از خواص جالب روغن نارگیل و مضرات آن چه می دانید؟!

محبوبیت روغن نارگیل در سال‌های اخیر افزایش یافته است، زیرا ادعا می‌شود که می‌تواند همه چیز را از کمک به کاهش وزن تا کند کردن پیشرفت بیماری آلزایمر انجام دهد. بسیاری از تولید کنندگان شروع به استفاده از روغن نارگیل در محصولات بسته بندی کرده‌اند و بسیاری از مردم از آن برای پخت و پز استفاده می‌کنند.

بسیاری از محصولات مانند غذاهای سرخ شده، شیرینی‌ها، شامپوها، قهوه و اسموتی‌ها حاوی روغن نارگیل هستند. روغن نارگیل حاوی بیش از ۸۰ درصد چربی اشباع شده است. برخی از کارشناسان چربی‌های اشباع شده را با بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌ها مرتبط می‌دانند. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم در ارتباط با روغن نارگیل و خواص و مضرات آن صحبت کنیم.

آیا می‌دانستید روغن نارگیل برای موهای وز چه خاصیتی دارد و طرز استفاده روغن نارگیل برای مو چگونه است؟! پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا با خواص روغن نارگیل برای ماساژ و ترکیب روغن نارگیل و بادوم تلخ یا گلاب و روغن نارگیل برای مو آشنا شوید.

از خواص جالب روغن نارگیل و مضرات آن چه می دانید؟!

خواص روغن نارگیل

خواص روغن نارگیل

کتاب دستورالعمل‌های غذای رژیمی برای آمریکایی‌ها، توصیه می‌کند مصرف چربی‌های اشباع شده را به کمتر از ۱۰٪ کالری روزانه محدود کنید. این بدان معناست که فردی که از رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری در روز پیروی می‌کند، نباید بیش از ۲۰ گرم چربی اشباع شده در روز مصرف کند. حامیان خواص روغن نارگیل ادعا می‌کنند که روغن نارگیل فواید مختلفی برای سلامتی دارد.

۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل حاوی مقادیر است:

  • ۱۲۱ کالری
  • ۰ گرم پروتئین
  • ۱۳.۵ گرم چربی که ۱۱.۲ گرم آن اشباع است
  • ۰ میلی گرم کلسترول

روغن نارگیل حاوی ویتامین E است، اما فیبر ندارد و ویتامین‌ها یا مواد معدنی دیگر کمی دارد. روغن نارگیل تقریباً ۱۰۰٪ چربی است که بیشتر آن چربی اشباع شده است. با این حال، ساختار چربی موجود در روغن نارگیل با بسیاری از محصولات حیوانی که عمدتاً از اسیدهای چرب با زنجیره بلند تشکیل شده اند، متفاوت است. روغن نارگیل دارای مقادیر زیادی MCT است. تبدیل این چربی‌ها به چربی ذخیره شده برای بدن سخت‌تر است و سوزاندن آن‌ها آسان‌تر از تری گلیسیریدهای زنجیره بلند (LCT) است. حامیان روغن نارگیل بسیاری از مزایای آن را به محتوای بالای MCT نسبت می‌دهند.

 

فواید روغن نارگیل

روغن نارگیل یک روغن پخت و پز است که به طور فزاینده ای محبوب است.
 
بسیاری از مردم آن را به خاطر مزایای سلامتی آن، از جمله خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی، بهبود سلامت پوست و دهان و پتانسیل کاهش وزن ستایش می کنند. در اینجا 10 مزیت سلامت مبتنی بر شواهد روغن نارگیل، به علاوه برخی از ملاحظات ویژه ای که اگر می خواهید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید، در نظر داشته باشید.
 

افزایش کلسترول خوب

دو نوع کلسترول وجود دارد: لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول خوب و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول بد. به نظر می‌رسد HDL به کاهش سطح LDL کمک می‌کند و سطوح بالای HDL ممکن است به تقویت سلامت قلب و عروق کمک کند. برخی از محققان استدلال کرده‌اند که تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​(MCTs)، جزئی از روغن نارگیل، ممکن است به افزایش سطح کلسترول خوب کمک کند. شرکت کنندگان این تحقیق ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را دو بار در روز به مدت ۸ هفته مصرف کردند. با این حال، نتایج متفاوت بوده است. یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۰۴ خلاف این را نشان داد. در تحقیقات، MCT رژیم غذایی باعث افزایش کلسترول بد در ۱۷ مرد جوان سالم شد. دانشمندان هیچ شاخص دیگری از سلامت قلب را مطالعه نکردند. با این حال، یافته‌های منتشر شده در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که تأثیر روغن نارگیل فوق بکر بر کلسترول ممکن است مشابه روغن زیتون باشد. تاکنون، نتایج قطعی نشده است و مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

 

کنترل قند خون

یافته‌های یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۰۹ نشان داد که MCTs موجود در روغن نارگیل ممکن است به حفظ حساسیت به انسولین کمک کند. این بررسی همچنین اثرات مفید سلامتی روغن MCT، نه روغن نارگیل، را در ۲۹ مطالعه فهرست کرده است. با این حال، تحقیقات دیگر نتایج مشابهی را پیدا نکردند. با این حال، این مطالعه بر روی خوک‌های کوچک، یک رژیم غذایی پرکالری و پرچرب را که شامل چربی‌های هیدروژنه و فروکتوز بالا نیز می‌شد، بررسی کرد.

 

کاهش استرس

روغن نارگیل بکر ممکن است دارای خواص آنتی اکسیدانی باشد. در یک مطالعه بر روی جوندگان، به نظر می‌رسد که استرس ناشی از ورزش و سرماخوردگی مزمن را کاهش می‌دهد. محققان بر این باورند که روغن نارگیل بکر می‌تواند در درمان برخی از انواع افسردگی مفید باشد

 

خواص و طرز استفاده روغن نارگیل برای مو

برخی از افراد روغن نارگیل را به موهای خود می‌مالند تا درخشندگی بیشتری داشته باشند و از آسیب محافظت کنند. ممکن است بهتر از روغن‌های معدنی در پوست سر نفوذ کند. این افراد می‌توانند از ترکیب روغن نارگیل و بادوم تلخ یا گلاب و روغن نارگیل بر روی مو خود استفاده نمایند. در طرز استفاده روغن نارگیل برای مو، تنها کافیست هفته‌ای یک تا دوبار ساقه موهای خود را در حدود یک ربع پیش از استحمام چرب نمایید و سپس موهای خود را بشویید (مراقب باشید به ریشه مو برخورد نکند) تا از خواص روغن نارگیل برای موهای وز آگاه شوید و نرمی آن را احساس کنید.

 

خواص روغن نارگیل برای ماساژ روی پوست

یک منبع قابل اعتماد در سال ۲۰۱۷ می‌گوید استفاده از عصاره نارگیل روی پوست انسان ممکن است عملکردهای سد محافظتی آن را افزایش دهد و اثر ضد التهابی داشته باشد. این یافته‌ها می‌تواند پیامدهایی برای دارو داشته باشد اما برای رژیم غذایی و رژیم لاغری نیست. بنابراین می‌توان از کرم‌هایی که حاوی روغن نارگیل هستند استفاده نمود.

خواص روغن نارگیل علیه کاندیدا

در یک مطالعه آزمایشگاهی روغن نارگیل علیه کاندیدا آلبیکنس (C. albicans) فعال بود، که نشان می‌دهد می تواند درمانی برای کاندیدا باشد. این ممکن است به دلیل خواص ضد التهابی باشد. با این‌حال، این مانند مصرف معمولی روغن نارگیل نیست؛ زیرا تخمیر نشده است.

 

خواص روغن نارگیل برای پیشگیری از بیماری کبدی

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷، موش‌های مبتلا به بیماری کبدی رژیم غذایی با گلوکز بالا را با یا بدون روغن نارگیل مصرف کردند. کسانی که روغن نارگیل مصرف کردند، بعد از ۴ هفته نسبت به کسانی که مصرف نکردند، معیارهای بهتری برای سلامت کبد چرب داشتند.

 

بهبود یافتن حافظه مغز

روغن نارگیل با حمایت از سلامت نورون های مغز شما حافظه را بهبود می بخشد. به نورون ها انرژی می دهد تا بتوانند کار کنند. روغن نارگیل همچنین با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو به محافظت از نورون ها کمک می کند.

مضرات روغن نارگیل

مضرات روغن نارگیل

استدلال اصلی علیه روغن نارگیل محتوای چربی اشباع بالای آن است. در ژوئن ۲۰۱۵، یک بررسی کاکرین نشان داد که از برخی جهات، چربی‌های اشباع ممکن است کمتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، مضر باشند. با این‌حال، این نشان نمی‌دهد که چربی‌های اشباع برای سلامتی مفید هستند، و نویسندگان از مردم خواستند به کاهش مصرف چربی‌های اشباع ادامه دهند. در ژوئن ۲۰۱۷، انجمن قلب آمریکا (AHA) پس از بررسی یافته‌های بیش از ۱۰۰ مطالعه تحقیقاتی، توصیه‌های جدیدی را علیه استفاده از چربی‌های اشباع از جمله روغن نارگیل صادر کرد. پس به دلیل وجود چربی اشباع، بهتر است مصرف روغن نارگیل خوراکی را تا حدامکان کاهش دهیم.

خواص روغن نارگیل برای لاغری

خواص روغن نارگیل برای کاهش وزن

یک مطالعه که دو محصول را با هم مقایسه کرد، نشان داد که روغن نارگیل کمتر باعث ایجاد دیابت و افزایش وزن در موش‌ها می‌شود. برخی این را به این معنا تفسیر کرده‌اند که روغن نارگیل می‌تواند به کاهش وزن سریع افراد کمک کند. یکی از دلایل افزایش وزن، زمانی است که افراد کالری بیشتری نسبت به انرژی مصرف می‌کنند. همه غذاها و روغن‌های پرچرب کالری بالایی دارند. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل به وزن ۱۳.۶ گرم حاوی ۱۲۱ کالری است که بیشتر از گوشت خوک و کره و کمی کمتر از روغن آفتابگردان است. افزودن بیشتر غذاهای پرچرب و پرکالری به یک رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات و کالری زیاد، ممکن است منجر به کاهش وزن نشود.

حتی اگر روغن نارگیل بتواند به کاهش وزن کمک کند، نمی‌توان از مضرات روغن نارگیل نیز در صورت مصرف بیش از حد، چشم پوشی کرد. از آن‌جایی‌که نمی‌توان با مصرف تنها یک ماده غذایی، به وزن ایده‌آل رسید، بهتر است از یک رژیم‌ غذایی سالم و اصولی، همچون رژیم‌های بهاره غفاری استفاده شود که بدون حذف مواد غذایی، به شما کمک می‌کنند تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از medicalnewstoday.com

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (9 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه