9 خواص روغن بادام تلخ که نمی دانستید!

درخت بادام تلخ دارای گل های صورتی است در حالی که گل های درخت بادام شیرین، سفید است. روغن بادام تلخ از بادام تلخ گرفته می شود و برای مصارف خوراکی و نوشیدنی توصیه نمی شود. بعد از روغن گیری از دانه‌های بادام تلخ، روغن به دست آمده حاوی چربی های اشباع نشده، هیدروژن سیانید و... می‌شود. خواص روغن بادام تلخ فراوان است و برای سلامتی ما مفید است.

9 خواص روغن بادام تلخ که نمی دانستید!

در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص روغن بادام تلخ است  به بررسی خواص روغن بادام تلخ در طب سنتی، خواص روغن بادام تلخ برای صورت، خواص روغن بادام تلخ برای چروک صورت، خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت، خواص روغن بادام تلخ برای مو، خواص روغن بادام تلخ برای مفاصل، خواص روغن بادام تلخ و روغن کرچک و روغن بادام تلخ برای واژن می‌پردازیم.

خواص روغن بادام تلخ در طب سنتی

خواص روغن بادام تلخ در طب سنتی

روغن بادام تلخ برای چی خوبه؟

بر اساس طب سنتی روغن بادام تلخ طبیعتی گرم مایل به مرطوب دارد. از خواص روغن بادام تلخ در طب سنتی می‌توانیم به مواردی مانند درمان درد و وز وز گوش، تب‌بر بودن برای کودکان، ملین، ضد سرطان، آرامش بخش، ضد سرفه، ضد ریزش مو، جلوگیری از آفتاب سوختگی، ضد باکتری، ضد قارچ، ضد ویروس و باز کردن گرفتگی عضلات اشاره کرد. متخصصین طب سنتی معتقد هستند که درد کلیه ناشی از بافت خود کلیه با خوردن ترکیبی از روغن بادام تلخ، مقداری نشاسته و مقداری پودر نعناع خشک شده را درمان می‌شود. خواص روغن بادام تلخ برای درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر و مفید است و از همین رو مورد توجه طب سنتی قرار گرفته است.

روش استفاده روغن بادام تلخ برای پوست صورت

خواص روغن بادام تلخ برای صورت

روغن بادام تلخ حاوی اسید اولئیک، نوعی اسید اشباع شده منفرد و  اسید چرب امگا 9 است که به این روغن طبیعی خاصیت مرطوب کنندگی قوی بخشیده‌اند. روغن بادام تلخ به راحتی جذب می‌شود، درنتیجه می‌توتتد مواد مغذی و ویتامین‌های خود را در عمق لایه‌های درم پوست وارد کند تا به سلامت و تغذیه  پوست کمک کند. یکی از ویتامین های روغن بادام تلخ ویتامین E است که این ویتامین به آن توانایی مبارزه با رادیکال های آزاد را داده و باعث کم کردن و یا حتی از بین بردن علائم پیری مانند چین و چروک و خطوط ریز می‌شود. یکی دیگر از خواص بادام تلخ این است که ضد باکتری و ضد میکروب است و می‌تواند باعث از بین رفتن باکتری های ایجاد کننده‌ی آکنه شود و از طرف دیگر برای درمان بریدگی، خراش و زخم نیز مفید است.  روغن بادام می‌تواند موجب روشن شدن پوست شود. از این روغن می‌توانید برای محو شدن لکه‌های پوستی، تیرگی زیر چشم، و استفاده کنید. همچنین روغن بادام تلخ می‌تواند تا حدی از آسیب اشعه ماورای بنفش به پوست جلوگیری کند. روغن بادام تلخ دارای اسید‌های چرب است که از طریق آن‌ها می‌تواند چربی پوست را کنترل کند و به درمان جوش و آکنه کمک کند.

روش استفاده روغن بادام تلخ برای پوست صورت

برخی از افراد دوست دارند از آن به عنوان پاک کننده آرایش استفاده کنند. در واقع، این یک عنصر رایج در بسیاری از محصولات پاک کننده آرایش طبیعی است.
 
روغن بادام همچنین می تواند در پاک کننده یا مرطوب کننده استفاده شود.
 

به عنوان پاک کننده آرایش

برای استفاده به عنوان پاک کننده آرایش، مقدار کمی - به اندازه یک آب نبات M&M - را در کف دست خود بمالید. با استفاده از نوک انگشتان خود، روغن را به آرامی به مناطقی که می خواهید آرایش پاک کنید بمالید.
 
سپس از پنبه یا آب گرم برای پاک کردن روغن استفاده کنید. در ادامه صورت خود را با پاک کننده مورد علاقه خود بشویید.
 

به عنوان یک پاک کننده

روغن بادام به عنوان روغن حامل شناخته می شود، به این معنی که توانایی حمل روغن های ضروری دیگر را به عمق پوست دارد.
 
می توانید روغن بادام را با یک روغن ضروری که برای پوست مفید است، مانند گل رز، اسطوخودوس، شمعدانی رز یا روغن لیمو مخلوط کنید. قبل از مالیدن روی صورت، حتما اسانس را در قسمت داخلی آرنج یا مچ دست خود تست کنید.
 
چند قطره از اسانس را به هر اونس روغن بادام اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. مخلوط روغن را روی پوست مرطوب بمالید و با آب گرم بشویید. از آنجایی که این یک پاک کننده روغنی است، ممکن است لازم باشد دو بار آبکشی کنید تا باقیمانده آن پاک شود.
 

به عنوان یک مرطوب کننده

همچنین می توانید از روغن بادام به عنوان یک روغن مرطوب کننده استفاده کنید.
 
برای انجام این کار، پوست خود را مانند همیشه بشویید و خشک کنید. سپس به آرامی مقدار کمی روغن بادام – تقریباً به اندازه نصف یک سکه – را با نوک انگشتان خود به صورت خود بزنید و اجازه دهید جذب پوست شود. اگر از آن به عنوان مرطوب کننده استفاده می کنید، نیازی به آبکشی ندارید.

بادام تلخ

خواص روغن بادم تلخ برای چروک صورت

یکی از خواص بادام تلخ درمان چین و چروک و پیرب پوست است‌. روغن بادام تلخ موجب جوان سازی پوست می‌شود. روغن بادام تلخ برای تولید سلول‌های بیشتر به پوست کمک می‌کند و از این طریق موجب جوان سازی پوست  می‌شود. روغن بادام تلخ حاوی مواد مغذی برای پوست است. روغن بادام تلخ با داشتن ویتامین‌های E و A باعث تحریک تولید سلول های پوستی جدید شده و موجب از بین رفتن چین و چروک‌های صورت می‌شود. روغن بادام به عنوان یک لوسیون طبیعی صورت موجب افزایش رطوبت پوست شده و از ایجاد چروک صورت جلوگیری می‌کند.

ابتدا صورت خود را با آب گرم بشویید، یک قاشق روغن بادام تلخ یا روغن بادام شیرین گرم را به مدت ۱۰ دقیقه به آرامی با انگشتان خود به صورت حرکات دایره‌ای روی پوست صورت ماساژ دهید سپس صورت را با آب گرم بشویید. برای بهره مندی از نتیجه بهتر، این کار را هر شب انجام دهید.

خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت

روغن بادام تلخ سرشار از مواد مغذی است که یکی از این مواد روی (زینک) است. روی ماده مغذی اساسی برای درمان لک صورت، آکنه، جای جوش و زخم ‌های قدیمی است. ویتامین A موجود در روغن بادام تلخ موجب تحریک تولید سلول‌های پوستی جدید و صاف شدن پوست می‌شود و همچنین  می تواند در درمان لک صورت نیز موثر باشد.

خواص روغن بادام تلخ برای مو

خواص روغن بادام تلخ برای مو

روغن بادام تلخ از موثرترین روغن‌های طبیعی است که به سلامت و تغذیه مو‌ها کمک می‌کند. از خواص روغن بادام تلخ برای مو، درمان شکنندگی و آسیب موها و افزایش درخشش آن‌ها است. یکی دیگر از خواص  بادام تلخ این است که از ریزش مو جلوگیری می‌کند و سبب تقویت فولیکول‌های مو می‌شود. روغن بادام تلخ غنی از  مواد مغذی برای پوست سر و فولیکول‌های مو است که این مواد مغذی موجب افزایش رشد مو می‌شوند و از موها در برابر اشعه UV محافظت می‌کنند. موهای خود را با روغن بادام تلخ یا بادام شیرین برای یک ماه هر روز ماساژ دهید با این کار باعث تقویت و افزایش رشد موهای خود شوید.

روغن بادام تلخ از ریزش مو نیز جلوگیری می‌کند. برای این کار یک قاشق غذاخوری روغن بادام تلخ یا بادام شیرین را گرم کنید و هر شب قبل از خواب بر روی پوست سر خود بمالید و اجازه دهید یک شب بماند و روز بعد با آب و شامپو بشویید. روغن بادام تلخ حاوی آنتی اکسیدان‌ها است که با از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌های پوست سر از شوره سر جلوگیری می کنند. همچنین روغن بادام تلخ خاصیت مرطوب کنندگی دارد و باعث نرم شدن و درخشش مو‌ها می‌شود.

 

طرز استفاده از روغن بادام تلخ برای مو

به سادگی روغن بادام شیرین را روی پوست سر بمالید و به آرامی موها را از ریشه تا نوک ماساژ دهید. بگذارید حداقل 20 دقیقه بماند، پس از درمان با یک پاک کننده ملایم مو و آب گرم آن را تمیز کنید. همچنین می توانید روغن را در طول شب روی موهای خود بگذارید.

طرز استفاده از روغن بادام تلخ برای مو

خواص روغن بادام تلخ برای مژه

روغن بادام تلخ موجب افزایش رشد و تقویت مژه‌ها می‌شود. می‌توانید برس مژه را به روغن بادام تلخ یا بادام شیرین آغشته کنید و روی مژه‌ها بمالید. یک شب روی مژه‌ها بماند و روز بعد با آب بشویید.

 

خواص روغن بادام تلخ برای ابرو

کمک به افزایش رشد و تقویت ابرو‌ها یکی دیگر از خواص  بادام تلخ است. برای بهره منده از این خاصیت، هر شب قبل از خواب روغن بادام گرم را به صورت حرکات دایره‌ای بر روی ابروها ماساژ دهید. صبح روز بعد صورت خود را با آب بشویید.

 

خواص روغن بادام تلخ برای ریش

روغن بادام تلخ  غنی از منیزیم و بیوتین است که موجب تقویت و افزایش رشد ریش می‌شوند. بر روس پوست صورت و ریش‌ها مقداری روغن بادام تلخ بمالید، یک شب بماند و روز بعد با آب بشویید.

 

ممکن است به درمان اسپاسم کمک کند

روغن بادام تلخ همچنین دارای خواص ضد اسپاسم است.
 

احتمالا یک پاک کننده موثر

روغن بادام تلخ به دلیل سمی بودن، قابل هضم نیست و در صورت بلعیده شدن باعث حرکات شل و استفراغ مکرر می شود. بنابراین از آن به عنوان یک پاک کننده مؤثر (Aperient) استفاده می شود و هنوز هم هست. تنها نکته این است که دوز داده شده باید بسیار کم و خفیف باشد یا ممکن است عوارض جانبی شدیدی داشته باشد.
 
 

ممکن است باعث افزایش ادرار شود

بدن تمایل طبیعی به حذف مواد سمی دارد که از طریق عرق، ادرار و مدفوع وارد بدن شده اند. به همین دلیل است که وقتی روغن بادام تلخ به مقدار بسیار کم مصرف شود، بدن تمایل دارد آن را از طریق تکرر ادرار دفع کند. این تکرر ادرار به کاهش وزن کمک می کند و بدن را آرام می کند. هنگامی که با اثرات بی حس کننده و آرام بخش این روغن ترکیب شود، با موفقیت فشار خون را کاهش می دهد.
 

خواص روغن بادام تلخ برای مفاصل

خواص بادام تلخ برای مفاصل

از دیگر خواص روغن بادام تلخ درمان درد مفاصل و آرتروز زانو است. بادام تلخ درد عضلات را تسکین می‌دهد و گرفتگی مفاصل زانو را درمان می‌کند. علاوه بر روغن بادام تلخ، برای درمان درد مفاصل می‌توانید از روغن بادام شیرین هم استفاده کنید. ماساژ دادن مفاصل نوزاد با روغن بادام تلخ، گردش خون را افزایش‌ می‌دهد و از مشکلات پوستی جلوگیری‌ می‌کند.

 

خواص روغن بادام تلخ و روغن کرچک

روغن کرچک برای سلامت و شادابی پوست بسیار مفید است. جذب روغن کرچک روی پوست به زمان احتیاج دارد، شما می‌توانید برای افزایش جذب روغن کرچک آن را رقیق کنید. یکی از روش‌های رقیق کردن روغن کرچک اسن است که روغن کرچک را با روغن بادام تلخ به نسبت نصف به نصف رقیق کنید. از این طریق پس از استفاده از این روغن‌ها برای پوست صورت، از خواص بی‌نظیر آن‌ها برای سلامت پوست و رفع جوش و آکنه بهره‌مند شوید.

روغن بادام تلخ برای تقویت و پرپشت شدن مو‌ها بسیار مفید است. برای استفاده بهتر از روغن بادام تلخ  می‌توان آن را با برخی روغن‌های گیاهی دیگر همراه کرد. برای این کار می‌توانید ۴ یا ۵ قطره روغن رزماری، ۲ قاشق غذاخوری روغن کرچک و روغن نارگیل را به روغن بادام تلخ اضافه کنید. این ترکیب را به مدت ۳۰ ثانیه روی سرتان ماساژ داده و سپس آن را با شامپو شسته و آبکشی کنید.

 

روغن بادام تلخ برای واژن

از خواص روغن واژن این است که باعث نرمی پوست واژن می‌شود. یکی از خواص بادام تلخ جوان‌سازی پوست است درنتیجه می‌تواند موجب ترمیم پوست واژن و روشن شدن رنگ پوست ناحیه واژن شود. به خانم‌هایی که در هنگام نزدیکی دچار خشکی می‌شوند، توصیه می‌شود که از روغن بادام که از روان‌کننده‌های طبیعی است استفاده کنند. از دیگر خواص  بادام تلخ درمان عفونت‌های زنانه که با بوی بد ترشحات، درد، خارش و سوزش همراه است می‌پردازد.

خواص روغن بادام برای لاغری

روغن بادام تلخ برای از بین رفتن چربی شکم و پهلو

طی تحقیقاتی که بر روی چند فرد چاق انجام شد به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه حدود ۴۰ گرم بادام می‌تواند سبب کاهش چربی‌های شکم تخت و پهلو شود و در عین‌ حال کلسترول بد خون را کاهش دهد. با این‌حال تنها مصرف روغن بادام نمی‌تواند به‌تنهایی شما را به وزن ایده‌آل برساند.

بهتر است چنانچه اراده کافی برای رسیدن به تناسب اندام را دارید از یک غذای رژیمی استفاده نمایید که شما را به وزن ایده‌آل برساند و در عین حال به شما کمک کند تا با جذب تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود در طی روز، سلامتی خود را بهبود ببخشید. این ویژگی‌ها را می‌توانید در رژیم‌های بهاره غفاری در کنار هم داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌های پرطرفدار، بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (49 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه