0 تا 100 آموزش کتلت رژیمی کم کالری خوشمزه و بدون روغن

کتلت رژیمی یکی از انواع غذا‌هایی می‌باشد که برای تهیه آن باید از روغن بسیار کمی استفاده شود. تنوع در تهیه کتلت‌ها بسیار زیاد است و جایگاه ویژه‌ای بین مردم ایران دارد. این وعده غذایی رژیمی را می‌توانید در وعده‌های ناهار وشام میل کنید. 0 تا 100 آموزش کتلت رژیمی کم کالری خوشمزه و بدون روغن
 اغلب پیشنهاد می‌شود برای پخت این غذای رژیمی از فر، توستر و... بدون روغن استفاده شود. در کنار این غذای خوشمزه رژیمی هم می‌توان از سبزیجات طبخ داده شده استفاده کرد. کتلت‌هایی مانند کتلت عدس و سیب زمینی برای افرادی که کلسترول بالا دارند بسیار مناسب است. در ادامه، بیشتر در مورد روش پخت کتلت رژیمی و ارزش غذایی آن توضیح خواهیم داد. 
 

طرز تهیه کتلت رژیمی با سبزیجات 

کتلت سبزیجات مانند انواع دیگر کتلت‌ها اگر با روغن زیاد تهیه شود خاصیت رژیمی بودن خود را ازدست می‌دهد. یکی از کتلت‌های مورد علاقه گیاه خواران کتلت رژیمی سبزیجات می‌باشد. این نوع کتلت در واقع یک کتلت رژیمی کم کالری هم محسوب می‌شود. مواد لازم جهت تهیه کتلت سبزیجات به شرح زیر می‌باشد:
 کتلت رژیمی
 
 
  1. سویا ۱ پیمانه
  2. پیاز ۱ عدد متوسط
  3. تخم مرغ ۱ عدد
  4. سیر ۲ حبه
  5. سیب زمینی ۲ عددمتوسط
  6. فلفل دلمه ۱ عدد
  7. جعفری و گشنیز و پیازچه خرد شده ۲ قاشق غذا خوری
  8. نمک، فلفل سیاه، زنجبیل، زردچوبه، ادویه کاری به مقدار لازم
 
ابتدا سیب زمینی‌ها را شسته و آب پز کنید. بعد از اینکه سیب زمینی‌ها آماده شدند پوست آن‌ها را بکنید و با رنده ریز کنید. سویا را که از قبل داخل آب قرار داده بودید تا نرم شود آبکش کنید و بگذارید آب اضافی آن خارج شود سپس با غذاساز بصورت خمیری شکل له کنید. در مرحله دوم از آموزش کتلت رژیمی سیب زمینی‌ها را با چاشنی‌ها ترکیب کنید و به آن‌ها تخم مرغ بزنید. مواد باید خوب ورز داده شود تا شکل منسجمی به خود بگیرد. پیشنهاد می‌شود در صورت داشتن زمان کافی، مواد را برای نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید.
 
برای پخت کتلت رژیمی کف تابه را کمی روغن بزنید و بعد مایه کتلت را به شکل دلخواه در ظرف قرار دهید و ظرف را داخل فر بگذارید. کتلت باید به مدت 1 ساعت با دمای 180 درجه پخته شود. قبل از اینکه کتلت‌ها را خارج کنید می‌توانید چند برش حلقه‌ای از سبزیجات روی کتلت قرار دهید وآن‌ها را گریل کنید.  برای کسانی که علاقه‌ای به گیاه خواری ندارند به جای سویا می‌توانند از گوشت چرخکرده به میزانی که در رژیم غذایی روزانه‌شان مشخص شده است استفاده کنند.  نکته مهمی که برای پخت این غذا باید به آن اشاره کنیم روغن کنجد است که پیشنهاد می‌شود برای طبخ غذا از این روغن استفاده شود. 
  طرز تهیه کتلت رژیمی
تفاوت کالری کتلت گوشت با کتلت مرغ
رژیم‌ها انواع مختلفی دارند و هرکسی بنا به برنامه غذای روزانه‌اش می‌تواند از یکسری مواد غذایی استفاده کند. کتلت رژیمی با مواد خوراکی گوناگونی قابل تهیه می‌باشد. یکی از پر استفاده‌ترین مواد خوراکی که در کتلت استفاده می‌شود گوشت چرخ کرده است. به طور معمول از گوشت قرمز برای پخت کتلت استفاده می‌شود. بنابراین بهتر است جزئیات کالری کتلت گوشت را بدانیم. 
 
مقدار کالری هریک عدد کتلت گوشت متوسط به شرح زیر می‌باشد: 
1-128 کیلوکالری انرژی
2-8گرم کربوهیدرات
3-7/5 گرم پروتئین
4-1/8گرم چربی
 
بیشتر بخوانید: اگر از غذا های رژیمی تکراری خسته شده اید و به دنبال غذای خوشمزه و سالم هستید ما به شما غذا رژیمی با گوشت چرخ کرده را پیشنهاد می دهیم.
 
ارزش غذایی موجود در این مقدار کتلت بسیار زیاد است و دارای ویتأمین‌هایی مانند مانند ویتأمین‌های گروه B، D E، A و کلسیم و پتاسیم و... می‌باشد. در مقایسه با کالری کتلت مرغ میزان کالری‌های موجود به شرح زیر می‌باشد: 
12گرم کربوهیدرات
5/5گرم پروتئین
2/5 گرم چربی
این میزان کالری‌ها در مقایسه با چربی گوشت در کتلت رژیمی مرغ کمتر می‌باشد. مقایسه این کالری‌ها با یکدیگر برای کسانی که در رژیم لاغری به سر می‌برند بسیار حائز اهمیت است. 
آموزش کتلت رژیمی
نقش کربوهیدرات در رژیم لاغری
دریک برنامه غذایی متعادل برای تأمین انرژی به مصرف کربوهیدرات نیاز داریم. کربوهیدرات‌ها شامل فیبر و نشاسته هستند. کربوهیدرات‌ها کمتر از چربی‌ها دارای کالری می‌باشند. با جایگزین کردن غذا‌هایی که فیبر دارند می‌توان کالری را کاهش داد و ازطرفی باعث سیری بیشتری شد. 
 
فیبر‌ها قسمت مهمی از یک برنامه غذایی هستند که بر روی سلامت روده تأثیر می‌گذارند. با مصرف فیبر‌ها یبوست از بین می‌رود و کلسترول کاهش پیدا می‌کند. ناگفته نماند که روزانه 18 گرم فیبر برای بدن نیاز است. توجه داشته باشید که کربوهیدراتی که بدن شما به آن نیاز دارد باید در سه وعده دریافت کنید تا انرژی بدن تأمین شود. 
کتلت رژیمی بدون روغن
 
چه مقدار پروتئین برای رژیم لاغری نیاز است؟ 
 
 به طور کلی حدود 35 درصد از پروتئین روزانه را باید از مواد غذایی در یافت کنیم. میزان کالری دریافتی در هر فرد متفاوت است و بستگی به توده بدنی، جنسیت و وزن دارد. یکی از راه‌های کاهش وزن دریافت پروتئین مورد نیاز بدن است که جلوی اشتهای کاذب را می‌گیرد تا بدن کالری کمتری مصرف کند. گوشتی که بصورت رژیمی طبخ داده شود یکی از منابع مفید برای پرو تئین می‌باشد. پروتئین یکی از سه عنصر اصلی برای سوخت و ساز بدن است که باعث ترمیم عضلات هم می‌شود. به ازای هر کیلوگرم 8/0 پروتئین برای مصرف بدن توصیه شده است. 
پروتئین برای رژیم لاغری

دستور پخت کتلت رژیمی با مرغ

کتلت مرغ نسبت به کتلت گوشت مزیت‌هایی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها قیمت پایین‌تر مرغ به نسبت گوشت قرمز می‌باشد. در ادامه به تهیه کتلت رژیمی با مرغ می‌پردازیم که یکی دیگر از انواع کتلت‌های پر طرفدار می‌باشد. مواد لازم جهت تهیه کتلت مرغ برای چهار نفر به شرح زیر می‌باشد: 
 
  1. گوشت مرغ ۵۰۰ گرم
  2. پیاز ۱ عدد 
  3. سیر ۲ حبه
  4. فلفل دلمه‌ای 1عدد
  5. زعفران دم کرده به مقدار لازم
  6. نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
  7. روغن کنجد
 
درمرحله اول پیاز و سیر‌ها را بعد از اینکه پوست گرفتیم؛ رنده می‌کنیم سپس ترکیب گوشت ران و سینه مرغ را داخل غذاساز میریزیم تا حالت چسبندگی پیدا کند. پیاز وسیر و زعفران و چاشنی‌های کتلت را به مواد اضافه کرده و خوب مخلوط می‌کنیم. مواد کتلت را داخل ظرف در بسته و در یخچال به مدت یک ساعت قرار می‌دهیم.
 
برای پخت کتلت رژیمی بدون روغن تنها تابه را با حرارت گرم می‌کنیم و مواد را در داخل تابه رژیمی میریزیم و بصورت یک دست پخش می‌کنیم.  درب تابه را گذاشته و حرارت را کم می‌کنیم تا به آرامی کتلت‌ها مغز پخت شوند. به همین ترتیب پشت و روی کتلت‌ها را خوب می‌پزیم تا کمی طلایی رنگ شوند. شما از ماهیتابه‌های رژیمی یا مایکروفر هم می‌توانید برای طبخ این غذا استفاده کنید. 
 
سخن پایانی
برنامه‌های غذایی جهت کاهش وزن مخصوص هر فرد می‌باشد و شما نمی‌توانید برای تعدادی از افراد از یک برنامه غذایی استفاده کنید. بهتر است برای رژیم غذایی مناسب(appropriate diet) و اصولی با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا آسیبی به بدن خود وارد نکنید و دچار عوارض‌های بعد از رژیم نشوید. 
 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (6 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه