هورمون چاقی و آزمایش هورمون چاقی برای رژیم لاغری!

در برخی مواقع افراد حتی با رعایت رژیم لاغری سخت و ورزش‌های سنگین نیز نمی‌توانند به آن میزان کاهش وزن که تمایل دارند، دست پیدا کنند و حتی با مصرف میزان کم غذا و خودداری‌های بسیار نیز به نتیجه دلخواه و تناسب اندام نمی‌رسند. در این‌گونه مواقع اغلب یک پزشک می‌تواند با درخواست آزمایش خون، تعادل هورمون‌های بدن را چک کند تا راحت‌تر در ارتباط با متابولیسم و کاهش وزن فرد تصمیم بگیرد. ممکن است بسیاری از افراد با انواع هورمون چاقی آشنا نباشند ویا آزمایش هورمون چاقی را تنها محدود به لپتین بدانند؛ اما نه‌تنها لپتین و چاقی با یکدیگر در ارتباط هستند، بلکه انواع دیگر هورمون‌ها که در سایر مکانیسم‌های بدن شرکت دارند نیز در صورت عدم تعادل در بدن، می‌توانند به چاقی منجر شوند. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم انواع هورمون چاقی را بررسی کنیم و تاثیر آن‌ها بر روی افزایش وزن را بدانیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

هورمون چاقی و آزمایش هورمون چاقی برای رژیم لاغری!

هورمون تیروئید

 

تاثیر هورمون تیروئید در چاقی

تیروئید یکی از غدد مهم در بدن محسوب می‌شود که تنها با تولید سه نوع هورمون، بسیاری از مکانیسم‌های بدن، همچون سوخت و ساز، رشد و تکامل، استخوان‌سازی، ضربان قلب و... را تنظیم می‌کند. در صورتی‌که غده تیروئید نتواند عملکرد خود را به خوبی ایفا کند، نتیجه آن کاهش هورمون‌های تیروئیدی می‌شود که به آن کم کاری تیروئید می‌گویند. کم کاری تیروئید مشکلات متفاوتی را در بدن ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها شامل بالا رفتن وزن و چاقی، یبوست، افزایش چربی خون، خستگی، کاهش ضربان قلب، افسردگی و... است. بر اثر کم‌کاری تیروئید، افراد ممکن است تا ۵ کیلوگرم اضافه وزن پیدا کنند. برای آزمایش هورمون چاقی تیروئید، هورمون‌های T3، T4 و کلسی تونین مورد آزمایش قرار می‌گیرد؛ سپس پزشک برای درمان کم کاری تیروئید پیشنهادهایی برای تغییر سبک زندگی و همچنین داروهایی برای افزایش عملکرد تیروئید تجویز می‌کند.

 

لپتین و چاقی

 

ارتباط هورمون لپتین و چاقی

لپتین توسط سلول‌های چربی ساخته می‌شود و به همین سبب با وجود این سلول‌ها و افزایش پیام رسانی، زمانی که هورمون لپتین افزایش پیدا کند، پیام سیری به مغز ارسال می‌شود؛ در نتیجه فرد مصرف غذای خود را کاهش می‌دهد. با این وجود در برخی از مواقع به دلیل افزایش بیش از حد لپتین که ناشی از خوردن غذاهای شیرین و حاوی فروکتوز است، مغز نسبت به هورمون لپتین تاثیرپذیری خود را از دست داده و پیام سیری را دریافت نمی‌کند، به همین دلیل هورمون لپتین و چاقی با یکدیگر ارتباط دارند؛ اما نمی‌توان ارتباط آن‌ها را به‌صورت خطی در نظر گرفت. در بسیاری از مواقع پس از آزمایش هورمون چاقی لپتین، پزشک به این نتیجه می‌رسد که فردی که دارای اضافه وزن است، نسبت به هورمون لپتین دچار مقاومت شدید شده است؛ بنابراین با تجویز برخی از راهکارها، همچون کاهش میزان مصرف میوه، افزایش نظم و ساعت استراحت و خواب، کاهش مصرف غذاهای قندی و تغییر رژیم غذایی و همچنین مصرف آب کافی برای افزایش تاثیرپذیری مغز نسبت به هورمون لپتین تلاش می‌نماید.

 

هورمون گرسنگی

 

هورمون چاقی گرین و احساس گرسنگی

گرلین همان هورمون گرسنگی است که در مطلبی دیگر از غفاری دایت در ارتباط با آن توضیح داده‌ایم و می‌توان عملکرد آن را عکس عملکرد لپتین در نظر گرفت. زمانی که گرلین از معده ترشح می‌شود، پیام گرسنگی به مغز ارسال شده و در نتیجه بدن تجمع چربی را آغاز می‌کند. افراد چاق نسبت به هورمون گرلین حساسیت بالایی دارند و در عوض نسبت به هورمون لپتین مقاوم می‌شوند؛ به همین دلیل نیز گرلین می‌تواند یک هورمون چاقی محسوب شود. برای تنظیم تولید و تعادل هورمون گرلین در بدن، پزشک راهکارهایی ارائه می‌دهد تا حساسیت مغز نسبت به این هورمون کاهش پیدا کند و فرد کمتر احساس گرسنگی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: هورمون گرسنگی یا هورمون اشتها چیست ؟

 

 

هورمون چاقی کورتیزول

 

آزمایش هورمون چاقی کورتیزول

هورمون کورتیزول را اغلب ما به‌عنوان هورمون استرس می‌شناسیم. این هورمون از غده فوق کلیه تولید می‌شود و زمانی‌که در شرایط استرس و هیجان قرار داریم به بدن کمک می‌کند با سوزاندن گلیکوژن، انرژی مورد نیاز بدن برای مقابله با استرس را در اختیار داشته باشد. بنابراین کورتیزول یکی از هورمون‌هایی است که در سوخت‌وساز بدن نقش دارد. چنانچه افراد به مدت طولانی در شرایط استرس قرار بگیرند، به‌خصوص برای خانم‌ها، سطح کورتیزول آن‌ها بالا رفته و این افزایش طولانی‌مدت کورتیزول نتیجه عکس دارد؛ زیرا بدن احساس می‌کند در شرایط قحطی قرار گرفته و در نتیجه قند خون را به چربی تبدیل می‌کند. با افزایش چربی ذخیره‌ای، تلاش‌های فرد برای کاهش وزن بدون نتیجه مانده و به همین دلیل، سبک زندگی و میزان استرس فرد می‌تواند در آزمایش هورمون چاقی کوتیزول تغییراتی را نشان دهد که نیاز است توسط پزشک مورد پیگیری قرار گیرد.

 

هورمون استروژن

 

تاثیر هورمون استروژن بر چاقی

هورمون استروژن، یک هورمون جنسی در زنان است که بر اثر تغییرات سیکل ماهانه، در بدن تغییر می‌کند. در حالت عادی استروژن توسط افزایش تولید انسولین، سبب کنترل میزان قند خون می‌شود؛ اما به‌هم خوردن تعادل استروژن در بدن برخی از خانم‌ها که در نتیجه رژیم غذایی نادرست به وجود می‌آید، سبب می‌شود تعادل قند خون از بین برود، زیرا سلول‌هایی که در اثر دریافت استروژن، انسولین تولید می‌کردند، کارایی خود را از دست داده و در نتیجه قند خون در کبد و عضلات ذخیره نمی‌شود. افزایش قند خون، سبب می‌گردد این مواد توسط سلول‌های چربی جذب شده و بافت چربی افزایش پیدا کند، در نتیجه سبب چاقی و اضافه وزن می‌گردد.

 

هورمون چاقی

 

تغییر سطح هورمون چاقی تستوسترون

با وجود این‌که بسیاری از افراد تستوسترون را به‌عنوان یک هورمون جنسی می‌شناسند و آن را یک هورمون چاقی نمی‌دانند؛ اما جالب است بدانید به‌هم خوردن تعادل تستوسترون در بدن، سبب ایجاد چاقی می‌شود. در محیط زندگی امروزه، انواع مختلفی از سموم وجود دارند که در بدن تاثیری همانند هورمون استروژن ایجاد می‌کنند، در نتیجه افزایش استروژن در بدن، نه‌تنها خانم‌ها مستعد ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها می‌گردند، بلکه در مردان نیز سطح تستوسترون کاهش پیدا کرده که در سوخت‌وساز آن‌ها تاثیر می‌گذارد. تستوسترون هورمونی است که در سوخت‌وساز و عضله‌سازی نقش دارد و با کاهش میزان آن، نه‌تنها ویژگی‌های مردانه در آقایان کاهش پیدا می‌کند، بلکه سوخت‌وساز آن‌ها دچار اختلال شده و چاقی و اضافه وزن به وجود می‌آید.

 

آزمایش هورمون چاقی

 

آزمایش هورمون چاقی و کاهش وزن

بسیاری از پزشکان تغذیه، پیش از آن‌که رژیم غذایی شما را تغییر دهند، ابتدا یک آزمایش خون برای تعیین سطح هورمون‌ها و متابولیت‌های بدن تجویز می‌کنند. پس از انجام آزمایش هورمون چاقی و اطمینان از کارکرد درست متابولیسم و ارگان‌های مختلف بدن، می‌توانید با تغییر رژیم غذایی و افزایش تحرک، به تناسب اندام و وزن ایده آل خود برسید. بهاره غفاری به‌عنوان یک مشاور تغذیه حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا با پیگیری یک رژیم تغذیه اصولی، نه‌تنها به تناسب اندام برسید؛ بلکه سلامتی خود را افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و چنانچه اراده کافی برای دریافت رژیم غذایی را دارید، همین حالا بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک کنید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (3 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه