اهمیت داشتن رژیم غذایی بعد از لیپوماتیک + معرفی 5 رژیم مناسب

لیپوماتیک چیست؟ لیپوماتیک یک جراحی پلاستیک است که در آن از قسمت‌های مختلف بدن برای بهبود فرم بدن، توده‌های چربی سرسخت را از بدن استخراج می‌کند. این روش برای کسانی مناسب است که نمی‌توانند با ورزش یا رژیم غذایی از شر رسوبات چربی خلاص شوند.

اهمیت داشتن رژیم غذایی بعد از لیپوماتیک + معرفی 5 رژیم مناسب
شایان ذکر است که لیپوساکشن یک روش کاهش وزن نیست و اگر رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغییر ندهید، سلول‌های چربی به بدن برمی‌گردند. این مقاله به اهمیت داشتن رژیم غذایی بعد از لیپوماتیک اشاره می‌کنیم و نکاتی را در مورد اینکه بعد از جراحی لیپوماتیک چه بخوریم و از چه چیز‌هایی باید پرهیز کنید، بیان خواهیم کرد. 
تغذیه بعد از لیپوماتیک

چرا باید یک رژیم غذایی بعد از لیپوماتیک داشته باشیم؟ 

یکی از الزامات اصلی برای انجام لیپوساکشن داشتن شاخص توده بدنی ثابت است که تنها با داشتن یک رژیم غذایی متعادل قبل از جراحی می‌توان به آن دست یافت. با این حال، تغذیه سالم نباید به دوره قبل از لیپوماتیک محدود شود. در عوض، باید برای همیشه ادامه یابد. مزیت اصلی داشتن یک رژیم غذایی سالم پس از لیپوساکشن این است که نتایج لیپوساکشن بسیار طولانی‌تر باقی می‌ماند و می‌توانید سال‌ها از اندام متناسب و باریک خود لذت ببرید. همچنین پس از لیپوساکشن، سطح چربی خون کاهش می‌یابد و متابولیسم بدن افزایش می‌یابد. بنابراین، پس از جراحی برای حفظ سلامتی باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. به عنوان برخی دیگر از نکات با اهمیت تغذیه مناسب بعد از لیپوماتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 
 
  • تسریع روند بهبود زخم
  • جلوگیری از حالت تهوع، استفراغ و یبوست ناشی از بیهوشی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • افزایش انرژی و قدرت به ویژه در روز‌های اول پس از عمل
  • جلوگیری از عفونت و التهاب
  • جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون با تنظیم جریان خون
تغذیه بعد از لیپوماتیک چگونه است

غذا‌هایی که بعد از لیپوساکشن باید بخورید

تغذیه مناسب بعد از لیپوماتیک بسیار ارزش‌مند است، سه وعده غذایی روزانه شما باید به پنج وعده غذایی کوچک در طول روز تقسیم می‌شود، زیرا معده شما نمی‌تواند غذای زیادی را به طور همزمان هضم کند. همچنین برای جلوگیری از مشکلات گوارشی باید مراقب باشید که چه بخورید و چه زمانی بخورید. در ادامه به برخی از اصلی‌ترین غذا‌هایی که باید به رژیم غذایی بعد از لیپوماتیک اضافه کنید اشاره شده است: 
 
بعد از لیپوساکشن هیدراته بمانید
 
پس از جراحی لیپوماتیک، نوشیدن حداقل شش لیوان آب در روز برای دفع سموم، جلوگیری از عفونت، بهبود هضم، کاهش تورم، جلوگیری از ایجاد اسکار و تنظیم جریان خون مهم است. همچنین، آب به پوست شما کمک می‌کند تا انعطاف پذیرتر شود. بنابراین، پوست شما زودتر و بهتر با کانتور جدید سازگار می‌شود. 
 
پروتئین کافی برای کاهش تورم بدن مصرف کنید
 
پروتئین بدون چربی موجود در گوشت سفید، سفیده تخم مرغ، لوبیا، آجیل و غلات کامل می‌تواند روند بهبود طبیعی شما را تسریع کرده و تورم را کاهش دهد. علاوه بر غذا‌های دارای پروتئین، می‌توانید نوشیدنی‌های پروتئینی مصرف کنید تا پوست و بافت‌های عضلانی خود را سریع‌تر بازسازی کنید. به یاد داشته باشید که برای نوشیدنی‌ها و مکمل‌های پروتئینی به تأیید پزشک نیاز دارید. 
 
غذا‌های حاوی فیبر را فراموش نکنید
 
 همانطور که گفتیم تغذیه بعد از لیپوماتیک بسیار مهم است، و عمل چه با بیهوشی عمومی و چه با بیهوشی موضعی انجام شود، فرد یبوست خفیف تا شدید را تجربه خواهد کرد. از آنجایی که زور زدن در حین اجابت مزاج می‌تواند بخیه‌های شما را پاره کند و باعث درد شود، افزودن غذا‌های غنی از فیبر به رژیم غذایی شما برای تنظیم حرکات روده ضروری است. لوبیا و حبوبات، سبزیجات برگ دار، و میوه‌های تازه مانند سیب و موز سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان هستند. بنابراین، آن‌ها می‌توانند عملکرد گوارش شما را بهبود بخشند و به بدن کمک کنند تا چربی بیشتری بسوزاند. 
 
به اندازه ویتأمین مصرف کنید
 
ویتأمین‌های C، A، E، B12 و K بیشتری را به رژیم غذایی پس از لیپوساکشن اضافه کنید تا پوستی الاستیک، اسکار زخم کمتر و بدنی سالم‌تر داشته باشید. میوه‌هایی مانند پرتقال، سیب، توت، کیوی، طالبی و پاپایا سرشار از ویتأمین C و A هستند و باید در هفته اول بعد از عمل مصرف شوند. مصرف ویتأمین‌ها بعد از لیپوساکشن به قدری مهم است که برخی از جراحان از بیماران می‌خواهند که آن‌ها را به صورت داخل وریدی یا مکمل‌های روزانه مثل سایر دارو‌ها مصرف کنند. 
 
مکمل‌های معدنی لازم را مصرف کنید
 
از آنجایی که تا هفته‌ها پس از لیپوساکشن نمی‌توانید غذای زیادی بخورید، باید مکمل‌های غذایی حاوی آهن، منیزیم و روی را برای جبران کمبود‌های غذایی مصرف کنید. مصرف مکمل‌های معدنی همچنین می‌تواند التهاب را کاهش دهد، سیستم ایمنی را تقویت کند، تولید کلاژن را افزایش دهد، از تشکیل لخته‌های خون در رگ‌ها جلوگیری کند و بهبود زخم را تسهیل کند. 
 

غذا‌هایی که بعد از لیپوساکشن باید از آن‌ ها اجتناب کنید

غذا‌هایی که بعد از لیپوساکشن باید از آن‌ ها اجتناب کنید

رژیم غذایی بعد از لیپوماتیک ضروری است چرا که بدن شما آسیب پذیرتر است، بنابراین باید از غذا‌هایی که سیستم گوارش شما را تحریک می‌کند و بهبودی بدن را طولانی می‌کند، اجتناب کنید. در ادامه به برخی از اصلی‌ترین غذا‌هایی که باید به مدت 4 تا 6 هفته پس از عمل لیپوماتیک از مصرف آن‌ها پرهیز کرد اشاره شده است: 
 
  • چربی‌های اشباع و ترانس
  • غذا‌های غنی از سدیم و قند
  • گوشت‌های فرآوری شده مانند بیکن و سوسیس
  • نوشابه و آب گازدار
  • غذا‌های سرخ شده و فست فود
  • غلات تصفیه شده مانند ماکارونی و برنج
  • لبنیات خام
  • نوشیدنی‌های کافئین دار و الکلی به مدت 14 روز
  • سس سالاد
  • غذا‌های آلرژی‌زا
  • گوشت قرمز
  • غذا‌های ادویه دار
لیپوساکشن هر روز در ایران رواج بیشتری پیدا می‌کند. مهمترین دلیلی که مردم ایران را برای انجام لیپوساکشن انتخاب می‌کنند این است که ایران منطقی‌ترین و با کیفیت‌ترین روش‌های درمانی را توسط جراحان پلاستیک با تجربه ارائه می‌دهد. هر بدن نسبت به لیپوساکشن واکنش متفاوتی نشان می‌دهد، بنابراین رژیم غذایی بعد از لیپوماتیک به صورت مشخص و معین وجود ندارد. می‌توانید از نکات کلی در این مقاله استفاده کنید و از جراح خود بپرسید که چه غذا‌هایی را بعد از عمل باید بخورید و از آن‌ها اجتناب کنید. 
رژیم غذایی بعد از لیپوماتیک

کالری دریافتی در رژیم غذایی بعد از لیپوماتیک

کالری نشانگر محتوای انرژی موجود در غذا است. هنگامی که غذا را مصرف می‌کنید، هنگام راه رفتن، فکر کردن یا نفس کشیدن، کالری مصرف می‌شود. به طور متوسط، یک فرد ممکن است به حدود 2000 کالری در روز برای حفظ وزن بدن خود نیاز داشته باشد. به طور کلی، کالری یک فرد ممکن است به جنسیت، سن و فعالیت بدنی آن‌ها بستگی داشته باشد. علاوه بر این، مردان نسبت به زنان به کالری بیشتری نیاز دارند. باز هم، افرادی که بیشتر به ورزش علاقه دارند در مقایسه با افرادی که ورزش نمی‌کنند به کالری بیشتری نیاز دارند. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که منبع کالری به همان اندازه مهم است. پر کردن غذای خود با کالری‌های مضر، یعنی کالری‌هایی که هیچ ارزش غذایی ندارند، به هیچ وجه کمکی نمی‌کند. کالری‌های خالی را می‌توان در غذا‌هایی مانند فهرست زیر یافت: 
 
قند
کره
بیسکویت‌ها
کیک‌ها
نوشیدنی‌های انرژی‌زا
بستنی
پیتزا
 

اهمیت یک رژیم غذایی متعادل

داشتن یک رژیم غذایی سالم به معنای احساس عالی، داشتن انرژی بیشتر، بهبود سلامتی و تقویت خلق و خوی شماست. تغذیه خوب، فعالیت بدنی و وزن بدن سالم بخش‌های ضروری سلامت و تندرستی کلی یک فرد هستند. 
 
هیچ شکی در مورد اهمیت غذای سالم در زندگی شما وجود ندارد. مگر اینکه رژیم غذایی مناسبی برای داشتن بدنی سالم داشته باشید، ممکن است مستعد ابتلا به بیماری‌ها، عفونت یا حتی خستگی باشید. اهمیت غذای مغذی برای کودکان به ویژه باید برجسته شود، زیرا در غیر این صورت ممکن است در معرض چندین مشکل رشد و تکامل قرار گیرند. برخی از شایع‌ترین مشکلات سلامتی که به دلیل نداشتن یک رژیم غذایی متعادل به وجود می‌آیند، بیماری قلبی، سرطان، سکته مغزی و دیابت است.
فعالیت بدنی بسیاری از مشکلات سلامتی را مدیریت می‌کند و با کاهش استرس، افسردگی و درد، سلامت روان را بهبود می‌بخشد. ورزش منظم به پیشگیری از سندرم متابولیک، سکته مغزی، فشار خون بالا، آرتریت و اضطراب کمک می‌کند.

چه مواد غذایی در یک رژیم غذایی متعادل قرار می‌ گیرد؟ 

رژیم غذایی بعد از لیپوماتیک شامل برخی از گروه‌های غذایی سالم خواص زیر آن است: 
 
سبزیجاتی مانند گیاهان برگ‌دار، سبزیجات نشاسته‌ای، حبوبات مانند لوبیا و نخود، سبزیجات قرمز و نارنجی و سایرین مانند بادمجان
میوه‌هایی که شامل میوه‌های کامل، میوه‌های تازه یا منجمد می‌شوند اما نه کنسرو شده در شربت
غلات مانند غلات کامل و غلات تصفیه شده؛ به عنوان مثال، کینوا، جو، برنج قهوه‌ای، جو و گندم سیاه
پروتئین‌هایی مانند گوشت گاو و خوک بدون چربی، مرغ، ماهی، لوبیا، نخود و حبوبات
محصولات لبنی مانند شیر کم چرب، ماست، پنیر و شیر سویا
 
تنوع گسترده‌ای برای انتخاب گزینه‌های غذایی باید از هر یک از پنج گروه غذایی در مقادیر خاص توصیه شده باشد. این منابع غذایی از هر گروه غذایی مقدار مشابهی از ریزمغذی‌های کلیدی و کلان مغذی را برای برآوردن نیاز‌های بدن فراهم می‌کنند. یک رژیم غذایی متعادل معمولاً حاوی 50 تا 60 درصد کربوهیدرات، 12 تا 20 درصد پروتئین و 30 درصد چربی است. همه اندام‌ها و بافت‌ها به تغذیه مناسب نیاز دارند تا با مصرف مقدار مناسب مواد مغذی و کالری برای حفظ وزن ایده‌آل کار کنند. سلامت و تندرستی کلی یک فرد به تغذیه خوب، ورزش بدنی و وزن بدن سالم بستگی دارد. 
 
یک الگوی غذایی مناسب ترکیب کاملی از مواد غذایی، مواد غذایی و مقادیر مورد نیاز برای صبحانه، ناهار، میان وعده و شام برای هر گروه سنی خاص است. تنها چیزی که نیاز دارید پروتئین برای توده عضلانی و سلول‌های خونی است که اکسیژن و مواد مغذی را به عضلات شما می‌رساند. بدن به کربوهیدرات‌های با کیفیت، پروتئین بدون چربی، چربی‌های ضروری و مایعات همراه با ورزش منظم برای حفظ سلامت و تندرستی نیاز دارد. اگر می خواهید با جراهی لاغر شوید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله جدیدترین عمل لاغری شکم را مطالعه کنید.
 
انواع تغذیه بعد از لیپوماتیک
 
کلام پایانی
 
مواد غذایی که پیشتر گفته شد، در جلوگیری از افزایش وزن اضافی یا در حفظ کاهش وزن مؤثر هستند، اما سبک زندگی سالم‌تر نیز به بهبود خواب و خلق و خوی است. فعالیت بدنی به ویژه عملکرد و نتایج مرتبط با مغز را بهبود می‌بخشد. همانند فعالیت بدنی، ایجاد تغییرات کوچک در رژیم غذایی می‌تواند تا حد زیادی به وزن ایده‌آل بدن کمک کند. مصرف نوع مناسب کربوهیدرات‌ها مهم است. بسیاری از مردم به کربوهیدرات‌های ساده موجود در شیرینی‌ها و غذا‌های فرآوری شده تکیه می‌کنند. میوه‌ها و سبزیجات منابع غنی از فیبر طبیعی، ویتأمین‌ها، مواد معدنی و سایر ترکیباتی هستند که بدن شما برای عملکرد صحیح به آن‌ها نیاز دارد. آن‌ها همچنین کالری و چربی کمی دارند. چربی‌های غیر اشباع ممکن است به کاهش التهاب و تأمین کالری کمک کنند. برای خواندن انواع تغذیه بعد از لیپوماتیک می توانید روی این لینک کلیک کنید.
 
سوالات متداول
 
چه مدت بعد از لیپوساکشن می‌توانم غذا بخورم؟ 
 
یک ساعت پس از جراحی می‌توانید آب، آبمیوه یا آبگوشت و سوپ بخورید. اگر معده شما بتواند این مایعات را بدون درد شکم و استفراغ تحمل کند، می‌توانید شروع به مصرف غذا‌های جامد کنید. با این حال، توصیه می‌شود تا 12 ساعت اول پس از لیپوساکشن از مصرف غذا‌های سنگین و خام مانند میوه‌ها و سبزیجات خام خودداری کنید. 
 
چه مدت باید رژیم بعد از لیپوساکشن را دنبال کنم؟ 
 
شما باید یک رژیم غذایی سالم را برای بقیه عمر خود حفظ کنید. در غیر این صورت نتایج عمل لیپو از بین می‌رود و چربی‌های موضعی برمی‌گردند. 
 
آیا می‌ توانم بعد از لیپوساکشن کربوهیدرات داشته باشم؟ 
 
تا شش هفته پس از جراحی لیپوساکشن باید از مصرف کربوهیدرات خودداری کرد. همچنین، شما باید سبک زندگی خود را تغییر دهید و مصرف کربوهیدرات را تا پایان عمر کاهش دهید. 
اهمیت یک رژیم غذایی متعادل را نمی‌توان به اندازه کافی برای یک سبک زندگی سالم مورد تأکید قرار داد. با حفظ یک رژیم غذایی متعادل و در نظر گرفتن تأمین تمام مواد مغذی ضروری مورد نیاز بدن می‌توان به یک سبک زندگی سالم دست یافت. یک برنامه غذایی مناسب به رسیدن به وزن ایده‌آل و کاهش خطر بیماری‌های مزمن مانند دیابت، قلبی عروقی و انواع دیگر سرطان کمک می‌کند. 
 
رژیم متعادل چیست؟ 
 
اما رژیم غذایی متعادل دقیقاً چیست؟ به عبارت ساده، این رژیم غذایی است که مواد مغذی را برای کمک به عملکرد صحیح بدن شما ارائه می‌دهد. اهمیت رژیم غذایی در دریافت مقدار مناسب کالری نهفته است. بدن شما زمانی تغذیه مناسب را دریافت می‌کند که طیف گسترده‌ای از مواد غذایی سرشار از کالری مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه، غلات کامل و پروتئین‌ها را مصرف کنید. 
 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
1 از 5 (1 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه