10 خواص جوانه گندم | آیا پودر جوانه گندم برای چاقی صورت مفید است؟

جوانه گندم منبع عالی فیبر و بخش بسیار مفیدی از گندم است که سرشار از مواد مغذی متعدد است. این منبع عالی از ویتأمین‌ها، مواد معدنی، چربی و پروتئین داراست. فواید جوانه گندم بسیار زیاد است و عمدتاً به مواد مغذی آن نسبت داده می‌شود. حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. روغن جوانه گندم از عصاره آن به دست می‌آید که به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی، کاربرد‌های متعددی در صنایع آرایشی و بهداشتی دارد. با این حال، جوانه گندم معمولاً در طول فرآوری به دلیل وجود اسید‌های چرب غیراشباع چندگانه (که مستعد فساد هستند) دور ریخته می‌شود. در حالیکه جوانه گندم برای چاقی معجزه می‌کند! 10 خواص جوانه گندم | آیا پودر جوانه گندم برای چاقی صورت مفید است؟

جوانه گندم چیست؟ 

جوانه گندم یکی از سه قسمت هسته گندم به همراه سبوس و آندوسپرم است. جوانه گندم به تکثیر گیاه و تخم‌ریزی دانه‌های جدید کمک می‌کند. در طی فرآیند آسیاب از آندوسپرم خارج می‌شود و می‌تواند یک مکمل عالی برای رژیم غذایی شما باشد. می‌توانید جوانه گندم را به اسموتی‌ها، شیک‌های پروتئینی، کلوچه‌ها و نان‌های مورد علاقه خود اضافه کنید. جوانه گندم حدود 2.5-3.8 درصد از وزن کل دانه را تشکیل می‌دهد از این رو جوانه گندم سرشار از مواد مغذی ضروری است. 
جوانه گندم برای چاقی

جوانه گندم برای چاقی

کارشناسان می‌گویند جوانه گندم به عنوان یک مکمل غذایی ارزش غذایی بسیار زیادی دارد. جوانه یک منبع عالی از پروتئین‌های گیاهی، همراه با فیبر و چربی‌های سالم است. همچنین منبع خوبی از منیزیم، روی، تیامین، فولات، پتاسیم و فسفر است. همچنین جوانه گندم برای چاقی نیز در کنار یک رژیم غذایی کاربرد دارد. 
 
جوانه گندم سرشار از ویتامین E است، یک ماده مغذی ضروری با خواص آنتی اکسیدانی. اعتقاد بر این است که آنتی اکسیدان‌های موجود در جوانه گندم رادیکال‌های آزاد را در بدن کاهش می‌دهند.
نکته:  تحقیقات نشان می‌دهد که منابع طبیعی آنتی اکسیدان بهترین منبع معتبر برای پیشگیری از بیماری‌ها هستند.
برخی معتقدند که جوانه گندم می‌تواند به تقویت ایمنی و سلامت قلب و سیستم قلبی عروقی شما کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که غلات کامل می‌توانند خطر بیماری قلبی را کاهش دهند و به شما در حفظ وزن سالم کمک کنند. 
جالب است بدانید: به گفته سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA)، شواهد کافی وجود دارد که نشان می‌دهد روغن جوانه گندم می‌تواند به کنترل سطح کلسترول کمک کند. با این حال، آن‌ها می‌گویند که شواهد کافی برای تأیید برخی ادعا‌های دیگر مانند توصیه‌هایی که می‌تواند از پوست در برابر پیری زودرس محافظت کند، به فشار خون کمک کند، به عملکرد مغز یاری رساند یا به هضم غذا بی‌انجامد وجود ندارد. 
جوانه گندم و دانه کتان هر دو برای حفظ سلامت قلب در زنان یائسه مورد استفاده قرار گرفته‌اند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که جوانه گندم نیز می‌تواند به درمان علائم یائسگی کمک کند، اما این تحقیقات قطعی نیست. Avemar، به عنوان عصاره تخمیر شده جوانه گندم، به عنوان درمانی برای سرطان و بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید مورد بررسی قرار گرفته است که امیدوارکننده بوده است. 
 

خواص جوانه گندم برای لاغری 

در کنار خاصیت جوانه گندم برای لاغری باید بگوییم که این ماده غذایی ارزش‌های دیگری هم داراست. به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، 100 گرم جوانه گندم خام حاوی: 
 
جدول ارزش غذایی جوانه گندم
کالری 360
پروتئین 23.2 گرم
چربی 9.72 گرم
کربوهیدرات 51.8 گرم
فیبر  13.2 گرم
کلسیم 39 میلی گرم
آهن 6.26 میلی گرم
منیزیم 239 میلی گرم
فسفر 842 میلی گرم
پتاسیم 892 میلی گرم
تیامین 1.88 میلی گرم
نیاسین 6.81 میلی گرم
 
جوانه گندم همچنین حاوی سدیم، روی، اسید فولیک و آنتی اکسیدان‌هایی است که به حفظ سلامت و تناسب اندام مطلوب کمک می‌کند. 

خواص جوانه گندم برای چاقی

پودر جوانه گندم برای چاقی در کنار یک رژیم غذایی پرکالری و دارای پروتئین زیاد توصیه می‌شود. البته صرف خوردن جوانه گندم تأثیری در چاقی نخواهد گذاشت و حتماً باید با یک متخصص تغذیه برای به کارگیری یک رژیم چاقی مناسب استفاده کنید. 
خواص جوانه گندم برای چاقی
جوانه گندم چه فوایدی برای سلامتی دارد؟ 
  • ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد
  • ممکن است خطر دیابت را کاهش دهد. 
  • ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد
  • ممکن است سلامت عضلات را تقویت کند
  • خاصیت ضد پیری دارد
  • علائم یائسگی را کاهش می‌دهد
برای اطلاعات بیشتر درباره انواع رژیم سیب زمینی میتوانید به مقاله نوشته شده ما با عنوان رژیم سیب زمینی مراجعه نمایید.
جوانه گندم چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
آیا مصرف جوانه گندم عوارض جانبی دارد؟ 
 
افرادی که به گلوتن حساسیت دارند باید از مکمل‌های جوانه گندم اجتناب کنند، زیرا حاوی گلوتن است. افرادی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند باید مراقب سهم جوانه گندم خود باشند، زیرا یک فنجان حاوی نزدیک به 60 گرم کربوهیدرات دارد. روغن جوانه گندم سرشار از‌تری گلیسیرید می‌باشد که نوعی چربی است. افراد مبتلا به بیماری قلبی و همچنین افرادی که در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستند، باید مصرف خود را کنترل کنند، زیرا سطوح بالای‌تری گلیسیرید با اثرات نامطلوب سلامتی مرتبط است. 
عصاره جوانه گندم در برخی افراد عوارض جانبی خفیفی ایجاد می‌کند. این موارد شامل اسهال، حالت تهوع، گاز و سرگیجه است. شما باید با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات افزودن انواع جوانه گندم به رژیم غذایی خود صحبت کنید.
 
فواید جوانه گندم برای سلامتی به حدی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، 
  • سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد
  • به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند
  • خواص ضد پیری دارد
  • عملکرد ورزشی را افزایش می‌دهد
  • جوانه گندم همچنین متابولیسم سلولی را بهبود می‌بخشد
  • به تقویت سلامت ماهیچه‌ها کمک می‌کند
  • به بارداری کمک می‌کند
  • به پیشگیری از دیابت کمک می‌کند
  • به منظم بودن کارکرد گوارش کمک می‌کند
  • به افزایش وزن کمک می‌کند
  • راه حلی‌های طبیعی برای داشتن پوست سالم و درخشان ارائه می‌دهد
خواص جوانه گندم برای چاقی

مواد مغذی تشکیل دهنده جوانه گندم

جوانه گندم حاوی مواد مغذی هسته گندم است که تنها حدود 2.5 درصد از وزن دانه را تشکیل می‌دهد، اما فهرست بسیار مفیدی از ویژگی‌ها را در خود جای داده است. جوانه گندم منبع غلیظی از چندین ماده مغذی ضروری از جمله ویتأمین E، فولات (اسید فولیک)، فسفر، تیامین، روی و منیزیم و همچنین اسید‌های چرب ضروری و الکل‌های چرب و منبع خوبی از فیبر است. 
 
نان سفید با استفاده از آردی که از جوانه و سبوس آن حذف شده تهیه می‌شود. جوانه گندم را می‌توان به شیک‌های پروتئینی، کیک‌ها، کلوچه‌ها، پنکیک‌ها، غلات، ماست، اسموتی‌ها، کلوچه‌ها و سایر مواد غذایی اضافه کرد. 
ارزش غذایی جوانه گندم
 
بیایید فواید تغذیه‌ای جوانه گندم را بررسی کنیم، یک اونس (یا 28 گرم) جوانه گندم تقریباً حاوی 101 کالری، 14.5 گرم کربوهیدرات، 6.5 گرم پروتئین، 2.7 گرم چربی، 3.7 گرم فیبر، 3.5 میلی‌گرم انسان است. میلی گرم تیامین، 22.2 میکروگرم سلنیوم، 236 میلی گرم فسفر، 3.4 میلی گرم روی، 78.7 میکروگرم فولات. جوانه گندم همچنین حاوی 0.4 میلی‌گرم ویتأمین B6،66.9 میلی‌گرم منیزیم، 0.2 میلی‌گرم مس، 1.9 میلی‌گرم نیاسین، 1.8 میلی‌گرم آهن، 0.1 میلی‌گرم ریبوفلاوین، 250 میلی‌گرم پنبه‌نیک تا 6 میلی‌گرم است. 
 
  • جوانه گندم به پیشگیری از سرطان کمک می کند
افزودن جوانه گندم یا انواع خاصی از عصاره جوانه گندم به رژیم غذایی افراد می‌تواند به کاهش عوامل خطر برای انواع مختلف سرطان کمک کند. نشان داده شده است که متابولیسم گلوکز را در سطح اساسی مختل می‌کند و از فعالیت سلول‌های سرطانی در بدن، جلوگیری می‌کند. 
 
  • جوانه گندم خاصیت ضد پیری دارد
جوانه گندم مملو از مواد مغذی و ویتأمین‌ها در سطوح بالایی است که می‌تواند اثرات قابل توجهی بر اثرات ضد پیری مختلف مانند کیفیت پوست و ریزش مو داشته باشد. به عنوان یک مکمل غذایی، جوانه گندم یک راه طبیعی برای به دست آوردن فواید مختلفی است، اما برخی از افراد نیز رویکرد آرایشی این ماده را انتخاب می‌کنند و از عصاره آن به طور مستقیم استفاده می‌کنند یا آن را با سایر مواد آرایشی مخلوط می‌کنند. 
 
ویتأمین E در جوانه گندم نیز وجود دارد و مطالعات طیف گسترده‌ای از فواید این ویتأمین را نشان داده است. هنگامی که به طور منظم مصرف شود، پروتئین‌ها و ویتأمین‌های موجود در جوانه گندم می‌تواند تأثیر مثبتی بر افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند پسوریازیس، آفتاب سوختگی، اگزما، چین و چروک، کدر شدن چهره و کاهش خطوط مو داشته باشد. 
 
  • جوانه گندم به افزایش عملکرد حین ورزش کمک می کند
تحقیقات اخیر نشان داده است که جوانه گندم دارای سطوح بالایی از اکتاکوزانول طبیعی است که دارای خواص ارگوژنیک خاصی است. این بدان معناست که وقتی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی معمولی مصرف شود، می‌تواند با تنظیم مسیر‌های بیوشیمیایی که انرژی تولید می‌کنند، استقامت و عملکرد را افزایش دهد، که در واقع صرفه‌جویی در ذخایر انرژی در بدن را ساده می‌کند. 
پودر جوانه گندم برای چاقی
  • جوانه گندم به بهبود متابولیسم سلولی کمک می کند
یکی دیگر از ویتأمین‌های مفید موجود در جوانه گندم ویتأمین B است که از تعدادی ویتأمین دیگر تشکیل شده است. رایج‌ترین انواع موجود در جوانه گندم نیاسین، تیامین و فولات هستند. این ویتأمین‌ها برای متابولیسم سلولی حیاتی هستند و به تبدیل مواد مغذی از کربوهیدرات‌ها، لیپید‌ها و گلوکز به انرژی قابل مصرف برای سلول‌ها کمک می‌کنند. 
 
تیامین همچنین می‌تواند با اختلالات متابولیک مانند چاقی مزمن مبارزه کند. عملکرد بالاتر متابولیسم به معنای انرژی طبیعی بیشتر، کاهش وزن، قدرت و هوشیاری بیشتر است. ویتأمین‌های B را نیز می‌توان در بسیاری از غلات کامل و همچنین در جوانه گندم یافت. 
 
  • جوانه گندم به تقویت سلامت عضلات کمک می کند
یکی از بهترین منابع پروتئین در رژیم غذایی می‌تواند از جوانه گندم باشد. پروتئین در حفظ ماهیچه‌های سالم، ترمیم بافت‌های آسیب دیده، تنظیم سطح انرژی در بدن و کمک به هموستاز و تعادل کلی سیستم ضروری است. پروتئین همچنین یک نیاز غذایی ضروری برای افرادی است که می‌خواهند تناسب اندام داشته باشند و توده عضلانی خود را افزایش دهند. قطعاً جوانه گندم برای چاقی  و به خصوص چاقی صورت در کنار یک رژیم غذایی مفید خواهد بود. 
 
  • جوانه گندم در دوران بارداری
جوانه گندم مملو از اسید فولیک است که عامل مهمی در تضمین سلامت نوزاد برای زنان باردار است. زنانی که سطوح سالمی از فولات در سیستم خود دارند، احتمال ابتلای فرزندشان به نقص موارد عصبی و سایر عوارض بسیار کمتر است. 
 
افزودن جوانه گندم به رژیم غذایی زنان باردار به دلیل ماهیت سرشار از مواد مغذی می‌تواند از بسیاری جهات مفید باشد، اما سطوح بالای اسید فولیک آن، جوانه گندم برای چاقی را جذاب و محبوب کرده است. 
 
  • جوانه گندم برای بیماران دیابتی مفید است
وجود سطح بالای اسید فولیک در جوانه گندم برای افراد در معرض خطر دیابت یک اثر ثانویه دارد. اسید فولیک با ترکیبی به نام "هوموسیستئین" در بدن ارتباط منفی دارد که باعث ایجاد برخی بیماری‌های عروقی، دیابت و بیماری قلبی دارد. 
 
اسید فولیک در بسیاری از غلات کامل و به ویژه در سطوح بالایی از جوانه گندم وجود دارد. بنابراین، اگر فرد دوز‌های نرمال و سالم جوانه گندم را به رژیم غذایی خود اضافه کند، می‌تواند به کاهش سطح هموسیستئین در بدن کمک کند و احتمال ابتلا به این شرایط خطرناک یا کشنده را کاهش دهد. 
 
  • جوانه گندم به نظم بدن کمک می کند
افزودن مقداری جوانه گندم به بلغور جو دوسر، ماست یا اسموتی، راهی عالی برای افزایش مصرف فیبر رژیمی و منظم کردن فعالیت بدن با کمترین تلاش مورد نیاز است. هنگامی که فیبر خورده می‌شود، بدون هضم در بدن حرکت می‌کند و به مدفوع حجم می‌دهد تا عبور آن را تسهیل کند و از زور زدن و یبوست جلوگیری کند. 
 
  • جوانه گندم برای چاقی و کمک به افزایش وزن
آیا جوانه گندم برای چاقی مفید است؟ اگر فردی به دنبال افزایش وزن است، قرار دادن چند وعده جوانه گندم در رژیم غذایی وی ممکن است به این کار کمک کند. هر اونس حاوی 101 کالری است، بنابراین مصرف چند وعده در روز از این ماده مؤثر می‌تواند به افزایش کالری دریافتی کمک کند و به مرور زمان منجر به افزایش وزن شود. بنابراین استفاده از جوانه گندم برای چاقی توصیه می‌شود. 
 
  • جوانه گندم برای داشتن پوستی سالم و درخشان 
جوانه گندم به عنوان یک منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها، راه حلی برای بازسازی سلول‌های سالم بدن فراهم می‌کند. مصرف جوانه گندم پوستی سالم و درخشان به فرد ارائه می‌دهد. علاوه بر این، فرد نه تنها می‌تواند جوانه گندم را مصرف کند، بلکه می‌تواند آن را به عنوان ماسک صورت برای خلاص شدن از شر سلول‌ های مرده پوست نیز استفاده کند. 
موارد استفاده از جوانه گندم
موارد استفاده از جوانه گندم
 
علاوه بر استفاده جوانه گندم برای چاقی از این ماده غذایی استفاده‌های دیگری هم می‌شود. به طور مثال از دانه گندم عمدتاً برای آرد آسیاب استفاده می‌شد که در این صورت سبوس و قسمت‌های جوانه دور ریخته می‌شد و آرد سفید از آن تولید می‌شد که گمان می‌بردند ارزش غذایی کمی دارد یا اصلاً فاقد ارزش غذایی بود، اما اکنون از جوانه گندم برای تهیه آرد نیز استفاده می‌شود. 
 
 
نتیجه گیری
 
اگر به دنبال راهی برای افزایش وزن هستید و از جوانه گندم برای چاقی استفاده نکرده‌اید، بهتر است سراغ گنجاندن این وعده غذایی در رژیم غذایی خود بروید تا تأثیر شگفت‌انگیز این ماده غذایی را بهتر درک کنید. 
 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (100 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه