همین حالا مهمترین عوارض متفورمین برای لاغری را بدانید!

ممکن است نام متفورمین را شنیده باشید. این قرص بیشتر برای کاهش قند خون مصرف می‌شود؛ اما برخی پزشکان اعتقاد دارند که می‌تواند در کاهش وزن سریع و لاغری نیز موثر باشد. این مسئله که مهمترین عوارض متفورمین برای بدن چیست و آیا مصرف آن می‌تواند سبب ایجاد عوارض مصرف طولانی مدت شود؛ باید بررسی گردد. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم با عوارض متفورمین برای کلیه آشنا شویم و بدانیم قرص متفورمین ۵۰۰ برای چیست، پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

همین حالا مهمترین عوارض متفورمین برای لاغری را بدانید!

قرص متفورمین برای چیست؟

قرص متفورمین 500 یک داروی خوراکی دیابت است که به کنترل سطح قند کمک می‌کند. متفورمین همراه با غذای رژیمی و ورزش برای بهبود کنترل قند خون در بزرگسالان که دیابت نوع ۲ دارند، استفاده می‌شود. متفورمین برخی مواقع همراه با انسولین یا داروهای دیگر استفاده می‌شود؛ اما برای درمان دیابت نوع ۱ به کار نمی‌رود. همچنین گاهی متفورمین را خارج از کاربرد اصلی، برای درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک به کار می‌برند.

چنانچه به بیماری شدید کلیه دچار هستید، اسیدوز متابولیک دارید یا کتواسیدوز دیابتی دارید؛ نباید متفورمین استفاده کنید. چنانچه می‌خواهید هر نوع x-ray یا سی تی اسکن انجام دهید که در آن از ماده رنگی استفاده می‌شود که به درون رگ شما تزریق می‌گردد، ممکن است نیاز داشته باشید که به‌طور موقت مصرف متفورمین را قطع کنید. با وجود آن که بسیار نادر است، اما ممکن است دچار اسیدوز لاکتیک شوید که افزایش خطرناک اسید لاکتیک در خون شماست. چنانچه به ماهیچه درد غیرطبیعی، مشکل در تنفس، درد شکمی، سرگیجه، احساس سرما، احساس ضعف یا خستگی دچتر شدید، با پزشک خود تماس بگیرید و یا از اورژانس پزشکی کمک بخواهید.

پیش از مصرف متفورمین این موارد را بدانید!

برای پیشگیری از عوارض متفورمین، چنانچه به آن آلرژی دارید و یا هر یک از موارد زیر را دارید، باید مصرف آن را قطع کنید.

  • بیماری کلیوی حاد
  • اسیدوز متابولیک یا کتواسیدوز دیابتی

چنانچه نیازمند عمل جراحی هستید یا نیازمند هرگونه ایکس-ری یا سی تی اسکن هستید که در آن از رنگ استفاده می‌شود که درون رگ خونی تزریق می‌گردد، باید به‌طور موقت مصرف متفورمین را قطع کنید. مطمئن شوید فردی که مسئول جراحی و یا انجام عکس برداری است، پیش از انجام آن از مصرف این دارو توسط شما آگاهی دارد.

چنانچه تا به حال هر یک از علائم زیر را داشتید، به پزشک خود بگویید:

  • بیماری کلیوی (عملکرد کبد شما پیش از مصرف دارو باید چک شود)
  • سطح بالای کتون در خون یا ادرار شما
  • بیماری قلبی، نارسایی احتقانی قلبی
  • بیماری کبدی یا
  • چنانچه از انسولین یا سایر داروهای خوراکی دیابت استفاده می‌کنید.

ممکن است اسیدوز لاکتیک در خون شما ایجاد شود که افزایش لاکتیک اسید به‌صورت خطرناک در خون است. این مسئله چنانچه دچار بیماری‌ها و شرایط پزشکی دیگر باشید، همچون عفونت شدید، الکلی بودن مزمن یا داشتن بیشتر از ۶۵ سال سن، احتمال بیشتری برای اتفاق افتادن دارد. چنانچه باردار هستید و یا قرار است باردار شوید و در حال استفاده از متفورمین هستید، از دستورالعمل پزشک خود پیروی کنید. کنترل دیابت در طول بارداری بسیار اهمیت دارد و بالا بودن قند خون ممکن است سبب ایجاد شرایط خطرناک برای مادر یا جنین شود؛ پس چنانچه در طول دوره مصرف متفورمین حامله شدید، به پزشک خود بگویید.

متفورمین ممکن است تخمک گذاری در زنانی که هنوز یائسه نشده‌اند را تحریک کند و ممکن است ریسک حاملگی ناخواسته را افزایش دهد. چنانچه از این دارو استفاده می‌کنید، نباید به نوزاد شیردهی انجام دهید. متفورمین نباید به کودکان کمتر از ۱۰ سال داده شود؛ البته برخی از اشکال متفورمین برای استفاده افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.

مهمترین عوارض متفورمین

مهمترین عوارض متفورمین

چنانچه هرگونه علائم واکنش آلرژیک به متفورمین، تنگی نفس، تورم صورت، لب، زبان یا گلو دارید؛ از اورژانس پزشکی کمک بگیرید. برخی از افراد ممکن است در پی عوارض مصرف طولانی مدت متفورمین دچار اسیدوز لاکتیک شوند که می‌تواند کشنده باشد. چنانچه حتی علائم خفیف زیر را دارید، از اورژانس پزشکی کمک بگیرید:

  • درد غیر معمول ماهیچه‌ها
  • احساس سرما
  • مشکل در تنفس
  • احساس سرگیجه، خستگی یا ضعف زیاد
  • درد شکمی، استفراغ
  • ضربان قلب آرام یا نامنظم

این موارد از مهمترین عوارض متفورمین هستند. همچنین برخی از عوارض متفورمین برای مردان و زنان رایج است که شامل موارد زیر است:

  • کاهش قند خون
  • تهوع، ناراحتی معده یا
  • اسهال
  • خواب آلودگی
  • درد کمر یا پهلوها
  • درد عضلانی، گرفتگی عضله
  • ادرار سخت یا دردناک
  • سرفه یا گرفتگی صدا
  • کاهش اشتها
  • تب یا لرز
  • و...

همانطور که گفته شد، عوارض متفورمین برای کلیه بسیار زیاد است و به همین دلیل نباید آن را بدون دستور پزشک مصرف نمود.

برای کاهش عوارض متفورمین برای مردان و زنان باید متفورمین را به همان صورت که پزشک دستور داده است، مصرف کنید. تمام دستورالعمل‌هایی را که بر روی لیبل نسخه شما وجود دارد، انجام دهید و راهنما و دستورالعمل دارو را بخوانید. ممکن است پزشک برای کاهش عوارض متفورمین برای کلیه، دوز مصرفی شما را گاهی تغییر دهد؛ بنابراین این دارو را دقیقا به همان صورت که گفته شده است، مصرف کنید. متفورمین را همراه با غذا میل نمایید، مگر آنکه پزشک شما دستور دیگری داده باشد. برخی از اشکال متفورمین تنها یک بار در روز همراه با غذای عصر میل می‌شود که باید در این مورد از دستور پزشک خود پیروی کنید. یک قرص متفورمین را نباید بشکنید و یا آن را له نکنید؛ بلکه به صورت کامل قورت دهید. چنانچه متفورمین را به شکل داروی مایع مصرف می‌کنید، پیش از آن که دوز مصرفی خود را اندازه بگیرید، محلول خوراکی را به صورت کامل و خوب تکان دهید و از یک وسیله اندازه گیری دوز پزشکی استفاده کنید.

یکی از مهمترین عوارض متفورمین که مربوط به کاهش قند خون یا هایپوگلایسمی است، احساس گرسنگی و سرگیجه، عصبی شدن، گیجی یا لرزش است. برای اینکه هایپوگلایسمی را به سرعت برطرف کنید، یک منبع سریع العمل قندی بخورید یا بیاشامید؛ همچون آبمیوه، آبنبات، کراکر یا سودای غیر دیابتی.

عوارض متفورمین برای لاغری

مصرف قرص متفورمین برای لاغری

همان طور که در بخش قرص متفورمین ۵۰۰ برای چیست، گفتیم؛ این قرص برای درمان دیابت نوع ۲ و به دستور پزشک مصرف می‌شود. با این حال برخی از پزشکان آن را برای کاهش وزن سریع نیز تجویز می‌کنند و برخی از افراد آن را به صورت خودسرانه استفاده می‌نمایند. به دلیل عوارض متفورمین برای کلیه، نباید این دارو را خودسرانه استفاده کرد تا فرد به عوارض متفورمین برای لاغری همچون کاهش شدید قند خون، احساس سرگیجه و... دچار نشود. مواردی که به‌عنوان مهمترین عوارض متفورمین گفتیم، در صورت استفاده از آن برای لاغری نیز ایجاد می‌شود. در مطلبی دیگر در ارتباط با مصرف متفورمین برای لاغری به‌طور کامل توضیح داده‌ایم.

با وجود آنکه برخی از داروها و یا عمل‌های جراحی برای لاغری پیشنهاد می‌شوند؛ اما هیچ یک از این موارد نمی‌توانند جایگزین یک سبک زندگی مناسب شوند‌. سبک زندگی به معنای یک رژیم غذایی اصولی و همچنین تحرک کافی است که بهاره غفاری آن را به شما ارائه می‌دهد. رژیم بهاره غفاری به شما کمک می‌کند بدون نیاز به هیچ دارویی همچون متفورمین و مبتلا شدن به عوارض متفورمین برای لاغری، وزن خود را کاهش دهید و در نتیجه نه‌تنها به عوارض مصرف طولانی مدت متفورمین دچار نشوید، بلکه تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت کلیک کنید و چنانچه می‌خواهید رژیم غذایی خود را همین حال دریافت نمایید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از www.drugs.com

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (32 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه