آجیل ماکادمیا چیست و خوردن آن چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

آجیل ماکادمیا که از درخت ماکادمیا به دست می‌آید، نه تنها یک آجیل بسیار خوشمزه است، بلکه فواید متعددی نیز دارد. این آجیل‌ها بومی استرالیا هستند، اما اکنون در سراسر جهان کشت و مصرف می‌شوند. طعم کره‌ای و بافت خامه‌ای، باعث شده است تا از این آجیل به عنوان یک میان وعده فوق‌العاده یاد شود. آجیل ماکادمیا چیست و خوردن آن چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

از آنجایی که این دانه‌ها منبع عالی چربی‌های سالم، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها یک مکمل ارزشمند برای رژیم غذایی متعادل محسوب می‌شوند. مزایای دانه ماکادمیا به قدری زیادی است که در برخی مناطق از این نوع آجیل برای استخراج یک روغن فوق‌العاده به نام روغن ماکادمیا استفاده می‌شود. برخی از مهمترین خواص شگفت انگیز ماکادمیا و خاصیت آن برای سلامتی و کنترلی بیماری های مختلف عبارتند از:

  • حفظ سلامت پوست
  • تقویت عملکرد مغز
  • کمک به مدیریت وزن
  • بهبود سلامت دستگاه گوارش
  • تنظیم تعادل هورمونی
  • مقابله با استرس
  • حفظ سلامت دندان‌ها
  • ارتقا سلامت قلب
  • تقویت استخوان‌ها
  • خاصیت ضدالتهابی
  • تنظیم قند خون
  • تقویت انرژی
  • جلوگیری از ابتلا به سرطان
  • حمایت از سیستم ایمنی

ماکادمیا چیست؟

ماکادمیا یک نوع فندق آجیلی است که ابتدا در آفریقای جنوبی و استرالیا کشت شده است اما به دلیل خواص بسیار زیادی که دارد، امروزه در سراسر جهان کاشت می‌شود. این دانه خواص و مزایای بسیاری برای سلامتی دارد؛ به همین دلیل نیز توانسته مورد توجه قرار گیرد. این فندق که در مناطق نیمه گرمسیری کاشت می‌شود، منبعی غنی از مواد معدنی و مغذی محسوب می‌شود و می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های فراوانی را کاهش دهد.

در ادامه به بررسی فواید آجیل ماکادمیا خواهیم پرداخت.

مطلب پیشنهادی: خواص فندق چیست؟

فندق استرالیایی چیست

ارزش غذایی ماکا‌میا

قبل از اینکه به بررسی فواید دانه ماکادمیا بپردازیم، خوب است تا با ارزش غذایی این نوع آجیل در هر 100 گرم آشنا شویم.

انرژی

718 کالری

چربی

75.77 گرم

کربوهیدرات

13.82 گرم

پروتئین

7.91 گرم

آب

1.36 گرم

قند

4.57 گرم

نشاسته

گرم

کافئین

گرم

خاکستر

1.14 گرم

فیبر

8.6 گرم

کلسیم

85 میلی گرم

آهن

3.69 میلی گرم

منیزیم

130 میلی گرم

فسفر

188 میلی گرم

پتاسیم

368 میلی گرم

سدیم

5 میلی گرم

روی یا زینک

 

1.3 میلی گرم

 

دانه ماکادمیا برای چی خوبه؟ ماکادمیا چه ویتامین ها و مواد معدنی دارد؟

خاصیت آجیل ماکادمیا چیست

مس

0.756 میلی گرم

منگنز

4.131 میلی گرم

سلنیوم

3.6 میلی گرم

ویتامین C

1.2 میلی گرم

ویتامین B1 ، تیامین

1.195 میلی گرم

ویتامین B2 ، ریبوفلاوین

0.162 میلی گرم

ویتامین B3 ، نیاسین

2.473 میلی گرم

ویتامین B5 ، پنتانیک اسید

0.758 میلی گرم

ویتامین B6

0.275 میلی گرم

گروه فولات

11 میکرو گرم

اسید فولیک

0 میکرو گرم

فولات

11 میکرو گرم

فولات DFE

11 میکرو گرم

کولین

0 میکرو گرم

بتاین

میکرو گرم

ویتامین B12

0 میکرو گرم

ویتامین B12 اضافه شده

میکرو گرم

ویتامین A

0 واحد IU

ویتامین A RAE

0 واحد RAE

ویتامین E

0.54 میلی گرم

 

۱- به حفظ سلامت پوست کمک کرده خاصیت ضد پیری دارد

یکی از مهم‌ترین فواید آجیل ماکادمیا، کمک به سلامت پوست است. فندق‌های ماکادمیا حاوی اسیدهای چرب ضروری هستند که پوست را تغذیه کرده و درخشندگی سالمی به آن می‌بخشند. آن‌ها همچنین دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از عوامل محیطی و پیری زودرس محافظت می‌کنند

 

۲- عملکرد مغز را بهبود می بخشد

فندق ماکادمیا می‌تواند حافظه، تمرکز و عملکرد کلی مغز را بهبود بخشد. همچنین به محافظت در برابر زوال عقل ناشی از افزایش سن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های نورودژنراتیو مانند آلزایمر کمک می‌کند. به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف این نوع آجیل را به کسانی که ضعف حافظه دارند، توصیه می‌کنند. دانش آموزان و دانشجویان می‌توانند با مصرف این دانه‌ها در زمان امتحانات عملکرد مغز خود را بهبود بخشند.

 

۳- کمک به مدیریت وزن

فیبر موجود فندق ماکادمیا باعث سیری می‌شود و می‌تواند به کنترل اشتها کمک کند. چربی‌های تک غیراشباع موجود در آن‌ها نیز از متابولیسم سالم پشتیبانی کرده و از افزایش وزن بیش از حد جلوگیری می‌کند. بنابراین اگر به دنبال یک راهکار اصولی برای رسیدن به وزن ایده‌آل خود هستید، در کنار یک رژیم غذایی سالم می‌توانید از این نوع آجیل نیز بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت برنامه غذایی اختصاصی خود به بخش رژیم من در وبسایت غغاری دایت مراجعه کنید. 

 

۴- بهبود سلامت دستگاه گوارش

فندق ماکادمیا منبع خوبی از فیبر و سایر ویتامین‌های ضروری بدن است که به هضم سالم غذا و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. این دانه‌ها همچنین از رشد باکتری‌های مفید روده پشتیبانی می‌کنند که سلامت کلی روده و جذب مواد مغذی را بهبود می‌بخشد.

البته توجه داشته باشید که مصرف زیاد این آجیل می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

 

۵- مصرف ماکادمیا تازه به تنظیم تعادل هورمونی بدن کمک می نماید

فندق‌های ماکادمیا حاوی چربی‌های سالمی هستند که از تولید و تعادل هورمونی در بدن حمایت می‌کنند. این آجیل‌ها همچنین به تنظیم چرخه قاعدگی و کاهش علائم ناشی از عدم تعادل هورمونی کمک می‌کنند. بنابراین افرادی که از اختلالات هورمونی رنج می‌برند، بهتر است مصرف این آجیل را جدی بگیرند.

 

۶- برای مقابله با استرس ماکادمیا بخورید!

 این مغزهای خوشمزه و مفید حاوی منیزیم هستند. این ماده معدنی شناخته‌ شده تاثیر بسیاری در آرامش‌بخشی و کاهش استرس دارد. یک سری تحقیقات کلی نشان داده است که فندق‌های ماکادمیا با ترویج آرامش، سلامت روان کلی را بهبود می‌بخشند و می‌توانند ریسک افسردگی را بسیار پایین بیاورند.

 

۷- سلامت دندان

 یکی دیگر از فواید آجیل ماکادمیا کمک به سلامت دهان و دندان است. در واقع می‌توان گفت جویدن فندق‌های ماکادمیا باعث تحریک تولید بزاق می‌شود که به تمیز کردن دهان و جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. دانه ماکادمیا همچنین حاوی مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر هستند که موجب استحکام دندان‌ها و لثه‌ها می‌شود.

 

۸- ارتقاء سلامت قلب

 فندق‌های ماکادمیا با تاثیرگذاری مثبت بر سطح کلسترول، سلامت قلب را تقویت می‌کنند. این آجیل  سرشار از چربی‌های تک غیراشباع مانند اسید اولئیک هستند که می‌توانند به افزایش سطح کلسترول HDL (خوب) و همچنین کاهش LDL (کلسترول بد) کمک شایانی کنند. علاوه بر این، فندق‌های ماکادمیا حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند توکوترینول‌ها هستند که خاصیت ضدالتهابی دارند. با کاهش التهاب، این نوع آجیل به سلامت کلی قلب کمک کرده و از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌های مرتبط با قلب محافظت می‌کند.

 

۹- کمک به تقویت استخوان‌ها

یکی دیگر از فواید آجیل ماکادمیا تقویت استخوان‌ها است. در واقع می‌توان گفت فندق‌های ماکادمیا سرشار از مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، منیزیم و فسفر هستند که به داشتن استخوان‌هایی قوی و سالم کمک می‌کنند. مصرف آن‌ها می‌تواند از پوکی استخوان و اختلالات استخوانی مرتبط با افزایش سن جلوگیری کند.

 

۱۰- خاصیت ضدالتهابی

 بررسی‌های علمی نشان داده است که فندق‌های ماکادمیا حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند. آن‌ها می‌توانند علائم بیماری‌های التهابی مانند آرتروز را کاهش داده و سلامت کلی مفاصل را تقویت کنند.

 

۱۱- کمک به تنظیم قند خون

تنظیم قند خون یکی دیگر از مزایای آجیل ماکادمیا است‌ به عبارتی می‌توان گفت فندق‌های ماکادمیا دارای شاخص گلیسمی پایین هستند، به این معنی که قند را به آرامی وارد جریان خون می‌کنند و به تنظیم سطح قند خون کمک می‌نمایند. مصرف آن‌ها همچنین باعث بهبود حساسیت به انسولین شده و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.

 

۱۲- ماکادمیا بسیار مقوی و انرژی بخش است

مغز ماکادمیا همچنین سرشار از چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌های دیرجذب هستند که انرژی بدن را به طور پایدار تامین می‌کنند.  علاوه بر این، این دانه‌های خوشمزه حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ای هستند که از تولید انرژی و متابولیسم سلولی به نحو مطلوب پشتیبانی می‌کنند.

 

۱۳- جلوگیری از ابتلا به سرطان

یکی از مهم‌ترین فواید آجیل ماکادمیا که آن را به یک دانه خاص و با ارزش تبدیل کرده است، جلوگیری از ابتلا به سرطان می‌باشد. در واقع می‌توان گفت این آجیل منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌های مفید برای بدن محسوب می‌شود که به مبارزه با عوامل بیماری‌زا پرداخته و موجب سلامتی فرد می‌شود.

افرادی که ضعف دارند با مصرف این آجیل همانند میوه های آنتی اکسیدان دار می‌توانند سیستم ایمنی خود را نیز تقویت کنند.

بررسی‌های علمی نشان داده است که فندق‌های ماکادمیا حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها کمک می‌کنند. آن‌ها می‌توانند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و سلامت کلی سلولی را تقویت کنند.

فواید فندق ماکادمیا

۱۴- حمایت از سیستم ایمنی

 فندق‌های ماکادمیا حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری‌ای هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و عملکرد آن را بهبود می‌بخشند. این آجیل‌ها همچنین دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که از سلول‌های ایمنی در برابر آسیب محافظت کرده و باعث تقویت پاسخ ایمنی بدن می‌شوند.

 

۱۵- تقویت و افزایش سلامت چشم

یکی از مهم‌ترین مزایای آجیل ماکادمیا حفظ سلامت چشم است. فندق‌های ماکادمیا حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E و لوتئین هستند که به سلامت چشم کمک کرده و خطر ابتلا به تباهی لکه زرد ناشی از افزایش سن را کاهش می‌دهند. آن‌ها همچنین از چشم در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

 

سخن پایانی

توجه داشته باشید که فندق استرالیایی یا همان ماکادمیا می‌تواند یک میان وعده مناسب برای تمامی کسانی باشد که به لاغری و تناسب اندام خود اهمیت می‌دهند. البته بدیهی است نمی‌توان انتظار داشت بدون داشتن یک رژیم غذایی ایده‌آل تنها با مصرف این دانه لاغر شد. برای دریافت رژیم می‌توانید از متخصصان ما در غفاری دایت کمک بگیرید.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه