدت همچنین می‌تواند هنگام چاقی یا استرس در افراد اتفاق بیفتد. به لطف استرس بالا و استفاده فراوان از غذاهای فرآوری شده، بسیاری از ما امروزه دچار التهاب مزمن هستیم. نوع شدیدی از التهاب که تعادل بدن را از بین می‌برد و خطر همه‌چیز ازجمله آکنه و آلرژی تا مشکلات روده، اختلالات عصبی، بیماری‌های خود ایمنی و درد مفاصل را افزایش می‌دهد. برای کنترل نوع غذا خوردن خود و کاهش التهاب با ما در غفاری دایت همراه باشید تا مواد غذایی ضد التهابی را به شما بگوییم.

مطلب پیشنهادی: روش های درمان التهاب حاد و مزمن

مواد غذایی ضد التهابی مفاضل

۱- مواد غذایی ضد التهابی مفاصل

مصرف برخی مواد غذایی خاص به‌طور کامل درد و التهاب مفاصل را از بین نمی‌برد، اما انتخاب‌های غذایی درست می‌تواند به کاهش درد و ناراحتی مفاصل کمک کرده و از بروز التهاب پیشگیری کنند که می‌تواند نقش چشمگیری در بهبود کیفیت زندگی و توانایی شرکت در فعالیت‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برید، داشته باشد. این مواد غذایی شامل:

سبزیجات برگ‌دار تیره

سبزیجات برگ‌دار مانند برگ‌های کولارد، برگ‌های خردل، اسفناج، برگ چغندر سوئیسی و برگ‌های شلغم، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که در برابر التهاب از بدن محافظت می‌کنند.

ماهی و غذاهای دریایی

اسیدهای چرب امگا-3 موجود در ماهی و غذاهای دریایی به‌واسطه توانایی‌های ضدالتهاب خود شناخته‌شده هستند

سیر

سیر از خواص ضد التهاب برخوردار است و به‌واسطه خاموش کردن مسیرهایی که به التهاب منجر می‌شوند، عملکردی مشابه با داروی ایبوپروفن دارد. ۱۴ خاصیت سیر خام برای سلامتی را از اینجا بخوانید. 

زنجبیل

 یک داروی طبیعی برای سرماخوردگی، ناراحتی معده و فشارخون بالا است و همچنین از خواص ضدالتهاب قوی سود می‌برد.

قارچ

 برخی از انواع قارچ‌ها در حالت خام فعالیت ضد التهاب داشته، اما برخی از آن‌ها پس از قرار گرفتن در معرض حرارت توانایی خود در این زمینه را از دست می‌دهند.

روغن‌ زیتون

 دارای یک ماده ضد التهاب دیگر به نام اولئوکانتال نیز است که از تولید آنزیم هایی مسبب التهاب در بدن بخصوص مفاصل پیشگیری می کند.

سیب‌زمینی شیرین

منبعی عالی برای مواد مغذی ضد التهاب، مانند ویتامین‌های C و E که آنتی‌اکسیدان‌هایی قدرتمند هستند و کاروتنوئیدهای آلفا-کاروتن و بتا-کاروتن است.

مطلب پینشهادی: فواید و خواص سیب زمینی

مواد غذایی ضد التهاب مغز

۲- مواد غذایی ضد التهاب مغز

التهاب بخصوص التهاب مزمن بر کل بدن ازجمله مغز تأثیر می‌گذارد. ازآنجاکه مغز بسیار ظریف و حساس است، التهاب جزئی می‌تواند منجر به مشکلات جدی ازجمله افسردگی، آلزایمر، اضطراب و ... شود. التهاب مغزی غیرقابل‌کنترل نیست و می‌توان با تغییر در رژیم غذایی خود، مغز را سالم نگه داشت. این مواد غذایی شامل:

شکلات تیره

این نوع شکلات حاوی مقادیر بالایی کاکائو است. کاکائو از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها غنی است. این مواد التهاب را در بدن کاهش می‌دهند.

قهوه و چای

مصرف متوسط قهوه با افزایش طول عمر ارتباط دارد. قهوه و چای حاوی کافئین هستند که خود عامل کاهش التهاب مغز است و خطر ابتلا به بیماری‌های شناختی مرتبط با سن را کاهش می‌دهد.

جینگو بیلوبا

یک داروی گیاهی است که گردش خون را در کل بدن بهبود می‌بخشد و فرایند خون‌رسانی به مغز را نیز افزایش می‌دهد. این فرایند با کاهش التهاب مغز همراه است.

چای سبز

چای سبز دارای ماده فعالی است که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می‌کند. مطالعات نشان داده که این ماده با التهاب مغزی ناشی از مصرف چربی‌های ناسالم مبارزه می‌کند.

ذغال اخته و گردو

هردو ماده غذایی با التهاب مغز مبارزه می‌کنند. آن‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی برای مهار رادیکال‌های آزاد در بدن هستند.

زردچوبه

ادویه زردچوبه حاوی کورکومین است؛ ماده‌ای که مزایای بی‌شماری برای مغز دارد. کاهش سطح کورکومین در بدن باعث التهاب مغز می‌شود. جهت مطالعه سایر خواص بی نظیر زردچوبه این مقاله از غفاری دایت را بخوانید. 

مواد غذایی ضد التهاب ریه

 

۳- مواد غذایی ضد التهاب ریه

تغذیه مناسب به‌طور غیرمستقیم بر سلامت ریه تأثیر دارد رژیم غذایی پرچرب باعث ایجاد مشکلات قلبی و عروقی می‌شود که ممکن است بر روی ریه‌های ما نیز تأثیر منفی بگذارد و حتی یکی از دلایل ابتلا به سرطان ریه یا مشکلات دیگری مانند آسم برونشیت ذات‌الریه و غیره باشد. این ۱۵ خوراکی به‌سلامت ریه کمک کرده و باعث کاهش التهاب ریه می‌شود.

 فلفل

وجود کپسایسین در فلفل به ترشح مخاط کمک می‌کند و این امر دستگاه تنفسی را پاک‌کرده و از غشای مخاطی در آن محافظت می‌کند. همچنین بتاکاروتن موجود در فلفل از ما در برابر آسم محافظت می‌کند و دارای خواص ضد سرطان، ضدالتهاب و ضد اختلالات تنفسی است.

گردو

ازآنجایی‌که گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است مصرف روزانه آن می‌تواند به بدن برای دفع اختلالات تنفسی کمک کند.

میوه‌های نارنجی‌رنگ

میوه‌های نارنجی‌رنگ مانند پاپایا پرتقال و کدوتنبل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C هستند ازاین‌رو این میوه‌ها به مبارزه با عفونت‌ها و کاهش التهاب کمک می‌کنند.

مرغ

مرغ منبع غنی سلنیوم روی و پروتئین بدون چربی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن شمارا تقویت کند یک‌کاسه سوپ مرغ داغ با مقداری فلفل سیاه به نازک شدن مخاط و تمیز شدن راه عبور هوا کمک خواهد کرد که درنتیجه این امر ریه‌های شما را سالم نگه خواهد داشت.

زردآلو

زردآلو منبع غنی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانند ویتامین C ویتامین E بتاکاروتن و لیکوپن است که با از بین بردن رادیکال‌های آزاد اکسیژن که می‌تواند باعث بسیاری از انواع بیماری‌های ریه شود به‌سلامت ریه کمک می‌کند

کلم بروکلی

کلم بروکلی سموم نیکوتینی که هنگام سیگار کشیدن در ریه‌ها ذخیره‌شده است را از بین می‌برد و سولفورافان موجود در آن ریه‌ها را از آسیب‌های ناشی از استعمال سیگار بهبود می‌بخشد و می‌تواند در پیشگیری از سرطان ریه کمک کند

گریپ‌فروت

گریپ‌فروت حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین C و ویتامین B6 تیامین اسیدفولیک و منیزیم است و همچنین منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هست که همه خاصیت ضدالتهابی دارند.

پیاز

پیاز منبع غنی از اسیدفولیک ویتامین B6 و ویتامین c است این مواد خاصیت ضد سرطانی دارند و از گرفتگی برونش جلوگیری می‌کنند.

سیب

سیب حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام کوئرستین است این ماده با بیماری‌های ریه مبارزه کرده و از ریه‌ها در برابر اثرات مضر سیگار و آلودگی هوا محافظت می‌کند. جدا از این سیب منبع غنی ویتامین C هست که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و ریه‌ها را سالم نگه می‌دارد.

انار

این میوه به‌عنوان درمانی جایگزین برای سرطان ریه به‌حساب می‌آید. اسید پونیک در انار به پاک‌سازی مخاط در گلو سینه و ریه‌ها کمک می‌کند و سرفه را تسکین می‌بخشد.

 

مواد غذایی ضد التهابی روده

 

۴- مواد غذایی ضد التهابی روده

این غذاها موجب داشتن یک سیستم گوارشی قوی و غلبه بر مشکلات التهابی معده و روده هستند.

دارچین

دارچین یکی از مواد غذایی است که دارای خاصیت فراوانی است که چند مورد آن شامل مواد زیر است: پیشگیری از بیماری آلزایمر و ام‌اس (مولتیپل اسکلروزیس) تا کاهش پروفایل‌های لیپیدی و گلوکز در خون...

سبزی‌های چلیپایی

سبزی‌های چلیپایی (به شکل صلیب) که شامل سبزی‌های نظیر جوانه بروسیا، کلم، کلم بروکلی، گل‌کلم و کلم‌قمری هستند از مواد غذایی هستند که به علت داشتن ترکیبات دارای خاصیت ضد سرطانی هستند. همچنین آن‌ها برای کاهش التهاب در روده‌ها مفیدند.

میوه‌های تیره‌رنگ ضد التهاب هستند

شما می‌توانید برای سلامت دستگاه گوارش خود از میوه‌های سیاه‌رنگ با غلظت بالایی از پلی فنل ها، مانند انواع توت‌ها، گیلاس‌ها و انگور قرمز استفاده کنید.

اسیدهای چرب امگا 3

این مواد مغذی قدرتمند را باید از طریق رژیم غذایی به دست آورد، زیرا بدن نمی‌تواند آن‌ها را تولید کند. در میان بسیاری از مزایای دیگر که برای ما از طریق مصرف آن‌ها به ارمغان می‌آید، آن‌ها ژن‌هایی را فعال می‌کنند که التهاب در روده را کاهش می‌دهند. غذاهایی که دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند شامل گوشت گاو، ماهی سرد و غذاهای دریایی، گردو، گردو، آجیل کاج، بذر چای، دانه‌های کتان، ریحان، پونه، گل‌میخ، میرورام و ترخون است.

جعفری

جعفری می تواند به بهبود سلامت استخوان و سلامت ادراری کمک کند و یکی از بهترین ویتامین‌ها برای سلامت و کاهش التهاب روده است.

آب گوجه

شما می‌توانید پنج اونس آب گوجه‌فرنگی را برای کمک به روده خود بنوشید و حتی پس از یک دوره مصرف باعث بهبود می‌شوند. این نوشیدنی‌های گیاهی پر از آنتی‌اکسیدان‌ها و لیکوپن است که باعث تعادل در سطح گلوکز شمارا در تمام طول روز می‌شود.

بهترین تغذیه برای درمان التهاب روده

سبزیجات: کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم، آرگولا، هویج، کلم پیچ، چغندر، چغندر، اسفناج، زنجبیل، قارچ و کدو سبز
 
ریشه و غده: سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، سیب زمینی، هویج، کدو حلوایی و شلغم
 
سبزیجات تخمیر شده: کیمچی، کلم ترش، تمپه و میسو
 
میوه ها: نارگیل، انگور، موز، زغال اخته، تمشک، توت فرنگی، کیوی، آناناس، پرتقال، ماندارین، لیمو، لیموترش، میوه شور و پاپایا
 
دانه های جوانه زده: دانه چیا، دانه کتان، تخمه آفتابگردان و غیره
 
غلات بدون گلوتن: گندم سیاه، آمارانت، برنج (قهوه ای و سفید)، سورگوم، تف و جو بدون گلوتن
 
چربی های سالم: آووکادو، روغن آووکادو و روغن زیتون فوق بکر
 
ماهی: ماهی آزاد، ماهی تن، شاه ماهی و سایر ماهی های غنی از امگا 3
 
گوشت و تخم مرغ: تکه های بدون چربی مرغ، گوشت گاو، بره، بوقلمون و تخم مرغ
 
گیاهان و ادویه جات: همه گیاهان و ادویه ها
 
محصولات لبنی پرورشی: کفیر، ماست، ماست یونانی و دوغ سنتی
 
نوشیدنی ها: آب استخوان، چای، شیر نارگیل، شیر آجیل، آب و کومبوچا
 
آجیل: آجیل خام، از جمله بادام زمینی، بادام، و محصولات مبتنی بر آجیل، مانند شیر آجیل

سخن پایانی

 اگر می‌خواهید رژیم غذایی ضدالتهاب داشته باشید باید مصرف فست‌فودها، فراورده‌های گوشتی، غذاهای فراوری‌شده، غلات تصفیه‌شده، خوراکی‌های حاوی قندهای ساده مانند شکر، اسیدهای چرب اشباع یا ترانس، محصولات لبنی پرچرب و چربی‌های حاوی امگا 6 مانند چربی‌های حیوانی را در برنامه غذایی خود محدود کنید.

برای اینکه کمتر دچار التهاب شویم بهتر است مواد غذایی ضدالتهابی را در برنامه غذایی خود قرار داده و مراعات کنیم. برنامه غذایی اصولی و درست را متخصصین تغذیه بر اساس نیازهای بدن شما برایتان تنظیم می‌کنند. بهتر است برای داشتن این برنامه غذایی به سایت غفاری دایت مراجعه کرده و رژیم خود را در قسمت رژیم من دریافت کنید.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (13 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه