درمان خانگی سینوزیت + درمان سینوزیت چیست؟

درمان فوری سینوزیت یکی از بیماری‌های نسبتا شایع است که اغلب افراد به دلیل عدم آگاهی به آن دچار شده و دردهای آن را به صورت مزمن در می‌آورند. به همین دلیل بهتر است چنانچه به سینوزیت مبتلا نیستید نیز با علل ابتلا به آن آشنا شوید و علائم این بیماری را بشناسید. درمان خانگی سینوزیت + درمان سینوزیت چیست؟

درمان خانگی سینوزیت و سردرد

در این مطلب از غفاری دایت به شما می‌گوییم سینوزیت چیست و روش‌های درمان خانگی سینوزیت و سردرد کدام هستند؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.  چندین راه وجود دارد که به عنوان درمان سینوزیت در خانه و سردرد به‌کار می‌رود. در این روش‌ها نه‌تنها درد کاهش پیدا می‌کند، بلکه با کاهش التهاب سینوس‌ها به خروج مایع مخاطی نیز کمک می‌شود. یکی از راه‌های درمان خانگی سینوزیت استفاده از بخور است. در اثر سینوزیت ممکن است کانال بین سینوس بینی و حتی خود بینی خشک شود؛ استفاده از بخور برای مرطوب نگه داشتن این محیط، موثر است.

دشمن سینوزیت، بخور آب گرم است. بنابراین می‌‌توان برای تخلیه سینوزیت، بخور گرم را چهار بار در روز استفاده کرد. روش دیگر درمان سینوزیت در خانه و سردرد، استفاده از دوش آب گرم و یک کاسه آب گرم است. قرار گرفتن زیر دوش آب گرم ویا گرفتن سر خود بالای یک کاسه آب گرم در حالی که آن را با یک حوله پوشانده‌اید و تنفس آرام، کمک می‌کند گرفتگی بینی و سینوس‌ها را برطرف کنید.

مطلب پیشنهادی: بهترین روش درمان سرماخوردگی

درمان خانگی سینوزیت

سینوزیت و حالت تهوع

برای افرادی که به سینوزیت و حالت تهوع دچار هستند، پیشنهاد می‌کنیم به‌جای استفاده از بخور گرم، بخور سرد را امتحان کنند. همچنین چنانچه آلرژی داشته و دچار تنگی نفس شده و نمی‌توانید از بخور گرم استفاده کنید؛ بخور سرد را امتحان نمایید. در زمان التهاب سینوس‌ها و ابتلا به سینوزیت، بیشتر آب بنوشید و از دود سیگار و قلیان دوری کنید. همچنین انواع اسپری‌ها و مواد شوینده می‌تواند التهاب سینوس‌ها را بیشتر کند.

بهتر است هنگام ابتلا به سینوزیت، بینی خود را با سرم نمکی شستشو دهید؛ یعنی سرم را در یکی از حفره‌های بینی وارد کرده و سر را طوری خم کنید تا از حفره دیگر خارج شود؛ همچنین دستگاه‌هایی هستند که می‌تواند به شما برای شستشوی سینوس‌ها کمک کند.

سینوزیت چیست ؟

حفراتی در جلوی استخوان جمجمه قرار دارند که به آن‌ها سینوس گفته می‌شود؛ این حفرات، توسط کانال‌هایی به بینی متصل شده و مواد مخاطی آن از طریق بینی به پشت حلق و سپس مری وارد می‌شوند‌. در درون این سینوس‌ها به صورت عادی مژک‌هایی وجود دارند که به تخلیه مایع مخاطی درون کانال سینوسی کمک می‌کنند؛ با این وجود ممکن است در اثر مسائلی همچون عفونت، آلرژی ویا تحریک توسط انواع مواد شیمیایی یا ذرات ریز، بافت مخاطی این حفره‌ها ملتهب شده و به خوبی تخلیه نشوند که در نتیجه آن بیماری به نام سینوزیت ایجاد می‌شود. سینوزیت، علائم و انواع متفاوتی دارد. انواع سینوزیت را می‌توان در چند دسته به صورت سینوزیت حاد عفونی، سینوزیت نیمه حاد عفونی، سینوزیت مزمن عفونی و همچنین سینوزیت غیرعفونی تقسیم کرد.

درمان سینوزیت در طب سنتی

مهمترین علائم سینوزیت چیست؟

سینوزیت علائم متفاوتی دارد که ممکن است هر کدام از آن‌ها در انواعی از سینوزیت‌ها بروز کند. علائم سینوزیت شامل سردرد سینوسی، احساس فشار یا درد ویا حساس شدن در ناحیه صورت و به‌خصوص سینوس‌ها، گوش درد یا دندان درد، وجود ترشح تیره و بدرنگ از بینی یا در پشت حلق، احساس گرفتگی بینی، گلو درد، سرفه و حتی تورم صورت است.

در صورت بروز علائم سینوزیت پیشانی، افراد اغلب به سردرد دچار می‌شوند. این سردرد در ناحیه جلوی سر احساس می‌گردد؛ همچنین ممکن است به همراه گرفتگی بینی باشد که می‌تواند سبب کاهش حس بویایی شود. برخی از افراد ممکن است این علائم سینوزیت پیشانی را با بیماری های دیگر همچون سرماخوردگی اشتباه بگیرند.

بر اثر سینوزیت ممکن است افراد کاهش قدرت حافظه و تمرکز، احساس خستگی در طول روز، سنگینی در گوش یا کاهش شدید بینایی داشته باشند. همچنین ایجاد بوی بد دهان و بی‌اشتهایی به‌خصوص در صبح ،خشک شدن و تلخ شدن دهان و... نیز از علائم دیگر سینوزیت هستند. همراهی سینوزیت و حالت تهوع ممکن است برای بسیاری از افراد ایجاد شود که این حالت تهوع بعد از بیدار شدن در صبح احساس می‌شود.

درمان فوری سینوزیت

انواع مختلف این بیماری

سینوس های پارانازال در سر شما نزدیک بینی و چشم ها قرار دارند. آنها از روی استخوان هایی که ساختار آنها را فراهم می کنند نامگذاری شده اند.
  • سینوزیت حاد باکتریایی: این اصطلاح به شروع ناگهانی علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، گرفتگی بینی و درد صورت اشاره دارد که پس از 10 روز از بین نمی رود یا علائمی که به نظر بهبود می یابند اما دوباره برگشت می کنند و بدتر از علائم اولیه هستند. (به عنوان "بیماری مضاعف"). به آنتی بیوتیک ها و ضداحتقان ها پاسخ خوبی می دهد.
  • سینوزیت مزمن: این اصطلاح به شرایطی اشاره دارد که با احتقان بینی، زهکشی، درد/فشار صورت و کاهش حس بویایی برای حداقل 12 هفته تعریف می شود.
  • سینوزیت تحت حاد: این اصطلاح زمانی به کار می رود که علائم چهار تا دوازده هفته طول بکشد.
  • سینوزیت حاد عود کننده: این اصطلاح زمانی به کار می رود که علائم چهار بار یا بیشتر در یک سال عود کرده و هر بار کمتر از دو هفته طول بکشد.
  • سینوس های اتموئیدی بین چشمان شما قرار دارند.
  • سینوس های ماگزیلاری زیر چشم شما قرار دارند.
  • سینوس های اسفنوئیدی در پشت چشم شما قرار دارند.
  • سینوس های فرونتال بالای چشم شما قرار دارند.
بزرگترین حفره سینوسی حفره ماگزیلاری است و یکی از حفره هایی است که بیشتر اوقات عفونی می شود.

درمان قطعی سینوزیت

درمان سینوزیت کهنه در طب سنتی چیست؟ با وجود آنکه استفاده از داروی شیمیایی که پزشک تجویز می‌کند، می‌تواند در بهبود علائم سینوزیت موثر باشد و درمان فوری سردرد سینوزیت باشد؛ اما نمی‌توان آن را یک درمان قطعی سینوزیت مزمن تلقی کرد. برای درمان سینوزیت کهنه، بسیاری از افراد تحت جراحی سینوس قرار می‌گیرند که در بسیاری از موارد می‌‌تواند سبب بهبودی دراز مدت و درمان قطعی سینوزیت شود؛ اما ممکن است در برخی از افراد نیز جراحی سینوزیت آن‌ها را درمان نکند و مجبور شوند از روش‌های درمان خانگی سینوزیت و سردرد و یا قوی ترین داروی سینوزیت شیمیایی که پزشک تجویز می‌کند، استفاده کنند.

از انواع قوی ترین داروها که ممکن است پزشک شما برای سینوزیت خفیف تجویز کند، می‌‌توان به قرص‌های مسکن مثل استامینوفن، قوی ترین داروی سینوزیت ضد احتقان بینی، قطره ویا اسپری کورتیکواستروئیدی و در صورت ابتلا به عفونت سینوسی به تجویز آنتی‌بیوتیک اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی: درمان بیماری آنفولانزا

درمان سینوزیت مزمن

درمان سینوزیت در طب سنتی

اگر شما هم می خواهید بدانید برای سینوزیت چی خوبه با ما همراه باشید. همانطور که گفته شد، چند روش خانگی درمان سینوزیت در طب سنتی که به آن اشاره شده است در بهبود علائم سینوزیت و کاهش درد نقش دارد. درمان سینوزیت در طب سنتی، در کنار جلوگیری از عوامل تحریک‌کننده، با استفاده از غذای رژیمی سالم می‌تواند دوره‌های بهبودی افراد را طولانی‌تر کرده و در صورت ابتلا به سینوزیت حاد، احتمال تبدیل آن به سینوزیت مزمن را کاهش دهد. مواد غذایی که سبب بهبود سینوزیت و رفع عفونت سینوس می‌شوند شامل خرفه، آناناس، دانه چیا، بادام درختی، سیب، سیر، موز، فلفل دلمه قرمز، روغن نارگیل، روغن زیتون، پاپایا، کلم پیچ، دارچین، زردچوبه و آووکادو هستند. به همین دلیل چنانچه می‌خواهید رژیم لاغری قرار بگیرید، حتماً مشکل خود را با مشاوره تغذیه خود مطرح کنید.

یک رژیم کاهش وزن سریع و اصولی برای شما اختصاصی است، به شما این امکان را می‌دهد که چنانچه بیماری زمینه‌ای دارید ویا مجبور به مصرف خوراکی‌های خاصی برای حفظ سلامتی هستید؛ نه تنها به تناسب اندام برسید، بلکه سلامتی خود را ارتقا دهید. برای دریافت رژیم اختصاصی خود بر روی رژیم آنلاین کلیک کنید و چنانچه می‌خواهید با بهاره غفاری، به عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین مشاوران تغذیه که برای شما رژیم اختصاصی تجویز می‌کند، آشنا شوید؛ بر روی غفاری دایت کلیک کنید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (62 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه