خواص نارگیل برای لاغری را می دانید؟!

نارگیل میوه‌ای مخصوص مناطق گرم از جمله هندوستان، مالزی، سریلانکا، فیلیپین، برزیل، اندونزی و... است. بسته به میزان قلیایی بودن خاکی که نارگیل در آن پرورش پیدا می‌کند، میوه آن دارای طعم متفاوتی است. نارگیل ابتدا سبز رنگ است و وقتی که می‌رسد قهوه‌ای می‌شود. زیر پوست سختی که دارد گوشت سفید رنگ آن وجود دارد. نارگیل وقتی که تازه رسیده باشد دارای آب بیشتری است؛ هنگامی که کاملاً رسیده می‌شود آب درون آن کم شده و این آب داخل گوشت نارگیل جذب می‌شود. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم در ارتباط با خاصیت نارگیل، خواص نارگیل خشک و خواص آب نارگیل صحبت کنیم. خواص نارگیل برای لاغری را می دانید؟!

خواص نارگیل

آب نارگیل دارای انواع ویتامین و اسیدهای چرب بسیاری است که برای بدن ضروری و مفید است. نارگیل می‌تواند مقدار آهن خون را بالا برده، جذب کلسیم را افزایش دهد و برای کسانی که نسبت به لبنیات حساسیت دارند، می‌تواند منبع خوبی برای جایگزین شیر باشد. آب نارگیل داخل میوه به طور طبیعی استریل و قابل استفاده است.

میوه نارگیل برای کسانی که دچار اختلالات مغزی مانند صرع و آلزایمر هستند، بسیار مفید است. مصرف روزانه ۲۰۰گرم نارگیل به مدت ۱۲ هفته برای کاهش چربی شکمی، بسیار موثر است. نارگیل به خاطر بالا بودن  اسیدهای چرب آن پس از مصرف تا مدت طولانی انرژی بدن را بالا نگه داشته و باعث افزایش سوخت‌وساز و  جلوگیری از کاهش قند خون و عدم احساس گرسنگی می‌شود.

 

خواص نارگیل

نارگیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از کم‌خونی، بهبود عملکرد مغز و حفظ سلامتی قلب بسیار موثر است. فیبر بسیار بالای موجود در نارگیل به هضم و جذب مواد غذایی کمک می‌کند و از ناراحتی‌های روده و معده جلوگیری می‌نماید و در کاهش وزن بسیار موثر است. نارگیل دارای خاصیت ضد باکتری و ضد ویروس است، از اینرو خواص نارگیل در سلامتی بدن و جلوگیری از انواع بیماری‌ها موثر است.

در هنگام خرید نارگیل دقت فرمایید؛ هرچه سنگین‌تر باشد و هنگام تکان دادن صدای آب درون آن را بشنوید، تازه‌تر و بهتر است. اگر نارگیلی هنگام تکان دادن صدای آب آن را نشنوید، یعنی آنکه نارگیل طولانی‌مدت مانده و یا آب آن از طریق سوراخ‌های بالای آن تخلیه شده است که در هر صورت باعث فساد نارگیل می‌شود.

خواص آب نارگیل برای پوست و مو

روغن نارگیل که از گوشت سفید نارگیل تهیه می‌شود، دارای خواص مهمی است از جمله :

۱- مرطوب کنندگی

 روغن نارگیل به علت خاصیت رطوبت دهندگی بالایی که دارد، برخلاف روغن‌های دیگر هنگامی که به سطح پوست مالیده می‌شود، به سرعت جذب شده و احساس چربی و چسبندگی در روی پوست ایجاد نمی‌کند. از اینرو برای پوست‌های خشک و برای تقویت و حفظ رطوبت مو بسیار موثر است. از روغن نارگیل همچنین به‌عنوان پاک کننده آرایش می‌توان استفاده کرد؛ زیرا به علت رطوبت بالایی که دارد، باعث حفظ تعادل رطوبت و چربی پوست می‌شود. این فوایدی که گفته شد را می‌توان خواص آب نارگیل نیز در نظر گرفت. 

۲- ضد التهابی

می‌توان برای استفاده از فواید آب نارگیل برای پوست صورت، آن را همچون کرم به پوست خود مالید؛ با این‌حال افرادی که پوست حساسی دارند، بهتر است برای استفاده از فواید آب نارگیل برای پوست صورت، از کرم‌های حاوی این ماده استفاده کنند که حساسیت‌زدایی و استریل شده باشد.

۳- آنتی باکتریال

 چنانچه روغن نارگیل همراه با پودر نارگیل مخلوط شده و به‌عنوان اسکراب (لایه بردار) استفاده شود، می‌تواند لایه‌های شاخی پوست را از بین برده و به‌خاطر خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی که دارد، باعث ضدعفونی  کردن و ایجاد رطوبت در پوست بشود و لک‌ها و جوش‌های پوستی را از بین ببرد چنانچه تبخال می‌زنید؛ هرروز با نوک انگشت مقداری روغن نارگیل به‌صورت ضربه زدن روی تبخال خود بزنید. از خواص روغن نارگیل این است که به علت داشتن اسید لوریک در کاهش زمان بهبود و کاهش درد بسیار موثر است.

۴- موهای پر پشت و سالم با روغن نارگیل

 اگر نیم‌ساعت قبل از استحمام مقداری روغن نارگیل به کف سر و ساقه موهای خود بمالید و سپس شستشو نمایید؛ پس از چند بار تکرار یعنی حداقل هفته‌ای یکبار، تغییرات مو مثل شفافیت، استحکام، عدم ریزش، احساس نرمی و پرپشتی را حس خواهید نمود. روغن نارگیل به‌خاطر خاصیت ضد باکتریایی خود در رفع پاره‌ای مشکلات کف سر ازجمله خارش، شوره و حتی شپش بسیار موثر است.

 

خواص پودر نارگیل

خواص پودر نارگیل

برای آنکه بتوان از نارگیل در تمام فصول استفاده کرد، ابتدا آن را خشک کرده و سپس به‌صورت پودر در می‌آورند. در این حالت نارگیل قابلیت استفاده طولانی‌مدت را دارد. از خواص پودر نارگیل در صنایع غذایی و شیرینی بسیار استفاده می‌شود، زیرا به علت نداشتن گلوتن، در تهیه انواع شیرینی و کلوچه و نان برای کسانی که نسبت به آن حساسیت دارند، از آن استفاده می‌شود. از خاصیت نارگیل خشک این است که حاوی مواد مغذی همچون فیبر، منگنزو و... است. از نارگیل خشک می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین خشکبار استفاده کرد .در حقیقت خواص پودر نارگیل و خاصیت نارگیل خشک، با خواص نارگیل تازه یکسان است.

مضرات نارگیل

 

 مضرات و موارد منع مصرف

علیرغم داشتن مواد مغذی بالا باید در مصرف نارگیل همچون دیگر مواد غذایی اعتدال را حفظ کرد. استفاده بیش از اندازه از نارگیل به علت بالا بودن قند و انرژی موجود در آن، می‌تواند باعث بالا رفتن قند و فشار و اثرات مخرب بر روی قلب بشود که از مضرات نارگیل است.

همچنین به علت داشتن اسیدهای چرب زیاد، باعث بالا رفتن سطح کلسترول خون می‌شود. فیبر بالای موجود در نارگیل می‌تواند در صورت مصرف زیاد از حد، سبب ایجاد مضرات نارگیل همچون نفخ و گاز معده و اسهال شودالبته باید در نظر داشت که گاهی اوقات بعضی افراد به خودی خود ممکن است به نارگیل حساسیت داشته باشند و این افراد اصلا نباید از نارگیل استفاده کنند.

 

خواص نارگیل برای کاهش وزن

 

خواص نارگیل برای لاغری و کاهش وزن

همان‌طور که گفته شد یکی از خواص نارگیل کمک به کاهش وزن در رژیم کتو است و از بین رفتن چربی شکم و پهلو است. با این‌حال مصرف هیچ ماده غذایی به تنهایی نمی‌تواند سبب کاهش وزن به میزان زیادی شود. همچنین در صورت مصرف بیش از حد ممکن است مضرات نارگیل برای بدن بیشتر از خواص نارگیل برای بدن شود. به همین دلیل بهترین راهکار استفاده از یک رژیم غذایی اصولی است تا بتوان به وزن ایده‌آل و همچنین تناسب اندام رسید و در کنار آن به‌صورت روزانه مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین نمود. به همین دلیل است که رژیم‌های لاغری همچون رژیم بهاره غفاری طرفداران زیادی دارد؛ زیرا این رژیم‌ها در کنار تناسب اندام به سلامتی شما نیز اهمیت می‌دهند و همواره می‌توانید از پیگیری منظم مشاور تغذیه خود استفاده نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.

بیشتر بخوانید: خواص جالب روغن نارگیل و مضرات آن

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (4 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه