چند خواص گلپر که شما را متعجب می کند!

گیاه گلپر چیست؟ گیاه گلپر معطر است که می‌توان از تمام بخش‌های آن استفاده کرد. از گیاه گلپر می‌توان به عنوان ادویه برای بسیاری از غذاها استفاده کرد. همچنین گیاه گلپر دارای خواص درمانی فراوانی است که آن را به یکی از گیاهان دارویی مهم تبدیل کرده است.

در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص گلپر است به بررسی خواص گلپر در طب سنتی، خواص گلپر برای کلیه، خواص گلپر برای رحم، خواص گلپر برای پوست، خواص گلپر برای مو، خواص گلپر برای حافظه، خواص گلپر برای ریه، خواص گلپر برای معده، خواص گلپر برای نفخ، خواص گلپر برای لاغری، خواص دمنوش گلپر، طرز تهیه دمنوش گلپر و در نهایت عوارض گلپر پرداخته‌ایم.

چند خواص گلپر که شما را متعجب می کند!

خواص گلپر در طب سنتی

خواص گلپر در طب سنتی

بر اساس طب سنتی طبع گلپر گرم و خشک است. از مصلح‌ های گلپر می‌توانیم به صمغ عربی، انار، آب انار، سکنجبین، تخم خربزه، تخم خیار، گلاب و خیساندن در سرکه اشاره کنیم. افرادی‌که مزاج آن‌ها گرم است برای مصرف گیاه گلپر، دانه این دارای گیاهی را در سرکه به مدت یک شب بخوابانند، پس از گذشت ۲۴ ساعت و خشک شدن دانه‌ها، آن‌ها را پودر کرده و استفاده کنند. خواص درمانی گیاه گلپر در طب سنتی فراوان است. برخی از خواص گلپر در طب سنتی شامل تقویت حافظه، بهبود بیماری صرع، تقویت معده و هضم غذا، ضد نفخ، ضد عفونی کننده و میکروب کش، درمان کمر درد ناشی از رطوبت، ادرار آور، اشتها آور و تسکین دهنده درد سینه و... می‌شوند.

همانطور که گفتیم یکی از خواص درمانی که طب سنتی برای گیاه گلپر در نظر می‌گیرد تقویت معده است. افرادی‌که معده ضعیفی دارند می‌توانند از گیاه گلپررا به صورت ادویه در پخت غذا استفاده کنند.

در ادامه به بررسی برخی از خواص گلپر و خواص درمانی این داروی گیاهی می‌پردازیم.

 

خواص گلپر برای کلیه

از گیاهان دارویی که برای کلیه مفید هستند می‌توانیم به گلپر اشاره کنیم. گلپر ادرار آور است و موجب افزایش ادرار و دفع سموم از بدن می‌شود. برای خانم‌هایی که در دوره عادت ماهیانه هستند موجب افزایش ادرار می‌شود. همچنین مصرف گلپر برای عملکرد درست کلیه در آقایان نیز بسیار نفید و موثر است.

 

خواص گلپر برای رحم

در طب سنتی از گیاه گلپر به عنوان یکی از گیاهان دارویی برای باز شدن قاعدگی یاد شده است. برای بهره‌مندی از این خواص گلپر از پودر خشک گیاه گلپربه اندازه ۳/۵ گرم برای چند روز پشت هم مصرف کنید.

 

خواص گلپر برای پوست

استفاده از گلپر در حمام به تسکین التهاب و پوست کمک کرده و باعث نرمی و لطافت پوست شود. حمام گیاه گلپر همچنین می‌تواند موجب درمان اگزما شود. برای این کار گلپر را در آب گرم بریزید و برای نتایج بهتر چند قطره روغن نارگیل نیز به آن اضافه کنید. برای درمان زخم های پوستی نیز می‌توان از گلپر مصرف کرد زیرا خاصیت ضد درد و ضد میکردوبی دارد و از بروز عفونت نیز جلوگیری می‌کند.

گیاه گلپر همچنین برای درمان آکنه نیز مفید است. برای این کار به میزان ۸ تا ۱۰ قطره شربت ریشه گیاه گلپر را با دو فنجان از آب آلوورا به خوبی ترکیب کنید. از این ترکیب روزی دو بار صبح و شب برای صورت استفاده کنید. گیاه گلپر نه تنها آکنه را درمان می‌کند بلکه از حضور مجدد آکنه جلوگیری نیز می‌کند.

 

خواص گلپر برای مو

یکی از خواص گلپر افزایش متابولیسم بدن است که باعث می‌شود مواد مغذی که برای رشد مو الزامی هستند در بدن ذخیر و حفظ شوند. گلپر غنی از ویتامین E، برخی مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است که این مواد موجب تحریک جریان اکسیژن و جریان خون در پوست سر می‌شود. گیاه گلپر در واقع به ترکیب اکسیژن با خون کمک می‌کند که این موضوع برای اکسیده شدن سلول‌های مو مفید است و همچنین به بازسازی مو‌های آسیب دیده می‌پردازد. این گردش موجب تقویت فولیکول‌های مو شده درنتیجه ریزشزمو را کاهش داده و به شما کمک می‌کند تا موهای پرپشت تری داشته باشید.

گلپر تازه را دم کنید، اجازه دهید سرد شود و سپس آن را به پوست سر خود اسپری کنید.

 

خواص گلپر برای حافظه

یکی از علل ضعف حافظه غلبه کردن سردی به مغز است‌. طبع گلپر گرم است و با نوشیدن چای گلپر می‌توانید بر سردی مغز غلبه کنید. بعد از مصرف گلپر به طور کاملا مشخصی تقویت حافظه خود را حس خواهید کرد. همچنین دود گلپر برای تقویت حافظه و افزایش کارکرد مغز موثر و مفید است.

 

خواص گلپر برای ریه

یکی دیگر از خواص گلپر کمک به درمان مشکلات ریوی و تنفسی است. مصرف گلپر به صورت دم‌کرده می‌تواند سرماخوردگی را درمان کند. درمان اختلالات و عفونت‌های ریوی از خواص گلپر به شمار می‌رود. گلپر خلط آور است و همچنین ضد احتقان است. گیاه گلپر به عنوان شل کننده تنفسی بافت ریه به آزاد شدن احتقان کمک می‌کند.

 

خواص گلپر برای معده

تقویت معده یکی دیگر از خواص گلپر است. گلپر از بروز رفلاکس معده و تهوع جلوگیری می‌کند.اسانس دانه‌های گلپر با خاصیت ضدمیکروبی خود برای معده مانند شوینده محسوب می‌شوند. ترکیب گیاه گلپر و انار معده موجب پاک شدن میکروب‌ها از معده می‌شوند.

 

خواص گلپر برای نفخ

از خواص گلپر می‌توان به خاصیت ضد نفخ آن اشاره کرد. چای گلپر برای تخلیه گاز روده بسیار مفید است. نوشیدن دمنوش گلپر و جویدن ساقه گلپر نفخ شکم را درمان می‌کند.

خواص دمنوش گلپر

خواص دمنوش گلپر

دمنوش گلپر خواص درمانی فراوانی دارد. دمنوش گلپر ضد نفخ است و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. این دمنوش برای درمان رفلاکس معده، تهوع، استفراغ و دیگر اختلالات گوارشی مفید است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. دمنوش ریشه گلپر می‌تواند برای درمان اختلالات تنفسی، اختلالات ریوی، برونشیت و عفونت‌های دستگاه تنفسی مفید و موثر باشد. دمنوش گلپر باعث تحریک اشتها می‌شود. از دیگر خواص دمنوش گلپر می‌توانیم به مواردی مانند تقویت حافظه، ضد صرع، درمان اسهال، تقویت قوای جنسی و ضد جوش بودن اشاره کنیم.

  • طرز تهیه دمنوش گلپر

برای تهیه دمنوش گلپر باید به اندازه یک قاشق غذاخوری از پدر گیاه گلپر را در قوری بریزیم و به آن آب جوش اضافه کرده و اجازه دهیم به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. این چای گیاهی کمی تلخ است و برای ازبین بردن تلخی و شیرین کردن این چای می‌توانید از نبات یا عسل استفاده کنید.

عوارض گلپر

عوارض گلپر

در اصل ریشه گلپر زمانی که تازه است تقریبا سمی است و به همین دلیل باید گلپر را خشک کنیم. مصرف گلپر در برخی از انسان‌ها ممکن است موجب ایجاد آلرژی یا حساسیت شود. افراط و زیاده روی در مصرف گیاه گلپر می‌تواند موجب تپش قلب شود. استفاده از گلپر در زنان باردار و شیرده ممنوع است زیرا در زنان باردار ممکن است منجر به سقط جنین شود. بیماران مبتلا به فشار خون که از داروهای شیمیایی استفاده می‌کنند از مصرف گلپر با داروهای خود به طور همزمان باید خودداری کنند.

همچین امکان تداخل دارویی گلپر با دارو‌های رقیق کننده خون وجود دارد و از استفاده همزمان گیاه گلپر با این دارو‌ها باید خودداری شود. خانم‌هایی که درگیر با سرطان سینه یا اتواع دیگر سرطان‌هایی که در ارتباط با هورمون‌ها هستند نباید گلپر استفاده کنند. مصرف گلپر برای افراد دیابتی و کسانی که درگیر زخم‌های روده و شکم دارند نیز ممنوع است.

خواص گلپر برای لاغری

خواص گلپر برای لاغری

گفتیم که طب سنتی طبیعت گیاه گلپر را گرم و خشک می‌داند. گلپر سردی معده را می‌گیرد و از این طریق موجب هضم بهتر غذا می‌شود. مصرف گلپر موجب از بین رفتن اشتهای کاذب و درنتیجه مانع پرخوری شده و از این طریق به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند. گلپر یک چربی سوز قوی برلی شکم و پهلو محسوب می‌شود. برای اثربخشی بیشتر، می‌تواتید دمنوش گلپر را بعد از ورزش و فعالیت بدنی مصرف کنید.

با وجود خواص گلپر برای لاغری، اما تصور اینکه تنها با اضافه کردن گیاه گلپر و مصرف زیاد آن می‌توانید اضافه وزن شدیدی داشته باشید و به وزن ایده‌آل برسید اشتباه است. همچنین مصرف بیش از حد هر ماده غذایی، عوارض خاص خود را دارد که پیشتر در ارتباط با عوارض گلپر توضیح دادیم. برای رسیدن به وزن ایده‌آل باید از یک غذای رژیمی اصولی همچون رژیم‌های بهاره غفاری پیروی کنید.

رژیم‌های بهاره غفاری نه‌تنها تک غذایی نیستند و مصرف هیچ ماده غذایی را محدود نمی‌کنند؛ بلکه به شما کمک می‌کنند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را در طی روز به بدن خود برسانید و در نهایت تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (41 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه