چغاله بادام خواص درمانی دارد!

چغاله بادام یک میوه فوق‌العاده خوشمزه و نوبر است که در فصل بهار وارد بازار می‌شود و از همان ابتدای ورود توجه افراد بسیار زیادی را به خود جلب می‌کند. چغاله بادام میوه کال و نرسیده بادام است که به دلیل طعم فوق‌العاده و مزایای درمانی فراوان توانسته بسیار مورد توجه قرار گیرد. سوالات بسیاری در رابطه با خواص چغاله بادام پرسیده می‌شود و افراد بسیاری دوست دارند، بدانند با این میوه می‌توان کدام یک از بیماری‌ها را درمان کرد و شانس ابتلا به کدام عارضه‌ها را به حداقل رساند؟ چغاله بادام خواص درمانی دارد!

مهمترین خواص دارویی و درمانی چغاله بادام

نوش جان کردن چغاله بادام به همراه نمک می‌تواند طیف وسیعی از بیماری‌ها را درمان کند که در این مطلب به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. آنچه در این مطلب خواهید خواند:
  1. کمک به کاهش وزن و سوزاندن چربی های اضافی
  2. بهبود عملکرد دستگاه گوارش
  3. کمک به درمان چربی خون بالا
  4. کاهش ریسک ابتلا به افسردگی
  5. بهبهود عملکرد مغز و کمک به تقویت حافظه
  6. درمان کم خونی
  7. تقویت سیستم ایمنی
  8. درمان یبوست
  9. کمک به زیبایی و سلامتی پوست 
  10. تقویت موها
  11. کاهش علائم پیری
  12.  تعادل سطح PH بدن
  13. بهبود سلامت دندان ها
  14. بهبود سلامت عضلات و استخوان‌ها
  15. تنظیم قند خون 
  16. درمان کبد چرب
  17. بهبود سیستم قلب و عروق
  18. کمک به درمان ناباروری
  19. مفید برای زنان 
  20. مفید برای مردان

خواص دارویی چغاله بادام

مطلب پیشنهادی: خواص دارویی بادام چیست؟

ارزش غذایی چغاله بادام

چغاله بادام میوه نارس درخت بادام است که در فصل بهار با طعمی ترش و دلچسب و مغزی نرم و سفید به بازار عرضه می‌شود. این میوه کال سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌های C و E، آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، ریبوفلاوین، ال کارنیتین، پروتئین و فیبر است.

ارزش غذایی بالای چغاله بادام آن را به یک خوراکی مفید برای سلامتی تبدیل کرده است. از جمله خواص این میوه می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، تنظیم فشار خون، سلامت قلب و عروق، پیشگیری از سرطان، تقویت مو و ناخن، و بهبود عملکرد دستگاه گوارش اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی: خواص بادام زمینی برای سلامتی

۱- کاهش وزن و چربی سوزی

اولین و مهم‌ترین خواص چغاله بادام که باعث محبوبیت این میوه نسبت‌ به سایر میوه‌های مشابه می‌شود، توانایی چربی سوزی و کاهش وزن است. در واقع می‌توان گفت فیبر موجود در این میوه باعث می‌شود تا فرد پس‌ از مصرف احساس سیری زیادی داشته باشد و این‌ گونه از مصرف غذای مجدد و دریافت کالری بیشتر جلوگیری کند. به‌ همین دلیل افرادی که مصرف این میوه را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند، معمولا می‌توانند به کاهش وزن خود کمک هر چند کوچکی کرده باشند. 

۲- بهبود عملکرد دستگاه گوارش

فیبر و سایر مواد معدنی و مغذی موجود در چغاله بادام باعث می‌شود تا این میوه خواص بسیار زیادی نیز برای درمان اختلالات گوارشی مانند معده درد و سندرم روده تحریک‌پذیر داشته باشد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف چغاله بادام می‌تواند نتیجه سوء دهد و اثرات این عارضه را چندین برابر کند.

۳- درمان چربی خون

اگر از چربی خون و کلسترول بالا رنج می‌برید و به‌ دنبال راهکاری مطمئن هستید تا بتوانید به وسیله آن این عارضه را کنترل کنید، مصرف چغاله بادام در این زمینه نیز می‌تواند به شما کمک کند. در واقع می‌توان گفت این میوه قادر است چربی‌های مضر خون را کاهش دهد و ریسک چربی خون و بیماری‌هایی که در اثر بالا بودن چربی و کلسترول در خون ایجاد می‌شوند را به‌ طور قابل‌توجهی کاهش دهد. 

۴- کاهش ریسک ابتلا به افسردگی

افسردگی یکی از اختلالات روحی و روانی است که در سالیان اخیر توانسته است افراد زیادی را در سراسر جهان به خود درگیر کند. این بیماری با چهره‌های متفاوتی خود را نشان می‌دهد و در افراد مختلف علایم متنوعی دارد. تاکنون دانشمندان توانسته‌اند اثرات انواع میوه بر روی افسردگی را بررسی کنند. یکی از میوه‌هایی که مشخص شده‌ است مصرف آن می‌تواند به بهبود علایم افسردگی کمک شایانی کند، چغاله بادام است. در واقع می‌توان گفت چغاله بادام به‌ دلیل داشتن فیبرها و مواد معدنی و مغذی مورد نیاز بدن به تقویت هورمون‌ها کمک کرده و باعث افزایش سروتونین می‌شود. با افزایش سروتونین در خون ریسک ابتلا به عارضه‌های روانی به‌ طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

۵- بهبود عملکرد مغز و حافظه

یکی دیگر از فواید چغاله بادام که نمی‌توان از آن غافل شد اثرگذاری بر روی مغز و بهبود عملکرد حافظه است.

تحقیقات نشان داده است افرادی که علاقه چندانی به مصرف چغاله بادام دارند و این میوه خوش‌مزه را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند معمولا کم‌تر از سایرین دچار اختلالات حافظه می‌شوند و از خطر ابتلا به آلزایمر در امان می‌مانند.

ارزش غذایی جغاله بادام

۶- درمان کم خونی

در اثر کاهش گلبول‌های قرمز خون فرد ممکن است دچار انواع کم خونی شود. یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که در درمان کم خونی باید به آن توجه داشته باشید اصلاح تغذیه و استفاده از مواد غذایی است که خاصیت خون‌سازی دارند.  خوشبختانه باید بگوییم چغاله بادام در این دسته مواد غذایی قرار می‌گیرد و می‌تواند با افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون به درمان کم‌خونی کمک شایانی کند. بنابراین اگر از کم‌خونی رنج می‌برید بهتر است حتما از یک مشاور تغذیه کمک بگیرید و با قرار دادن این میوه در رژیم غذایی خود قرار دهید.

۷- تقویت سیستم ایمنی

چغاله بادام سرشار از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و مغذی، کلسیم، فیبر و غیره است. به‌ همین دلیل نیز مصرف آن می‌تواند کمک بسیار زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن کند و اینگونه شانس ابتلا به بیماری‌های فراوانی را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد. اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید و بسیار به بیماری‌های ویروسی و باکتریایی مبتلا می‌شوید، بهتر است در کنار برخورداری از یک رژیم مناسب به استفاده از این میوه نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید تا بتوانید در یک بازه زمانی کوتاه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده و سلامت خود را تضمین کنید.

۸- درمان یبوست

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما باید بدانید چغاله بادام به‌ گونه‌ای است که هم می‌تواند موجب یبوست شود و هم می‌تواند در درمان این عارضه کمک‌کننده باشد. ممکن است این سوال برای شما پیش آید که این میوه چگونه می‌تواند به درمان یبوست کمک کند؟ اگر از یبوست رنج می‌برید مصرف مقدار کم چغاله بادام می‌تواند برای شما مفید باشد اما چنانچه در مصرف این میوه زیاده‌روی کنید، احتمالا یبوست شما تشدید خواهد شد.

۹- زیبایی پوست

داشتن پوستی زیبا یکی از آرزوهایی است که هر فرد به دنبال دست یافتن به آن راهکارهای بسیاری را تجربه می‌کند. خوشبختانه باید بگوییم که چغاله بادام تاثیرات بسیار زیادی بر روی پوست دارد و می‌تواند به سلامت و زیبایی فرد نیز کمک شایانی کند. البته برای برخورداری از این خواص لازم است تا از ماسک‌های ساخته شده با این میوه استفاده کنید. با مصرف خوراکی چغاله بادام نیز می‌توانید به روشن کردن پوست خود کمک کنید اما اگر قصد دارید با این میوه جوش‌ها و آکنه‌های پوست خود را رفع کنید؛ بهتر است سراغ ماسک‌های خانگی ساخته شده با چغاله بادام بروید. 

۱۰- تقویت مو

اگر دوست دارید مانع از ریزش موی شوید و به زیبایی و درخشندگی موهای خود کمک کنید با مصرف چغاله بادام می‌توانید به این هدف دست یابید. در واقع می‌توان گفت یکی دیگر از فواید چغاله بادام تقویت ریشه مو و جلوگیری از ریزش است. این میوه تمامی مواد مغذی مورد نیاز مو برای سلامت و زیبایی را در اختیارش قرار خواهد داد.

ویتامین های جغاله بادام

۱۱- کاهش علائم پیری

تحقیقات بسیاری بر روی خواص چغاله بادام انجام شده که نشان می‌دهد مصرف این میوه فوق‌العاده می‌تواند موجب کاهش علائم پیری شود. اگر دوست ندارید چین و چروک‌های پوستی بر روی پوست شما ظاهر شود و سن شما را بیشتر از آنچه که هست نشان دهد، مصرف چغاله بادام می‌تواند در این زمینه بسیار مفید باشد.

۱۲- تعادل سطح PH بدن

تعادل سطح PH بدن می‌تواند به سلامت شما کمک بسیاری کند. شما با داشتن یک رژیم غذایی نرمال و مصرف انواع مواد غذایی مفید مانند چغاله بادام می‌توانید سطح پی اچ خون خود را تنظیم کرده و مواد سمی را از بدن خود دور نگه دارید. این اقدام می‌تواند به سلامت شما بسیار کمک کند.

۱۳- بهبود سلامت دندان‌ها

چغاله بادام سرشار از کلسیم و مواد مغذی دیگر است. به همین دلیل نیز مصرف آن می‌تواند به بهبود سلامت دندان‌ها بسیار کمک کند و مانع پوسیدگی شود. این میوه حتی قادر است باکتری‌های دهان را نیز از بین برده و به کاهش بوی بد کمک کند. شما با مصرف به اندازه این میوه می‌توانید نقش بسیار زیادی در سلامت دهان و دندان خود ایفا کرده و از بیماری‌های فراوانی در امان بمانید.

۱۴- بهبود سلامت عضلات و استخوان‌ها

اگر به دنبال یک راهکار مناسب برای تقویت عضلات و استخوان‌های خود هستید، مصرف چغاله بادام در این زمینه نیز می‌تواند فواید بسیار زیادی برای شما دارد. فیبر و کلسیم موجود در این میوه خوش طعم باعث می‌شود تا شما بتوانید به رشد و تقویت عضلات و استخوان‌های خود کمک شایانی کنید. ورزشکاران می‌توانند با قرار دادن این میوه در رژیم غذایی خود به تقویت بیشتر عضلات و استخوان‌های خود بپردازند.

مطلب پیشنهادی: عضله سازی در خانه

۱۵- تنظیم قند خون

یکی دیگر از مزایای مصرف چغاله بادام کمک به تنظیم قند خون است. قند خون یکی از بیماری‌های شایعی است که در سراسر جهان میلیون‌ها نفر را به خود درگیر کرده است. این بیماری را با تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی می‌توان کنترل کرد. چنانچه به دنبال کاهش علائم این بیماری هستید، می‌توانید پس از مشورت با پزشک خود مصرف چغاله بادام را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

۱۶- درمان کبد چرب

کبد چرب یک عارضه جدی است که نیاز به اقدامات درمانی بسیاری دارد. افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شود علاوه بر مصرف دارو باید به رژیم غذایی خود نیز توجه بسیاری داشته باشند تا هر چه سریع‌تر علائم ناشی از این بیماری را رفع کنند. مشخص شده است که مصرف چغاله بادام حتی در درمان کبد چرب نیز می‌تواند مفید باشد. بنابراین افراد مبتلا به این بیماری بهتر است از مصرف این میوه غافل نشوند.

۱۷- بهبود سیستم قلب و عروق

کاهش کلسترول خون و افزایش فیبر می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی سیستم قلبی و عروقی افراد داشته باشد. به همین دلیل افرادی که مصرف چغاله بادام را جدی می‌گیرند، معمولا نسبت به سایرین کمتر در خطر بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌گیرند. این موضوع را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین خواص چغاله بادام در نظر گرفت.

۱۸- چغاله بادام و ناباروری

ناباروری یک عارضه جدی است که می‌تواند برای زوجین مشکلات روحی و روانی بسیاری را به دنبال داشته باشد. برخورداری از یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به درمان ناباروری کمک کند. چغاله بادام از آن دسته میوه‌هایی است که به دلیل تاثیر گسترده بر سلامت جنسی می‌تواند قدرت باروری زوجین را به طور قابل توجهی ارتقا دهد. بنابراین اگر از ناباروری رنج می‌برید، مصرف این میوه می‌تواند برای شما بسیار مناسب باشد.

۱۹- چغاله بادام برای زنان

چغاله بادام خواص بسیار زیاد و گسترده‌ای برای مردان دارد و می‌تواند به سلامت فردی کمک شایانی کند. زنان با مصرف این میوه می‌توانند در دوران بارداری به رشد بهتر جنین خود کمک کنند. علاوه بر این مصرف این میوه فوق‌العاده از کیست تخمدان در زنان جلوگیری می‌کند و موجب کاهش دردهای پریودی می‌شود. جالب است بدانید تحقیقات نشان داده است مصرف این میوه حتی می‌تواند شانس ابتلا به سرطان را نیز به طور قابل توجهی کاهش دهد.

۲۰- چغاله بادام برای مردان

مردان نیز از خواص چغاله بادام برخوردارند. در واقع می‌توان گفت مصرف این میوه توسط مردان ریسک ابتلا به پروستات رو به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد و موجب افزایش میل جنسی وی می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده می‌توان گفت این میوه تاثیر بسیار زیادی نیز بر خلق و خوی مردان دارد.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی خواص چغاله بادام پرداختیم و گفتیم که با مصرف این میوه می‌توان از چه مزایایی برخوردار شد. همان گونه که پیش‌تر نیز اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین مزایای مصرف چغاله بادام کمک به چربی سوزی است. اگر دوست دارید وزن خود کنترل کنید و به اندام ایده‌آل خود دست یابید، می‌توانید با متخصصان غفاری دایت صحبت کنید تا یک رژیم غذایی مناسب برای شما در نظر گرفته شود. سپس در کنار رژیم ایده‌آل خود به مصرف چغاله بادام نیز بپردازید تا از خواص بی‌نظیر این میوه نیز برخوردار شوید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه