عجیب ترین خواص پرتقال و خواص پوست پرتقال که نمی دانید!

پرتقال یکی از میوه‌ها و مرکبات قدیمی و پرمصرف است که انسان از آن استفاده کرده است و با وجود مواد و ریز مغذی های بسیار مفید موجود در خود خواص زیادی بخصوص در تصفیه خون و بهبود و پیشگیری از بیماری‌های بسیاری را دارد. پرتقال اولیه کوچک، تلخ و پر از هسته بوده است که در اثر تربیت مهندسی ژنتیکی و همچنین انتخاب نوع بهتر و کود کافی درشت‌تر و شیرین‌تر شده است. پرتقال سرشار از ویتامین های B,C دارای آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و مس است. ویتامین C که از عوامل مهم مهارکننده سرطان است و پرتقال منبع اصلی این ویتامین محسوب می‌شود. در غفاری دایت می‌خواهیم خواص بی‌نظیر پرتقال را به شما معرفی کنیم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بدانید برای استفاده از خواص پرتقال برای ریه و پاکسازی آن چه باید کرد. عجیب ترین خواص پرتقال و خواص پوست پرتقال که نمی دانید!

خواص پرتقال و لیمو شیرین

 

خواص پرتقال

پرتقال را می‌توان به صورت میوه مصرف کرد و یا آب پرتقال را تنها و یا با سایر میوه‌ها یا مرکبات مانند لیموشیرین مصرف نمود. همچنین استفاده از پوست پرتقال نیز فواید بسیاری از جمله کاهش فشار خون، سرکوب افسردگی و اضطراب، بهبود سلامت قلب، کاهش کلسترول و کاهش وزن دارد.

 

خواص پرتقال برای کبد

با توجه به وجود مواد عالی و مغذی موجود در پرتقال این میوه به دلیل داشتن ویتامین A و همچنین وجود ماده‌ای به نام کاروتنوئید باعث رفع اختلالات کبدی شده و برای سلامت کبد و بهبود کبد چرب بسیار مفید است. خواص پرتقال برای کبد می‌توان به خواص آنتی‌اکسیدانی آن اشاره کرد که سبب افزایش سلامت کبد می‌گردد.

 

خواص پرتقال برای ریه

پوست پرتقال سرشار از فلاونون‌ها (آنتی اکسیدان‌های قوی) است که مملو از ترکیبات طبیعی سرکوب‌کننده هیستامین است و شما می‌توانید با استفاده از این داروی گیاهی از عوارض خواب آلودگی آنتی هیستامین‌ها بکاهید و به علت این ویژگی پوست پرتقال را به‌عنوان داروی گیاهی پاک‌سازی کننده ریه می‌توانید مصرف کنید، می‌شناسند. بنابراین بهتر است برای استفاده از خواص پرتقال برای ریه، از پوست پرتقال نیز استفاده کنید.

 

خواص پرتقال و لیمو شیرین

لیموشیرین  نیز از میوه‌های خانواده ی مرکبات است که بومی آسیای جنوب شرقی است. میوه‌هایی به رنگ زرد و گرد که با رشد بیشتر کاملاً زردرنگ می‌شوند و ترکیب پرآب و شیرینی از طعم لیمو و قند دارد. حجم زیادی از لیمو شیرین را آب تشکیل می‌دهد و به همین دلیل این میوه خاصیت ادرار آور و همینطور ملین دارد. ضمناً وجود آب فراوان در این میوه باعث کاهش تب و دمای بدن و سم زدایی بدن به خصوص هنگام سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌شود.

مصرف لیمو شیرین در زمان سرماخوردگی و گلودرد همراه با پرتقال با وجود مقادیر بسیار ویتامینC  و ‌آنتی اکسیدان بودن بسیارمفید است. یکی از خواص پرتقال و لیمو شیرین که به ویژه در ماه‌های سرد سال اهمیت پیدا می‌کند، تاثیر آن‌ها در کاهش گلودرد است. به‌خصوص لیمو شیرین که می‌تواند به کاهش علائم آلرژی نیز کمک نماید.

 

خواص پرتقال برای کودکان

خواص پرتقال برای کودکان بسیار زیاد است ولی مهم‌ترین آن مربوط به تقویت سیستم ایمنی بدن آن‌ها است. خواص پرتقال در تقویت سیستم ایمنی، یک حقیقت علمی اثبات شده است که نه‌تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان نیز اهمیت بسیاری دارد. با این وجود اهمیت آن برای کودکان بیشتر است؛ زیرا سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند. بهترین راهکار برای استفاده از خواص پرتقال برای کودکان این است که هر روز صبح یک لیوان آب پرتقال تازه میل کنند و به دلیل خاصیت اسیدی آن، بهتر است بین صبحانه یا پس از آن مصرف شود تا به معده آن‌ها آسیبی وارد نشود. همچنین از دیگر خواص پرتقال برای کودکان، خواص آنتی اکسیدانی آن است که سبب می‌شود به دلیل حساسیت سلول‌های بدن آن‌ها در برابر تشعشعات و رادیکال‌هیا آزاد، مقاومت بیشتری پیدا کنند.

 

خواص پرتقال در بارداری

پرتقال خونی نیز مانند سایر پرتقال‌ها دارای مقادیر زیادی ویتامین C وکلسیم است و یک منبع بزرگ برای آنتی اکسیدان ها به حساب می‌آید که می‌تواند در دوران بارداری با وجود این مواد، یک تغذیه خوب و مفید برای تامین این مواد برای جنین و مادر باردار باشد. از خواص پرتقال در بارداری می‌توان به خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی آن نیز اشاره کرد. همچنین با تقویت سیستم ایمنی مادر، برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها فایده دارد.

 

خواص پرتقال تلخ

 

خواص پرتقال تلخ

پرتقال تلخ یکی از میوه‌های بومی در شبه جزیره عربستان است که در جنوب شرقی آسیا و شرق آفریقا و همچنین سوریه نیز میوه‌ای بومی محسوب می‌گردد. پرتقال تلخ خواص بسیاری دارد که به همین دلیل در پزشکی بسیار اهمیت پیدا کرده است. این میوه می‌تواند برای درمان آکنه و از بین بردن منافذ پوستی بسیار موثر باشد. همچنین از دیگر خواص پرتقال تلخ می‌توان به خاصیت ضدقارچی آن اشاره کرد که به دلیل این خواص، از این ماده در تهیه شامپوها و ماسک‌های صورت و مو استفاده می‌شود.

 

خواص پوست پرتقال

 

خواص پوست پرتقال در کاهش وزن

در بخش داخلی پرتقال لایه‌ای وجود دارد که خواص بسیاری داشته و می‌توان به راحتی از آن استفاده کرد. یکی از این خواص را پیش‌تر گفتیم که همان خواص پرتقال برای ریه است. مهم‌ترین خواص پوست پرتقال در چربی سوزی است. موادی که در این بخش قرار دارند، به بدن در چربی سوزی و کاهش وزن کمک می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از آشپزهایی که از طب سنتی نیز آگاهی دارند، از خلال پوست پرتقال در غذاهای خود استفاده می‌کنند تا نه‌تنها بوی بد گوشت و غذا گرفته شود؛ بلکه به غذا، خاصیت چربی سوزی بدهد و به کاهش وزن کمک نماید. بنابراین بدون کندن این بخش از پوست پرتقال، آن را به‌صورت خلالی برش دهید و سپس اجازه دهید خشک شود. سپس از آن به‌صورت خلال یا پودر، در غذای خود استفاده نمایید.

کاهش وزن با پوست پرتقال

همانطور که گفته شد پرتقال و پوست آن برای کاهش وزن و سلامتی اهمیت بسیاری دارند. با این‌حال نمی‌توان تنها با مصرف آن‌ها به وزن ایده‌آل رسید. برای رسیدن به تناسب اندام، به یک غذای رژیمی اصولی نیاز داریم تا بتوانیم به راحتی وزن کم کرده و در عین حال سلامت خود را به خطر نیندازیم. رژیم‌های بهاره غفاری، بدون حذف یا محدود کردن مواد غذایی، با تنظیم کالری مصرفی شما در روز، کمک می‌کنند به وزن ایده آل و تناسب اندام برسید و آن را به مدت طولانی نگه دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت کلیک نمایید. برای دریافت رژیم اختصاصی خود، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (20 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه