از تاثیر عجیب روغن نارگیل برای صورت و قدرت جوانسازی آن بخوانید!

روغن نارگیل نوعی چربی است که به دلیل خواص سلامتی آن مورد توجه قرار گرفته است. خواص روغن نارگیل، از کاهش سطح کلسترول LDL تا بهبود عملکرد مغز در بیماران آلزایمر را شامل می‌شود، و این روغن با بسیاری از فواید سلامتی مرتبط است. در واقع، چندین مطالعه نشان داده‌اند که ممکن است با استفاده از روغن نارگیل برای صورت، فوایدی برای سلامت پوست نیز داشته باشد. به همین دلیل در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم تاثیر روغن نارگیل بر پوست صورت را بررسی کنیم و ببینیم فواید روغن نارگیل برای پوست صورت و مضرات روغن نارگیل برای پوست صورت چیست؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بدانید روغن نارگیل برای پوست صورت چه تاثیری دارد. از تاثیر عجیب روغن نارگیل برای صورت و قدرت جوانسازی آن بخوانید!

روغن نارگیل برای صورت

 

روغن نارگیل چیست و تاثیر روغن نارگیل بر پوست صورت چگونه است؟!

روغن نارگیل یک روغن بسیار اشباع است که به‌طور سنتی با استخراج روغن از نارگیل خام یا هسته نارگیل خشک تهیه می‌شود. در دمای اتاق جامد است، اما وقتی گرم شود، می‌تواند نرم یا حتی ذوب گردد. اغلب در آشپزی استفاده می‌شود یا مستقیماً روی پوست و مو از آن استفاده می‌کنند.

روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​است که نوعی چربی اشباع شده است. در واقع، این اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​حدود ۶۵ درصد از ترکیب کل آن را تشکیل می‌دهند. اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل عبارتند از:

  • اسید لوریک: ۴۹%
  • اسید میریستیک: ۱۸٪
  • کاپریلیک اسید: ۸%
  • اسید پالمیتیک: ۸%
  • اسید کاپریک: ۷%
  • اسید اولئیک: ۶%
  • اسید لینولئیک: ۲%
  • اسید استئاریک: ۲%

اگرچه روغن نارگیل حدود ۹۰٪ چربی اشباع شده است، اما حاوی مقادیر کمی از چربی‌های تک و چند غیراشباع نیز است. یک قاشق غذاخوری حاوی حدود ۱۲ گرم چربی اشباع شده و ۱ گرم چربی غیراشباع است.

 

خواص روغن نارگیل برای پوست صورت

روغن نارگیل چربی استخراج شده از نارگیل خام یا پوسته نارگیل خشک است. بنابراین، خواص نرم کنندگی آن ممکن است برای انواع خاصی از پوست، مانند پوست‌های خشک یا معمولی تا خشک، زمانی که به‌عنوان مرطوب کننده شبانه استفاده می‌شود، مفید باشد؛ زیرا خواص روغن نارگیل برای چروک صورت بسیار مفید است. روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب مغذی است که به آبرسانی و محافظت از پوست کمک می‌کند. مهم‌ترین این اسیدهای چرب عبارتند از لینولئیک اسید (ویتامین F) که به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند و اسید لوریک که خاصیت ضد باکتریایی دارد. اگر پوست خشک و پوسته پوسته دارید، استفاده از خواص روغن نارگیل برای چروک صورت و دهیدراته شدن آن، به جای مرطوب کننده معمولی، ممکن است پوست شما را نرم و هیدراته کند و پس از بیدار شدن از خواب با طراوت و نرم به نظر برسد.

در ادامه به برخی خواص مهم روغن نارگیل برای صورت اشاره کرده‌ایم.

 

باعث از بین رفتن میکروارگانیسم‌های مضر می‌شود!

اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​موجود در روغن نارگیل، دارای خواص ضد میکروبی هستند که می‌توانند به محافظت در برابر میکروارگانیسم‌های مضر کمک کنند. این امر به‌ویژه برای سلامت پوست مهم است، زیرا بسیاری از انواع عفونت‌های پوستی، از جمله آکنه، سلولیت، فولیکولیت و پای ورزشکاران، توسط باکتری‌ها یا قارچ‌ها ایجاد می‌شوند.

استفاده مستقیم از روغن نارگیل روی پوست ممکن است از رشد این میکروارگانیسم‌ها جلوگیری کند. این به دلیل محتوای اسید لوریک آن است که تقریبا ۵۰٪ از اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل را تشکیل می‌دهد و می‌تواند با میکروارگانیسم‌های مضر مبارزه کند.

یک مطالعه خواص ضدباکتریایی ۳۰ نوع اسید چرب را در برابر ۲۰ گونه مختلف باکتری آزمایش کرد. اسید لوریک در جلوگیری از رشد باکتری‌ها موثرترین است. مطالعه دیگری با آزمایش لوله‌ای، نشان داد که اسید لوریک می‌تواند Propionibacterium acnes را از بین ببرد؛ نوعی باکتری که منجر به ایجاد آکنه التهابی می‌شود.

علاوه‌بر این، اسید کاپریک یکی دیگر از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​است که در روغن نارگیل، البته به میزان کمتر یافت می‌شود. مانند اسید لوریک، اسید کاپریک نیز دارای خواص ضدمیکروبی قوی است. مطالعه دیگری در لوله آزمایش اثرات ضد قارچی اسید کاپریک را نشان داد و نشان داد که می‌تواند از رشد انواع خاصی از قارچ‌ها جلوگیری کند.

 

روغن نارگیل برای پوست صورت سبب کاهش التهاب می‌شود!

التهاب مزمن جزء اصلی بسیاری از انواع مختلف اختلالات پوستی، از جمله پسوریازیس، درماتیت تماسی و اگزما است. جالب اینجاست که روغن نارگیل دارای خواص ضدالتهابی است. در یک مطالعه، محققان روغن نارگیل بکر را روی گوش‌های ملتهب موش‌ها استفاده کردند. روغن نارگیل نه‌تنها اثر ضد التهابی دارد، بلکه درد را نیز تسکین می‌دهد.

علاوه‌بر این، روغن نارگیل ممکن است با بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی التهاب را کاهش دهد. آنتی اکسیدان‌ها با تثبیت رادیکال‌های آزاد در بدن، خنثی کردن اتم‌های واکنشی که می‌توانند به التهاب کمک کنند، عمل می‌کنند.

مهم است که به خاطر داشته باشید که بیشتر تحقیقات فعلی محدود به مطالعات حیوانی و لوله آزمایش است، بنابراین دشوار است که بدانید این نتایج چگونه ممکن است برای انسان تاثیرگذار باشد. با این‌حال، بر اساس این مطالعات، روغن نارگیل پتانسیل زیادی در توانایی خود برای کاهش التهاب در هنگام مصرف یا استفاده روی پوست نشان می‌دهد.

 

از خواص روغن نارگیل برای پوست صورت کمک به درمان آکنه است!

در حالی که برخی فکر می‌کنند روغن نارگیل منافذ را می‌بندد، تحقیقات قابل توجهی نشان می‌دهد که در واقع ممکن است به درمان آکنه کمک کند. آکنه یک بیماری التهابی است و بسیاری از داروهای مورد استفاده برای درمان آن با هدف قرار دادن و کاهش التهاب کار می‌کنند.

از آنجایی که روغن نارگیل و اجزای آن ممکن است به کاهش التهاب در بدن کمک کند، ممکن است به درمان آکنه نیز کمک نماید. علاوه‌بر این، خواص ضد باکتریایی اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​در روغن نارگیل نیز می‌تواند به کاهش آکنه کمک کند.

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که اسید لوریک که تقریباً نیمی از اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل را تشکیل می‌دهد، باکتری‌های مرتبط با آکنه را از بین می‌برد. همراه با اسید لوریک، اسید کاپریک دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است.

 

کمک به ترمیم زخم، از فواید روغن نارگیل برای صورت است!

چندین مطالعه نشان داده‌اند که روغن نارگیل ممکن است به بهبود زخم نیز کمک کند. یک مطالعه حیوانی به چگونگی تأثیر روغن نارگیل برای پوست صورت بر بهبود زخم در موش‌ها پرداخت. این مطالعه نشان داد که درمان زخم‌ها با روغن نارگیل بکر بهبود را تسریع می‌کند، وضعیت آنتی اکسیدانی پوست را بهبود می‌بخشد و سطح کلاژن را افزایش می‌دهد که کلاژن پروتئین مهمی است که به بهبود زخم کمک می‌کند

 

5 خواص روغن نارگیل

 

5 خواص روغن نارگیل

 

کمک به چربی سوزی

روغن نارگیل منبعی غنی از تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​(MCTs)، نوعی چربی اشباع شده است.
 
به طور کلی چربی های اشباع شده به سه زیر گروه تقسیم می شوند که هر کدام اثرات متفاوتی در بدن شما دارند. این زیر گروه ها:
 
  • زنجیر بلند
  • زنجیره متوسط
  • زنجیره کوتاه
دانشمندان در حال مطالعه تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​(MCTs)، از جمله آنهایی که در روغن نارگیل یافت می شوند، برای مزایای سلامتی بالقوه آنها هستند.به عنوان مثال، برخی شواهد نشان می دهد که مصرف MCT ها ممکن است تعداد کالری هایی را که بدن شما می سوزاند افزایش دهد. با انجام این کار، ممکن است به کاهش وزن سریع کمک کند.از آنجایی که چربی های موجود در روغن نارگیل 65٪ MCT است، ممکن است خواص چربی سوزی مشابه روغن MCT خالص داشته باشد.با این حال، در حال حاضر شواهد خوبی وجود ندارد که بگوید خوردن روغن نارگیل به خودی خود باعث افزایش تعداد کالری‌های سوزانده می‌شود.در واقع، مطالعات در مورد پتانسیل کاهش وزن MCT حتی در هنگام تفسیر نتایج به احتیاط نیاز دارد زیرا مطالعات بزرگتر و با کیفیت بالاتر هنوز مورد نیاز است.در حالی که MCT ها ممکن است میزان کالری سوزاندن شما را افزایش دهند، به خاطر داشته باشید که روغن نارگیل کالری بسیار بالایی دارد و اگر آن را در مقادیر زیاد مصرف کنید به راحتی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

 

اثرات ضد میکروبی دارد

روغن نارگیل به دلیل محتوای MCT - به ویژه اسید لوریک (منبع مورد اعتماد 1) دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی است.اسید لوریک یک اسید چرب است که حدود 50 درصد از MCT های موجود در روغن نارگیل را تشکیل می دهد.تحقیقات نشان می دهد که ممکن است اثرات ضد میکروبی در برابر میکروارگانیسم های بیماری زا داشته باشد، مانند:
 
  • استافیلوکوکوس اورئوس
  • استرپتوکوک موتانس
  • استرپتوکوک پیوژنز
  • اشریشیا کلی
  • هلیکوباکتر پیلوری
مطالعات نشان می دهد که اسید لوریک ممکن است به عنوان یک عامل باکتریواستاتیک عمل کند. این ماده ای است که از تکثیر باکتری ها بدون از بین بردن باکتری ها جلوگیری می کند.همچنین ممکن است به عنوان یک عامل باکتری کش عمل کند که برخی از باکتری ها را از بین می برد.علاوه بر این، ممکن است از رشد میکروارگانیسم هایی که برای گیاهان مضر هستند نیز جلوگیری کند.
 

به کاهش گرسنگی کمک می‌کند

یکی از ویژگی های جالب MCT ها این است که ممکن است به کاهش مصرف غذا کمک کنند.این ممکن است به نحوه تجزیه بدن آنها مرتبط باشد. بخشی از MCTهایی که می خورید در فرآیندی تجزیه می شوند که مولکول هایی به نام کتون تولید می کند.کتون ها با اثر مستقیم بر پیام رسان های شیمیایی مغز یا تغییر سطح هورمون های گرسنگی مانند گرلین، اشتها را کاهش می دهند.شاید با کتون ها در زمینه رژیم های کتوژنیک که این روزها بسیار محبوب هستند آشنا باشید. افرادی که رژیم کتو دارند کربوهیدرات زیادی نمی خورند، اما اغلب چربی زیادی می خورند. به همین دلیل، بدن آنها تمایل دارد از کتون ها برای سوخت استفاده کند.با این حال، اگرچه روغن نارگیل یکی از غنی ترین منابع طبیعی MCT ها است، اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه روغن نارگیل به خودی خود اشتها را بیش از سایر روغن ها کاهش می دهد وجود ندارد. در واقع، یک مطالعه گزارش می دهد که روغن نارگیل کمتر از روغن MCT سیر کننده است.
 
 

بهبود سلامت دهان

شواهد نشان می دهد که استفاده از روغن نارگیل به عنوان دهانشویه - فرآیندی به نام روغن کشی - به روشی مقرون به صرفه برای بهداشت دهان مفید است.روغن کشی شامل چرخاندن روغن نارگیل در دهان مانند دهانشویه است. ممکن است تعداد باکتری های مضر در دهان را ماننده یک دهانشویه معمولی به طور قابل توجهی کاهش دهد.تصور می شود که این به دلیل خواص ضد باکتریایی اسید لوریک باشد.علاوه بر این، اسید لوریک موجود در روغن نارگیل با بزاق واکنش نشان می‌دهد و ماده‌ای شبیه صابون تشکیل می‌دهد که از ایجاد حفره جلوگیری می‌کند و به کاهش تجمع پلاک دندانی و التهاب لثه کمک می‌کند.با این حال، مطالعات مروری اشاره می‌کنند که شواهد محدودی در مورد این موضوع وجود دارد و روغن کشیدن جایگزین درمان دندان‌پزشکی نمی‌شود. تحقیقات بیشتری در مورد اثرات روغن کشی بر سلامت دندان مورد نیاز است.
 
 

به کاهش علائم بیماری آلزایمر کمک می‌کند

بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است.این وضعیت توانایی مغز شما را برای استفاده از گلوکز برای انرژی کاهش می دهد. با این حال، محققان بر این باورند که کتون ها می توانند با ارائه یک منبع انرژی جایگزین برای سلول های مغز، علائم اولیه بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط را خنثی کنند.به همین دلیل، غذاهای فردی مانند روغن نارگیل برای نقش بالقوه آنها در مدیریت بیماری آلزایمر مورد بررسی قرار گرفته است.
 

مضرات روغن نارگیل برای برای پوست صورت

 

مضرات روغن نارگیل برای پوست صورت

استفاده از روغن نارگیل برای پوست صورت به‌عنوان یک درمان شبانه ممکن است برای همه مناسب نباشد. شواهد حکایتی در مورد خواص روغن نارگیل برای پوست صورت‌ با پوست چرب یا مستعد آکنه مخالف شده است. روغن نارگیل کمدوژن است، به این معنی که می‌تواند منافذ را مسدود کند. در حالیکه برخی افراد متوجه می‌شوند که روغن نارگیل به پاک کردن جوش‌های آن‌ها کمک می‌کند، پوست را روشن‌تر و نرم‌تر نشان می‌دهد، برخی دیگر روغن نارگیل را سنگین‌تر از آن می‌دانند که به‌عنوان یک درمان شبانه استفاده شود.

از آنجایی‌که روغن نارگیل می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند، ممکن است در برخی افراد به بروز آکنه کمک کند که از مضرات روغن نارگیل برای پوست صورت است. اگر پوست چرب دارید، اگر روغن نارگیل در طول شب بماند، ممکن است باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه و جوش‌های سرسفید روی صورت شما شود.

اگر به مدت طولانی آنتی بیوتیک مصرف کرده‌اید یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید، نباید از روغن نارگیل برای صورت خود استفاده کنید. این روغن می‌تواند منافذ شما را مسدود کند و زمینه مناسبی برای انواع دیگر عفونت‌های قارچی یا باکتریایی یا آکنه ایجاد کند.

فولیکولیت پیتیروسپوروم که فولیکولیت مالاسزیا نیز نامیده می‌شود، یکی از نمونه‌های آکنه قارچی است. اگر به نارگیل حساسیت دارید، نباید از روغن نارگیل برای صورت خود استفاده کنید. برخی از افرادی که به گردو یا فندق حساسیت دارند، ممکن است به روغن نارگیل نیز حساسیت آلرژیک داشته باشند و نباید از آن استفاده کنند.

 

ماسک صورت با روغن نارگیل

 

چگونه ماسک صورت با روغن نارگیل بسازیم؟!

برای تهیه ماسک صورت با روغن نارگیل، ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با مالیدن آن به آرامی بین دستان خود مایع کنید. روغن مایع، بافتی ابریشمی و سبک خواهد داشت.

روی صورت و گردن خود آن را پخش نمایید. همچنین می‌توانید از روغن نارگیل روی سینه و سایر نواحی خشک بدن خود استفاده کنید. به آرامی هر گونه باقیمانده غلیظ را با یک دستمال نرم بردارید. از توپ‌های پنبه‌ای استفاده نکنید، زیرا به روغن روی صورت شما می‌چسبند.

یک لایه سبک از روغن نارگیل را در طول شب روی پوست خود بگذارید. از ورود روغن نارگیل به چشم خودداری کنید؛ زیرا ممکن است دید شما را به‌طور موقت تار کند.

اگر فرصت کمی دارید، روغن نارگیل می‌تواند قبل از استفاده به عنوان کرم شب، به‌عنوان یک پاک کننده آرایش نیز عمل کند. به سادگی این مراحل را دو بار دنبال کنید. یک بار برای پاک کردن آرام آرایش و یک بار برای ایجاد پوششی سبک روی پوست خود استفاده کنید.

با وجود خواص زیادی که از روغن نارگیل برای صورت گفته شد و ادعاهایی که برخی از افراد از تاثیر روغن نارگیل برای لک صورت دارند؛ باید بدانید، هر ماده گیاهی، برای برخی از افراد تاثیر بسیار خوبی دارد و برخی از مواد نیز تاثیر عکس دارند. بهترین روش برای بهبود وضعیت پوست، استفاده از یک سبک زندگی سالم است. رژیم‌های بهاره غفاری، تنها رژیم‌های غذایی نیستند؛ بلکه به شما کمک می‌کنند سبک زندگی سالمی داشته باشید و به همین دلیل نه‌تنها سلامت پوست و به‌طور کلی جسم شما را در نظر می‌گیرند؛ بلکه به کمک آن‌ها به تناسب اندام می‌رسید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از healthline.com و healthline.com

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (40 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه