+10 خواص کوهوش سیاه برای سلامتی

کوهوش سیاه یا Black Cohosh یگ گیاه‌ گل‌دار است که متعلق به آمریکا شمالی است و از آن به عنوان گیاه زنان نیز یاد می‌شود. از دیگر نام‌های گیاه دارویی کوهوش سیاه می‌توان به بان بری، پری شمع و بوگبان سیاه اشاره کرد. نام علمی این گیاه دارویی Actaea racemosa و Cimicifuga racemosa است. قسمت مورد استفاده این گیاه گل‌های زرد و سفید آن نیست بلکه ریشه گیاه است. ریشه کوهوش سیاه می‌تواند موجب درمان و از بین رفتن علائم یائسگی، گرگرفتگی، PMS (سندروم پیش از قاعدگی)، خشکی واژن، کهیر، سرماخوردگی، گلودرد، کمر درد، یبوست، آرتریت، فشار خون بالا و افسردگی شود. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با کوهوش سیاه است به ببررسی برخی از مهم‌ترین خواص این داروی گیاهی ازجمله خواص کوهوش سیاه برای پوست، خواص کوهوش سیاه برای مو، خواص کوهوش سیاه برای میگرن و سردرد، خواص کوهوش سیاه برای سلامت قلب، خواص کوهوش سیاه برای فشار خون، خواص کوهوش سیاه برای قاعدگی، خواص کوهوش سیاه برای یائسگی، خواص کوهوش سیاه برای ناباروری، خواص کوهوش سیاه برای مشکلات تنفسی، خواص کوهوش سیاه برای تقویت سیستم ایمنی، خواص کوهوش سیاه برای لاغری و درنهایت عوارض کوهوش سیاه می‌پردازیم. +10 خواص کوهوش سیاه برای سلامتی

خواص کوهوش سیاه

گیاه دارویی کوهش سیاه دارای خواص و فوای فراوان برای سلامت بدن است. در ادامه به بررسی برخی از خواص کوهوش سیاه می‌پردازیم.

خواص کوهوش سیاه

خواص کوهوش سیاه برای پوست

یکی دیگر از خواص کوهوش سیاه این است که این گیاه دارویی درمان موثری برای مشکلات مختلف پوستی است. کوهوش سیاه یا Black Cohosh در درمان بسیاری از مشکلات پوستی مانند زخم، آکنه، خال، زگیل و غیره موثر و مفید است.  کوهوش سیاه علاوه بر تقویت سلامت پوست موجب بهبود رنگ پوست نیز می‌شود. استفاده از گیاه دارویی کوهوش سیاه به طور منظم می‌تواند موجب پوستی درخشان و بدون عیب و نقص شود. از دیگر خواص کوهوش سیاه برای پوست این است که با پیری مبارزه می‌کند.

 کوهوش سیاه با متعادل کردن هورمون‌ها و افزایش سطح استروژن در بدن موجب کاهش روند پیری می‌شود. همچنین با استفاده‌ی منظم از کوهوش سیاه له شده روی صورت می‌توانید از شر چین و چروک و خطوط ریز روی پوست شما ایجاد می‌شود جلوگیری کنید.

 

خواص کوهوش سیاه برای مو

تقوست رشد موها و کمک به پیشگیری و درمان ریزش از دیگر خواص کوهوش سیاه است.  میزان رشد موها رابطه‌ای با سطوح استروژن دارد، کوهوش سیاه این رابطه را بهبود می‌دهد و از این طریق موجب تقویت رشد مو‌ها می‌شود.

 

خواص کوهوش سیاه برای میگرن و سردرد

کوهوش سیاه با داشتن خواص آرام بخشی می‌تواند در درمان میگرن و سردردهای حاصل از استرس، اضطراب و افسردگی کمک کننده و مفید باشد. برای بهره‌مندی از این خاصیت کوهوش سیاه برای درمان میگرن و سردرد کافی است یک فنجان چای کوهوش بنوشید.

 

خواص کوهوش سیاه برای سلامت قلب

کوهوش سیاه حاوی گلیکوزیدهای تریترپن است که موجب می‌شود تا کوهوش سیاه بتواند از حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد. در صورت استفاده منظم از کوهوش سیاه موجب افزایش سلامت قلب خود می‌شوید. توجه داشته باشید که افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی برای مصرف این گیاه دارویی باید با پزشک متخصص مشورت کنند.

 

خواص کوهوش سیاه برای فشار خون

از دیگر خواص کوهوش سیاه این است که این گیاه دارویی می‌تواند در کاهش فشار خون بالا نفش موثر و مفیدی داشته باشد زیرا کوهوش سیاه یک منبع غنی از استروژن گیاهی است. برای اینکه با کمک کوهوش سیاه فشار خون خود را کنترل کنید باید هر روز به صورت منظم از این گیاه دارویی استفاده کنید.

 

خواص کوهوش سیاه برای قاعدگی

یکی از خواص کوهوش سیاه تسکین درد قاعدگی و کمک به رفع مشکلات قاعدگی است. کوهوش سیاه تنش رحم و تحریک خونریزی را کاهش می‌دهد و از این رو استفاده روزانه از کوهوش سیاه در طول دوره عادت ماهیانه به خانم‌ها توصیه می‌شود. با استفاده از کوهوش سیاه هر روز د طول دوره عادت ماهیانه شدت درد و گرفتگی ناشی از قاعدگی کاهش می‌یابد. هر کمک می‌کند تا از شر درد و مشکلات قاعدگی خلاص شوید. خواص کوهوش سیاه شامل کاهش تنش رحم و تحریک خونریزی قاعدگی است.

 

خواص کوهوش سیاه برای یائسگی

از دیگر خواص کوهوش سیاه برای خانم‌ها می‌توان به کمک به رفع علائم یائسگی اشاره کرد. کوهوش سیاه می‌تواند سطح استروژن را تنظیم کند و علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی، تعریق شبانه، تنش و استرس که ناشی از کاهش شدید سطح استروژن است را رفع کند.

 

خواص کوهوش سیاه برای ناباروری

کوهوش سیاه یا Black Cohosh یکی از گیاهان دارویی طبیعی برای درمان ناباروری است. کوهوش سیاه می‌تواند موجب درمان علائم ناباروری و از بین بددن تنش و نگرانی شود. عصاره و ریشه کوهوش سیاه بسیار مفید و موثر هستند.

 

خواص کوهوش سیاه برای مشکلات تنفسی

درمان مشکلات تنفسی از جمله درمان آسم، برونشیت، احتقان بینی، عفونت دستگاه تنفسی،  آنفولانزا و سرماخوردگی از خواص کوهوش سیاه  است که این تاثیر کوهوش سیاه در درمان بیماری‌های تنفسی ناشی از خواص ضد احتقان، ضد التهابی، ضد ویروسی، قابض، و ضد باکتری این داروی گیاهی است. نوشیدن یک فنجان چای کوهوش سیاه دو بار در روز برای درمان و رفع علائم بیماری‌ها و اختلالات تنفسی موثر است.

 

خواص کوهوش سیاه برای تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی بدن از دیگر خواص بی نظیر کوهوش سیاه برای سلامت بدن است. کوهوش سیاه حاوی مواد شیمیایی است که در مبارزه با بیماری‌های و عوامل خارجی موثر هستند و به همین دلیل موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 

عوارض کوهوش سیاه

 

عوارض کوهوش سیاه

کوهوش سیاه در کنار تمام خواصزو فواید فراوانی که برای بدن و سلامتی دارد، عوارض جانبی و مضرات خفیفی نیز ممکن است به دنبال داشته باشد. برخی از این آثار و عوارض جانبی ممکن است جدی‌تر و دردسرساز‌تر باشند و باید به آ‌ن‌ها دقت کنید. آسیب کبدی یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین عوارض احتمالی کوهوش سیاه است. افراد مبتلا به بیماری کبدی و یا افرادی که سابقه اختلالات کبدی دارند نباید از کوهوش سیاه استفاده کنند. وجود علائمی از جمله درد شکم، مشکل کبد، زردی و یا ادرار تیره رنگ نشان از این است که باید از مصرف کوهوش سیاه خودداری کنید. کوهوش سیاه یا Black Cohosh عوارض جانبی دیگری مانند سرگیجه، سردرد، فشارخون پایین، حالت تهوع، استفراغ، تغییر ریتم قلب و ناراحتی معده نیز دارد. افرادی که به گیاهان خانواده گیاه Buttercup حساسیت دارند به دلیل اینکه کوهوش سیاه هم در یک خانواده با این گیاه قرار دارند نباید از گیاه کوهوش سیاه استفاده کنند و از این طریق از بروز آلرژی و حساسیت احتمالی جلوگیری کنند. کوهوش سیاه معمولا با دیگر گیاهان داروهایی و داروهای شیمیایی تداخل دارد و به همین خاطر توصیه می‌شود که قبل از مصرف از کوهوش سیاه با پزشک مشورت کنید و طبق نظر او دارو را مصرف کنید. کسانی‌ که با اختلالات حساس به هورمون درگیر هستند و یا از درمان هورمونی و شیمی درمانی استفاده می‌کنند، باید از مصرف کوهوش سیاه اجتناب کنند. خانم‌های باردار در طول بارداری یا مادران شیرده نباید این گیاه را مصرف کنند چون کوهوش سیاه می‌تواند احتمال خطر بروز سقط جنین را افزایش دهد.

 

خواص کوهوش برای لاغری

 

خواص کوهوش سیاه برای لاغری

از دیگر خواص کوهوش سیاه می‌توان به تاثیر آن در کاهش وزن و دست‌یابی به تناسب اندام اشاره کرد. داروی گیاهی کوهوش سیاه می‌تواند به خانم‌ها کمک کند تا مقداری از اضافه وزن ناخواسته خود را از دست بدهند، به خصوص هنگامی که در دوران یائسگی و عوارض آن هستند. یائسگی تقریبا در ۹۰٪ خانم‌ها موجب افزایش وزن می‌شود که این افزایش وزن در خانم‌های یائسه به علت کم بودن سطوح استروژن است که موجب افزایش تولید سلول‌های چربی می‌شود. گیاه کوهوش سیاه سطح استروژن را در بدن افزایش داده و از این طریق تولید سلول‌های چربی را کاهش می‌دهد و از این طریق به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند.

با این‌وجود تنها مصرف کوهوش به تنهایی برای لاغری کافی نیست و نمی‌تواند شما را به وزن ایده آل برساند. برای رسیدن به تناسب اندام و وزن ایده آل، بهتر است از یک رژیم غذایی مناسب و تحرک کافی استفاده کنید تا نه‌تنها به وزن مناسب برسید، بلکه سلامتی خود را در وضعیت مناسب قرار دهید. رژیم‌های بهاره غفاری، از رژیم‌های اصولی هستند که به شما کمک می‌کنند به وزن مناسب برسید و تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم اختصاصی خود، بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.

بیشتر بخوانید:

چند خواص گلپر که شما را متعجب می کند!

جالب ترین خواص گزنه را بخوانید!

 
 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (4 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه