روغن بادام زمینی برای لاغری !

روغن بادام زمینی یکی از انواع روغن‌های گیاهی است که چنانچه از طرفداران استفاده از انواع روغن‌های گیاهی باشید، به دلیل خواص روغن بادام زمینی، علاقمند به استفاده از این روغن خواهید شد. این روغن را از بادام زمینی تهیه می‌کنند که همچون کره بادام زمینی خواص بسیاری دارد. در این مطلب از غفاری دایت می‌‌خواهیم با خواص روغن بادام زمینی و مضرات آن آشنا شویم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید، شاید تصمیم گرفتید این روغن پرخاصیت را بخشی از رژیم غذایی خود کنید. روغن بادام زمینی برای لاغری !

 

انواع روغن بادام زمینی

 

انواع روغن بادام زمینی

روغن بادام زمینی را از بادام زمینی به دست می‌آورند و به آراچی نیز می‌گویند. نوعی روغن گیاهی است که می‌توان از آن در پخت‌وپز نیز استفاده کرد. شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید، با اینکه اغلب افراد تصور می‌کنند بادام زمینی همچون گردو و بادام، جزو مغزها دسته‌بندی می‌شود؛ اما در حقیقت نوعی حبوبات است. ممکن است کرده بادام زمینی، به‌خصوص در ایران، طرفداران زیادی نداشته باشد؛ با این‌حال روغن آن خواص بسیاری دارد. انوا روغن بادام زمینی به اشکال زیر وجود دارد.

روغن بادام زمینی تصفیه شده

این روغن گیاهی را تصفیه می‌کنند تا عوامل حساسیت‌زای آن از بین بروند؛ به همین دلیل افرادی که به دانه بادام زمینی حساسیت دارند نیز می‌توانند از این روغن استفاده کنند. از آن جهت که روغن بادام تصفیه شده ایجاد حساسیت نمی‌کند، در رستوران‌ها و غذاخوری‌ها از این روغن برای طبخ غذا، به‌خصوص مرغ و سیب‌زمینی استفاده می‌کنند.

روغن بادام زمینی فشرده شده

در طرز تهیه روغن بادام زمینی فشرده شده، بادام زمینی را خرد می‌کنند تا بتوانند استفاده بیشتری از آن ببرند و سپس طی فرآیندهایی که گرمای کمتری در آن استفاده می‌شود، روغن آن را خارج می‌کنند و به همین دلیل بیشتر خواص عطر و طعم بادام زمینی حفظ می‌شود. توجه به این نکته الزامی است که این نوع روغن بادام زمینی، خاصیت حساسیت‌زایی برای افرادی که به آن آلرژی دارند، ایجاد می‌کند.

روغن بادام زمینی تصفیه نشده

این نوع روغن بادام زمینی، مخصوص است و این به دلیل عطر و طعم بیشتر روغن بادام زمینی تصفیه نشده است. در طرز تهیه روغن بادام زمینی تصفیه نشده، آن را بو می‌دهند و به همین دلیل می‌توان از آن برای طعم‌دار کردن غذاها و به‌خصوص سیب زمینی سرخ‌کرده استفاده نمود.

روغن بادام زمینی مخلوط

این نوع روغن بادام زمینی را اغلب به‌صورت مخلوط با روغن‌های دیگر، همچون روغن سویا مخلوط می‌شود و از روغنی استفاده می‌کنند که طعم آن مشابه، اما کمتر باشد. این روغن‌ها بیشتر به عنوان روغن‌های عمده به فروش می‌رسند تا هم مقرون به‌صرفه باشد و هم بتوان آن را در مقیاس زیاد تهیه کرد.

 

ارزش غذایی بادام زمینی

 

ارزش غذایی بادام زمینی

درقاشق غذاخوری از روغن بادام زمینی حدود ۱۱۹ کالری وجود دارد و حاوی ۱۴ گرم چربی است که ۲۰٪ آن چربی اشباع و ۸۰٪ درصد آن را چربی غیراشباع تشکیل می‌دهد. همچنین در این مقدار روغن بادام زمینی ویتامین E، امگا ۹ و امگا ۶ وجود دارد. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به سلول‌ها برای پایداری در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. چربی اشباع به روغن بادام زمینی کمک می‌کند تا در برابر افزایش دمای بالا مقاوم و پایدار باشد و درنتیجه آن را مناسب پخت‌وپز می‌گرداند.

 

خواص روغن بادام زمینی

 

خواص روغن بادام زمینی

روغن بادام زمینی خواص زیادی دارد و به همین دلیل استفاده از آن توصیه می‌شود.

کاهش کلسترول بد

یکی از فواید استفاده از روغن بادام زمینی، تاثیر آن در کاهش کلسترول بد یا همان LDL است؛ زیرا حاوی میزان زیادی از انواع چربی‌های اشباع نشده MUFA و PUFA است که استرول‌های گیاهی هستند و درنتیجه نه‌تنها سبب افزایش کلسترول بد در خون نمی‌شوند، بلکه با افزایش کلسترول خوب می‌توانند در دفع کلسترول بد و تنظیم سطح کلسترول خون مفید باشند. به همین دلیل روغن بادام زمینی برای لاغری مفید است.

افزایش سلامت قلب

باتوجه به تاثیری که روغن بادام زمینی در کاهش کلسترول بد دارد، می‌توانیم این موضوع را دریافت نماییم که سبب پیشگیری از بروز آترواسکلروز شده و درنتیجه در افزایش سلامت قلب تاثیر دارد.

بیشتر بخوانید: کلسترول بد ، برای کلسترول بالا چه بخوریم ؟!

وجود رزوراترول

یکی از انواع آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنول موجود در روغن بادام زمینی، رزوراترول است که سبب ایجاد بسیاری از خواص روغن بادام زمینی می‌شود. اولین خاصیت آن به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان، پیشگیری از بروز انواع سرطان‌ها است؛ زیرا مانع از تاثیر رادیکال‌های آزاد بر سلول‌های بدن می‌شود. از دیگر خواص رزوراترول، کاهش فشار خون است که به دلیل تاثیر آن بر روی رگ‌های خونی است که به‌ دنبال همکاری آن با آنژوتانسین اتفاق می‌افتد و به کمک این هورمون از تنگ شدن عروق و درنتیجه افزایش فشار خون جلوگیری کرده و اجازه نمی‌دهد به قلب و اندام‌ها فشار وارد شود.

همچنین وجود رزوراترول سبب افزایش خواص بادام زمینی در پیشگیری از آلزایمر می‌شود، زیرا مانع از تاثیر رادیکال‌های آزاد بر سلول‌های عصبی و تخریب آن‌ها می‌شود و درنتیجه از ایجاد این بیماری پیشگیری کرده ویا آن را به تعویق می‌اندازد. همچنین از دیگر خواص روغن بادام زمینی که به سبب رزوراترول ایجاد می‌شود، می‌توان به افزایش سیستم ایمنی اشاره کرد که برای مقابله با عوامل خارجی و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها اهمیت دارد.

سلامت پوست

به دلیل وجود ویتامین E در روغن بادام زمینی، این ماده غذایی تاثیر مثبتی بر روی سلامت پوست و پیشگیری از آسیب سلول‌های پوستی دارد که در نتیجه‌ِی آن این سلول‌ها به پیری زودرس مبتلا می‌شوند و درنتیجه به کاهش چین و چروک و افزایش توانایی پوست در ترمیم و بازسازی لک‌ها کمک می‌کند.

 

عوارض روغن بادام زمینی

 

عوارض روغن بادام زمینی

هیچ ماده غذایی نمی‌تواند کاملا بدون عوارض باشد و به همین دلیل روغن بادام زمینی نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این‌حال، یکی از مهم‌ترین عوارض روغن بادام زمینی هنگامی ایجاد می‌شود که فرد به بادام زمینی حساسیت داشته باشد و نداند در تهیه آن غذای از روغن بادام زمینی استفاده شده است؛ برای پیشگیری از آن بهتر است در غذاهایی که برای افراد ناشناس و مهما‌ن‌ها تهیه می‌کنید از این روغن استفاده نکرده ویا از روغن بادام زمینی تصفیه شده استفاده کنید.

یکی دیگر از عوارض روغن بادام زمینی مربوط به وجود امگا ۶ در آن است. امگا ۶ نیز همچون امگا ۳ از اسیدهای چرب ضروری بدن محسوب می‌شودِ‌ و برای رشد و نمو و سلامت مغز مفید است. با این‌حال امگا ۶ خواص تحریک کننده التهاب دارد و به همین دلیل مصرف زیاد از حد آن می‌تواند مضر باشد؛ به‌خصوص اینکه در رژیم غذایی مدرن نیز به‌وفور یافت می‌شود.

از دیگر عوارض روغن بادام زمینی می‌توان به استعداد آن در اکسید شدن اشاره کرد که در معرض اکسیژن و هوا، به راحتی اکسید می‌شود و به همین دلیل ایجاد رادیکال آزاد می‌نماید که برای بدن مضر است. خاصیت اکسید شدن به دلیل وجود چربی‌های غیر اشباع به‌وجود می‌آید، در حالی‌که چربی‌های اشباع موجود در روغن بادام زمینی نسبت به اکسیداسیون مقاوم هستند.

 

رژیم غذایی

 

روغن بادام زمینی و رژیم غذایی

روغن بادام زمینی خواص زیادی دارد با این حال کاملا بدون عوارض نیست و به همین دلیل بهتر است به میزان کم و موردن نیاز از آن استفاده شود تا فقط نیازهای بدن را تامین نماید و تاثیر خود را روی سلامتی بگذارد. البته یکی از دلایلی که سبب می‌شود روغن بادام زمینی را کم استفاده کنیم و در حقیقت از عوارض روغن بادام زمینی محسوب می‌شود، کالری بالای آن است که می‌تواند به رژیم لاغری افراد صدمه بزند؛ به همین دلیل باید از مشاور تغذیه خود در ارتباط با مصرف روغن بادام زمینی بپرسید. چنانچه هنوز رژیم کاهش وزن مناسب پیدا نکرده‌اید ویا دچار استپ وزنی شده‌اید؛ همین حالا بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید تا یک رژیم شخصی از بهاره غفاری دریافت کنید. بهاره غفاری که یکی از حرفه‌ای‌ترین مشاوران تغذیه است به شما در رسیدن به تناسب اندام و ارتقای سلامتی کمک می‌کند و در عین حال شما را در این مسیر پیگیری می‌نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک کنید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه