خواص موز و مضرات آن که باید بشناسید!

سلامت قلبی و عروقی، بهبود سلامت روانی، کمک به افزایش انرژی و ایمنی، پیشگیری از کم‌خونی، جلوگیری از زخم معده و همچنین جلوگیری از دیابت و کوری از ویژگی‌های مفید موز برای بدن است که شاید برای شما جالب و جدید باشد. موز با وجود مقادیر بسیار بالای پتاسیم، ویتامین‌های A و C و انواع ویتامین B و آهن، یک منبع بسیار مهم برای تامین ریز مغذی‌های مورد نیاز بدن به حساب می‌رود. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم با خواص موز برای بدن آشنا شویم و بدانیم خواص موز در بدنسازی چیست و چرا باید موز مصرف کنیم. برای آشنایی با جایگاه موز در رژیم غذایی و همچنین مضرات موز، این مطلب را تا انتها بخوانید. خواص موز و مضرات آن که باید بشناسید!

خواص موز

خواص موز برای کمر

موز حاوی پتاسیم و مواد معدنی دیگری است که به متعادل کردن الکترولیت‌های بدن کمک بسیاری می‌کند. در نتیجه خونرسانی و کاهش درد بهتر انجام می‌گردد. دیسک بین مهره‌های کمر نیز از طریق خونرسانی تغذیه می‌شوند و به همین دلیل مصرف موز که یکی از عوامل مهم در حفظ الکترولیت‌هیا خون است، اهمیت بسیاری دارد. در نتیجه از خواص موز برای کمر، کمک به کاهش دردهای این منطقه است.

 

خواص موز در بدنسازی

از مهم‌ترین خواص موز در بدنسازی این است که دردها و گرفتگی‌های بدن ورزشکاران، به دلیل وجود میزان بالای پتاسیم و سایر مواد معدنی در این میوه، بهبود پیدا می کند. همچنین کالری مفید این میوه می‌تواند انرژی لازم برای سوخت‌وساز هنگام ورزش‌های مقاومتی را تامین نماید. بنابراین هیچ ورزشکاری نمی‌تواند خواص موز در بدنسازی را نادیده بگیرد.

 

خواص موز برای مو

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید موز برای پوست و مو نیز خواص زیادی دارد. در این میوه اسید فولیک و پتاسیم وجود دارد که به مو کمک می‌کند درخشندگی و سلامت خود را حفظ کند. برای استفاده از خواص موز برای مو راه‌های بسیار زیادی از جمله تهیه ماسک مو وجود دارد. برای تهیه ماسک مو از موز، می‌توان یک موز رسیده را با آووکادو و نارگیل مخلوط نموده و به ساقه موهای خود بمالید. پس از آن‌که این ماسک مو برای حدود ۲۰ دقیقه بر روی موهای شما قرار گرفت، آن را بشویید و از نرمی و لطافت موهای خود لذت ببرید.

جالب است بدانید خواص موز برای پوست صورت نیز بسیار زیاد است. به‌طور کلی موز می‌تواند به‌عنوان یک ضدآفتاب، ضد چروک و برای درمان آکنه به کار رود. وجود ویتامین C در موز سبب می‌شود همچون یک ضدآفتاب، مضرات رادیکال‌های آزاد بر روی پوست را از بین ببرد. می‌توانید برای استفاده از خواص موز برای آکنه و جوش صورت، از سطح داخل پوست موز استفاده نمایید. پوست موز را حدود ۵ دقیقه بر روی پوست خود بمالید تا درون آن قهوه‌ای شود؛ پس از آن‌که بر روی صورت شما خشک شد، صورت خود را بشویید.

 

خواص موز برای اسپرم

موز یکی از میوه‌های تقویت کننده اسپرم بوده و زیرا مصرف غذاهای شور و حاوی سدیم موجب کمتر شدن جریان خون در آلت تناسلی مردان می‌شود و با خوردن موز که حاوی پتاسیم است، می‌توان اثرات مضر این مواد غذایی را از بین برد و موانع رسیدن به اوج لذت جنسی یا ارگاسم را از سر راه برداشت.

همچنین به علت وجود آنزیم بروملین تاثیر موز بر درمان ناتوانی جنسی در مردان و تنظیم هورمون‌های مردانه اثبات شده است؛ این هورمون سبب تولید تسترون می‌شود که در افزایش میل جنسی تاثیر دارد. از خواص موز برای اسپرم این است که در کنار مواد مغذی موز مانند پتاسیم، انواع ویتامین B همچون ریبوفلاوین، ویتامین A، ویتامین C و … به پایداری اسپرم‌ها و افزایش قدرت باروری مردان و همچنین استقامت آنها کمک شایانی می‌کند.

 

خواص موز برای کلیه

از مهم‌ترین خواص موز برای کلیه این است که سبب کارایی بهتر کلیه‌ها می‌شود و مانع از تشکیل سنگ کلیه می‌گردد. مصرف موز سبب می‌شود کلسیم در ادرار دفع نشود و خطر ابتلا به سنگ کلیه کاهش پیدا کند. همچنین با مصرف موز، ویتامین B6 در بدن تامین می‌شود و در نتیجه سنگ‌های اگزالاتی نیز در کلیه تشکیل نمی‌شوند؛ زیرا عامل به وجود آمدن آن‌ها کمبود این ویتامین ضروری است.

 

 خواص موز در سندروم پیش از قاعدگی

یکی از خواص موز در کاهش علائم مربوط به سندروم پیش از قاعدگی یا PMS است. این موضوع به دلیل انرژی بالای موجود در موز و مواد معدنی و ویتامین‌های این میوه مقوی است که مهم‌ترین آن‌ها ویتامین B است که برای تسکین علائم و دردهای این دوران مفید است.

مضرات موز

مضرات موز

میوه موز برای اغلب افراد فاقد مضرات است. با این‌حال مصرف بیش از حد موز می‌تواند ضررهایی داشته باشد. از مضرات موز می‌توان به افزایش قند خون، پوسیدگی دندان‌ها، احساس سردرد و خواب آلودگی و یا اختلالات کلیوی ناشی از میزان بالای پتاسیم آن اشاره کرد.

خواص موز برای لاغری

خواص موز برای لاغری

موز به‌عنوان یک میان وعده مناسب نه‌تنها می‌تواند مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین نماید؛ بلکه از دیگر خواص موز برای لاغری، کمک به ایجاد احساس سیری است. این میوه، چربی ندارد و کالری آن بسیار زیاد نیست؛ در نتیجه می‌تواند شما را به مدت زیادی سیر نگه دارد و در عین حال خود، باعث اضافه وزن و چاقی شما نشود. به همین دلیل از این میوه برای کمک به کاهش وزن در رژیم‌های لاغری استفاده می کنند.

با وجود خواصی که این میوه دارد، بسیاری از رژیم‌های لاغری اعتقاد دارند این میوه چاق کننده است و به همین دلیل استفاده از میوه موز رسیده یا موز خشک را ممنوع می‌کنند. با این‌حال، موز می‌تواند خواص بسیاری برای بدن داشته باشد و سلامت بدن را ارتقا دهد. به همین دلیل است که انتخاب یک رژیم لاغری اصولی به شما کمک می‌کند سلامت خود را حفظ نمایید و آسیبی به آن وارد نکنید. رژیم‌های بهاره غفاری ویژگی مهمی دارند که سبب شده است طرفداران بسیاری داشته باشند.

از ویژگی‌های این رژیم این است که هیچ ماده غذایی را به‌طور کامل حذف نمی‌کند و محدودیت‌های زیادی قائل نیست؛ به همین دلیل شما می‌توانید هم کالری دریافتی خود را کاهش دهید و هم مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را از غذاها دریافت کنید و نیاز به مصرف زیاد مکمل‌های غذایی نداشته باشید. همچنین این رژیم‌ها بر اساس ویژگی‌های شخصی شما نوشته می‌شوند و یک نسخه از رژیم به همه افراد داده نمی‌شود. همچنین می‌توانید در کنار پیگیری‌های منظوم مشاور خود، از پیگیری‌های بیشتر نیز استفاده نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت، و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (29 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه