قرص متفورمین برای لاغری تاثیر دارد؟!

آیا تابه‌حال درباره قرص متفورمین و کاهش وزن چیزی شنیده‌اید؟! بسیاری از افراد و حتی پزشکان، عقیده دارند که متفورمین می‌تواند در کاهش وزن و لاغری مؤثر باشد؛ اما برای استفاده از یک دارو نه‌تنها باید این موضوع را ازنظر علمی بررسی نمود و دلایل کافی برای اثبات اثربخشی آن داشت؛ بلکه باید از عوارض مصرف آن اطلاع پیدا کرد. تنها با در دست داشتن اطلاعات کافی در رابطه با یک دارو، می‌توان درباره مصرف آن تصمیم‌گیری نمود. به همین دلیل در این مطلب از سایت غفاری دایت، می‌خواهیم درباره قرص متفورمین برای لاغری و همچنین عوارض قرص متفورمین 500 صحبت کنیم. اگر دوست دارید با بهترین نوع متفورمین برای لاغری آشنا شوید، با ما همراه باشید.

قرص متفورمین برای لاغری تاثیر دارد؟!

قرص متفورمین و لاغری شکم

قرص متفورمین توسط سازمان جهانی غذا و دارو برای کاهش وزن تائید نشده است و این موضوع تابه‌حال به‌صورت دقیق بررسی نگردیده. در حقیقت قرص متفورمین برای دیابت نوع دو توسط پزشکان تجویز می‌شود؛ همان نوع دیابتی که براثر چاقی، عدم تحرک و عادات غذایی نامناسب، در سنین بالا ایجاد می‌شود. این نوع دیابت را در اصطلاح دیابت مقاوم به انسولین نیز می‌گویند؛ زیرا برخلاف دیابت نوع یک، که در آن انسولین تولید نمی‌شود؛ در این نوع دیابت، انسولین در بدن وجود دارد، اما سلول‌ها قادر به استفاده از آن نیستند.

با مصرف متفورمین افراد مبتلابه دیابت نوع دو، از تأثیر آن در کاهش مقاومت به انسولین استفاده می‌کنند. ازآنجایی‌که در بسیاری از افرادی که این دارو را استفاده کرده‌اند، کاهش وزن و لاغری مشاهده‌شده است، بسیاری از افراد و حتی پزشکان قرص متفورمین و لاغری شکم و داشتن شکم تخت را با یکدیگر مرتبط می‌دانند. به همین دلیل با تجویز آن برای برخی از افراد سالم، مشاهده کردند که توانسته است، در کاهش وزن مؤثر باشد؛ اما هیچ دلیل علمی قرص متفورمین و کاهش وزن را به طور حتم به یکدیگر مربوط نمی‌داند و از طرف سازمان جهانی غذا و دارو، این موضوع تائید نشده است.

 

کاهش وزن سریع با متفورمین

کاهش وزن با متفورمین ؟!

بسیاری از افراد تصور می‌کنند به دلیل اینکه می‌گوییم متفورمین در لاغری مؤثر است، باید کاهش وزن سریع با متفورمین را تجربه کنند. درحالی‌که این تفکر کاملاً اشتباه است. به‌صورت کلی، میزان تأثیر این دارو، در افراد مختلف، متفاوت است؛ اما درهرحال این دارو نمی‌تواند کاهش وزن سریع ایجاد کند. در یک مطالعه تجربی، به‌صورت میانگین، افراد پس از دو سال تنها دو تا سه کیلو و نیم وزن کم کرده‌اند.

این کاهش وزن طولانی‌مدت، نشان می‌دهد که متفورمین برای لاغری، بسیار خطرناک نیست و همچنین نشان‌دهنده این مسئله است که در هنگام مصرف این دارو، نیازمند رعایت یک رژیم غذایی صحیح و همچنین ورزش و تحرک هستیم تا به روند لاغری سرعت ببخشد و همچنین سلامتی را تضمین کند. برای داشتن یک رژیم لاغری صحیح که به‌صورت شخصی تنظیم‌شده باشد و همچنین باعث آسیب رسیدن به بدن نباشد؛ باید به فردی مراجعه کنید که از اطلاعات، دانش و تجربه کافی برخوردار باشد. علاوه بر برخورداری از دانشی که توسط سازمان بهداشت تائید می‌‌شود، مشاوره رژیم به پیگیری مداوم نیاز دارد. همچنین باید بتوانید در مواقع نیاز به‌راحتی از راهنمایی‌های مشاور خود بهره‌مند شوید.

ازآنجایی‌که نمی‌توان به هر شخص و موسسه‌ای اعتماد نمود، به شما استفاده از غذای رژیمی بهاره غفاری را پیشنهاد می‌دهیم. بهاره غفاری نه‌تنها از دانش و تجربه کافی در این زمینه برخوردار است و توسط وزارت بهداشت مورد تائید قرارگرفته؛ بلکه در طی این مسیر شما را با راهنمایی‌های موردنیاز، پیگیری می‌کند. با کلیک بر روی نام بهاره غفاری به وب‌سایت این مشاور تغذیه هدایت می‌شوید.

 

عوارض خطرناک متفورمین

عوارض خطرناک متفورمین

نمی‌توان هیچ داروی شیمیایی را نام برد که کاملاً بدون خطر و عوارض باشد؛ به همین دلیل قرص متفورمین نیز از این قاعده مستثنا نیست. برخی از عوارض شدید و خطرناک داروها بسیار نادر هستند و برخی عوارض درحالی‌که خفیف‌تر هستند، شیوع بیشتری دارند. در این بخش می‌خواهیم عوارض قرص متفورمین 500 را از خفیف تا شدید بررسی کنیم.

  • مزه آهن در دهان: حس کردن مزه آهن در دهان، مسئله خطرناکی نیست و شیوع متوسطی دارد. در حقیقت علت مشخصی نداشته و ممکن است به خاطر موادی که در دارو وجود دارد، برخی از افراد مزه آهن در دهان احساس کنند که با نوشیدن آب قابل رفع است.
  • کاهش اشتها: همان‌طور که گفتیم قرص متفورمین برای دیابت تجویز می‌شود و باعث تثبیت سطح انسولین در بدن می‌گردد؛ به همین دلیل است که در پی مصرف این دارو، اشتها در افراد کاهش پیدا می‌کند و همین موضوع، دلیلی‌ست که بسیاری آن را در کاهش وزن و لاغری مؤثر می‌دانند. حتی مشاهده‌شده در افرادی اشتها به غذا تقریباً از بین رفته است. به همین دلیل رعایت رژیم غذایی، از استفاده از قرص متفورمین، بهتر است.
  • سردرد: یکی از عوارض متفورمین که ممکن است برای افراد پیش بیاید، سردرد است. این سردرد ممکن است به دلیل ترکیبات دارو ایجاد شود و می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. معمولاً در پی سردرد، افت قند خون نیز اتفاق می‌افتد. در صورت بروز سردرد غیرمعمول و طولانی‌مدت آن را با پزشک خود مطرح کنید.
  • مشکلات معده: مشکلات گوارشی و به‌خصوص معده، یکی از عوارض شایع متفورمین است که ممکن است در بسیاری از افراد بروز کند. علائم گوارشی که ممکن است افراد به آن دچار شوند، شامل حالت تهوع، نفخ، اسهال و استفراغ است که می‌تواند تا چند هفته ادامه داشته باشد. چنانچه پس از مدتی این علائم قطع نشد، به پزشک خود مراجعه کنید.
  • علائم شبه آنفولانزا: در حدود ۱٪ موارد، افراد به علائمی همچون درد عضلانی، خستگی، لرز، سرگیجه و... مبتلا می‌شوند که از عوارض خطرناک متفورمین است و به‌محض مشاهده، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا می‌تواند کشنده باشد. علت بروز این عوارض، تجمع اسیدلاکتیک و درنتیجه به هم خوردن تعادل در اسیدیته خون است.
  • سایر عوامل: در بسیاری از موارد که افراد پس از مصرف متفورمین وزن کم می‌کنند، این کاهش وزن به دلیل یکی از این عوارض به وجود آمده است: افسردگی، استرس، بیماری انسداد ریه، پارکینسون، سرطان و...

 

تجربه کاهش وزن با متفورمین

تجربه کاهش وزن با متفورمین

همان‌طور که در این مطلب گفتیم، تجربه کاهش وزن با متفورمین بین افراد مختلف، متفاوت است و حتی ممکن است برخی افراد پس از مصرف این دارو، شاهد کاهش وزن نباشند. به همین دلیل لازم است این دارو توسط پزشک تجویز شود و مصرف آن تحت نظر وی باشد تا در صورت صلاحدید بهترین نوع متفورمین برای لاغری شما را تجویز نماید. همچنین درهرحال، باید در کنار مصرف قرص متفورمین برای لاغری، رژیم غذایی صحیح و تحرک کافی را داشته باشید تا بتوانید تناسب‌اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید.

نکته مهمی که باید در نظر گرفت، این است که یک رژیم درست، می‌تواند نیاز شما را از هر قرص و دارویی برطرف کند. پس به‌راحتی قرص متفورمین و لاغری شکم و عوارض قرص متفورمین 500 را فراموش کنید و با کلیک بر روی نام بهاره غفاری وارد سایت این مشاور تغذیه خبره شوید تا بتوانید از بین انواع رژیم‌های پیشنهادی، رژیم مناسب خود را دریافت کنید و با راهنمایی و پیگیری، به هدف خود دست پیدا کنید.

 

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (19 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه