0 تا 100 انواع مزاج‌ ها | ویژگی‌ ها + معرفی هر کدام

آشنایی با انواع مزاج‌ها عنوانی است که شما را به این صفحه دعوت کرده است. از نظر طب سنتی انسان‌ها دارای مزاج‌های متفاوت و متمایز از یکدیگر هستند و شما برای داشتن زندگی سالم باید به مزاج خود آگاه باشید. بسیاری از مشکلاتی که برای افراد به‌وجود می‌آید، ناشی از عدم آشنایی با مزاج است از جمله شایع‌ترین و مهمترین این مشکلات می‌توان به جوش و آکنه، یبوست، سردرد‌های شدید، کمبود انرژی، احساس خستگی، سردی و... اشاره کرد. طب سنتی بر این باور است که جهان خلقت و انسان از چهار عنصر اصلی یعنی آب (سرد و‌تر)، آتش (گرم و خشک)، خاک (خشک و سرد) و هوا (گرم و‌تر) تشکیل شده است و مزاج انسان‌ها از مخلوط شدن عناصر چهارگانه در بدن هویدا می‌شود. به یاد داشته باشید که مزاج همان طبع انسان است و نباید آن را چهار عنصر اصلی خلقت اشتباه بگیرید. به زبان ساده می‌توان مزاج را اینگونه تعریف کرد، "مزاج غلبه یا برتری یکی از رکن‌ها (گرمی، سردی، ‌تری یا خشکی) بر سایر رکن‌ها است". در این مقاله قصد داریم تا در خصوص انواع مزاج‌ها، مزاج‌های اصلی، خصوصیات انواع مزاج‌ها و. . صحبت کنیم. 0 تا 100 انواع مزاج‌ ها | ویژگی‌ ها + معرفی هر کدام

آشنایی با انواع مزاج‌ ها: 

متأسفانه بسیاری از مردم به نسبت مزاج خود آشنایی ندارند و با خوردن غذا‌های نامناسب و نوشیدنی‌های که با مزاج آن‌ها هیچ گونه سازگاری ندارد، باعث به‌وجود آمدن بسیاری از بیماری‌ها در خود خواهند شد. اگر تاکنون به پزشکان متخصص طب سنتی مراجعه کرده باشید، اولین موضوعی که به آن پی خواهند برد و در خصوص آن از شما سؤال خواهند کرد؛ مزاج شما است. باید بدانید که مزاج برای همه افراد مهم است و با شناسایی مزاج خود می‌توانید به حفظ سلامتی و درمان بیماری‌های خود کمک کنید. 
 
مزاج‌های اصلی چهارگانه عبارت‌اند از مزاج صفراوی (یا همان گرم و خشک)، مزاج دموی (یا همان گرم و‌تر)، مزاج سوداوی (یا همان سرد و خشک) و مزاج بلغمی (یا همان سرد و‌تر). اصطلاحی در طب سنتی برای افرادی که در بدنشان عناصر چهارگانه در تعادل هستند، وجود دارد. معمولاً به این افراد، افراد با مزاج معتدل می‌گویند (مزاج گرم و معتدل، مزاج سرد و معتدل، مزاج‌تر و معتدل و مزاج خشک و معتدل). 
در برخی از تقسیم‌بندی‌های انواع مزاج علاوه بر چهار مزاج اصلی (صفراوی، دموی، سوداوی و بلغمی) از چهار مزاج معتدل، معتدل گرم و‌تر، معتدل سرد و‌تر و معتدل گرم و سرد را به عنوان مزاج‌های اصلی یاد می‌کنند. 
مزاج سرد

چگونه می‌ توان مزاج را تشخیص دارد؟ 

یکی از را‌ه‌های مؤثر برای تشخیص مزاج افراد، لمس قسمتی از ساعد دست راست فرد است. دقت کنید که به محض لمس دست راست فرد چه احساسی به شما منتقل خواهد شد. 
1. اگر با لمس ساعد احساس گرما کردید به احتمال زیاد فرد گرم مزاج است، اما اگر با لمس ساعد سرما را احساس کردید این سرما را می‌توان به نشانه سرد مزاجی تلقی کرد. 
2. اگر علاوه بر احساس گرما، متوجه شدید که بافت بدنی شخص نرم (با فشار انگشت به قسمتی از ساعد، انگشت در ساعد شخص فرو می‌رود) است، این فرد دارای مزاج گرم و مرطوب یا همان دموی است. اما اگر بافت بدنی شخص خشک و زیر بود به احتمال زیاد این شخص طبعی گرم و خشک یا همان صفراوی دارد. 
3. اگر علاوه بر احساس سرما، متوجه شدید که بافت بدنی شخص نرم (با فشار انگشت به قسمتی از ساعد، انگشت در ساعد شخص فرو می‌رود) است، این فرد دارای مزاج سرد و مرطوب یا همان بلغمی است. اما اگر بافت بدنی شخص خشک و زیر بود به احتمال زیاد این شخص طبعی گرم و خشک یا همان سوداوی دارد. 
 

خصوصیات انواع مزاج‌ ها

تا اینجای مقاله با انواع مزاج‌ها آشنا شدید و تقریباً می‌دانید که چگونه مزاج یک شخص را تشخیص دهید. شما باید با خصوصیات انواع مزاج‌ ها به خوبی آشنا شوید تا مواد غذایی مناسب با مزاج خود را مصرف کنید. به عنوان مثال در جا‌های مختلف تبلیغات گسترده‌ای در خصوص مصرف ماهی و شیر به چشم خواهد خورد و بسیاری از مردم به این یقین رسیده‌اند که با مصرف شیر و ماهی سلامتی خود را تضمین خواهند کرد؛ اما این تنها در صورتی درست است که مصرف شیر و ماهی با مزاجمان سازگار باشد در غیر اینصورت در طولانی مدت برای شما مشکلاتی به‌وجود خواهد آمد. با توجه به اهمیت مسئله در ادامه به ویژگی انواع مزاج‌ ها و خصوصیات انواع مزاج‌ ها خواهیم پرداخت.پیشنهاد می شود مقاله تغذیه افراد بلغمی را مطالعه کنید.
طبع
 
مزاج صفراوی (گرم و خشک): 
 
یکی از انواع مزاج‌ ها، مزاج صفراوی است. معمولاً افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند، اندامی لاغر، استخوان‌بندی درشت، چشم‌های سفید و پوست این افراد به رنگ زرد متمایل است. افراد با مزاج گرم و خشک از گرما فراری هستند و معمولاً در فصل تابستان دچار عطش زیاد و خشک شدن دهان خواهند شد. برای افرادی با این طبع بهترین فصل زمستان است، لازم به ذکر است که این افراد معمولاً زود عصبانی می‌شود و خشم‌شان هم به سرعت فرو خواهد نشست. افراد با مزاج صفراوی افرادی پر جنب و جوش، پر انرژی، باهوش و پر حرف هستند و تمایل به خوردن خوراکی‌های مانند ترشی، لواشک، سرکه، غذا‌های سرد (مانند خیار و کاهو) دارند، این افراد تمایل چندانی به خوردن شیرینی از خود نشان نمی‌دهند. 
انواع مزاج ها
اگر شما جز افراد با مزاج صفراوی هستید، باید بدانید که میل کردن میوه‌های مانند سیب، اسفناج، خیار، انار، زرشک کدو، هلو، اسفناج و شاتوت برای شما بسیار مناسب است. غذا‌های مانند گوشت قرمز، مواد غذایی سرخ شدنی، خربزه و فندق برای افرادی با این طبع مضر است و بهتر است تا جایی که می‌توانید از خوردن این مواد اجتناب کنید. پیشنهاد می شود مقاله رژیم شوک چیست را مطالعه کنید
مزاج گرم
مزاج سوداوی (سرد و خشک): 
 
افرادی که دارای مزاج گرم و خشک یا همان سوداوی هستند، معمولاً پوست سفید رنگی دارند و به شدت سرمایی هستند (در روز‌های سرد به سختی گرم خواهند شد). افراد با مزاج سوداوی تمایل بسیار زیادی به خوابیدن دارند و به همین دلیل بیشتر اوقات را احساس کمبود ضعف و انرژی خواهند داشت. افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند از سرما فراری هستند و معمولاً در فصل بهار احساس راحتی دارند. لازم به ذکر است که این افراد بسیار دقیق، منظم، محاسبه‌گر، دور اندیش و خیال پرداز هستند. افراد با مزاج سوداوی از نظر روانشناسی جز دسته درونگرا‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند. 
انواع مزاج و ویژگی های آن
خصوصیات غذایی افراد با طبع سرد و خشک با میل و عطش زیاد به خوردن غذا‌های گرم و شیرینی‌جات شناخته می‌شود. خوردن خوراکی‌های مانند خیار، کاهو و. . یا مزاج این افراد سازگار نیست. از جمله خوراکی‌های مفید برای این دسته از مزاج‌ها می‌توان به گوشت گوسفند، گوشت خروس، گوشت شتر، نمک دریایی، نبات سفید، روغن کنجد، ماش، پسته، گردو، چای دارچین و جوانه گندم اشاره کرد. بهتر است افراد با مزاج سوداوی از مصرف مواد غذایی مانند گوشت گوساله، ماهی، عدسی، لوبیا، بادمجان، خیار، کاهو، گوجه فرنگی، موز، کیوی و گشنیز پرهیز کنند و تا جایی که می‌توانند از خوردن آن‌ها اجتناب کنند. 
پیشنهاد می شود مقاله رژیم لاغری گرم مزاج ها را مطالعه کنید.
 
مزاج دموی (گرم و‌ تر): 
 
افرادی که دارای طبع دموی هستند، پوستی سفید و سرخ دارند و عموماً بدن‌های درشت و عضلانی دارند. این افراد نه با گرما مشکل دارند و نه از سرما بیزار هستند ولی تحمل سرما به نسبت گرما برایشان به مراتب راحت‌تر است. این افراد از قدرت بدنی بالایی برخوردار هستند و اشتهای زیادی هم دارند. از جمله خصوصیات ظاهری این افراد می‌توان به رگ‌های برجسته دست اشاره کرد. افراد با مزاج گرم و‌تر استعداد بالایی برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و همچنین فشار خون بالا را دارند. پیشنهاد می شود مقاله رژیم وگان چیست را مطالعه کنید.
مزاج بلغمی
این افراد بسیار جسور و بی‌باک هستند و معمولاً اعتماد به نفس بسیار بالایی هم دارند. افراد دموی اهل ریسک هستند و در هر گروه که قرار داشته باشند، میل به رهبری کردن آن گروه دارند. صمیمی، خوشرویی و آرامش در رفتار از جمله دیگر خصوصیات این افراد است. باید بدانید که افراد دموی به ندرت عصبی می‌شوند، اما در صورت عصبانیت ممکن است کار‌های خطرناکی انجام دهند. 
افراد دموی میل به مصرف ترشی و شیرینی دارند، اما می‌توان گفت این افراد همه غذایی را می‌خورند. به افراد با طبع دموی پیشنهاد می‌شود تا به مصرف مواد غذایی مانند خاکشیر، تخم ریحان، آش جو، نان جو، هلو، برگ زردآلو و انجیر روی آورند و از خوردن موادی مانند آب یخ، نوشابه، تخم مرغ، بادمجان، ترشی، سرکه، سیر و چای اجتناب کنند. 
پیشنهاد می شود مقاله بلغم چیست را مطالعه کنید.
مزاج بلغمی (سرد و‌ تر):
 
مزاج بلغمی (سرد و‌ تر): 
 
این افراد معمولاً چاق هستند و چربی‌های اضافی در بدن دارند. پوست افراد با مزاج بلغمی سفید و معمولاً مو‌های کم پشتی دارند. این افراد به نسبت سایر دسته‌های دیگر کمتر تشنه می‌شوند و دهنشان مرطوب است. یکی از مشخصه‌های اصلی این افراد خواب زیاد در شبانه روز است و افراد با مزاج سرد و‌تر معمولاً با همین ویژگی شناخته می‌شوند. این افراد از زمستان فراری هستند و بدترین زمان برای آن‌ها نیز همین فصل است. 
 
افراد بلغمی مزاج کم انرژی و کند هستند و به نسبت سایر افراد در دسته‌های دیگر کمتر عصبانی می‌شود و آرامش رفتاری بسیار بیشتری دارند. این افراد تمایل به مصرف مواد غذایی مانند خوراکی‌های گرم، شیرینی‌جات و ادویه‌ها دارند و تمایل چندانی به مصرف خوراکی‌های سرد و ترشی‌ها ندارند. به افراد با مزاج بلغمی توصیه به مصرف مواد غذایی مانند خرمای خشک، انبه، سیب، توت، انجیر، کشمش، کرفس، دارچین و هویج می‌شود، این افراد بهتر است از مصرف مواد خوراکی مانند کاهو، هندوانه، گرمک، کدو خورشی، کیوی، هلو، زردآلو، شلیل، زغال اخته، آش و کله پاچه دوری کنند. 
تشخیص مزاج
سخن پایانی: 
 
در این مقاله به معرفی انواع مزاج‌ ها پرداختیم و تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا شما را با خصوصیات انواع مزاج‌ ها نیز آشنا کنیم. همان‌طور که احتمالاً شما هم متوجه شده‌اید، مزاج تأثیر بسیار زیادی در سطح سلامت افراد مختلف دارد و اگر تاکنون نسبت به آن بی‌تفاوت بوده‌اید به شما پیشنهاد می‌شود تا به‌طور جدی‌تر به این قضیه نگاه کنید و سعی کنید تا مزاج خود را اصلاح کنید و غذا‌های متناسب با مزاج خود را مصرف کنید. 
 
تعیین مزاج کار پیچیده و سختی نیست و هر متخصص طب سنتی به راحتی و با چند سؤال و معاینه می‌تواند، طبع شما را تشخیص دهد. با شناخت مزاج خود سبک زندگی و همچنین تغذیه خود را با آن تنظیم کنید و سلامتی را برای خود به ارمغان‌آورید. اگر نکته‌ای در خصوص انواع مزاج‌ ها دارید که احساس می‌کنید در این مقاله به آن اشاره نشده است، در قسمت دیدگاه‌ها آن را با ما به اشتراک بگذارید. 
 
 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (66 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه