چرا رویال ژل، اکسیر جوانی است؟

ژل رویال یکی از فرآورده های طبیعی است که از کندوهای زنبورهای عسل به‌دست می‌آید، آن یکی از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی قوی است که به علت دارا بودن خواص زیادی برای سلامتی، به میزان زیادی مورد توجه محققان قرار گرفته است. با بیش از دارا بودن ۲۰۰ ماده مغذی، این محصول طبیعی، به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه، از سایر محصولات طبیعی برتری دارد. از جمله عناصری که در ترکیب ژل رویال به‌صورت فراوان یافت می‌شوند می‌توان به ویتامین‌های گروه B، C، D و E اشاره کرد که نقش مهمی در بهبود سیستم ایمنی، حفظ سلامت پوست و مو، و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها دارند. چرا رویال ژل، اکسیر جوانی است؟

خواص اعجاب آور ژل رویال برای سلامتی و درمان بیماری ها

ژل رویال حاوی مواد آنتی‌بیوتیکی و ضد قارچی طبیعی است که می‌تواند در مبارزه با عفونت‌ها و التهاب‌ها مؤثر باشد. اثرات مثبت ژل رویال بر سلامت قلب و عروق، کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلی سیستم عصبی نیز به‌عنوان دیگر فواید و خواص ارزشمند این محصول طبیعی به‌شمار می‌آید. با توجه به خواص بی‌نظیر ژل رویال بر سلامتی و به‌خصوص عدم داشتن اثرات و عوارض جانبی مخرب، در این مطلب از غفاری دایت به بررسی علمی و اثبات‌پذیر ادعاها و مطالعات در زمینه خواص ژل رویال برای سلامتی انسان‌ها پرداخته و اهمیت این ماده طبیعی را در حفظ و نگهداری سلامت انسان بیان می‌کنیم. برخی از مهمترین خواص ژل رویال عبارتند از:

  1. تقویت سیستم ایمنی
  2. جوان سازی سلول ها
  3. ضد سرطان و آنتی اکسیدان قوی
  4. کاهش فشار خون
  5. ضد دیابت 
  6. بهبود بیماری های قلبی و عروقی
  7. بهبود زخم ها
  8. ترمیم پوست
  9. کاهش کلسترول بد خون
  10. درمان خشکی چشم
  11. ضد چروک و ضد پیری پوست
  12. درمان ناباروری در زنان و مردان
  13. درمان خشکی چشم
  14. کنترل علائم یائسگی
  15. بهبود سیستم گوارشی
  16. افزایش انرژی
  17. کمک به بیماران ام اس
  18. بهبود رماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید)

ژل رویال چیست و چگونه تولید می شود؟

ژل رویال یا رویال ژل، شاه انگبین، ژل شاهانه و... (به انگلیسی: Royal Jelly) یکی از اجزای مهم و مغذی عسل طبیعی است که به‌وسیله دو غده بالای سر زنیورها به‌خصوص زنبورهای کارگر  معروف به غدد زیر حلقی، تولید می‌شود. این ماده‌ ژلاتینی با ارزش، مخصوصاً به عنوان غذای مخصوص ملکه زنبور عسل، تولید شده و نقش بسیار مهمی در تغذیه و توسعه لاروها (بچه‌های ملکه) و نیز افزایش سرعت رشد آن‌ها دارد.

برای تولید ژل رویال، زنبورهای کارگر نخست باید لاروها را در یک سلول مخصوص تخم‌گذاری قرار دهند. سپس مواد غذایی مخصوصی که شامل عسل، گرده گل و... می‌شود را به آن سلول افزوده و پس از بسته شدن سلول، لاروها از بدو تولد تا 9 روز منحصراً درون آن رشد می‌کند. در این مرحله، زنبور مرکب ماده‌ای به‌نام "پاپوس" که از غده‌های خاص در حنجره‌اش ترشح می‌شود، روی لاروها ریخته می‌شود.

پاپوس، تنها ماده غذایی است که لاروها در طول روزهای اولیه زندگی‌اش مصرف می‌کند. این ماده حاوی غنی‌ترین ماده مغذی و مواد معدنی است. بعد از مدتی که لاروها رشد کرده و به وضعیت بلوغ رسیدند، تولید ژل رویال در کند و به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. البته جالب است بدانید که ملکه تا آخر عمر خودش از این ژل تغذیه می‌کند. شاید برای همین است که ملکه در مقایسه با سایر زنبورها که تا چند هفته عمر می کنند، می تواند تا چندین سال زنده بماند و روزانه حدود ۲۰۰۰ تخم بگذارد.

این ماده با ارزش می‌تواند به‌عنوان یک محصول طبیعی و مغذی در تغذیه انسان نیز استفاده شود. بهترین موقع برای برداشت از کندو و بهره مندی از خواص ژل رویال، بین بین دو تا پنج روز تولد لاروها است زیرا در این زمان، این ژل به وفور در کندو وجود دارد.

خواص شگفت انگیز رویال ژل

رویال ژل حاوی طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و مواد آنتی‌اکسیدانی است که به‌طور چشمگیری بر سلامتی انسان‌ها تأثیر می‌گذارد. در ادامه مطلب از خواص ژل رویال، اثرات مثبت رویال ژل بر سیستم ایمنی، بهبود عملکرد قلب و عروق، کاهش فشار خون، حفظ سلامت پوست و مو، و افزایش سطح انرژی و تحمل فیزیکی بررسی خواهد شد. همچنین، تأثیرات محافظتی این ماده طبیعی بر روی سلول‌ها و بهبود عملکرد مغز نیز مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد گرفت.

1- حاوی انواع مواد مغذی (Contains a Variety of Nutrients)

ژل رویال یک محصول طبیعی است که شامل مجموعه‌ای از مواد مغذی (متشکل از آب، کربوهیدرات، پروتئین و چربی) گوناگون می‌باشد. هرچند ترکیب شیمیایی کامل آن ناشناخته است ولی تصور می شود که وجود پروتئین ها و اسیدهای چرب منحصر به فرد در آن همچون گلیکوپروتئین و اسیدهای چرب ترانس-10-هیدروکسی-2-دسنوئیک اسید و 10-هیدروکسی دکانوئیک اسید باعث شده تا خواص ژل رویال در سلامتی انسان مورد توجه قرار گیرد.

 این ماده همچنین حاوی چندین ویتامین مختلف و مواد معدنی کمیاب از جمله ویتامین های گروه  B  از جمله تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، اسید پانتوتنیک (B5)، پیریدوکسین (B6)، نیاسین (B3)، اسید فولیک (B9)، اینوزیتول  (B8)و بیوتین (B7) است که به حفظ سلامت اندام‌ها و ارتقاء سیستم ایمنی کمک می‌کنند. علاوه بر این، این اکسیر جوانی، دارای مواد معدنی مهمی نظیر کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم است که در حفظ سلامت استخوان‌ها، عملکرد عضلات، و کنترل فعالیت عصبی نقش دارند.

اسیدهای آمینه حاضر در این محصول طبیعی می‌توانند به ساخت پروتئین‌های بدن کمک کرده و نقش مهمی در تعمیر و نگهداری سلول‌ها و بافت‌ها ایفا کنند. ژل رویال با داشتن یک سری از مواد مغذی، به عنوان یک منبع غنی و کامل، به تقویت سلامتی و بهبود عملکرد بدن کمک می‌کند.

2- خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی رویال ژل

آیا رویال ژل می‌تواند به درمان التهاب‌های مختلف کمک کند؟ (May Provide Antioxidant and Anti-Inflammatory Effects) این ماده مغذی ممکن است دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی باشد که می تواند در کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو مفید و مؤثر واقع شود. این اثرات ناشی از وجود اسیدهای آمینه خاص، اسیدهای چرب و ترکیبات فنلی موجود در ژل رویال است.

 این ماده طبیعی حاوی مواد آنتی‌اکسیدانی قوی مانند فلاوونوئیدها و فنول‌ها است که می‌توانند از خطرات اکسیداسیون و آسیب به سلول‌ها جلوگیری کنند. اثرات ضد التهابی ژل رویال همچنین می‌تواند در کاهش التهاب‌های بدن موثر باشد و فرآیند بهبودی را تسریع کند. این خواص مفید آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی، می‌تواند به بهبود و حفظ سلامت عمومی بدن کمک کند و اثرات محافظتی مهمی را بر روی سلول‌ها و بافت‌ها داشته باشد.

3- خواص ژل رویال در کاهش کلسترول

به تبع کاهش کلسترول بد در خون، پیشگیری و کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی (May Reduce Heart Disease Risk by Impacting Cholesterol Levels) را شاهد خواهیم بود.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ژل رویال می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند. کلسترول مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی است و کاهش آن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. با این حال، نیاز به بررسی‌های بیشتر در انسان‌ها و داده‌های بیشتر برای تأیید این اثرات وجود دارد.

در تحقیقات حیوانی، مطالعات بر روی موش‌ها نشان داد که ژل رویال می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد. این کاهش معمولاً با افزایش سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب) و کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد) همراه است، که این مقادیر، معیارهای مهمی برای سلامت قلب و عروق هستند.

با این حال، تحقیقات بر روی انسان‌ها هنوز کافی نیست و نتایج دقیق‌تر و قطعی‌تری برای تأثیرات  و خواص ژل رویال بر سطح کلسترول انسان‌ها نیاز است. علاوه بر این، برای اثبات دقیق این موضوع، نیاز به تحقیقات بیشتری بر روی جمعیت انسانی و پیگیری‌های طولانی‌مدت داریم.

4- بهبود زخم ها و ترمیم پوست (May Aid Wound Healing and Skin Repair)

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف ژل رویال هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی می‌تواند به عنوان یک ماده طبیعی با خصوصیات ضدباکتریایی و ضدالتهابی، در فرآیند ترمیم زخم‌ها و آسیب‌های پوستی مؤثر باشد. این خواص می‌توانند به سلول‌های ترمیمی و بافت‌های زخم، دستور افزایش تولید کلاژن را بدهند و فرآیند بهبودی را تسریع کنند. همچنین، مواد آنتی‌اکسیدانی موجود در ژل رویال می‌توانند از آسیب به سلول‌ها جلوگیری کنند و به حفظ سلامت پوست و ترمیم سریع‌تر زخم‌ها کمک کنند.

اگرچه این نتایج اولیه نشان‌دهنده خواص موثر ژل رویال در ترمیم زخم‌ها هستند، اما برای استفاده‌های کاربردی و اثرات کامل آن در ترمیم پوست، نیاز به تحقیقات بیشتر و مطالعات بالینی بر روی انسان‌ها وجود دارد. چون یک مطالعه انسانی که اخیراً انجام شده، هیچ تفاوتی در بهبود زخم بین گروه کنترل و شرکت‌کنندگانی که زخم پای دیابتی را به صورت موضعی با ژل رویال درمان می‌کردند، مشاهده نکرد.

5- کاهش فشار خون به دلیل وجود پروتئین های خاص (Specific Proteins May Lower Blood Pressure)

ژل رویال ممکن است حاوی پروتئین‌های خاصی باشد که می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. این پروتئین‌های خاص با شل کردن سلول‌های ماهیچه‌ای صاف در رگ‌ها و شریان‌ها باعث کاهش فشار خون می شوند. یکی از مطالعات نشان داده که یک پروتئین خاص به نام "رویالزین" که در ژل رویال وجود دارد، می‌تواند فعالیت آنزیم‌های مسئول برای کنترل فشار خون را مهار کند. این اثر می‌تواند منجر به کاهش فشار خون شود و برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مفید باشد.

اگرچه این نتایج مبتنی بر مطالعات آزمایشی در محیط آزمایشگاهی هستند و نیاز به تحقیقات بیشتر و دقیق‌تر در انسان‌ها برای تأیید این اثرات وجود دارد، اما این مطالعات نشان می‌دهند که ژل رویال ممکن است به عنوان یک منبع طبیعی با پتانسیل کاهش فشار خون مورد استفاده قرار بگیرد.

6- تنظیم قند خون به دلیل کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب (Regulates Blood Sugar by Reducing Oxidative Stress and Inflammation)

با وجود تحقیقات محدود در این زمینه، ژل رویال ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، سطح قند خون را کنترل کند. تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده حاوی مواد آنتی‌اکسیدانی قوی است که می‌توانند از آسیب به سلول‌ها جلوگیری کنند و در نتیجه، استرس اکسیداتیو در بدن کاهش می‌یابد. این اثر می‌تواند به کاهش تولید انسولین (هورمون کنترل کننده قند) کمک کند و در نتیجه، کنترل قند خون بهبود یابد.

مطلب پیشنهادی: مواد غذایی ضد التهاب

علاوه بر این، خواص ضدالتهابی ژل رویال همچنین می‌توانند در کاهش التهاب‌ها و کاهش تولید انسولین نقش داشته باشند. این اثرات می‌توانند برای افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات مرتبط با کنترل قند خون، مفید باشند. نتایج یک مطالعه کوچک انسانی نشان داد افراد سالمی که در رژیم غذایی خودشان هر روز از ژل رویال استفاده می کردندف موفق به کاهش 20 درصدی قند خون ناشتا شدند.

اگرچه این نتایج اولیه مبتنی بر تحقیقات در محیط آزمایشگاهی هستند و نیاز به مطالعات بیشتر و دقیق‌تر در انسان‌ها برای تأیید این اثرات وجود دارد، اما این مطالعات نشان می‌دهند که ژل رویال ممکن است به عنوان یک ماده طبیعی با پتانسیل کنترل قند خون و کاهش ریسک بیماری‌های مرتبط با قند خون مورد استفاده قرار بگیرد.

7- عملکرد سالم مغز به دلیل خواص آنتی اکسیدانی (Antioxidant Properties May Support Healthy Brain Function)

یکی دیگر از خواص ژل رویال این است که مواد آنتی‌اکسیدانی موجود در ژل رویال می‌توانند از آسیب به سلول‌ها و بافت‌های مغز جلوگیری کنند و عملکرد مغز را بهبود بخشند. این مواد می‌توانند با مهار فرآیند‌های اکسیداسیون در مغز، سلول‌ها را از آسیب‌های اکسیداتیو حفظ کرده و به عملکرد بهتر مغز کمک کنند.

به علاوه، ژل رویال ممکن است دارای ترکیباتی باشد که به بهبود عملکرد مغز و تمرکز و حافظه کمک می‌کنند. این اثرات می‌توانند برای پیشگیری از اختلالات مغزی مرتبط با پیری و بهبود عملکرد ذهنی، مفید باشند. یک مطالعه در مورد موش ها نشان داد که موش‌های مضطربی که به خاطر استرس شان، تحت درمان با ژل رویال قرار گرفتند، نسبت به گروه کنترل، دارای سطوح پایین‌تری از هورمون‌های استرس بودندو. این گروه همچنین  سیستم عصبی مرکزی قوی‌تری داشتند.

با اینکه اکثر مطالعات انجام شده نشان دهنده اثر محافظتی ژل رویال بر روی مغز و بافت عصبی را به خاطر وجود آنتی اکسیدانی می دانند، با این حال مثل خیلی از موارد فوق، نیاز به مطالعات بیشتر در انسان‌ها و داده‌های بالینی برای تأیید و بررسی کامل تأثیرات ژل رویال بر عملکرد مغز و حفظ سلامت ذهن نیاز است.

8-افزایش ترشح اشک و درمان خشکی مزمن چشم (May Increase Tear Secretion And Treat Chronic Dry Eyes)

تحقیقات نشان داده‌اند که این ماده می‌تواند به تحریک غدد لاکریمالی یا غدد اشکی (Lacrimal gland) در چشم کمک کند و باعث افزایش سکرشن اشک شود. این اثر می‌تواند به بهبود حالت چشم خشک و تسکین علائم آن مانند خارش و سوزش کمک کند.

علاوه بر این، خواص ضدالتهابی ژل رویال می‌توانند در کاهش التهاب‌های مرتبط با چشم خشک نقش داشته باشند و به تسکین علائم آن کمک کنند. اما باید متذکر شویم که مقدار کمی از داده ها نشان می دهد که ژل رویال ممکن است ترشح اشک را در افراد مبتلا به خشکی چشم مزمن افزایش دهد. از این رو، انجام مطالعات بیشتر ضروری است و برای استفاده کاربردی و بهره مندی از خواص کامل ژل رویال در درمان خشکی مزمن چشم باید تحقیقات مطالعات بالینی بیشتری بر روی انسان‌ها انجام شود.

9- ژل رویال، محصولی طبیعی با خواص پوستی و ضد پیری

رویال ژل چگونه می‌تواند به بهبود پوست کمک کند؟ (May Provide Anti-Aging Effects Through Various Means) کند شدن روند پیری با استفاده از راه های مختلفی انجام می شود. این ماده طبیعی حاوی مجموعه‌ای از مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضدالتهابی است که می‌توانند به جلوگیری از آسیب‌های اکسیداتیو، کاهش التهاب‌ها، و حمایت از سلول‌ها در مقابل فرآیندهای پیری کمک کنند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها جلوگیری می‌کنند. این خواص می‌توانند اثرات پیری از جمله چین و چروک‌ صورت، لک صورت و لک های پوست و آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش را کاهش دهند. همچنین، ترکیبات ضدالتهابی این محصول طبیعی می‌توانند در کاهش علائم التهاب پوست و کمک به حفظ شادابی و جوانی پوست نقش داشته باشند. ژل رویال ممکن است به تحریک تولید کلاژن در پوست کمک کند. کلاژن از عوامل مهم در حفظ سلامت و جوانی پوست است و افزایش تولید آن می‌تواند به پوستی جوان‌تر و شاداب‌تر کمک کند. ژل رویال همچنین می‌تواند به پوست نرمی ومرطوبیت ببخشد و از کاهش رطوبت پوست و خشکی آن جلوگیری کند.

با ترکیب این خواص، ژل رویال می‌تواند به عنوان یک مکمل طبیعی و موثر در حفظ جوانی و سلامت عمومی بدن مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، برای اثبات کامل فواید ضد پیری استفاده به صورت خوراکی یا موضعی، نیاز به تحقیقات بیشتر و مطالعات بالینی بر روی انسان‌ها است.

10- کاهش عوارض جانبی درمان سرطان (Reduces Side Effects of Cancer Treatment)

تحقیقات نشان داده‌اند که به عنوان یک ماده طبیعی به علت داشتن خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی، به کاهش عوارض ناشی از درمان‌های سرطان مانند شیمی درمانی، رادیوتراپی و سایر درمان های سرطان از جمله نارسایی قلبی، التهاب و مشکلات گوارشی (GI) کمک می شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این ماده می‌توانند از آسیب به سلول‌ها جلوگیری کنند و باعث حفظ سلول‌های سالم بدن شوند.

طبق نتایج یک مطالعه کوچک انسانی یکی از خواص ژل رویال در هنگام استفاده به صورت موضعی، جلوگیری از موکوزیت که یک عارضه جانبی درمان سرطان است که باعث زخم‌های دردناک در دستگاه گوارش شما می‌شود، می باشد.

علاوه بر این، خواص ضدالتهابی این محصول طبیعی می‌توانند به کاهش التهاب‌ها ناشی از درمان‌های سرطان کمک کنند و علائم ناخوشایند مانند التهاب‌ها و آسیب‌های پوستی را کاهش دهند. اگرچه این نتایج اولیه مبتنی بر مطالعات در محیط آزمایشگاهی هستند و نیاز به مطالعات بیشتر و دقیق‌تر در انسان‌ها برای تأیید این اثرات وجود دارد، اما بازهم نتایج دلگرم کننده ای بوده و ژل رویال ممکن است به عنوان یک ماده طبیعی با پتانسیل بهبود عوارض درمان‌های سرطانی در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

12- درمان علائم یائسگی (May Treat Certain Symptoms of Menopause)

از خواص رویال ژلی برای زنان می توان به این مورد اشاره کرد که طبق نتایج بعضی از تحقیقات، مصرف آن ممکن است به بهبود برخی از علائم مرتبط با یائسگی زنان کمک کند. کاهش هورمون های در گردش به علت یائسگی باعث بروز عوارض جسمی و روانی مانند درد، اختلال حافظه، افسردگی و اضطراب می شود. مواد مغذی، مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب، می‌توانند به تعادل هورمون‌ها کمک کنند و علائمی مانند گرماهای شبانه، عصبی‌گریزی، افسردگی و خشکی و ضعف واژن را کاهش دهند.

مطلب پیشنهادی: درباره یائسگی بیشتر بدانید

همچنین، ترکیبات ضدالتهابی موجود در ژل رویال می‌توانند به کاهش التهاب‌ها مرتبط با سنین‌گذرای زنان کمک کنند و علائم ناخوشایندی مانند درد‌ها و تورم‌ها را کاهش دهند. مطالعه دیگری روی 42 زن یائسه نشان داد که مصرف روزانه 800 میلی گرم ژل رویال به مدت 12 هفته در کاهش کمردرد و اضطراب موثر است. با این حال، بازهم مثل سایر خواص معرفی شده در بالا، برای بررسی کامل تأثیرات مفید این ماده در درمان علائم یائسگی زنان، نیاز به تحقیقات پیشرفته‌تر و مطالعات بالینی بر روی انسان‌ها است.

13- مؤثر در درمان ناباروری (Effective in the treatment of infertility)

رویال ژل ممکن است در درمان بعضی موارد ناباروری، موثر باشد. تحقیقات محدودی نشان داده‌اند که این ماده ممکن است عملکرد تخمدان‌ها و سلامت تخمک‌ها را تقویت کند و برای برخی زوج‌هایی که مشکل ناباروری دارند، مفید باشد. یکی از خواص ژل رویال برای زنان این است که این ماده طبیعی می‌تواند باعث تعادل هورمون‌ها شود و عملکرد تخمدان‌ها را بهبود بخشد. طبق یک مطالعه انجام شده در دانشگاه پزشکی مشهد در مورد خواص ژل رویال بر روی مردان این نتیجه بدست آمد که ممکن است تاثیرات مثبتی در درمان ناباروری مردان داشته باشد. بر اساس نتایج این مطالعه، تعداد و قدرت اسپرم‌های گروهی از مردان تحت درمان ژل رویال بیشتر از سایر افرادی بود که از این درمان استفاده نمی کردند.

همچنین، طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان روسی، ممکن است تاثیرات مثبتی بر روی زنان یائسه و دارای اختلالات جنسی داشته باشد.  همچنین، ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در ژل رویال می‌توانند به بهبود سلامت رحم و ترشحات رحمی کمک کنند و احتمال بارداری را افزایش دهند! تعجب نکنید! باروری ملکه به علت تغذیه از ژل رویال، بیشتر از سایر زنبورها است. با این حال، برای بررسی کامل تأثیرات  آن در درمان ناباروری، نیاز به تحقیقات دقیق‌تر و پژوهش‌های بیشتر و گسترده‌تر است.

14- بهبود دیابت (improving diabetes)

ژل رویال ممکن است در بهبود دیابت اثرات مفیدی داشته باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که این ماده طبیعی می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند و باعث بهبود کنترل قند در افراد مبتلا به دیابت شود. آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضدالتهابی می‌توانند از آسیب به سلول‌ها و بافت‌های ترشح کننده انسولین جلوگیری کنند. همچنین، ژل رویال ممکن است به تعادل هورمون‌ها و تنظیم متابولیسم کمک کند که این مسائل در بهبود کنترل دیابت نقش مهمی دارند.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با علائم پیش دیابت

15- مفید برای آلزایمر و پارکینسون (Preventing Alzheimer's and Parkinson's disease)

تحقیقات نشان داده‌اند که خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی ژل رویال می‌توانند به محافظت از سلول‌های عصبی و جلوگیری از آسیب‌های اکسیداتیو مرتبط با آلزایمر و پارکینسون کمک کنند. ترکیبات مغذی موجود در ژل رویال می‌توانند به بهبود عملکرد مغز و حفظ حافظه و تمرکز کمک کنند.

همچنین، برخی مطالعات اولیه نشان داده‌اند که ژل رویال ممکن است به تنظیم هورمون‌ها و عملکرد عصبی کمک کند که این موارد نقش مهمی در بهبود علائم آلزایمر و پارکینسون ایفا می‌کنند.

یکی از فواید ژل رویال می‌تواند تحریک سیستم عصبی مرکزی باشد که ممکن است عاملی امیدوارکننده برای فعال‌شدن مجدد سلول‌های بنیادین عصبی در افراد بالغ باشد. این خاصیت می‌تواند در کاهش مرگ نورون‌ها و افزایش رشد آن‌ها در افراد مبتلا به آلزایمر و پارکینسون نقش مهمی داشته باشد.

مطالعات نشان داده‌اند که ژل رویال می‌تواند به فعال‌سازی سلول‌های عصبی و ارتقاء عملکرد مغز کمک کند. این ماده طبیعی می‌تواند باعث افزایش نمایه‌های رشد عصبی شود و به بهبود سلامت عصبی کمک کند. با این تحریک سیستم عصبی مرکزی، افراد مبتلا به آلزایمر و پارکینسون می‌توانند از مزایای بهبود حافظه و تمرکز، کاهش علائم ناشی از این بیماری‌ها و افزایش کیفیت زندگی بهره‌مند شوند.

با این حال، لازم به ذکر است که نیاز به تحقیقات بیشتر و مطالعات بالینی بر روی انسان‌ها برای تأیید کامل این اثرات وجود دارد. از اینرو، برای استفاده مناسب و اثربخش از ژل رویال به عنوان یک افزودنی طبیعی در بهبود آلزایمر و پارکینسون، مشاوره با پزشک و تیم درمانی حیاتی است.

16- بهبود سیستم گوارشی (Useful for the digestive system)

همانطور که گفتیم ژل رویال حاوی مجموعه‌ای از مواد مغذی مثل ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب مفید است که می‌تواند به بهبود سلامت گوارش کمک کند. اما پروبیوتیک‌های موجود در آن نقش اساسی و مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند. مصرف ژل رویال می‌تواند به تنظیم عملکرد روده‌ها و جلوگیری از مشکلات هضمی کمک کند.

پروبیوتیک‌ها گروهی از باکتری‌ها مفید هستند که در دستگاه گوارش ما زندگی می‌کنند و وظیفه هضم و جذب مواد مغذی را بر عهده دارند. این باکتری‌ها می‌توانند به حفظ تعادل میکروبیوم گوارش کمک کنند و از رشد و افزایش باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش حمایت کنند.

مصرف این ژل که حاوی پروبیوتیک‌های مفید است، می‌تواند به بهبود تعادل میکروبیوم گوارشی کمک کند و به حفظ سلامت دستگاه گوارش و بهتر هضم مواد مغذی کمک کند. این مواد مفید می‌توانند به کاهش مشکلات گوارشی مانند یبوست، نفخ و درد شکم کمک کنند. همچنین، خواص ضدالتهابی آن می‌تواند به کاهش التهاب‌های مرتبط با سیستم گوارشی کمک کند و به تسکین علائم مشکلات گوارشی مانند درد و تورم کمک کند.

با این حال، همانند دیگر خواص ژل رویال، نیاز به مطالعات بیشتر و پژوهش‌های بالینی بر روی انسان‌ها برای تأیید کامل این اثرات وجود دارد.

17- مفید برای پوست (benefits of royal jelly for skin)

ژل رویال خواص متعددی برای پوست دارد. این ماده طبیعی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب مفید است که می‌توانند به تغذیه و تقویت پوست کمک کنند.این مواد مغذی می‌توانند به ترمیم و بهبود بافت‌های پوستی کمک کنند و به حفظ جوانی و شادابی پوست کمک می‌کنند.

خواص ضدالتهابی این ماده می‌توانند به کاهش التهاب‌های پوستی کمک کنند و علائمی مانند آکنه، التهاب‌ها، قرمزی و خارش‌های پوستی را کاهش دهند. همچنین، آنتی‌اکسیدان‌ها موجود در آن می‌توانند از آسیب‌های اکسیداتیو ناشی از عوامل محیطی محافظت کنند و به کاهش علائم پیری پوست مانند چین و چروک‌ها کمک کنند.

برخی تحقیقات دیگر نشان داده‌اند که ژل رویال ممکن است به افزایش تولید کلاژن در پوست کمک کند. افزایش کلاژن می‌تواند به حفظ کشسانی و انعطاف‌پذیری پوست کمک کند و چین و چروک را به تأخیر اندازد. ضمن آنکه می‌تواند به ترمیم و حفظ رطوبت طبیعی پوست کمک کند. خاصیت مرطوب‌کنندگی این ژل می‌تواند پوست را نرم و لطیف کرده و از خشکی آن جلوگیری کند. 

مصرف ژل رویال ممکن است به ترمیم و بازسازی بافت‌های پوستی و همچنین به تغذیه سلول‌ها و افزایش ترمیم سریع زخم‌ها و آسیب‌های پوستی کمک کند. همچنین، ممکن است باعث تعادل تعادل تولید چربی در پوست و موجب بهبود مشکلات پوستی مانند جوش و آکنه شود.

18- خواص قوی برای بهبود سیستم ایمنی و افزایش انرژی

رویال ژل چگونه می‌تواند به بهبود سلامتی کمک کند؟ (Improving the immune system and increasing energy) این ماده با ارزش می‌تواند تحت برخی شرایط و تا حد محدودی باعث بهبود سیستم ایمنی و افزایش انرژی شود. از آنجایی که ژل رویال حاوی مواد مغذی متنوعی است، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب مفید موجود در آن ست به حفظ سلامت سلول‌ها و بافت‌ها، کاهش التهاب‌ها و تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک کنند.

همچنین، از آنجا که بهبود سطح انرژی و استقامت بدن مرتبط با هورمون‌ها و مواد مغذی است، ژل رویال ممکن است به افزایش انرژی و کاهش خستگی کمک کند. با افزایش تولید انرژی در سلول‌ها، احتمال بهبود تمرکز و عملکرد شناختی نیز وجود دارد.

دوز و مقدار مصرف ژل رویال

چون تحقیقات در مورد این ماده به نسبت محدود هستند، میزان دقیق توصیه‌شده مصرف این ماده تاکنون مشخص نشده است. ژل رویال به عنوان یک مکمل غذایی در دو شکل طبیعی، پودر یا کپسول قابل تهیه و مصرف است.

خواص مفید این ماده در محدوده‌های مختلفی از مقادیر مصرف مشاهده شده‌اند. بر اساس تحقیقات کنونی، مصرف روزانه بین 300 تا 6.000 میلی‌گرم از آن ممکن است مؤثر باشد. همچنین، می تواند به صورت موضعی که بر روی پوست استفاده می‌شود، به عنوان قسمتی از محصولات مراقبت از پوست نیز مورد استفاده قرار گیرد.

اگر تاکنون از ژل رویال استفاده نکرده‌اید، بهتر است با مصرف یک مقدار کم‌تر شروع کنید تا از واکنش‌های حساسیتی و عوارض جانبی جدی جلوگیری شود.

عوارض جانبی ژل رویال

خطرات و عوارض جانبی احتمالی

ژل رویال معمولاً در صورت مصرف در دوزهای مناسب برای اکثر افراد بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی داشته باشند، به خصوص اگر به محصولات زنبور عسل، نیش زنبور، ، گرده گل یا سایر آلرژن های محیطی حساسیت داشته باشند. اگر به محصولات زنبور عسل آلرژی دارید، اجتناب از مصرف این ماده ضروری است.

برخی از عوارض جانبی احتمالی ژل رویال ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • واکنش های آلرژیک: برخی از افراد ممکن است به ژل رویال آلرژی داشته باشند و واکنش های آلرژیک می تواند از علائم خفیف مانند خارش، بثورات پوستی یا کهیر تا واکنش های شدیدتر مانند دشواری در تنفس، سفتی قفسه سینه، یا تورم صورت، لب ها یا زبان متغیر باشد. به عنوان مثال آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک خطرناک و تهدید آمیز است که بیشتر به علت واکنش به مواد غذایی، نیش حشرات، مصرف دارو و یا لاتکس رخ می دهد. علائم آنافیلاکسی عبارتند از: ضایعات جلدی، خارش، تورم گلو، کاهش فشار خون، تنگی نفس، تورم صورت و لبها، تپش قلب و احساس بیقراری و اضطراب. آنافیلاکسی یک وضعیت طبی فوری است و نیاز به درمان فوری دارد.

  • اختلالات گوارشی: مصرف دوز بالای ژل رویال ممکن است در برخی افراد منجر به ناراحتی معده، اسهال یا ناراحتی گوارشی شود.

  • تشدید آسم: افرادی که سابقه آسم یا سایر بیماری های تنفسی دارند ممکن است در مواجهه با ژل رویال علائم بدتر شدن را تجربه کنند.

  • تداخل با داروها: ممکن است با برخی داروها از جمله داروهای ضد انعقاد و فشار خون تداخل داشته باشد. قبل از شروع مصرف مکمل آن، مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی ضروری است، به خصوص اگر از داروهای تجویزی استفاده می کنید.

  • تحریک پوست: هنگامی که به صورت موضعی استفاده شود، برخی از افراد ممکن است تحریک پوست یا واکنش های آلرژیک را تجربه کنند. به عنوان مثال، درماتیت تماسی یک بثورات موضعی یا تحریک پوست است که نواحی سطحی پوست را درگیر می سازد.

  • همچنین، بهتر است بدانید که کودکان زیر یک سال نباید عسل بخورند، زیرا با خطر بروز مسمومیت بوتولیسم مرتبط است. اسپورهای باکتری بوتولینم که باعث ایجاد این مسمومیت می شوند به مقدار زیادی در خاک، گرد و غبار و عسل وجود دارد.

توجه: برخی از این عوارض مثل آنافیلاکسی در صورتی که شدید باشند، حتی می توانند کشنده باشد. برای کاهش خطر عوارض جانبی، بسیار مهم است که با دوز کمی شروع کنید و واکنش بدن خود را زیر نظر بگیرید. اگر هر گونه واکنش نامطلوب را تجربه کردید یا در مورد استفاده از ژل رویال مطمئن نیستید، بهتر است قبل از قرار دادن آن در برنامه روزانه خود با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

سخن پایانی

ژل رویال یک ماده طبیعی و مغذی حاوی خواص بسیاری است که ممکن است برای سلامتی و بهبود برخی از شرایط بدن مفید باشد. این ماده ارزشمند یکی از محصولات طبیعی و جذاب طبیعت است که با مطالعه‌ها و تحقیقات بیشتر، امکان اکتشاف خواص جدیدتر و کاربردهای بیشتر در زمینه‌های مختلف بهداشتی و پزشکی وجود دارد. این ماده به عنوان یک ماده طبیعی با خصوصیات بی‌نظیر، می‌تواند در ارتقاء سلامت و بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها نقش مهمی ایفا کند.

همانطور که بیان کردیم برخی از خواص آن شامل موارد مهم زیر می باشد:

  •  تأثیرات ضد التهابی 

  • خواص آنتی‌اکسیدانی

  • کاهش ریسک بیماری‌های قلبی

  • افزایش ترمیم زخم‌ها 

  • ترمیم پوست

  • کاهش فشار خون 

  • تنظیم قند خون

  • حمایت از سلامت مغز 

  • کاهش علائم برخی از بیماری‌های مزمن

 همچنین می‌تواند به عنوان یک مکمل غذایی به رژیم غذایی افراد اضافه شود. این ماده طبیعی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب مفید است که ممکن است به تقویت سلامت عمومی کمک کند.

با این حال، مصرف ژل رویال باید با دقت و با میزان مصرف مناسب انجام شود. همچنین، افرادی که به محصولات زنبور حساسیت دارند، باید استفاده از آن را محدود کنند. توصیه می کنیم قبل از شروع هرگونه مصرف مکمل غذایی، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

 یک رژیم اصولی باید به ارزش غذایی مواد و همچنین میزان مصرف ویتامین و مواد معدنی در روز توجه کند تا بتوان آن را یک رژیم لاغری سالم و صحیح دانست. این ویژگی را می‌توانید در رژیم‌های لاغری بهاره غفاری مشاهده کنید. برای آشنایی بیشتر با رژیم‌های بهاره غفاری بر روی غفاری دایت کلیک کنید. برای دریافت رژیم همین حالا بر روی رژیم من کلیک نمایید.

سوالات متداول

آیا ژل رویال عوارض جانبی دارد؟

ژل رویال به طور کلی برای اکثر افراد به اندازه‌های معقول بی‌خطر است. اما افراد حساس به محصولات زنبوری ممکن است واکنش‌های حساسیتی مانند آنافیلاکسیس یا درماتیت تماسی نشان دهند.

 مصرف ژل رویال برای کدام گروه‌ها توصیه نمی‌شود؟

مصرف ژل رویال به افرادی که حساسیت به محصولات زنبوری، نیش زنبور، گرده گل یا سایر آلرژن های محیطی دارند توصیه نمی‌شود. مصرف عسل هم که کلا برای کودکان یک سال توصیه نمی شود. همچنین، برخی از افراد می‌توانند به علت بیماری‌ها یا داروهای دیگر با مصرف ژل رویال مشکل داشته باشند و بهتر است با پزشک خود مشورت کنند.

طریقه مصرف ژل رویال چگونه است؟

  • مصرف به صورت مکمل: ژل رویال به صورت کپسول‌ها، قرص‌ها یا پودر مکمل غذایی موجود است و می‌تواند به عنوان یک مکمل در رژیم غذایی مصرف شود.

  • مصرف به صورت طبیعی: ژل رویال به صورت خام و طبیعی نیز در دسترس است و می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی به رژیم غذایی اضافه شود.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (64 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه