چروک صورت ، علل و درمان آن!

به خطوط روی پوست، چین و چروک می‌گویند. با افزایش سن، پوست کلاژن و الاستین کمتری تولید می‌کند و این امر باعث خشک شدن، نازک شدن و کاهش مقاومت پوست در برابر آسیب‌ها می‌شود. عوامل محیطی، کم‌آبی و سموم منجر به ایجاد چین و چروک می‌شوند. چروک صورت بخش جدایی‌ناپذیر و طبیعی فرایند پیری است؛ بنابراین هیچ دلیلی برای ترس از آن وجود ندارد. چروک صورت ، علل و درمان آن!

برای درمان چروک صورت و از بین بردن علائم پیری پوست، درمان‌ها و مداخلات زیادی وجود دارد اما دراین‌بین نمی‌توان نقش تغذیه را ازنظر دور داشت. چین و چروک که بخشی طبیعی از سالخوردگی است بیشتر در بخش‌هایی از پوست مثل صورت، گردن، دست‌ها و ساعد به چشم می‌زند که در معرض آفتاب قرار دارند. اگرچه ساختار و بافت پوست عمدتاً توسط ژنتیک تعیین می‌شود، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، به‌ویژه در مورد افرادی باپوست روشن، یک علت اصلی چروک صورت است. دلایل چین و چروک صورت دیگر مثل آلاینده‌های هوا و سیگار نیز باعث تقویت بروز چین و چروک می‌شوند. در ادامه ۱۴ روش درمان چین و چروک های پوست صورت را بیان نموده ایم:

  • پرهیز از قرار گرفتن مقابل اشعه مستقیم خورشید 
  • استفاده از ضد آفتاب در تمام طول سال و در تمام طول روز
  • پرهیز از کشیدن سیگار
  • داشتن خواب کافی
  • خوابیدن به پشت در طول شب 
  • استفاده از عینک آفتابی به منظور پرهیز از جمع کردن چشم در مقابل آفتاب
  • مصرف ماهی سالمون هفته ای یکبار 
  • مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات تازه 
  • مصرف قهوه کمتر و جایگزین کردن آن با شکلات داغ
  • پرهیز از شستشوی زیاد صورت
  • استفاده از کرم های مرطوب کننده

درمان های پزشکی و تهاجمی برای درمان چین و چروک های پوستی در صورت عبارتند از:

  • تزریق بوتاکس
  • تزریق فیلر ها یا پرکننده ها
  • لیزر و نوردرمانی
  • عمل های جراحی کشیدن پوست یا لیفت پیشانی و ابرو با نخ

 

دلایل چروک صورت

چروک صورت براثر مجموعه‌ای از عوامل ایجاد می‌شود که برخی از آن‌ها قابل‌کنترل بوده ولی رفع بقیه عوامل چروک صورت غیرقابل‌اجتناب هستند. عمده‌ترین دلایل چروک صورت شامل:

۱- سن

وقتی افراد پا به سن می‌گذارند پوست طبیعتاً انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد و شکننده‌تر می‌شود. کاهش میزان تولید روغن‌های طبیعی باعث خشکی پوست می‌شود و چروک را در آن افزایش می‌دهد. چربی لایۀ زیرین پوست از بین رفته و این کمبود چربی باعث شل و آویزان شدن پوست شده و درنتیجۀ نمای ظاهری شیارها و حفره‌های ایجادشده افزایش می‌یابد.

قرار گرفتن در معرض نور ماورای بنفش: اشعه ماورای بنفش که باعث تسریع روند طبیعی پیری می‌شود، یکی از دلایل افتادگی پوست و چروک پوست صورت است. قرار گرفتن در معرض نور ماورای بنفش باعث درهم شکستن بافت متصل پوست یا کلاژن و فیبرهای الاستین می‌شود که در لایۀ عمقی پوست قرار دارند.

۲- مصرف دخانیات

یکی از دلایل چروک پوست مصرف دخانیات است که می‌تواند روند سالخوردگی نرمال پوست را شتاب بخشیده، عامل تقویت چین و چروک باشد. این ممکن است به دلیل تغییراتی باشد که در روند جریان خون‌رسانی به پوست ایجاد می‌شود.

۳- تکرار حالات صورت

حرکات و نماهای ظاهری شکل‌گرفته در صورت مانند لبخند زدن باعث ایجاد خطوط و چین و چروک ظریف در پوست می‌شود. هر بار که فرد یکی از عضلات صورت را مورداستفاده قرار می‌دهد، یک شیار در زیر سطح پوست شکل می‌گیرد؛ و وقتی پوست پیر می‌شود، انعطاف‌پذیری را ازدست‌داده و دیگر نمی‌تواند سر جای اولش برگردد و این شیارها به ویژگی‌های دائمی چهره تبدیل می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: درمان لاغری صورت

جلوگیری از چین و چروک های پوستی

برخی از ما با بالا رفتن سن و دیدن چند چروک در صورت به فکر برطرف کردن آن و جلوگیری از چین و چروک هستیم. راهکارهای زیادی برای جلوگیری از چروک صورت وجود دارد که در اینجا بعضی از آن‌ها را نام می‌بریم.

  1. از خورشید دوری‌کنید: اشعه مستقیم خورشید اصلی‌ترین دلیل چروک است.
  2. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید بخصوص در تابستان: استفاده از کرم‌های ضد آفتاب علاوه بر جلوگیری از ایجاد چروک، از شما در مقابل سرطان پوست هم محافظت می‌کند.
  3. سیگار نکشید: دود سیگار پوست را پیر می‌کند. این دود آنزیم‌هایی را آزادکرده که کلاژن و الاستین را که مواد مهمی برای پوست هستند، از بین می‌برد.
  4. به‌اندازه کافی بخوابید: وقتی به‌اندازه‌ کافی بخوابید، هورمون رشد بیشتری تولید می‌شود، این هورمون کمک می‌کند پوستتان ضخیم باقی بماند، کشسانی بیشتری داشته باشد و کمتر چروک شود.
  5. به پشت بخوابید: خوابیدن در حالت‌های خاص برای شب‌های متوالی می‌تواند خط‌‌هایی روی صورت ایجاد کرده و چروک‌هایی در سطح پوست به وجود می‌آورد. به پهلو خوابیدن چروک‌های روی چانه و گونه‌ها را افزایش می‌دهد و خوابیدن روی شکم باعث می‌شود پیشانی‌تان چروک بخورد. پس بهتر است برای کم کردن چروک پوست به پشت بخوابید.
  6. چشمتان را در برابر نور آفتاب جمع نکرده عینک آفتابی بزنید.
  7. هفته‌ای یک‌بار ماهی بخورید مخصوصاً ماهی سالمون: ماهی علاوه برداشتن پروتئین منبع خوبی از اسیدهای چرب بخصوص امگا 3 هم هست و اسیدهای چرب در جلوگیری از چروک صورت بی‌تأثیر نیستند.
  8. بیشتر میوه و سبزی‌ بخورید: ماده‌ی مؤثر موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها آنتی‌اکسیدان آن‌هاست و آنتی‌اکسیدان‌ها کاری می‌کنند که پوست جوان‌تر و درخشان‌تر به نظر برسد و کمتر از نور خورشید صدمه ببیند
  9. به‌جای قهوه شکلات داغ بخورید: شکلات مقادیر زیادی از فلاونول غذایی دارد که از پوست در برابر خورشید محافظت می‌کند. همچنین جریان خون را در سلول‌های پوست افزایش می‌دهد، پوست را آب‌رسانی  کرده و باعث می‌شود صاف‌تر شود.
  10. صورتتان را زیاد نشورید: آب، چربی و رطوبت طبیعی پوست را که از چروک شدن پوست جلوگیری می‌کند، از بین می‌برد.
  11. از کرم‌های مرطوب‌کننده مرغوب استفاده کنید.

روش های درمانی سریع

۱- تزریق بوتاکس

تزریق سم بوتولینوم A خالص (بوتاکس)، ماهیچه‌های زیر چروک‌ها را شل‌ می‌کند. این درمان به پوست بالایی اجازه می‌دهد صاف‌تر و بدون چروک‌تر بماند.

۲- پرکننده‌ها یا تزریق فیلر

در این روش پزشک چروک‌ها را با مواد مختلفی مانند کلاژن، اسید هیالورونیک و سایر مواد مصنوعی پر می‌کند.

۳- لیزر و نوردرمانی

در این روش درمان چین و چروک صورت، انرژی ساطع‌شده از یک منبع نور مانند لیزر یا دیود پالسی لایه‌ی بالایی پوست را برمی‌دارد و یک زخم پوستی کوچک و غیرقابل دید به وجود می‌آورد. این سیستم تولید کلاژن طبیعی پوست را تحریک و درنهایت به پوست صاف‌تر و چروک‌های کمتر منجر می‌شود.

 

 

معجزه رفع چروک صورت

باید بدانیم که داشتن پوستی سالم و بانشاط تنها درگرو استفاده از کرم‌ها، لوسیون ها و ماسک‌های گران‌قیمت، خارجی و رنگارنگ نیست بلکه در طبیعت گیاهان دارویی، دانه‌های روغنی و میوه‌های متنوعی وجود دارد که تأثیر خاص درمانی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و عارضه‌های پوستی دارند و به نوعی معجزه رفع چروک صورت هستند. به‌گونه‌ای که امروز بسیاری از داروسازان در طب مدرن از گیاهان دارویی، دانه‌های روغنی و مواد معدنی برای تهیه انواع کرم‌ها، لوسیون ها و مواد بهداشتی و آرایشی استفاده می‌کنند.

  • اگر می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن چین و چروک‌های سطحی پوستتان را از بین ببرید، پیشنهاد می‌کنیم از ماسک گلیسیرین و مغز خیار برای برطرف کردن چین‌ها استفاده کنید. استفاده از این ماسک به مدت 7 روز علاوه بر تقویت سلول‌های پوستی و آب‌رسانی مناسب به برطرف شدن خشکی وچروک‌ ایجادشده در سطح پوست کمک می‌کند. این ماسک به‌عنوان معجزه رفع چروک پوست و از ساده‌ترین، کاربردی‌ترین و یکی از اورژانسی‌ترین شیوه‌های درمان چروک صورت و پیشگیری از پیری زودرس پوست است.
  • اگر شما فرد اخمالویی هستید یا زیاد می‌خندید حتماً خط اخم یا لبخندتان روی پیشانی یا اطراف لب‌ها و چشم نمایان است. خنده، اخم و انقباض عضلات صورت تأثیر زیادی در بروز چین‌وچروک در پوست صورت دارد. به اعتقاد درمانگران طب سنتی یکی از بهترین شیوه‌های مبارزه با بروز چین‌وچروک‌های ناشی از شادی و غم در زندگی استفاده از حمام‌های گیاهی است که با تأثیر گذاشتن بر اعصاب بدن و ریلکس کردن و آب‌رسانی دقیقی به سلول‌های پوست‌دارند تا از میزان آسیب واردشده به سلول‌های پوستی به‌مرور کم شود. حمام کردن با عصاره یا اسانس گیاهان دارویی مانند عصاره گل رز، عصاره اسطوخودوس، عصاره بادام شیرین، عصاره گل پامچال و عصاره لیمو یا روغن آواکادو از توصیه‌های طب سنتی است.
  • ماساژ صورت و عضلات اطراف چشم، پیشانی و دهان را می‌توان به‌عنوان معجزه رفع چروک پوست دانست. درصورتی‌که خانم‌های جوان از سنین 25-26 سالگی ماساژ شبانه صورت را به شیوه صحیح و به‌صورت مداوم داشته باشند، می‌توانند از بروز چین‌وچروک در صورت خود تا پایان مراحل میان‌سالی و اواخر دهه 50 امیدوار باشند. استفاده از روغن ماهی به‌عنوان روغن ماساژ برای این منظور یکی از مناسب‌ترین شیوه‌های درمانی است که توسط بسیاری از درمانگران طب سنتی چین به آن توصیه‌شده است.
  • درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان، بخوردرمانی را بهترین شیوه برای آب‌رسانی و تقویت سلول‌های پوستی می‌شناسند. برای این کار احتیاجی به‌اضافه کردن هیچ گیاه دارویی و ماده طبیعی وجود ندارد بلکه بخارآب به‌تنهایی برای افزایش میزان رطوبت، درمان چروک‌ صورت  سطحی و ایجاد لطافت پوست مؤثر است.
  •  

 

رژیم غذایی مناسب جوانی پوست

چروک صورت و از بین بردن این چین‌وچروک‌های مزاحم دغدغه‌ی افراد ۳۰ سال به بالاست. این چین‌ و چروک‌ها دلیل نمی‌شوند تا شما تسلیم پیری پوست شوید پس علاوه بر رعایت یک سری نکات راه‌های طبیعی و خانگی رفع چین و چروک صورت و اطراف چشم را هم باید به کاربست تا از شر چین و چروک‌ها خلاص شوید. همان‌طور که می‌دانید چروک صورت و رژیم غذایی ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. رژیم غذایی اصولی و درست تمامی مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان را شامل می‌شود چراکه آنتی‌اکسیدان‌ها تأثیر مستقیمی بر روی پوست داشته و از اثرات مخرب اشعه و سایر شرایط مخرب پوست جلوگیری می‌کنند. پس باید به دنبال رژیمی غذایی  بود که این مواد غذایی را از لیست خود حذف نکند. همین حالا به سایت غفاری دایت کرده و برای استفاده از رژیم‌های بهاره غفاری روی گزینه رژیم من کلیک کنید.

مطلب پیشنهادی: روش های تقویت پوست و مو

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (7 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه