علل و علائم سرماخوردگی و درد کلیه ها چیست؟

احتمالا اصطلاح «سرماخوردگی کلیه» را شنیده باشید، اما شاید برایتان سوال باشد که آیا واقعا کلیه هم مانند بینی و گلو می‌تواند دچار سرماخوردگی شود؟ در این مقاله قصد داریم به طور کامل در مورد این موضوع صحبت کنیم و ببینیم که آیا اصطلاح سرماخوردگی کلیه درست است یا خیر و علائم و راهکارهای درمانی مرتبط با آن چیست. علل و علائم سرماخوردگی و درد کلیه ها چیست؟

سرماخوردگی کلیه چیست؟

درمان سرماخوردگی کلیه چیست؟ فرق کلیه درد و کمر درد چیست؟ علائم درد کلیه

اصطلاح "سرماخوردگی کلیه" از نظر پزشکی اصطلاح درستی نیست. کلیه ها توسط ویروس سرماخوردگی به طور مستقیم تحت تاثیر قرار نمی گیرند. احتمالا دلیل به کار بردن این اصطلاح به این علت است که برخی از علائم عفونت کلیه شباهت هایی با علائم سرماخوردگی دارند. عفونت کلیه معمولا به دلیل ورود باکتری ها به مجاری ادراری و سپس رسیدن آنها به کلیه ها ایجاد می شود. سرماخوردگی یا عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی می تواند خطر ابتلا به عفونت کلیه را افزایش دهد. در واقع، سرماخوردگی به طور مستقیم باعث عفونت کلیه نمی شود، اما می تواند با ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن، زمینه را برای ورود باکتری ها به کلیه ها فراهم کند.

مطلب پیشنهادی: علائم و درمان سنگ کلیه

درد کلیه علامت چیست؟

درد کلیه می‌تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد، اما عفونت کلیه یکی از شایع‌ترین علل درد کلیه به شمار می‌رود. برای اینکه بتوانیم تشخیص دهیم که درد در ناحیه پشت یا پهلو ناشی از سرماخوردگی است یا عفونت کلیه، باید به علائم آن توجه کنیم. با شناخت درست علائم و توجه به تفاوت‌های آنها به سادگی می‌توان تشخیص داد که آیا این دردها از عفونت کلیه ناشی شده‌اند یا مربوط به سایر بیماری‌ها هستند.

علائم سرماخوردگی کلیه ها

علائم شایع درد کلیه

یکی از انواع بیماری های کلیوی، سرماخوردگی کلیه است که ممکن است با کمر درد یا درد سیاتیک اشتباه گرفته شود. اما این نوع درد ها با یکدیگر متفاوت هستند. مهمترین علائمی که نشان می دهد درد در ناحیه کمر یا پهلوهای شما مرتبط با کلیه درد است عبارتند از:

  • احساس درد در پهلو یا قسمت پایین کمر
  • سوزش ادرار یا تکرر ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • احساس درد یا سوزش هنگام دفع ادرار
  • تب و لرز
  • حالت تهوع و استفراغ
  • احساس درد در ناحیه شکم یا لگن

علائم هشدار دهنده که نشان دهنده یک بیماری مزمن کلیوی و نیازمند مراجعه فوری به پزشک هستند:

  • تب بالا
  • لرز شدید
  • احساس درد شدید در پهلو یا کمر
  • وجود خون به مقدار زیاد در ادرار
  • مشکل در دفع ادرار یا عدم توانایی در دفع ادرار
  • گیجی و منگی

آیا اصطلاح سرماخوردگی کلیه درست است؟

خیر، اصطلاح سرماخوردگی کلیه از نظر پزشکی اصطلاح درستی نیست. سرماخوردگی معمولا به عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی گفته می‌شود و کلیه‌ها اندام‌هایی درونی هستند که توسط ویروس سرماخوردگی به طور مستقیم تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند. اما این اصطلاح بین مردم تا حدی رایج شده است.

مطلب پیشنهادی: علائم بیماری کلیوی در کودکان چیست؟

عفونت کلیه چه ارتباطی با سرماخوردگی دارد؟

احتمالا دلیل به کار بردن اصطلاح سرماخوردگی کلیه به این علت است که برخی از علائم عفونت کلیه شباهت‌هایی با علائم سرماخوردگی دارند. معمولا پس از ورود برخی از باکتری‌ها به کلیه با تاثیراتی که دارند عفونت کلیه‌ها ایجاد می‌شود. این باکتری‌ها می‌توانند از طریق مجرای ادرار وارد بدن شوند و پس از تکثیر از طریق مجاری خود را به کلیه‌ها برسانند.

یکی از عواملی که می‌تواند خطر ابتلا به عفونت کلیه را افزایش دهد، سرماخوردگی یا عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی است. دلیل این موضوع آن است که در زمان سرماخوردگی، بدن برای مبارزه با ویروس، سیستم ایمنی را به کار می‌گیرد. همین مسئله می‌تواند باعث شود تا بدن در برابر باکتری‌هایی که قصد ورود به بدن را دارند، ضعیف‌تر عمل کند. بنابراین، اگر کسی در زمان سرماخوردگی بهداشت ادراری را به خوبی رعایت نکند، احتمال ابتلا به عفونت کلیه در او افزایش می‌یابد.

مهمترین تفاوت درد کلیه و کمر درد

به دلیل موقعیت قرار گیری کلیه ها در ناحیه کمر ممکن است بسیاری از افراد آن را با کمر درد، درد سیاتیک یا قولنج در این ناحیه اشتباه بگیرند. اما این درد ها دارای تفاوت های اساسی هستند که با دانستن آن می توانید راحت تر علت درد را تشخیص دهید. 

معمولا درد در ناحیه کلیه ها در قسمت بالای کمر و از اعماق بدن و به صورت کلافه کننده و نسبتا شدید احساس می شود. اما مهمترین و اصلی ترین تفاوت آن با کمر درد آن است که دردهای کمر یا سیاتیک معمولا با تغییر موقعیت فرد و تغییر وضعیت از حالت نشسته به ایستاده یا تغییر جهت خوابیدن ممکن است قطع و وصل شود. یا از شدت آن کاسته یا به آن افزوده شود. اما درد کلیه در هنگام استراحت یا تغییر وضعیت بدن از بین نمی رود و یک درد پیوسته و آزار دهنده است. 

تقاوت کلیه درد و کمر درد چیست

روش تشخیص 

اگر هر کدام از علائم ذکر شده در بالا را به طور همزمان تجربه می‌کنید، به خصوص اگر سابقه عفونت ادراری هم داشته باشید، لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید. قطعا با علم و تجربیاتی که یک پزشک دارد، بهتر از هر کسی می‌تواند بیماری شما را تشخیص دهد. پس از مصرف سرخود هر نوع دارو، مخصوصا داروهای گیاهی پرهیز کنید. حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای تشخیص عفونت کلیه ممکن است از روش‌های زیر استفاده کند:

  • بررسی علائم و سابقه پزشکی بیمار
  • آزمایش ادرار
  • آزمایش خون
  • سونوگرافی کلیه

درمان کلیه درد به دلیل عفونت

با توجه به شدت عفونت کلیه، درمان آن می‌تواند به صورت سرپایی یا بستری در بیمارستان انجام شود. پزشک پس از انجام آزمایش‌های لازم باتوجه به نتایج آنها به علت اصلی درد و نوع بیماری پی می‌برد. پس از آن درمان ساده است. با تجویز داروهای درست متناسب با ویژگی‌های بیمار و سابقه‌ای که دارد، بیماری در سریع‌ترین زمان ممکن درمان می‌شود.

درمان خانگی 

حتی د شرایطی هم که بیماری خفیف است و درد کمی دارید، حتما باید پزشک متخصص شما را ببیند. در موارد خفیف عفونت کلیه، ممکن است پزشک با تجویز آنتی بیوتیک خوراکی و توصیه به مصرف مایعات زیاد، بیمار را به منزل بفرستد. در این شرایط، رعایت نکات زیر می‌تواند به بهبودی سریع‌تر بیمار کمک کند.

  • نوشیدن مایعات زیاد: نوشیدن آب، آبمیوه و سوپ به دفع باکتری‌ها از بدن و سم زدایی کلیه‌ها کمک می‌کند.
  • استراحت کافی: استراحت کافی به بدن کمک می‌کند تا انرژی خود را برای مبارزه با عفونت به کار گیرد.
  • مصرف مسکن: در صورت وجود درد، می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.
  • استفاده از کمپرس گرم: استفاده از کمپرس گرم در ناحیه کمر یا پهلو می‌تواند به تسکین درد کمک کند.

نکات مهم برای پیشگیری از درد کلیه ها

همه می‌دانیم که پیشگیری کردن بهتر از درمان است. چون انسان نسبت به اتفاقی که هنوز رخ نداده است بی‌خیال‌تر از اتفاقات قریب‌الوقوع است، معمولا پیشگیری را نادیده می‌گیرد. اما اگر شما به فکر پیشگیری از عفونت کلیه هستید، موارد زیر را رعایت کنید.

  • رعایت بهداشت ادراری: بعد از هر بار دفع ادرار، خود را با آب و صابون بشویید.
  • مصرف مایعات زیاد: به طور روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب یا مایعات دیگر بنوشید.
  • تکرر ادرار: به محض احساس نیاز به دفع ادرار، به دستشویی بروید و ادرار خود را نگه ندارید.
  • درمان به موقع عفونت های ادراری: اگر دچار عفونت ادراری هستید، حتما آن را به طور کامل درمان کنید تا از گسترش عفونت به کلیه ها جلوگیری شود.
  • مصرف غذاهای سالم: مصرف غذاهای سالم و سرشار از ویتامین C می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از عفونت ها کمک کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

نه تنها در این بیماری، بلکه در هر بیماری دیگری هم باید فورا به پزشک مراجعه کنید. اگر هر کدام از علائم سرماخوردگی کلیه را تجربه کردید، به خصوص اگر سابقه عفونت ادراری هم داشته باشید، لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید. وجود علائمی مانند تب بالا، لرز شدید، درد شدید در پهلو یا کمر، وجود خون به مقدار زیاد در ادرار، مشکل در دفع ادرار یا عدم توانایی در دفع ادرار، گیجی و منگی نیازمند مراجعه فوری به پزشک است. همان طور که قبلا هم گفتیم، اگر عفونت کلیه به موقع درمان نشود، می تواند عوارض جدی مانند نارسایی کلیه را به دنبال داشته باشد. پس با این بیماری با جدیت تمام برخورد کنید.

در پایان

اگر هر کدام از علائم عفونت کلیه را تجربه کردید، به خصوص اگر سابقه عفونت ادراری هم داشته باشید، لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید. تشخیص و درمان به موقع عفونت کلیه می‌تواند از بروز عوارض جدی مانند نارسایی کلیه جلوگیری کند. پیروی از رژیم غذایی بیماران کلیوی نیز می تواند به درمان هر چه سریعتر بیماری شما کمک قابل توجهی نماید. 

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه