مهمترین خواص آجیل برای سلامتی و درمان بیماری ها

آجیل به مخلوطی از مغزها و میوه‌های خشک گفته می‌شود که به عنوان یک میان وعده مغذی و پرطرفدار شناخته می‌شود. ترکیبات آجیل می‌تواند متنوع باشد و به سلیقه افراد بستگی دارد، اما به طور کلی شامل مغزهایی مانند پسته، بادام، فندق، گردو، بادام هندی و میوه‌های خشکی مانند کشمش، توت خشک و انجیر خشک است. ضمن آنکه آجیل منبعی غنی از پروتئین، چربی‌های سالم، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. به همین دلیل نیز مصرف آن توسط متخصصان بسیار توصیه می‌شود. چنانچه دوست دارید از خواص آجیل برخوردار شوید، ضروری است مصرف آجیل را در برنامه غذایی خود جای دهید. مهمترین خواص آجیل برای سلامتی و درمان بیماری ها

فواید مصرف روزانه آجیل برای سلامتی

با مصرف کنترل شده آجیل و مغزهای مفیدی نظیر گردو، پسته، بادام، فندوق و ... می توانید از ارزش غذایی بی نظیر انواع آجیل ها و فواید متعدد آن برای سلامتی بهره مند شوید. برخی از مهمترین خواص دارویی آجیل ها عبارتند از:

  • افزلیش و تقویت حافظه
  • تقویت سیستم قلبی و عروقی
  • درمان کم خونی
  • تقویت کننده سیستم ایمنی
  • مناسب انواع رژیم های لاغری
  • کنترل فشار خون، چربی و قند خون
  • تامین فیبر مورد نیاز بدن
  • تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان
  • کمک به شادابی پوست
  • تقویت موها
  • تامین انرژی مورد نیاز بدن

مطلب پیشنهادی: ترفندهای رشد سریع مو

ارزش غذایی آجیل در هر 100 گرم

آجیل برای چی خوبه ؟ مغزهای تشکیل دهنده آجیل دارای مواد معدنی و مغزی فراوانی هستند که خواص آجیل را دو چندان می‌کند. در جدول زیر به بررسی ارزش غذایی آجیل در هر 100 گرم خواهیم پرداخت.

مهمترین خواص آجیل

مطلب پیشنهادی: خواص دارویی بادام

انرژی

 ۴۲۶ کیلو کالری

چربی کل

۲۹ g

چربی اشباع

۶ g

کلسترول

۰ mg

پتاسیم

۶۸۵ mg

سدیم

۲۲۹ mg

کربوهیدرات کل

۴۵ g

پروتئین

۱۴ g

ویتامین ث

۱٫۴ mg

آهن

۳٫۱ mg

ویتامین ب۱۲

۰ µg

کلسیم

۷۸ mg

ویتامین ب۶

۰٫۳ mg

منیزیم

۱۵۸ mg

 

 ۱- آجیل حافظه شما را افزایش می دهد!

مغز بادام و پسته آجیل به دلیل اثرگذاری بر روی نورون‌های مغزی می‌توانند نقش بسیار زیادی در افزایش حافظه داشته باشند. همه ما در دوران مدرسه و دانشگاه در ایام امتحانات سعی می‌کردیم با مصرف آجیل حافظه خود را قوی نگه داریم تا بتوانیم از پس امتحان‌های سخت برآییم. افرادی که در طول زندگی خود به صورت منظم آجیل مصرف می‌کنند، معمولا کمتر در خطر ابتلا به آلزایمر می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: تقویت حافظه با کندر

۲- آجیل و بهبود سیستم قلبی و عروقی

بادام، کشمش و فندق موجود در آجیل بسیار برای سلامت قلب و عروق مفید هستند. به همین دلیل گفته می‌شود که مصرف این مغزها می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را بسیار کاهش دهد. در واقع می‌توان گفت یکی از خواص آجیل مبارزه با چربی‌های مضر بدن است. در نتیجه کاهش چربی‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی نیز به طور قابل توجهی درمان می‌شود.

۳- درمان کم خونی

یکی دیگر از خواص آجیل که بسیار مورد توجه قرار گرفته است و این مغزها را بسیار محبوب کرده است، کمک به درمان کم خونی است. به عبارتی می‌توان گفت مغز بادام، فندق، کشمش و پسته می‌تواند آهن مورد نیاز بدن را تامین کند و اینگونه موجب درمان کم خونی شود. با افزایش گلبول‌های قرمز در اثر مصرف این میان وعده، علائم کم خونی به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

۴- تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی یکی از مهم‌ترین خواص آجیل است. مغزها و میوه‌های خشک موجود در آجیل ویتامین‌ها، مواد معدنی و مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند تا در صورت ورود عوامل بیماری‌زا به بدن سیستم ایمنی بتواند بهتر با آن مقابله کند‌. آن دسته از افرادی که از بیماری‌های خود ایمنی رنج می‌برند، می‌توانند با مصرف این مغزها علائم ناشی از این بیماری را به طور قابل توجهی کاهش دهند.

۵- نقش آجیل در لاغری

از دیگر خواص آجیل که بسیار مورد توجه قرار گرفته است، می‌توان به چربی سوزی و کاهش وزن اشاره کرد. در واقع می‌توان گفت چربی‌های طبیعی، ویتامین‌ها و پروتئین‌های آجیل، آن را به یک میان وعده عالی برای افرادی که در پی لاغری هستند و می‌خواهند چربی شکم و نواحی مختلف بدن را کاهش دهند، تبدیل کرده است. البته افراد برای اینکه وزن خود را کنترل کنند، علاوه بر مصرف آجیل باید رژیم غذایی خود را نیز اصلاح کرده از یک رژیم لاغری اصولی پیروی نمایند.

فواید خوردن آجیل

۶- تاثیر مثبت بر کنترل فشار خون، چربی خون و قند خون 

تنظیم پتاسیم و سدیم بدن یکی دیگر از خواص مصرف آجیل است. در پی این تنظیمات فشار خون نیز تنظیم می‌شود. آجیل عاری از هر گونه چربی و قند مضر است، به همین دلیل گفته می‌شود مصرف آن می‌تواند به تنظیم چربی خون و قند خون نیز کمک شایانی کند. بنابراین اگر راهکارهای بسیاری را برای درمان این 3 بیماری امتحان کرده‌اید اما نتوانسته‌اید به نتیجه دلخواه دست یابید، مصرف آجیل می‌تواند بسیار مفید باشد.

۷- افزایش فیبر مورد نیاز بدن

آجیل‌ها به عنوان منبعی غنی از فیبر، نقش موثری در ارتقای سلامت گوارش و تناسب اندام ایفا می‌کنند. فیبر موجود در آجیل‌ با افزایش حرکات روده، به دفع مواد زائد از بدن کمک کرده و از بروز یبوست پیشگیری می‌کند. این ماده می‌تواند با ایجاد حس سیری، به کنترل اشتها و کاهش وزن نیز یاری رساند. همین موضوع باعث می‌شود تا گفته شود مصرف روزانه آجیل‌ها به عنوان یک میان وعده مغذی، می‌تواند به افزایش فیبر دریافتی بدن و ارتقای سلامت عمومی بدن کمک کند.

مطلب پیشنهادی: غذاهای سرشار از فیبر

۸- تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن

آجیل‌ها به عنوان منبعی غنی از مواد معدنی، نقشی کلیدی در تامین نیازهای بدن ایفا می‌کنند. منیزیم موجود در بادام به حفظ سلامت قلب و عروق و تنظیم قند خون کمک می‌کند. پسته با دارا بودن پتاسیم بالا، فشار خون را کنترل و به سلامت عضلات و اعصاب یاری می‌رساند. گردو غنی از مس، آهن و فسفر است که به تقویت سیستم ایمنی، تولید گلبول‌های قرمز و سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. بادام زمینی منبعی عالی از منیزیم، نیاسین و ویتامین B6 است که در حفظ سلامت سیستم عصبی و عملکرد مغز نقش دارند. فندق نیز با دارا بودن پتاسیم و منیزیم، به سلامت قلب و عروق و تنظیم فشار خون کمک می‌کند.

خوردن آجیل برای چی خوبه؟

۹- کاهش خطر ابتلا به سرطان

مغزهای موجود در آجیل منبعی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرها هستند به همین دلیل نیز به طور مستقیم بر روی ریسک ابتلا به انواع سرطان تاثیر می‌گذارند. تحقیقات نشان داده است که مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان می‌تواند بدن را در برابر سرطان‌های مختلف مقاوم سازند. به‌ همین دلیل انتظار می‌رود افرادی که مصرف آجیل را جدی می‌گیرند، شانس کمتری برای ابتلا به انواع سرطان داشته باشند. این نکته را در نظر داشته باشید بیمارانی که از سرطان رنج می‌برند نیز می‌توانند با مصرف آجیل از این دوره سخت زندگی خود راحت‌تر عبور کنند. 

۱۰- شادابی پوست با خوردن آجیل

 تحقیقات بسیار زیادی بر روی خواص آجیل انجام شده است که نشان می‌دهد افراد با مصرف انواع مغز حتی می‌توانند به زیبایی و شادابی بیشتر موهای خود نیز کمک کنند. به عبارتی می‌توان گفت از آنجایی که آجیل از مغزهای مختلفی تشکیل می‌شود، می‌تواند تمامی مواد مغذی و معدنی مورد نیاز پوست را تامین کند و مانع پیری و بروز چین‌وچروک‌ها گردد. همچنین مصرف آجیل به عنوان میان وعده قادر است به روشن شدن پوست کاهش لک‌های پوستی و اگزما یاری رساند.

۱۱- تقویت مو

بادام و پسته موجود در آجیل به دلیل دارا بودن آهن، سلنیوم، کلسیم و روی بسیار برای مو مفید هستند. به همین دلیل نیز انتظار می‌رود با مصرف آجیل ریزش مو کاهش یابد. مصرف آجیل به‌ صورت روزانه همچنین می‌توانند موجب پرپشت‌تر شدن مو و جلوگیری از موخوره شود. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا متخصصان به کسانی که از ریزش مو رنج می‌برند توصیه کنند استفاده از انواع آجیل و مغزهای خوراکی را جدی بگیرند و از آن غافل نشوند.

مطلب پیشنهادی: درمان موخوره با گل ختمی

۱۲- آجیل انرژی مورد نیاز بدنسازان را تامین می نماید

انجام حرکات ورزشی توسط ورزشکاران باعث می‌شود تا انرژی بدن به طور قابل توجهی کاهش یابد. در چنین شرایطی افراد سعی می‌کنند با استفاده از مکمل‌ها و تغذیه مناسب افت انرژی خود را جبران کنند. آجیل به دلیل دارا بودن مواد مغذی و معدنی بسیار زیاد می‌تواند نقش بسیار زیادی در افزایش انرژی بدنسازان داشته باشد. مصرف آجیل همچنین برای افرادی که به دلیل پشت سر گذاشتن بیماری‌های خاص انرژی بدنی کمی دارند، بسیار مناسب است.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی خواص آجیل پرداختیم و گفتیم که مصرف مغزهای تشکیل‌دهنده می‌تواند چه اثرات مثبتی بر روی سلامت شما داشته باشند.

توجه داشته باشید که مصرف آجیل برای افرادی که از چاقی و اضافه وزن رنج می‌برند، بسیار مهم است. این افراد با مصرف آجیل می‌توانند به کنترل وزن و چربی سوزی خود کمک شایانی کنند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که نمی‌توان انتظار داشت تنها با مصرف آجیل بتوانید به وزن دلخواه خود برسید. اگر از اندام خود رضایت چندانی ندارید، دریافت برنامه رژیم از یک تیم حرفه‌ای مانند غفاری دایت می‌تواند برای شما بسیار مناسب باشد. برای این منظور می توانید از بخش رژیم من اقدام نمائید. 

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (1 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه