7 خاصیت کنجد سیاه برای لاغری + نحوه مصرف

برای کاهش وزن و تناسب اندام از چه روش‌هایی استفاده کرده‌اید؟ به نظر شما مصرف چه موادغذایی موجب کاهش وزن می‌شود؟ آیا با مصرف صحیح و اصولی کنجد سیاه می‌توان وزن را کاهش داد؟ مصرف دانه مغذی و سیاه کنجد چه خاصیت‌هایی برای بدن دارد؟ نحوه مصرف صحیح کنجد برای کاهش وزن و لاغری چگونه است؟

7 خاصیت کنجد سیاه برای لاغری + نحوه مصرف

کنجد سیاه

کنجد سیاه یکی از قدیمی‌ترین و مفیدترین ادویه‌جات شناخته شده در دنیا است. این ادویه با دانه‌های مغذی و سیاه خود حاوی مقدار زیادی تیامین، نیاسین، کلسیم، مس، منیزیم، آهن، فسرف و ویتامین B6 است.از این‌رو ارزش غذایی بسیاری بالایی دارد و جهت کنترل و درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته باید بدانید دانه مغذی کنجد با رنگ‌های سفید، سیاه و قهوه‌ای وجود دارد. اما کنجد سیاه خوش طعم‌تر و مقوی‌تر است و به همین سبب مصرف‌کنندگان اغلب این رنگ را انتخاب می‌کنند.

تفاوت کنجد سیاه و سفید

یکی از اصلی‌ترین خواص کنجد سیاه به تناسب اندام و لاغری سریع و اختصاص یافته است. به‌طوری‌که بسیاری از افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن از کنجد سیاه برای کاهش وزن استفاده می‌نمایند. البته مصرف این دانه مغذی خواص فراوانی برای بدن دارد. بدین جهت در ادامه قصد داریم شما را با خواص مختلف این دانه سیاه مغذی آشنا کنیم.

کنجد سیاه

فواید و مضرات کنجد سیاه

به‌طور کلی استفاده از کنجد سیاه نیز مانند سایر دانه‌های خوراکی و ادویه جات فواید و مضرات خاص خود را دارد. البته برای جلوگیری از مضرات این دانه مغذی باید میزان مشخصی از آن را در طول روز میل کرد. تا علاوه بر جلوگیری از بروز مشکل و عوارض مختلف شاهد فواید مطلوب آن در بدن باشیم. برخی از اصلی‌ترین فواید و مضرات کنجد سیاه به قرار زیر است:

 فواید کنجد سیاه

 فواید کنجد سیاه

  • کاهش سطح کلسترول خون (LDL) و افزایش جذب آن در بدن (HDL)
  • کنترل و درمان پوکی استخوان
  • جوانسازی پوست
  • جلوگیری از بروز و تشدید سرطان دستگاه گوارش، سینه و پروستات
  • رفع آفتاب سوختگی روی سطح پوست
  • باز کردن عروق و پیشگری از تصلب شرایین
  • پیشگیری از آب مروارید چشم
  • استفاده به‌عنوان مرطوب‌کننده و درمان ترک پا و خشکی پوست
  • کاهش وزن و تناسب اندام
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش

 

 مضرات کنجد سیاه

  • مصرف بیش از اندازه کنجد موجب افزایش وزن و ابتلا به دیابت می‌شود.
  • ایجاد واکنش‌های حساسیتی و ابتلا به آلرژی آنافیلاکسی
  • عفونت آپاندیس (در صورت مصرف غیرمتعارف و استفاده از کنجدهای سیاه ناسالم)
  • بروز اختلالات گوارشی و اسهال
  • ریزش مو
  • احتمال سقط جنین در زنان باردار

فواید و مضرات کنجد سیاه

کنجد سیاه چه خواصی دارد؟

با توجه به اینکه کنجد سیاه سرشار از ویتامین B و E است، به نسبت خواص آن بیشتر از سایر کنجدها می‌باشد. براساس تحقیقات به عمل آمده و همچنین نظر برخی از پزشکان طب سنتی به یک جمع‌بندی کلی نسبت به خواص کنجد سیاه دست یافتیم. که به شرح زیر در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.

  1. کنجدهای سیاه با بهبود عملکرد دستگاه گوارش، سوخت و ساز بدن را به حد مطلوب می‌رسانند و بدین نحو شاهد کاهش وزن و تناسب اندام خواهیم بود.
  2. در طب سنتی از دانه‌های سیاه کنجد و روغن آن برای رفع چین و چروک‌های پوست و افزایش قدرت حافظه و شنوایی استفاده می‌شود.
  3. مصرف صحیح و مستمر این دانه‌های سیاه از سفید شدن زودهنگام موها جلوگیری می‌کند. 
  4. مصرف به اندازه کنجد سیاه خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می‌دهد. دکتر رونالد دفینو یکی از متخصصان مرکز سرطان بیمارستان هوستون با انجام تحقیقات و آزمایشات مختلف به این نتیجه دست یافت که مصرف دانه های سیاه کنجد موجب بهبود عملکرد کبد و پاکسازی آن از هرگونه بیماری و آلودگی می‌شود. از این‌رو خطر ابتلا به سرطان کبد و سایر بیماری‌ها به کمترین میزان ممکن می‌رسد.
  5. کاهش کلسترول در بدن و درمان فشار خون بالا
  6. تقویت استخوان‌ها و مفاصل و همچنین جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان

شایان ذکر است که خواص کنجد سیاه صرفاً به این موارد ختم نمی‌شود و بدین منظور در ادامه به تشریح و بررسی اصلی‌ترین خواص دانه‌های سیاه کنجد می‌پردازیم.

کنجد سیاه چه خواصی دارد؟

تأثیر در کاهش فشار خون بالا

فشار خون بالا یکی از بیماری‌های شایع در جهان است. از این‌رو کنترل و درمان آن به منظور جلوگیری از سکته قلبی و مغزی اهمیت فراوانی دارد. در این‌خصوص کنجد سیاه به دلیل برخورداری از میزان قابل توجه منیزیم و کلسیم موجب کاهش فشار خون بالا و کنترل آن می‌شود. براساس تحقیقات به‌عمل آمده و آزمایشات پزشکی مشخص شده که هر قاشق از دانه‌های کنجد 88 میلی گرم کلسیم دارد. به همین سبب بهترین گزینه برای کاهش التهاب و فشار خون بالا است.

 سرشار از آنتی اکسیدان

دانه‌های کنجد سیاه مملو از آنتی اکسیدان هستند و استفاده از آن موجب عملکرد آنتی اکسیدان در خون می‌شود. بدین جهت با سوخت و ساز در بدن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بروز بسیاری بیماری‌های مزمن و واگیردار جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

در دنیای امروز که با انواع بیماری‌های مُسری و واگیردار در ارتباط هستیم، قطعاً با استفاده از این خواص کنجد سیاه می‌توانیم صحت و سلامت را برای خود و اطرافیانمان به ارمغان بیاوریم.

دیابتی‌ها کنجد بخورند!

دیابت از جمله بیماری‌هایی است که با افزایش میزان قند خون در بدن بروز پیدا می‌کند. به همین سبب تمامی بخش‌های بدن نظیر چشم، قلب، معده، لوزالمعده، مثانه و غیره را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از آنجایی‌که میزان قند در بدن افراد مبتلا به دیابت به شدت در حال تغییر است، شاهد اُفت شدید آنتی اکسیدان در بدن و بروز بیماری‌های قلبی – عروقی خواهید باشد.

به لحاظ اینکه کنجد سیاه سرشار از آنتی اکسیدان است، می‌تواند روند جذب هورمون انسولین در بدن را بهبود ببخشد و از این طریق موجب بهبود شرایط جسمی افراد مبتلا به دیابت گردد. با این توصیف می‌توان گفت خواص کنجد سیاه برای افراد دیابتی بیش از مضرات آن است و توصیه می‌کنیم مصرف این ریزدانه‌های سیاه مغذی را جدی بگیرید.

کنجد سیاه برای لاغری

دانه‌های کنجد منبع انواع پروتئین و اسیدهای آمینه هستند. بدین جهت مصرف صحیح آنها می‌تواند انرژی موردنیاز بدن را تأمین کند و موجب بهبود سوخت و ساز در بدن شود. بنابراین اگر می‌خواهید یک رژیم لاغری مناسب در پیش بگیرید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن وزن خود را کاهش دهید، می‌توانید از دانه‌های سیاه کنجد استفاده نمایید. به زبان ساده‌تر هنگام استفاده از رژیم لاغری بدن باید از کمترین موادغذایی انرژی موردنیاز خود را تأمین نماید. که انجام این کار صرفاً با مصرف کنجد سیاه امکان‌پذیر است و در سال‌های اخیر شاهد افزایش استفاده از آن در رژیم‌های غذایی و لاغری مختلف هستیم.

مصرف کنجد، راهی برای کاهش بروز پوکی استخوان

عوامل متعددی نظیر سن، جنسیت و ژنتیک موجب ابتلا به یک‌سری بیماری‌های خارج از اختیار نظیر پوکی استخوان می‌گردد. این بیماری شایع در افراد میانسال و سالمند علاوه بر درد مفاصل و استخوان‌ها، مشکلات مختلفی برای آنها به همراه دارد. تنها راه مؤثر برای کنترل این بیماری و کاهش اثرات آن استفاده از مواد مغذی است.

در این میان کنجد سیاه به لحاظ بهره‌مندی از آنتی اکسیدان، فسفر، کلیم، ویتامین E و اسیدهای چرب یکی از منابع غنی برای جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود. پس مصرف دانه‌های سیاه کنجد را جدی بگیرید و برای کاهش اثرات ناشی از پوکی استخوان و کاهش تراکم آن از کنجد استفاده نمایید. اطمینان داشته باشید که استمرار در استفاده از کنجدهای سیاه موجب استحکام استخوان و افزایش توان جسمانی شما خواهد شد.

کنجد برای سلامت قلب و عروق

کنجد سیاه یکی از منابع اصلی روغن و چربی‌های سالم است. در واقع هنگام تولید روغن کنجد از هیچ ماده افزودنی و غیرسالم استفاده نمی‌شود. بدین ترتیب میزان چربی جذب شده در رگ‌ها و سایر عروق به حداقل میزان ممکن می‌رسد. این ویژگی بارز موجب سلامت قلب و عروق می‌گردد و کمتر شاهد سکته قلبی و گرفتگی رگ و مویرگ‌های قلبی خواهیم بود.

براساس گزارشات و آمارهای موجود نیز به این نتیجه دست یافتیم که روغن کنجد سیاه میزان کلسترول کمتری نسبت به سایر روغن‌های خوراکی دارد و همین امر موجب سلامتی قلب و بهبود عملکرد عروق خواهد شد. البته خوردن کنجد سیاه بو داده نیز موجب تنظیم کلسترول خون و کارایی مطلوب قلب می شود. با این توصیف باید گفت تنوع خواص کنجد سیاه باعث شده تا این ریزدانه‌های مغذی به یک داروی مؤثر برای حفظ سلامتی بشر و کاهش وزن آنها در مدت زمان کوتاه تبدیل شود.

خواص کنجد سیاه برای قاعدگی

درد دوران قاعدگی یکی از مشکلاتی است که اکثر بانوان تا قبل از رسیدن به دوره یائسگی با آن مواجه هستند. این دردها در روزهای اولیه قاعدگی بیش از روزهای پایانی است و شدت آن موجب آشفتگی و حساس شدن آنها می‌شود. همان‌طور که در بخش‌های قبل به آن اشاره کردیم دانه‌های کنجد سیاه سرشار از ویتامین E هستند.

از این‎‌رو مصرف آن در دوره قاعدگی موجب کاهش التهاب و بهبود انقباضات رحمی می‌شود. پس مصرف آن را چند روز قبل از شروع دوره قاعدگی تا پایان دوره را به بانوان توصیه می‌کنیم. خاطر نشان می‌شود که دانه‌های سیاه کنجد حاوی مقدار زیادی آهن هستند. بدین ترتیب در دوره قاعدگی که میزان خون زیادی از بدن خارج می‌شود، جهت بهبود فرآیند خون‌سازی در بدن و کاهش ضعف می‌توان به‌صورت روزانه کنجد مصرف کرد.

درمان کم‌خونی با کنجد سیاه

به‌طور معمول در 100 دانه کنجد سیاه،600 کالری انرژی، 24 گرم کربوهیدرات و 18 پروتئین وجود دارد. علاوه بر این در بخش مواد معدنی، کنجد حاوی کلسیم، آهن، منگنز، فسفر، پتاسیم، زینک و سدیم است. از این‌رو مصرف روزانه دو قاشق مرباخوری کنجد سیاه بو داده تا حد زیادی می‌تواند آهن موردنیاز بدن را تأمین نماید. بر همین اساس جهت درمان سریع کم‌خونی در افراد مبتلا به تالاسمی، کم‌خونی ماژور و مینور، سرطان خون و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شما نیز اگر از کم‌خونی، ضعف و بی‌حالی رنج می‌برید، برای خروج از این مشکلات و افزایش انرژی و نشاط می‌توانید از دانه های سیاه کنجد استفاده نمایید. البته در مصرف این دانه‌های مغذی نباید زیاده‌روی کنید؛ زیرا مصرف بیش از اندازه آن نه تنها نتیجه مطلوبی نخواهد داشت، بلکه ممکن است عوارض و اختلالات متعددی را برای فرد مصرف‌کننده به همراه داشته باشد.

تفاوت کنجد سیاه و سفید

کنجد سفید و سیاه از نظر ظاهری صرفاً رنگ متفاوتی دارند. در واقع کنجد سفید مدل بدون پوست کنجدهای سیاه می‌باشد و صرفاً پوست آن جدا شده است. اما اگر بخواهیم دقیق‌تر تفاوت‌های این دو نوع کنجد را مورد بررسی قرار دهیم؛ باید گفت از بین رفتن غلاف رویین کنجد، موجب بروز تغییراتی در آن شده است. این تغییرات عمده در قالب تفاوت‌های کنجد سفید و سیاه به قرار زیر است:

  • میزان کلسیم دانه‌های سیاه کنجد نسبت به کنجد سفید بیشتر است.
  • دانه‌های کنجد سیاه به لحاظ داشتن پوسته کمی تلخ‌تر از کنجد سفید هستند.
  • کنجد سفید عطر و طعم بیشتری دارد و خوشمزه‌تر به نظر می‌رسد.
  • کنجدهای سیاه بافت بسیار تردی دارند و این ویژگی بر طعم آنها نیز تأثیر گذاشته است.
  • خواص دارویی و درمانی کنجد سیاه بیشتر از کنجد سفید است. به همین دلیل در طب سنتی و پزشکی مدرن اغلب کنجدهای سیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه مصرف کنجد سیاه

نحوه مصرف کنجد سیاه

در صورتی‌که کنجد خام خریداری کرده اید، ابتدا آن را به وسیله اندکی روغن و نمک بو بدهید. پس از آن می‌توانید به صورت آجیل آن را به تنهایی میل نموده و یا برای تهیه سس سالاد، ارده، حلوا ارده، حلوا شکری و غیره بکار ببرید. علاوه بر این برای پخت و تزئین انواع نان، کیک،کلوچه، شیرینی، کراکر و ماست نیز می‌توانید از کنجد سیاه به میزان موردنیاز استفاده نمایید.

 شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید، باید خشک شدن دهان را جدی گرفت برای این منظور به مقاله خشکی دهان و گلو مراجعه نمایید.

طرز تهیه مواد غذایی با کنجد سیاه

طرز تهیه مواد غذایی با کنجد سیاه

برای تولید موادغذایی نظیر حلوا ارده و حلوا شکر باید کنجد به‌طور کامل آسیاب شده و سپس در غذا استفاده شود. در غیر این‌صورت برای تهیه و پخت انواع کیک، کلوچه، بیسکویت، نان و تنها باید دانه های سیاه کنجد را روی آن بپاشید.

البته باید توجه داشته باشید که این نوع کنجد بیشتر خاصیت دارویی و درمانی دارد. بر همین اساس اغلب در غذای رژیمی و رژیم درمانی بکار برده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه توصیه می‌کنیم آموزش‌های مربوط به تهیه و پخت انواع غذای رژیمی با کنجد سیاه را تهیه نموده و مشاهده کنید.

طرز تهیه ارده با کنجد سیاه

طرز تهیه ارده با کنجد سیاه

برا تهیه ارده با دانه‌های سیاه کنجد به‌ازای هر یک و نیم لیوان، 5 قاشق غذاخوری روغن مایع نیاز داریم. ابتدا کنجدها را درون یک ظرف ریخته و سپس آن روی شعله کم به مدت 7 تا 8 تفت داده تا به‌صورت یکنواخت در بیاید.

پس از آن با دستگاه مخلوط‌کن، کنجدها را آسیاب می‌کنیم. این کار را حداقل سه بار انجام دهید، تا کنجدهای سیاه کاملاً خرد و پوره شوند. سپس مقداری روغن (برحسب میزان کنجد آسیاب شده) به آن اضافه می‌کنیم و مجدداً آن را درون دستگاه مخلوط‌کن می‌ریزیم. برای بهبود کیفیت ارده و کاملاً نرم و روان شدن آن، فرآیند مخلوط کردن را 5 تا 6 بار متوالی انجام دهید و در پایان ارده بدست آمده را درون یخچال نگهداری کنید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (12 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه