خواص درمانی بادام و بررسی ارزش غذایی

بادام همچون گردو و پسته ازجمله آجیل‌های خوشمزه‌ای است که اتفاقا خواص بسیاری هم برای سلامتی دارد. بادام از میوه‌ درخت بادام به‌دست می‌آید. ادام شیرین مصرف خوراکی دارد؛ اما از نوع تلخ آن روغن تهیه می‌کنند که معمولا به‌عنوان چاشنی در غذا استفاده می‌شود. معمولا این مغز به‌صورت خام مصرف می‌شود، اما می‌توان از آن در سالاد و سایر غذاها استفاده کرد. شیربادام نوشیدنیِ لذیذ و جایگزین خوبی برای شیر گاو است. می‌توانید مستقیم و با معده‌ی خالی از بادام استفاده کنید؛ اگر به‌دنبال کاهش وزن هستید، نوشیدن شیربادام بسیار مناسب است. در ادامه به بررسی ۱۰ خاصیت دارویی ارزشمند این مغز ارزشمند می پردازیم. خواص درمانی بادام و بررسی ارزش غذایی

بررسی خواص کلی 

با مصرف بادام با معده خالی می توانید سرعت و میزان جذب مواد مغذی موجود در آن را افزایش دهید. همچنین می توانید آن را خیسانده، به صورت خلال بادام در تزیین و طبخ غذاها و شیرینی جات استفاده نمائید. یکی از روش های توصیه شده برای مصرف بادام، خیساندن آن در شب و مصرف کردن آن در صبح روز بعد می باشد. بدین ترتیب می توانید حداکثر مواد مغذی موجود در آن را جذب بدن خود نمائید. 

 تعادل ویتامین‌ها و موادمعدنی برای یک داشتن زندگی سالم ضروری است. اما اگر یکی از این عناصر نادیده گرفته شود، روی تمام بدن تأثیر می‌گذارد و می‌تواند سبب کم خونی، استرس و افزایش فشار خون شود. این خشکبار مفید می تواند به خوبی تعادل بین کلیه ویتامین ها، عناصر و مواد معدنی مورد نیاز روزانه بدن را تامین نماید. 

  • موثر در کاهش وزن و رژیم‌های غذایی
  • حاوی اسیدفولیک مناسب برای خانم‌های باردار
  • پیشگیری از دیابت
  • کمک به تنظیم فشار خون
  • بهبود سلامت پوست و مو
  • تقویت سیستم ایمنی بدن 
  • بهبود بیماری‌های قلبی و عروقی
  • پیشگیری از پوکی استخوان
  • بهبود عملکرد مغز و دستگاه عصبی
  • تقویت حافظه
  • جلوگیری از یبوست
  •  

ارزش غذایی

شیر بادام نیز نوشیدنی لذیذ و خوشمزه ای است که به دلیل خواص خوبی که دارد به خوبی جایگزین شیر گاو در رژیم های غذایی می گردد. زیرا بادام منبع غنی از  از ویتامین E، کلسیم، فسفر، آهن و منیزیم، پروتئین، فیبر، منگنز، ریبوفلاوین، فسفر و چربی‌ های سالم مورد نیاز بدن است. همچنین در مقایسه با سایر مغزها، بادام سرشار از ترکیبات مفید و مواد مغذی شامل  روی، سلنیوم، مس و نیاسین می باشد. 

به عنوان یک میان وعده کامل می توانید روی بادام حساب باز کنید. زیرا بسیاری از مواد مغذی و ویتامین هایی که بدن در طول روز به آنها نیاز دارد را در خود جای داده است. به دلیل ارزش درمانی بالا و طعم خوبی که این مغز دارد، می توان در رژیم های غذایی بسیاری از افراد بدون محدودیت خاصی استفاده کرد. 

۱- لاغری و کاهش وزن با بادام

اگر به دنبال کاهش وزن و پیروی از یک رژیم لاغری بدون گرسنگی هستید، مصرف شیر بادام می تواند برای شما بسیار مفید باشد. زیرا اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در آن به کاهش اشتها و جلوگیری از پر خوری کمک می نماید. همچنین فیبر بالایی که در آن موجود است، به ایجاد احساس سیری طولانی مدت در شما کمک می نماید. 

مطالعات نشان می‌دهند که رژیم های غذایی کم‌ کالری و غنی از بادام برای افراد چاقی که قصد کاهش وزن دارند، بسیار مناسب است. به طوری که تحقیقات نشان می‌ دهند افرادی که به‌ طورمرتب از بادام استفاده می‌ کنند (حداقل دو بار در هفته)، بیشتر درمحدوده وزن ایده آل خود باقی می‌مانند. 

همچنین در مقایسه با آن، افرادی که کمتر یا هیچ‌ وقت از بادام استفاده نمی‌ کنند بیشتر از نوسان وزن خود رنج می‌برند. فیبر موجود در بادام به حرکات روده کمک می‌کند، وزن را کاهش می‌دهد و باعث سم زدایی از بدن می‌شود. 

۲- مصرف بادام در دوران بارداری

 یکی از خوراکی‌های ارزشمند حاوی اسیدفولیک مورد نیاز خانم های باردار، بادام است که از برخی نقص‌ های هنگام تولد در نوزادان جلوگیری می‌کند. همچنین رشد سلول‌های سالم و تشکیل بافت های مورد نیاز برای رشد جنین را تحریک می‌ نماید. 

مثلا نقص لوله‌ عصبی، شرایطی است که در آن لوله‌ عصبی در جنین یا وجود ندارد و یا به‌ درستی تشکیل نمی‌ شود. به همین دلیل مکمل‌های اسید فولیک برای خانم های باردار تجویز می‌ شوند تا تکامل لوله‌ عصبی جنین به‌ درستی انجام شود. 

 

مصرف به اندازه‌ کافی و مورد نیاز برای مادر وجنین، می تواند اسید فولیک مورد نیاز در دوران بارداری را بخوبی تامین نماید و سلامت مادر و جنین را تضمین کند. 

۳- پیشگیری از دیابت

 جلوگیری از دیابت، یکی دیگر از خواص بادام برای سلامتی بدن است. این خوراکی ارزشمند افزایش ناگهانی سطح گلوکز و انسولین بعد از مصرف وعده‌های غذایی را کاهش می‌دهد. ممکن است قند خون افراد مبتلا به دیابت با صرف هر وعده‌ غذایی به میزان زیاد تغییر کند. 

 

این تغییرات برای بدن خطرناک است. مصرف بادام می‌تواند در جلوگیری از تغییرات خطرناک قند خون مؤثر باشد. همچنین در تنظیم روند جذب گلوکز نقش دارد و فرایند جذب را راحت‌تر می‌کند. افزایش تولید انرژی وجود منیزیم، مس و ریبوفلاوین موجود در آن به تولید انرژی و افزایش سرعت سوخت و‌ ساز بدن کمک می‌کند. 

اگر در روز تحرک لازم را دارید، چند عدد از این خشکبار خوشمزه می‌ تواند نیاز بدن شما را به خوبی تأمین نماید. بدون آنکه نگران چربی و کالری آن باشید. بنابراین مصرف مغز بادام بهترین انتخاب برای رژیم غذایی افراد دیابتی می باشد. 

۴- کمک به تنظیم فشارخون

پتاسیم موجود در بادام به تنظیم فشار خون و کاهش سطح سدیم موجود در خون کمک می‌کند. بنابراین می تواند نوسان فشار خون را کنترل نماید. سایر مواد مغذی موجود در آن نیز تعادل لازم برای بدن را فراهم می نماید که این امر از بروز بسیاری از بیماری ها پیشگیری می کند. 

۵- مراقبت از پوست و مو

خواص بادام برای مراقبت از پوست به‌خوبی شناخته شده است. حتی برای ماساژ نوزادان از روغن بادام استفاده می‌ شود. شیر بادام به‌ خاطر تأثیرات مثبتی که روی پوست دارد، معمولا در بعضی از سوپ‌ها نیز مصرف می‌ شود. 

۶- تقویت دستگاه ایمنی 

لازمه تقویت سیستم ایمنی، دسترسی به مواد مغذی است که به حفظ سلامت کلی بدن کمک نماید. ضمن آنکه محیطی قلیایی را برای بدن فراهم سازد. خوشبختانه بادام غنی از مواد قلیایی مورد نیاز برای بدن است که به افزایش قدرت سیستم ایمنی کمک می نماید. بنابراین موجب از بین بردن بیماری های قدیمی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های جدید ویروسی و میکروبی می شود. 

در کنار غنی بودن آن از مواد قلیایی، مقادیر بالایی از ویتامین E را می توان در آن یافت که یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود. همانطور که می دانیم آنتی اکسیدان ها نقشی حیاتی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی انسان دارند که از ابتلا به انواع سرطان ها جلوگیری می نمایند. 

 

رادیکال‌های آزاد، بیماری‌های مزمن را در بدن تشدید می‌کنند و می‌توانند برای بدن بسیار خطرناک باشد. همچنین رادیکال های آزادی که از طریق آلودگی هوا، آب های آشامیدنی ناسالم، مواد غذایی بی کیفیت، عدم کنترل استرس و سبک زندگی نادرست وارد بدن می شوند به واسطه مصرف مداوم مواد غذایی غنی از ویتامین E و آنتی اکسیدان ها کنترل می شوند. 

۷- بهبود بیماری های قلبی و عروقی

آنتی‌اکسیدان‌ها یی مثل ویتامین E که در بادام یافت می‌شود، در درمان بیماری‌های زیادی مثل سرطان و بیماری‌های قلبی موثر واقع می شوند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که ویتامین E کافی دریافت می‌کنند، به‌ میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از بقیه در معرض بیماری‌ های قلبی قرار می‌گیرند. 

تنظیم سطح کلسترول مصرف مداوم بادام به افزایش سطح کلسترول خوب خون (HDL) کمک می‌کند و در کاهش کلسترول بد خون (LDL) مؤثر است. 

۸- پیشگیری از پوکی استخوان

مغز بادام منبع بی‌ نظیری از ویتامین‌ ها، مواد معدنی و مقدار زیادی فسفر است. فسفر تاثیر بسزایی روی قدرت و دوام استخوان و دندان دارد و از بیماری‌ های وابسته به سن مانند پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. 

 

کلیسم موجود در این مغز از مهمترین عناصر ضروری برای رشد استخوان ها و افزایش تراکم آنها است. همچنین منیزیم که مواد معدنی مهمی برای حفظ سلامت استخوان ها و مفاصل شناخته شده است به وفور در بادام یافت می شود. 

۹- عملکرد بهینه مغز، دستگاه عصبی و حافظه

با توجه به اینکه میوه بادام درختی سرشار از مواد مغذی است، برای تکامل و سلامت مغز انسان اهمیت دارد. مصرف بادام با افزایش سطح هوش ارتباط زیادی دارد و به همین خاطر از زمان‌های دور به ‌عنوان یک غذای اصلی برای کودکان در‌حال‌ رشد استفاده می‌ شده است. 

این خشکبار از ریبوفلاوین و ال‌ کارنیتین تشکیل شده است که از جمله مواد مغذی ضروری برای مغز هستند. این ترکیبات فعالیت‌ های مغزی را افزایش می‌دهند، در ایجاد مسیرهای عصبی جدید نقش دارند و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهند. 

 

 

مطالعات کارشناسان تغذیه نشان می‌ دهد که استفاده از این مغز پر خاصیت در رژیم غذایی، بصورت روغن یا شیر بادام، برای سلامت عمومی و عملکرد بهتر دستگاه عصبی مفید است. 

ترکیب فولات، ویتامین E و اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در این آجیل، از اعصاب مغز محافظت نموده از فراموشی و آلزایمر جلوگیری می کند. از تاثیرات اساسی بادام پیشگیری از ابتلای زودرس به زوال عقل و آلزایمر است که با تقویت سیستم حافظه افراد، وقوع آن را به تاخیر می اندازد. 

۱۰- جلوگیری از یبوست

 مغز این آجیل سرشار از فیبر است و مثل سایر غذاهای دارای فیبر می‌ تواند از یبوست جلوگیری کند. البته لازم است بعد از مصرف آن مقدار قابل‌ توجهی آب نوشیده شود تا روند جذب با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد. نیاز نیست که روزانه مقدار زیادی بادام بخورید، خوردن ۴ یا ۵ عدد از آن کافی است تا هضم بهتری داشته باشید و حرکات روده منظم شود. 

خواص روغن بادام تلخ

بادام تلخ فواید بی شماری دارد که برای بهره مندی از آن بایستی اصول مصرف صحیح روغن یا مغز بادام تلخ را بدانید. زیرا مصرف خوراکی آن در صورتی که بیش از حد مجاز باشد به دلیل وجود نام اسیدهیدروسیانیک Hydrocyanic acid که در بدن به سیانید تبدیل می شود، خطرناک است. در عین حال هیالورونیک اسید از مهمترین و ارزشمندترین مواد موثره مورد استفاده در ساخت محصولات آرایشی، بهداشتی و پوستی است. برخی خواص شگفت انگیز بادام تلخ برای سلامتی عبارتند از:

  • کنترل سردردهای میگرنی

  • پاکسازی کبد

  • کمک به بهبود کلیه ها و رفع درد کلیه، از بین بردن سنگ کلیه

  • رفع لکه های پوستی در ناحیه بدن و صورت

  • رفع قولنج

  • درمان زخم های کهنه

  • تسکین انواع دردها

  • کمک به بهبود اگزمای پوستی

  • رفع یبوست

  • بهبود گوارش

  • درمان اسپاسم عضلانی

  • ضد سرطان
    خواص ضد میکروبی و از بین بردن انگل ها

  • و…

چرا شیر بادام بخوریم؟

این ماده مغذی سرشار از ویتامین های D و E در کنار کلسیم و پروتئین مورد نیاز بدن است که می تواند به خوبی جایگزین شیر گاو گردد. به ویژه برای افرادی که رژیم های گیاهخواری را دنبال و می کنند و وگان هستند، مفید است. زیرا هم کم کالری می باشد و هم خواص زیادی برای بدن انسان دارد. 

بطور مثال حاوی فسفر و کلسیم مورد نیاز مغز و استخوان ها است. حاوی مواد مغذی پوست و مو می باشد که به سلامت و درخشان شدن پوست و مو کمک می نماید. همچنین با دارا بودن ویتامین ها و مواد مغذی برای بهبود عملکرد قلب و عروق مفید می باشد. 

موارد منع مصرف و حساسیت زا

مانند سایر فیبرها، این مغز هم موارد منع مصرف دارد. بادام دارای اگزالات است. اگزالات اضافی سبب ایجاد کریستال می‌شود و می‌تواند مشکلات مختلفی ایجاد کند. به‌عنوان مثال، بیماریهای کلیوی. افرادی که با مشکلات کیسه‌ صفرا مواجه هستند دارای محدودیت استفاده از این مغز می باشند. 

همچنین مصرف زیاد آن می تواند موجب واکنش های آلرژیک خطرناک در افراد حساس و مستعد به حساسیت گردد. این موضوع در خصوص کودکان باید با حساسیت بیشتری مورد دقت قرار گیرد. 

همچنین افرادی که دچار سندروم آلرژی دهان یا خارش دهان، خارش گلو، تورم دهان، لب و زبان هستند، بهتر است مصرف بادام را محدود نمایند. تنگی نفس، واکنش های آلرژیک پوستی نظیر کهیر، استفراغ و تهوع، افت فشار خون و … می توانند از عوارض مصرف بیش از این نوع خشکبار باشند. 

نتیجه گیری

در نهایت اگر به دنبال سلامت مفاصل و استخوان ها، بهبود کیفیت پوست و مو، سلامت قلب، پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی هستید خوردن بادام را در برنامه هفتگی خود بگنجانید. مصرف به اندازه این مغز می تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد و با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد از بروز انواع سرطان ها پیشگیری نماید. 

بهتر است آن را به صورت خام و یا شیر بادام استفاده کنید. همچنین مصرف روغن خوراکی و یا روغن های مخصوص پوست و مو را در سبک زندگی خود برنامه ریزی کنید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه