لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند و باید آن ها را بدانید!

غذاهای باقیمانده ممکن است فرصتی ایده‌آل برای ساعاتی از روز باشند که به‌طور ناگهانی احساس گرسنگی می‌کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن‌ها را دوباره گرم کنید و بدون هدر دادن دقیقه اضافی در پخت و پز، مزه دار کنید! اما صبر کنید، آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که آیا غذاهایی که دوباره گرم می‌کنید، برای خوردن بی‌خطر هستند یا نه؟ خوب، برخی از غذاهایی که هر روز مصرف می‌کنیم ممکن است پس از گرم کردن مجدد آنقدر ایمن نباشند؛ زیرا ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند. لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند و باید آن ها را بدانید!

 به گفته متخصص تغذیه لوکندرا تومار از کلینیک کاهش وزن دهلی، "در اینجا یک قانون طلایی برای گرم کردن مجدد غذا وجود دارد: هرگز غذاهای پرپروتئین را دوباره گرم نکنید." در این مطلب از غفاری دایت لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند را از دید لوکندرا تومار بخوانید تا این مواد غذایی را دوبار گرم نکنید! پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بدانید آیا می‌شود ماهی را دوبار گرم کرد؟! و یا برنج را چند بار داغ کنیم؟! لیست مهمترین غذاهایی که بهتر است دوبار گرم نشوند عبارتند از:

  • سبزیجات دارای نیترات بالا
  • برنج (بیشتر از دوبار گرم نشود)
  • تخم مرغ
  • جوجه کباب و مرغ
  •  سیب زمینی
  • قارچ
  • روغن های فشرده سرد

مطلب پیشنهادی: بهترین نوشیدنی ها برای هضم غذا

لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند

این مواد غذایی را دوبار گرم نکنید !

در این بخش می‌خواهیم لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند را به شما بگوییم؛ پس برای داشتن یک غذای رژیمی سالم، این مطلب را تا انتها بخوانید!

۱- سبزیجاتی که نیترات بالایی دارند

اگر اسفناج یا هر گونه سبزیجات برگ سبز، هویج، شلغم یا حتی کرفس دارید، از گرم کردن مجدد آن‌ها در مایکروویو خودداری کنید. این سبزیجات غنی از نیترات، هنگامی که دوباره حرارت داده می‌شوند، می‌توانند سمی شوند و مواد سرطان زایی را که عموما ماهیتی سرطانی دارند، آزاد کنند. اسفناج حاوی مقدار زیادی آهن است، بنابراین حرارت دادن و گرم کردن مجدد اسفناج ممکن است آهن موجود در اسفناج را اکسید کند. اکسیداسیون آهن باعث تولید رادیکال‌های آزاد خطرناکی می‌شود که به عنوان عامل بسیاری از بیماری‌ها از جمله ناباروری و سرطان شناخته شده است.

۲- برنج را چند بار داغ کنیم ؟

این مورد از لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند را جدی بگیرید! ممکن است تعجب کنید، اما برنج نیز در این دسته قرار می‌گیرد زیرا مضرات گرم کردن برنج زیاد است. طبق آژانس استانداردهای غذایی (FSA)، با خوردن برنج دوباره گرم شده، ممکن است دچار مسمومیت غذایی شوید. مضرات گرم کردن برنج به دلیل وجود باکتری بسیار مقاوم به نام باسیلوس سرئوس است. گرما این باکتری‌ها را می‌کشد، اما می‌تواند هاگ‌هایی تولید کند که ماهیت سمی دارند. هنگامی که برنج دوباره گرم می‌شود و در دمای اتاق قرار می‌گیرد، هر هاگ موجود در آن می‌تواند تکثیر شود و باعث مسمومیت غذایی در هنگام مصرف شود.

مطلب پیشنهادی: فواید برنج برای سلامتی

۳- دوباره گرم کردن تخم مرغ

همه ما می‌دانیم که تخم مرغ منبع غنی از پروتئین است، با این‌حال، تخم مرغ پخته شده یا تخم مرغ آب‌پز می‌تواند باعث آسیب جدی در زمانی که بارها و بارها در معرض گرما قرار می‌گیرد، باشد. زمانی که تخم مرغ را پختید، فوراً آن را بخورید، اما اگر برای مدت طولانی‌تری نگهداری شد، آن را گرم نکنید، بلکه فقط سرد بخورید، زیرا مواد غذایی با پروتئین بالا، حاوی مقدار زیادی نیتروژن هستند. این نیتروژن ممکن است در اثر گرم شدن مجدد اکسید شده و بیشتر باعث سرطان شود.

۴- جوجه کباب و مرغ

یکی از مهم‌ترین موارد لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند، مرغ است. خوردن مرغ داغ طعم بسیار لذیذی دارد، با این‌حال، اگر مرغ را برای روز بعد ذخیره می‌کنید، به یاد داشته باشید که آن را دوباره و دوباره گرم نکنید و از گرم کردن مجدد جوجه کباب پرهیز کنید. ترکیب پروتئین در این غذا، زمانی که از یخچال خارج می‌شود تا گرم شود، کاملاً تغییر می‌کند. این می‌تواند مشکلاتی را در سیستم گوارش ایجاد کند. مطمئن شوید که آن را در دمای بالا گرم نمی‌کنید.

۵- سیب زمینی

سیب زمینی به عنوان یک غذای اصلی، بهترین و آسان‌ترین برای نگهداری، گرم کردن و مصرف است. متأسفانه، باید تجدید نظر کنید. سیب زمینی منبع غنی ویتامین B6، پتاسیم و ویتامین C است، با این‌حال، اگر دوباره و دوباره گرم شود، احتمال تولید کلستریدیوم بوتولینوم (باکتری‌های ایجاد کننده بوتولیسم) وجود دارد. حتی اگر سیب زمینی پخته شده را در دمای اتاق بگذارید، تولید باکتری فقط افزایش می‌یابد. بنابراین اگر می‌خواهید از رشد باکتری‌ها جلوگیری کنید، بهتر است آن‌ها را در یخچال نگهداری کنید یا اگر ظرف ۱ تا ۲ روز مصرف نشدند، دور بیندازید.

۶- دوباره گرم کردن قارچ

مورد بعدی در لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند، قارچ است. خوردن قارچ به محض آماده شدن توصیه می‌شود. در حالت ایده‌آل، آن‌ها نباید برای مصرف در روز بعد ذخیره شوند، زیرا منبعی از پروتئین‌ها هستند و مقادیر زیادی مواد معدنی دارند و با گرم کردن مجدد آن‌ها، این پروتئین‌ها را بیشتر می‌شکنید و باعث خرابی در سیستم گوارشی می‌شوید. از این رو حرارت دادن آن‌ها باعث تولید سمومی می‌شود که حاوی نیتروژن اکسید شده و رادیکال‌های آزاد است. حتی اگر علاقه‌مند به نگهداری قارچ برای روز بعد هستید، مطمئن شوید که آن‌ها را سرد میل کنید.

مطلب پیشنهادی: خواص قارچ

۷- گرم کردن روغن‌های فشرده سرد ممنوع

یکی از بهترین منابع اسید چرب امگا ۳، روغن فشرده سرد مانند روغن بذر کتان، روغن زیتون و روغن کانولا است. چربی امگا ۳ به درجه حرارت بسیار حساس است، زیرا در دمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد می‌شکند و فاسد می‌شود؛ بنابراین هرگز روغن فشرده را قبل از مصرف گرم نکنید. به گفته Livestrong، روغن‌های مختلف تحمل حرارت متفاوتی دارند. اگر روغن را از حد ایمن آن بیشتر گرم کنید، می‌تواند بخارات سمی تولید کند. غذاهایی که روغن زیادی دارند، نباید در مایکروویو ریخته شوند، زیرا حرارت زیاد ممکن است باعث دود گرفتن روغن و تولید این سموم خطرناک شود. اگر می‌خواهید دوباره آن را گرم کنید، بهتر است آن را کم و آهسته بپزید یا اصلاً نپزید.

مضرات گرم کردن برنج

اصولی و سالم غذا بخوریم!

در این مطلب با لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند، آشنا شدیم و باید بدانیم، همان‌طور که ابتدای مطلب گفته شد، غذاهای پروتئینی را نباید دوبار و در حرارت بالا گرم کرد؛ بنابراین آیا می‌شود ماهی را دوبار گرم کرد؟!

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد به اضافه وزن و بیماری‌های مختلف دچار می‌شوند، نادیده گرفتن تغذیه سالم است. تغذیه سالم، یعنی تغذیه‌ای که در آن نکات سلامتی را بدانید و در عین حال به اندازه کافی از هر ماده غذایی استفاده کنید؛ زیرا چنانچه مواد غذایی به اندازه مصرف شوند، خواص دارند و چنانچه بیشتر از آن مصرف شوند، می‌توانند عوارض زیادی برای بدن داشته باشند. رژیم‌های بهاره غفاری، این میزان اندازه را برای افراد مختلف، بسته به نوع رژیمی که دارند و همچنین ویژگی‌های فردی آن‌ها ارائه می‌دهد و یک رژیم اصولی و سالم را در اختیار آنان قرار می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع رژیم‌های بهاره غفاری، تنها کافیست بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و چنانچه می‌خواهید رژیم خود را همین حالا دریافت کنید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از food.ndtv.com


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (5 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه