روغن کانولا (کلزا) ، از مضرات تا فواید در طب سنتی

روغن کانولا یکی از بهترین روغن‌های طب سنتی است که به دلیل داشتن چربی اشباع کم بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به گونه‌ای که متخصصان طب سنتی مصرف آن را به افراد بسیاری توصیه می‌کنند. سوالات بسیاری در رابطه با روغن و مزایای درمانی آن پرسیده می‌شود. در واقع می‌توان گفت افراد دوست دارند بدانند که با مصرف این روغن چه مزایایی در انتظارشان است؟ آیا این روغن معایبی نیز دارد یا خیر؟ روغن کانولا (کلزا) ، از مضرات تا فواید در طب سنتی

روغن کانولا چیست؟

روغن کانولا یا کلزا  Canola oil نوعی روغن گیاهی با خواص درمانی فراوان می‌باشد. این روغن از دانه‌های گیاه کانولا که گونه‌ای اصلاح شده از کلزا با اسید اروسیک پایین است، گرفته می‌شود. کانولا به دلیل طعم خنثی، نقطه دود بالا و چربی‌های غیراشباع و امگا 3 در آشپزی و پخت و پز جایگاه ویژه‌ای یافته‌ است. به طور کلی می‌توان گفت این روغن برای سرخ کردن، پخت و پز در دمای بالا و همچنین تهیه انواع سالاد و سس‌ها مناسب شده است. مزایای درمانی بسیار زیاد روغن کانولا، آن را به یک گزینه مناسب مصرف توسط افرادی که به سلامت خود بسیار اهمیت می‌دهند، تبدیل کرده است. مهمترین مزیت های روغن کلزا برای سلامتی عبارتند از:

  • کاهش ریسک بیماری های قلبی و عروقی
  • کاهش خطر سکته های قلبی و مغزی
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان ها
  • کمک به زیبایی و سلامتی پوست 
  • کمک به رشد مو
  • کمک به کنترل وزن و درمان چاقی مفرط

مطلب پیشنهادی: بهترین روغن های رژیمی برای لاغری کدامند؟

ارزش غذایی 

روغن کانولا سرشار از مواد مغذی و معدنی است که آن را به یک گزینه مناسب برای استفاده درمانی تبدیل کرده است. ارزش غذایی این روغن به قدری بالا است که زبان از بیان آن ناتوان می‌ماند.

در جدول زیر به بررسی ارزش غذایی این روغن خاص در 100 گرم خواهیم پرداخت:

انرژی

884 کیلو کالری

چربی اشباع

8 گرم

چربی ترانس

⅛ گرم

چربی اشباع

8 گرم

پروتئین

0 گرم

قند

0 گرم

فیبر خوراکی

0 گرم

کربوهیدرات کل

0 گرم

سدیم

0 گرم

کلسترول

0 میلی گرم

ویتامین ث

0 میلی گرم

آهن

0 میلی گرم

منیزیم

0 میلی گرم

ویتامین ب 6

0 میلی گرم

کلسیم

0 میلی گرم

ویتامین D

0 درصد

ویتامین ب 12

0 میکرو گرم

 

مطلب پیشنهادی: مهمترین خواص روغن کنجد برای سلامتی چیست؟

مزایای مصرف روغن کانولا کلزا

مزایای روغن کانولا

مزایای روغن کانولا بیشتر از آنچه است که تصور می‌شود. از مهم‌ترین مزایای این روغن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی

یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی مصرف چربی‌ زیاد است. از آنجایی که این روغن چربی اشباع کمی دارد، ریسک ابتلا از بیماری‌های قلبی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

۲- کاهش ریسک ابتلا به سکته قلبی و مغزی

از دیگر مزایای مصرف این روغن خاص می‌توان به کاهش خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی اشاره کرد. بنابراین اگر دوست دارید سالم بمانید اضافه کردن این روغن به رژیم غذایی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

۳- کاهش ریسک ابتلا به سرطان

تحقیقات نشان داده است افراد با مصرف کانولا می‌توانند نقش بسیاری در کاهش ریسک ابتلا به سرطان داشته باشند. در واقع می‌توان گفت این روغن حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که از بروز سرطان جلوگیری می‌کند.

۴- سلامت و زیبایی پوست

استفاده موضعی از روغن کانولا می‌تواند به درمان خشکی پوست، رفع چین و چروک‌ها، لک‌های پوستی و اگزما کمک کند و باعث شود تا پوستی لطیف، زیبا و درخشان داشته باشید.

۵- سلامت و زیبایی مو

کانولا همچنین به سلامت و زیبایی مو نیز کمک می‌کند. افرادی که از کاهش تراکم مو، شوره، خشکی و ریزش رنج می‌برند می‌توانند موی خود را با کانولا ماساژ دهند تا اثرات فوق‌العاده آن را مشاهده کنند.

۶- کنترل وزن و درمان چاقی

مصرف چربی زیاد یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش وزن محسوب می‌شود. به همین دلیل افراد با هدف کاهش وزن و درمان چاقی به مصرف این روغن کم چربی اقدام می‌کنند.

مطلب پیشنهادی: رابطه روغن کتان و لاغری

مضرات روغن کانولا

حالا که در رابطه با مزایای روغن کانولا صحبت کردیم، ممکن است این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که آیا این روغن معایبی نیز دارد یا خیر؟ در پاسخ باید بگوییم که روغن کانولا نیز مانند هر روغن دیگر دارای یک سری مضرات است که نمی‌توان از آن غافل شد.

اگر شما به مواد تشکیل‌دهنده این روغن حساسیت داشته باشید، ممکن است پس از مصرف علائمی همچنین اسهال، استفراغ، درد معده و یبوست را تجربه کنید. همچنین زیاده‌روی در مصرف این روغن ممکن است یک سری معایب برای شما به دنبال داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: معجزات روغن سیاه دانه 

بهترین روش مصرف

از روغن کانولا می‌توان برای پخت و پز انواع غذا، سرخ کردن مواد غذایی، تهیه نان، سالاد و سس استفاده کرد. علاوه بر این در صنایع مختلف از این روغن برای ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی مانند روان‌کننده‌ها و کرم‌های مراقبت از پوست استفاده می‌شود. این روغن فوق‌العاده نه تنها مزایای بسیاری برای سلامت دارد، بلکه در زمینه زیبایی نیز می‌تواند خواص فراوانی داشته باشد. در این رابطه شما را به خواندن مطلب مرتبط با خواص روغن ماکادمیا برای پوست و مو در جهت زیبایی و سلامتی دعوت می کنیم.

کاربرد روغن کلزا چیست؟

نحوه نگهداری از روغن کلزا

نگهداری از روغن کانولا یک موضوع مهم است که نباید از آن غافل شوید. متخصصان توصیه می‌کنند روغن کانولا را در محل خنک و تاریک مانند کابینت آشپزخانه یا انباری، دور از نور خورشید و گرما در ظرف دربسته مانند بطری شیشه‌ای تیره رنگ نگهداری کنید.

طبق نظر کارشناسان و متخصصین تغذیه، دمای ایده‌آل برای نگهداری از این روغن بین 15 تا 20 درجه سانتیگراد است. بنابراین دمای محیطی که قصد نگهداری از این روغن در آن را دارید باید با دمای ذکر شده مطابقت داشته باشد.

ضروری است درب بطری را بعد از هر بار استفاده محکم ببندید و از قاشق یا ملاقه تمیز برای برداشتن روغن استفاده کنید. همچنین از تماس مستقیم روغن با هوا خودداری کرده و آن را با سایر روغن ها مخلوط نکنید. جالب است بدانید روغن کانولا تصفیه شده را می‌توان تا 24 ماه و روغن کانولا تصفیه نشده را تا 6 ماه در یخچال نگهداری کرد.

مطلب پیشنهادی: خواص شگفت انگیز روغن آووکادو

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی روغن کانولا و خواص درمانی آن پرداختیم. اگر سلامت شما برایتان مهم است، مصرف این روغن می‌تواند گزینه ایده‌آلی باشد.

توجه داشته باشید که این روغن به دلیل داشتن چربی کم بسیار برای ورزشکاران و افرادی که به دنبال لاغری هستند، مناسب شده است. بنابراین اگر کاهش وزن برای شما بسیار مهم است، می‌توانید این روغن را در رژیم غذایی خود قرار دهید. توجه داشته باشید که نمی‌توان انتظار داشت تنها با مصرف این روغن به وزن ایده‌آل خود دست یابید، بنابراین اگر از چاقی رنج می‌برید بهتر است همین حالا رژیم درمانی را زیر نظر متخصصان غفاری دایت آغاز کنید.

مطلب پیشنهادی: از خواص روغن زیتون برای کودکان چه می دانید؟


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه