التهاب و ورم لوزه + قوی ترین آنتی بیوتیک های مناسب عفونت لوزه

احتمالا شما هم تاکنون نام التهاب لوزه را شنیده‌اید. بیماری که بیشتر در کودکان مشاهده می‌شود اما در سنین بالا نیز می‌تواند دیده شود. این بیماری در اثر ورم غدد لنفاوی دو طرف گلو به وجود می‌آید و علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد. شیوع زیاد این بیماری در کودکان پیش دبستانی و دبستانی باعث شده است تا مادران زیادی نگران ابتلای فرزند خود به این عارضه باشند و دائما این سوال را مطرح کنند که این بیماری چگونه تشخیص داده می‌شود و درمان می‌گردد؟ آیا در منزل می‌توان آن را درمان کرد؟ آیا راهکار خانگی برای درمان آن وجود دارد؟ چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟ التهاب و ورم لوزه + قوی ترین آنتی بیوتیک های مناسب عفونت لوزه

التهاب لوزه به چه معناست؟

التهاب لوزه یا به اصطلاح پزشکی "تونسیلیت" به معنی ورم و التهاب لوزه‌ها است. لوزه‌ها دو توده کوچک و گرد از بافت هستند که در پشت گلو قرار دارند و به عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن عمل می‌کنند. التهاب لوزه می‌تواند در اثر عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی ایجاد شود و علائمی مانند گلودرد، تب، مشکل در بلع، تورم و قرمزی لوزه‌ها، و همچنین بوی بد دهان را به همراه داشته باشد. در موارد شدید، التهاب لوزه می‌تواند منجر به آپنه خواب، مشکلات تنفسی و یا آبسه لوزه شود.

این عارضه در کودکان و نوجوانان بسیار شایع‌تر است. به همین دلیل نیز والدین برای جلوگیری از این بیماری باید نکات مراقبتی را رعایت کنند.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • علائم التهاب لوزه
  • انواع التهاب لوزه
  • دلایل
  • بهترین روش تشخیص
  • چه کسانی بیشتر در خطر ابتلا به التهاب لوزه هستند؟
  • روش‌های درمان دارویی
  • انتی بیوتیک برای عفونت لوزه
  • روش‌های خانگی درمان التهاب لوزه
  • چگونه می‌توان خطر ابتلا به التهاب و چرکی شدن لوزه را کاهش داد؟

اصلی ترین علائم التهاب لوزه چیست؟

افراد پس از ابتلا به ورم لوزه یک سری نشانه‌ها و علائم را خواهند داشت که در تشخیص درست به پزشک کمک می‌کند. این علائم عبارتند از:

  • گلودرد
  • تب
  • مشکل در بلع
  • تورم غدد لنفاوی در گردن
  • خستگی
  • سردرد
  • درد عضلات
  • سرفه

کودکان ممکن است علاوه بر علائم ذکر شده بی‌اشتهایی، خرخر کردن در خواب، آب ریزش از دهان و تحریک پذیری را نیز تجربه کنند. توجه داشته باشید که شدت علائم ذکر شده در افراد مختلف، متفاوت است.

روش های درمان التهاب و ورم لوزه

مطلب پیشنهادی: علل خارش گلو چیست؟

انواع التهاب لوزه

این نوع التهاب را بر اساس مدت زمان، میزان اثرگذاری بر روی بدن و همچنین عامل ایجاد کننده می‌توان به چندین دسته تقسیم‌بندی کرد. التهاب لوزه ویروسی به دلیل وجود ویروس‌ها و التهاب لوزه باکتریایی بر اثر ابتلا به بیماری‌های باکتریایی ایجاد می‌شود.

التهاب لوزه حاد به طور ناگهانی رخ می‌دهد و علائمی مانند گلودرد شدید، تب، مشکل در بلع، تورم غدد لنفاوی و لوزه‌های قرمز و متورم دارد. در بیشتر مواقع بدون نیاز به مداخلات پزشکی درمان می‌شود‌. در مقابل التهاب لوزه مزمن به طور مکرر یا برای مدت طولانی رخ می‌دهد و نیاز به اقدامات درمانی دارد.

 

دلایل و عوامل پدید آورنده درد لوزه ها به دلیل التهاب در این ناحیه

 شایع‌ترین علت التهاب لوزه، ویروس‌ها هستند. ویروس‌های سرماخوردگی، آنفولانزا و اپشتین بار (عامل بیماری مونونوکلئوز عفونی) از جمله ویروس‌های رایج در ایجاد التهاب لوزه محسوب می‌شوند. لازم به ذکر است که علائم التهاب لوزه ویروسی شبیه به علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی است و شامل تب، گلودرد، سرفه، و آبریزش بینی می‌باشد.

در برخی موارد چرک لوزه توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود. استرپتوکوک پیوژننس، شایع.ترین باکتری عامل التهاب لوزه باکتریایی است. علائم التهاب لوزه باکتریایی شبیه به نوع ویروسی است، اما ممکن است شامل چرک سفید یا زرد رنگ روی لوزه‌ها، درد شدید گوش و تورم غدد لنفاوی گردن نیز باشد.

بهترین روش تشخیص

تشخیص التهاب لوزه معمولا با معاینه فیزیکی گلو توسط پزشک انجام می‌شود. پزشک با استفاده از یک چراغ قوه و یک ابزار کوچک به نام ابزار معاینه گلو به لوزه‌ها نگاه می‌کند. در صورت مشاهده علائمی مانند تورم، قرمزی و یا چرک روی لوزه‌ها، احتمال التهاب لوزه وجود دارد.

سپس برای بررسی وجود عفونت باکتریایی و کشت و شناسایی نوع میکروب عامل عفونت آزمایش خون و نمونه‌گیری از گلو توصیه می‌شود. در موارد نادر، ممکن است از اشعه ایکس یا سی‌تی‌اسکن برای بررسی لوزه‌ها و سایر قسمت‌های گلو استفاده شود.

مطلب پیشنهادی: بهترین غذاها برای درمان سرماخوردگی کدامند؟

چه کسانی بیشتر در خطر ابتلا به التهاب لوزه هستند؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که توسط افراد مختلف مطرح می‌شود این است که چه کسانی بیشتر در خطر ابتلا به التهاب لوزه قرار دارند؟ در پاسخ باید بگوییم عوامل متعددی می‌توانند خطر ابتلا به التهاب لوزه را افزایش دهند. از مهم‌ترین این فاکتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سن

التهاب لوزه در کودکان شایع‌تر است. این بیماری در سنین بین 5 تا 15 سال بروز بیشتری دارد و افراد زیادتری را به خود درگیر می‌کند. به عبارتی می‌توان گفت کودکان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف‌تر و تماس بیشتر با افراد بیمار، بیشتر در معرض خطر ابتلا به التهاب لوزه هستند.

 

سیستم ایمنی ضعیف

افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی به دلیل عدم توانایی کافی بدن در مبارزه با عفونت‌ها، بیشتر در معرض خطر ابتلا به التهاب لوزه هستند. بنابراین اگر از ضعف سیستم ایمنی رنج می‌برید، بهتر است هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را برای تقویت خود آغاز کنید. بهترین روش های تقویت سیستم ایمنی را از اینجا بخوانید. 

 

افراد شاغل در محیط‌های شلوغ

حضور در مکان‌های شلوغ، مانند مهدکودک، مدرسه یا محل کار، احتمال مواجهه با ویروس‌ها و باکتری‌های عامل التهاب لوزه را بیشتر می‌کند.

 

افراد ساکن در مناطق با آب و هوای سرد

اگر در مناطقی با آب و هوای سرد زندگی می‌کنید، به دلیل شیوع بیشتر عفونت‌های تنفسی در این مناطق، بیشتر در معرض خطر ابتلا به التهاب لوزه هستند.

 

عوامل دیگر

 برخی از عوامل دیگر مانند آلرژی، سابقه خانوادگی التهاب لوزه و قرار گرفتن در معرض دود سیگار می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.

 

روش‌های درمان التهاب و ورم لوزه

متخصصان برای درمان التهاب لوزه تلاش می‌کنند تا ابتدا دلیل ابتلا به این عارضه مشخص شود. سپس بر اساس علت این بیماری پروتکل درمانی تنظیم می‌شود. معمولا از بیماران خواسته می‌شود تا برای یک مدت زمان کوتاه استراحت کنند. غذاهای مفید نوش جان کنند و برای کاهش درد خود از مسکن‌ها بهره ببرند.

اگر عامل ابتلا به این عارضه عفونت باکتریایی باشد، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود. چنانچه ورم لوزه بسیار پیشرفته باشد و با روش‌های معمولی نتوان آن را درمان کرد، جراحی پیشنهاد می‌شود.

 

آنتی بیوتیک برای ورم لوزه

بهترین آنتی بیوتیک برای درمان ورم لوزه توسط پزشک با توجه به سن، شرایط جسمی بیمار، شدت بیماری و ‌… مشخص می‌شود. از مهم‌ترین آنتی بیوتیک‌های مصرفی برای این عارضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پنی‌سیلین

پنی‌سیلین اولین آنتی‌بیوتیک کشف شده و هنوز هم برای درمان بسیاری از عفونت‌های باکتریایی از جمله ورم لوزه ناشی از استرپتوکوک گروه A، موثر است.

سفالوسپورین‌ها

سفالوسپورین‌ها گروهی از آنتی‌بیوتیک‌ها هستند که برای درمان عفونت‌های ناشی از باکتری‌های مختلف، از جمله استرپتوکوک و پنوموکوک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کلیندامایسین

کلیندامایسین نوعی آنتی‌بیوتیک است که برای درمان عفونت‌های ناشی از باکتری‌های مقاوم به سایر آنتی‌بیوتیک‌ها تجویز می‌شود.

توجه مهم:

ضروری است که تمام دوره آنتی‌ بیوتیک‌ها خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید. حتی اگر احساس بهتری دارید. قطع زود هنگام مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند باعث شود که عفونت به طور کامل از بین نرود و این می تواند منجر به عوارض جدی شود.

پیشگیری از ورم لوزه ها

روش‌های درمان خانگی التهاب لوزه

امکان درمان التهاب لوزه و کاهش درد ناشی از این عارضه در منزل وجود دارد. برای درمان خانگی این بیماری لازم به نکات زیر توجه داشته باشید:

 

  • غرغره کردن آب نمک را جدی گرفته و این کار را در روز چندین بار تکرار کنید.
  • از قرص‌های مکیدنی مخصوص سرفه و همچنین مسکن‌های خانگی مانند ایبوپروفن و استامینوفن جهت کم کردن درد استفاده کنید.
  • دمنوش عسل را جدی گرفته و به صورت ناشتا مصرف نمایید.
  • از دمنوش آویشن غافل نشوید. این دمنوش دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند به شما بسیار کمک کند. سایر خواص دمنوش آویشن را از اینجا بخوانید.
  • اگر کودک شما به ورم لوزه مبتلا است، می‌توانید از اسپری سرفه استفاده کنید.
  • خوراکی‌های یخ زده به خصوص بستنی یخی بسیار برای کاهش التهاب لوزه مفید است.
  • غذاهای مقوی مصرف کنید و از مصرف غذاهای سفت برای یک مدت کوتاه بپرهیزید.

 

روش های پیشگیری

پیشگیری از التهاب لوزه یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که هر فرد می‌تواند قبل از ابتلا به این عارضه انجام دهد. اگر قصد دارید خطر ابتلا به التهاب لوزه را کاهش دهید، بسیار مهم است که به موارد زیر توجه داشته باشید:

 

  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی و استعمال دخانیات را کنار بگذارید.
  • بهداشت فردی را رعایت کرده و شست‌و‌شوی مداوم دست‌ها را فراموش نکنید.
  • از تماس با افرادی که علائم التهاب لوزه یا بیماری‌های ویروسی و باکتریایی را دارند، دور بمانید.
  • مصرف مایعات و نوشیدنی‌های مختلف را افزایش دهید.
  • ورزش کنید و تحرک کافی داشته باشید.
  • از مواد غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی خود بهره ببرید.

 

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی التهاب لوزه پرداختیم و گفتیم که  این عارضه چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد. همان گونه که اشاره شد داشتن سیستم ایمنی قوی یکی از مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از ابتلا به این عارضه است.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، به منظور جلوگیری از ابتلا به التهاب لوزه باید سعی کنند با تغذیه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت نمایند. اگر نمی‌دانید کدام مواد غذایی می‌تواند موجب تقویت بدن شما شود، دریافت یک برنامه رژیم از متخصصان ما در غفاری دایت می‌تواند ایده جالبی باشد.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (3 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه