خواص گلابی: 10 خاصیت مهم در پیشگیری از بیماری‌ها

میوه گلابی مخروطی شکل، گوشتدار‌، شیرین و یا ترش و درختی است که ارتفاع آن تقریبا به ۱۰ متر می‌رسد. درخت گلابی بیشتر در مناطق سردسیر و کوهستانی مانند البرز و شمال ایران می‌روید. مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات به علت وجود بسیار زیاد مواد مغذی مانند ویتامین‌ها به میزان زیادی بیماری‌های موجود در بدن را کاهش می‌دهد و مصرف گلابی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

حدودا ۳۰۰۰ نوع گلابی در جهان وجود دارد که براساس اندازه، شکل، شیرینی و سفتی دسته‌بندی می‌شوند. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم با خواص گلابی و خواص کمپوت گلابی برای سلامتی آشنا شویم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

خواص گلابی: 10 خاصیت مهم در پیشگیری از بیماری‌ها

خواص گلابی

جدول کالری گلابی

جدول کالری گلابی

چربی  گرم 0.3 
کربوهیدرات  گرم 27 
پروتئین گرم 0.6 
فیبر گرم 5.5  
کالری 101 

خواص گلابی در طب سنتی

مزاج میوه گلابی، گرم و تر است. از خواص گلابی در طب سنتی می‌توان به میلن بودن اشاره کرد و همچنین این میوه باعث تأمین رطوبت بدن و رفع یبوست است. دیگر خواص گلابی در طب سنتی این است که از بروز بیماری‌های عصبی جلوگیری می‌کند، به تأمین رطوبت مغز کمک می‌نماید و سببرفع تشنگی، تنگی نفس و سوزش مثانه نیز می‌شود.

از مضرات گلابی در طب سنتی می‌توان تنها به خوردن گلابی با معده خالی اشاره کرد. همچنین در طب سنتی آماده است که پس از مصرف گلابی، آب ننوشید.

 

خواص گلابی برای سنگ کلیه

یکی از خواص گلابی برای سنگ کلیه است، زیرا نه‌تنها حاوی مقادی زیادی آب است و به کارکرد کلیه‌ها و دفع سنگ و حتی بهبود عفونت مجاری ادراری کمک می‌کند؛ بلکه می‌توانید با استفاده از جوشانده برگ گلابی، به دفع سنگ کلیه، دفع سنگ مثانه و همچنین بهبود ورم پروستات خود کمک نمایید.

 

خواص گلابی برای یبوست

 فیبر موجود در گلابی مواد غذایی را جمع می‌کند و به‌صورت توده در می‌آورد، در نتیجه غذا راحت‌تر از میان روده عبور می‌کند که مهم‌ترین فواید گلابی برای یبوست است. همچنین سبب ترشحات معده و شیره‌ی گوارشی می‌شود و حرکات روده را تنظیم می‌کند و احتمال ابتلا به یبوست و اسهال را کاهش می‌دهد.

 

خواص گلابی برای پیشگیری از سرطان

مانند سایر میوه‌ها، گلابی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است. آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه میکنند؛ به همین دلیل گلابی با دارا بودن ویتامین‌ C، ویتامین A، ترکیبات فلانوئید، بتاکاروتن، لوتئین و زیگزانتین می‌تواند به پیشگیری از سرطان و بسیاری از بیماری‌ها کمک کند.

 

خواص گلابی برای ریه

 در واقع وجود آنتی اکسیدان‌ها و سایر مواد موحود در گلابی این میوه پاییزی را تبدیل به یک ضدالتهاب قوی کرده که با این خاصیت خود به پاک‌سازی ریه و کاهش گلو درد و حتی سایر دردهای التهابی کمک می‌کند. به همین دلیل از فواید گلابی برای ریه و التهابات آن استفاده می‌کنند تا در روزهای سرد پاییزی از بسیاری از بیماری‌های ریوی پیشگیری کند.

 

خواص گلابی برای کرونا

همانطور که گفته شد وجود مقادیر زیاد ریز مغذی‌ها مانند ویتامین‌ها و انواع آنتی اکسیدان و همچنین خاصیت‌های ضد التهابی گلابی، می‌توان آن را برای از بین بردن علائم و عوارض کرونا توصیه کرد که می‌تواند التهاب‌های ناشی از ویروس درگلو و حتی ریه را کم کرده و سیستم ایمنی و عملکرد بدن را برای مقابله با آن افزایش دهد. به دلیل تاثیری که این میوه در کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد، در روزهای اپیدمی می‌توان از فواید گلابی برای کرونا استفاده کرد.

 

خواص گلابی برای قلب

از خواص گلابی در طب اسلامی، به خاصیت آن برای قلب اشاره شده است که این به دلیل وجود میزان بالایی پتاسیم در آن است. سیب دارای کلسیم فراوانی است و به همین دلیل مصرف سیب و گلابی در کنار یکدیگر برای تقویت قلب و حفظ سلامتی بدن بسیار مفید است. همچنین بهبود گردش خون، جلوگیری از نقص‌های هنگام تولد، کاهش التهاب، مراقبت و تقویت استخوان‌ها و همچنین تقویت پوست و مو نیز از خواص دیگر گلابی است.

 

خواص گلابی کال

اغلب منابع علمی به خواص گلابی کال اشاره‌ای نکرده‌اند و همواره پیشنهاد داده‌اند از گلابی رسیده استفاده کنید. گلابی کال سفت است و خوردن و هضم آن دشوار است و مصرف گلابی کال اغلب سبب دل‌درد می‌شود؛ به همین دلیل است که عقیده بر آن است که عوارض گلابی کال از فواید گلابی کال بیشتر هستند.

خواص کمپوت گلابی

انواع گلابی

از بین انواع گلابی که رایج‌تر هستند می‌توان به گلابی جنگلی که درجنگل‌های گیلان وجود دارد و در لهجه گیلکی به آن اربه خوج یا سنگ خوج می‌گویند و گلابی وحشی و یا گلابی سیب شکل اشاره کرد. گلابی به‌ جز طعم خوب، دارای انواع مواد مغذی با خواص دارویی است.

خواص گلابی در طب سنتی

خواص کمپوت گلابی

کمپوت گلابی در حقیقت از میوه تازه گلابی تهیه می‌شود که به کمک روش‌هایی ماندگاری آن را بیشتر کرده‌اند و یکی از بهترین انواع کمپوت‌ها برای بهبود بسیاری از بیماری‌ها است که در دوران نقاهت می‌توان مصرف نمود و خواص کمپوت گلابی مشابه خاصیت گلابی است.

خواص گلابی برای لاغری

خواص گلابی برای کاهش وزن

 گلابی برخلاف برخی از میوه‌ها یکی از میوه‌های کم‌کالری است و یک گلابی متوسط فقط ۵ درصد از کالری مورد نیاز روزانه در یک رژیم غذایی سالم را در خود دارد. از طرفی مواد مغذی زیاد و فیبر بالایی دارد و برای مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد. به‌ همین‌ دلیل افرادی که به‌ دنبال کاهش وزن هستند، بیشتر از گلابی برای این منظور استفاده می‌کنند.

با این‌حال نمی‌توان تنها با مصرف گلابی سلامتی خود را حفظ کرد و به وزن ایده‌آل رسید، بلکه در یک رژیم لاغری اصولی، باید گلابی و سایر میوه‌ها را در کنار وعده‌های غذایی مصرف نمود تا نه‌تنها تمام مواد مغذی بدن را تامین کرد، بلکه به تناسب اندام رسید و سلامت خود را حفظ کرد. حفظ سلامتی و تناسب اندام در کنار یکدیگر از هدف‌های رژیم‌های بهاره غفاری است و به همین دلیل این رژیم‌ها طرفداران بسیاری دارند. با دریافت رژیم‌های بهاره غفاری نه‌تنها یک رژیم اصولی با تاثیرات طولانی‌مدت خواهید داشت، بلکه به‌طور مداوم توسط مشاور تغذیه خود پیگیری می‌شوید و رژیم خود را بر اساس ویژگی‌های شخصی خود دریافت می‌نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رژیم‌های بهاره غفاری با کلیک بر روی غفاری دایت به سایت اصلی هدایت شوید. چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم غذایی خود را دریافت کنید و روند کاهش وزن خود را سریع‌تر آغاز نمایید، همین حالا بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک کنید. توجه نمایید، می‌توانید انواع رژیم‌های شکست استپ وزنی، تثبیت وزن و همچنین رژیم چاقی را نیز از طریق همان صفحه انتخاب کرده و دریافت نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (21 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه