عجیب ترین خواص گوشت شتر که نمی دانید!

شتر منبعی غنی از شیر و گوشت است. گوشت شتر خواص و فواید فراونی دارد. گوشت شتر سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی از جمله آهن، روی، مس، کلسیم، پتاسیم، آهن و منیزیم، ایمونوگلوبولین‌ها و پدوتئین‌ها است. ضمن آنکه این ماده غذایی دارای چربی کمتری از گوشت‌های عادی است. عجیب ترین خواص گوشت شتر که نمی دانید!

در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص گوشت شتر است به بررسی ارزش غذایی و فواید مصرف آن برای سلامتی و پیشگیری از طیف وسیعی از بیماری ها می پردازیم. همچنین طبع سرد یا گرم آن و مضرات مصرف گوشت شتر را نیز برای گروه های مختلف مورد بررسی قرار می دهیم. 

خواص گوشت شتر برای سلامتی

  • سودمند در طب سنتی
  • پیشگیری از سرطان
  • کمک به سلامت قلب
  • تسکین و درمان درد مفاصل
  • تقویت کننده قوای جنسی
  • مفید برای دوران بارداری
  • مفید برای درمان چربی خون
  • درمان سرفه
  • کمک به بیماران دیابتی
  • درمان کم خونی
  • مفید برای کودکان
  • کمک به لاغری

خواص گوشت شتر در طب سنتی

خواص گوشت شتر در طب سنتی

شیر شتر نسبت به شیر گاو ویتامین C بیشتری دارد همچنین چربی کمی دارد و دارای لاکتوز است. گوشت شتر در کشور‌ها و مناطقی از جمله سودان، لیبی، عربستان صعودی، مصر، سوریه، اتیوپی، قزاقستان و سومالی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این ماده غذایی به دلیل داشتن خواص درمانی، مواد مغذی و فواید فراوان آن باید در تمام کشور و نقاط دنیا از این ماده مفید استفاده شود. خواص گوشت شتر فراوان است و مصرف آن از قدیم در طب سنتی توصیه می‌شود.

از جمله خواص گوشت شتر می‌توان به مواردی مانند تقویت بینایی، درمان درد سیاتیک، کاهش درد بواسیر، درمان تب فصلی و درمان کدر شدن قرنیه اشاره کرد.

ارزش غذایی گوشت شتر

مقدار مواد مغذی موجود در هر کیلوگرم به صورت زیر است:

  • چربی: ۹ درصد
  • کربوهیدرات: صفر
  • کالری: ۱۰۰۰
  • پروتئین: ۲۱۳ گرم

این ماده غذایی همچنین سرشار از ویتامین‌ها از جمله ویتامین A و ویتامین B است که موجب حفظ سلامت پوست می‌شود. همجنین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بدن در برابر عفونت‌های خارجی محافظت می‌کند. همچنین ویتامین A با نقش آنتی اکسیدانی از ابتلا به سرطان نیز جلوگیری می‌کند.

گوشت شتر دارای طبع گرم و مزه شیرین است. رنگ آن زرشکی مایل به سیاه است. خواص درمانی، دارویی و ارزش غذایی این نوع پروتئین بسیار بالا است. ازجمله خواص گوشت شتر که طب سنتی برای آن در نظر می‌گیرد می‌توان به مواردی مانند تسکین درد‌های روماتیسمی، تقویت قوای جسمی، تقویت قوای جنسی و پیشگیری از زایمان زودرس اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی: خواص گوشت قرمز برای سلامتی

۱- پیشگیری از سرطان

از خواص گوشت شتر می‌توان به نقش آن در  پیشگیری از سرطان اشاره کرد. همچنین دارای یک اسید چرب غیر اشباع به نام لینولئیک اسید که این اسید چرب از تعامل با سایر اسید‌های چرب غیر اشباع جلوگیری می‌کند و موجب پیشگیری از سرطان می‌شود. همچنین داشتن انرژی مناسب برای سلول‌های عصبی خاصیت گوشت شتر است که به سلول‌های عصبی کمک می‌کند تا از این انرژی برای رفع خستگی مغز، فرسودگی و درد عصبی استفاده کنند.

۲- کمک به سلامت قلب

گوشت شتر بر خلاف سایر گوشت‌های قرمز که سرشار از چربی هستند و با این چربی سلامت قلب را به خطر می‌اندازند حاوی چربی کمتری است و به همین دلیل خطر ابتلا به بیماری‌ها و اختلالات قلبی را کاهش می‌دهد.

۳- مفید برای درد مفاصل

این ماده غذایی منبعی غنی از فسفر و کلسیم است و با داشتن این خاصیت می‌تواند برای افرادی که از درد مفاصل رنج می‌برند بسیار مناسب و مفید باشد.

۴- مفید برای قوای جنسی

از دیگر خواص گوشت شتر این است که با داشتن روی موجب تقویت قوای جنسی می‌شود. در طب سنتی به افرادی که دچار نقص قوای جنسی هستند توصیه می‌شود که ازوشت شتر مصرف کنند.

۵- مفید برای بارداری

یکی از خواص گوشت شتر این است که سرشار از فسفر، کلسیم و ویتامین‌ها از جمله ویتامین B است که در رشد جنین موثر و لازم هستند. این ماده غذایی با ترکیبات خود مانع بسیاری از اختلالات جنین می‌شود. کالری موجود در گوشت شتر برای مادران شیرده بسیار مفید است و همجنین مصرف آن از زایمان زودرس خانم‌های بارداری جلوگیری می‌کند.

۶- درمان چربی خون

این گوشت نسبت به سایر گوش‌های قرمز چربی کمتری دارد و همچنین دارای فیبر زیاد است و به همین علت مصرف آن به افرادی که دارای چربی خون هستند توصیه می‌شود.

مضرات گوشت شتر

۷- درمان سرفه

از مشکلات نگران کننده که می‌تواند در فعالیت‌های روزمره ما اثر منعی داشته باشد می‌توان به سرفه اشاره کرد. برای درمان سرفه باید کبد شتر را سرخ کرده و آن را در آب داغ خیس کنید و مایعی تهیه کنید. با نوشیدن این مایع برای سه بار در روز می‌تواتید سرفه خود را درمان کنید.

۸- مفید دستگاه گوارش

یکی دیگر از خواص آن افزایش ترشح شیره معده و افزایش قدرت جذب آن است.

۹- کمک به کنترل دیابت

داشتن پروتئین در مقادیر بالا و وجود کلسترول کم از جمله خواص گوشت شتر است. افراد دیابتی و افرادی که کلسترول بالا دارند می‌توانند از آن استفاده کرده و از فواید و خواص متعدد آن بهره‌مند شوند.

۱۰- درمان کم خونی

شتر حاوی مقادیر بالایی از آهن است. آهن برای هموگلوبین یک ماده ضروری است و از ابتلا به کم خونی جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به آن را کاهش می‌دهد. به همین دلیل و این خاصیت گوشت شتر به افراد مبتلا به کم خونی توصیه می‌شود که از آن استفاده کنند.

۱۱- مفید برای کودکان

گوشت شتر دارای مقادیر بالای کلسیم و فسفر است که این دو ماده برای کودکان در سن رشد لازم هستند. علاوه بر این برای کودکانی که تحرک بالایی دارند مصرف گوشت شتر به دلیل داشتن کالری بالا و ایجاد انرژی زیاد توصیه می‌شود. برای کودکانی که مشکلات حرکتی دارند و هنوز قادر به حرکت کردن نیستند می‌توان از روغن قلم شتر استفاده کرد.

ارزش دارویی شیر و گوشت شتر

مورد شیر شتر قرن هاست که به دلیل خواص تغذیه ای و دارویی مورد مصرف عشایر بوده است. خواص دارویی شیر شتر را می‌توان به وجود پروتئین‌های محافظ نسبت داد که احتمالاً نقشی محوری برای تقویت ایمنی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس دارند،علاوه بر این، شیر شتر نقش مهمی در کنترل تعدادی از اختلالات سلامت جسمانی یا حتی اختلالات روانی دارد. فعالیت های ضد میکروبی و ایمنی شیر شتر حاوی پروتئین‌های محافظتی مختلفی ماننده:باکتری ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد انگلی، خواص ایمنی، فعالیت تقویت کننده رشد و فعالیت ضد توموری است.

ارزش دارویی شیر و گوشت شتر

مضرات گوشت شتر

کوهان شتر دارای چربی بسیار  یادی است که مصرف آن برای افراد کهن‌سال و افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند توصیه نمی‌شود. طبع گوشت شتر گرم است و مصرف آن به افرادی که مزاج گرم دارند توصیه نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی: گوشت سفید بهتر است یا گوشت قرمز؟

خواص گوشت شتر برای لاغری

 

۱۲- بسیار مفید برای لاغری

یکی دیگر از خواص گوشت شتر کمک به لاغری و کاهش وزن سریع  است. این ماده غذایی نسبت به سایر گوشت‌های قرمز دارای چربی کمتری است و از این رو برای کاهش وزن موثر و مفید خواهد بود.

با این‌حال تنها به کمک گوشت شتر نمی‌توان به وزن ایده‌آل رسید. برای رسیدن به تناسب اندام به یک رژیم غذایی اصولی، همچون رژیم‌های بهاره غفاری نیاز است تا در کنار رژیم غذایی صحیح و تنظیم کالری دریافتی، بتوانید وزن کم کرده و نه‌تنها به تناسب اندام و وزن ایده‌آل برسید؛ بلکه سلامتی خود را ارتقا دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌های ویژه، بر روی غفاری دایت، و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (7 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه