بهترین روش رژیم لاغری برای مزاج گرم و تر اینجاست!

در طب سنتی شرایط جسمانی افراد را بر اساس مزاج آن‌ها می‌سنجند و در حقیقت این طب، براساس مزاج افراد، بیماری‌های آنان را درمان کرده و برای داشتن اندام متناسب و شرایط سلامتی ایده آل، نکاتی را که باید در تغذیه، شرایط محیطی و سبک زندگی خود رعایت کنند را متذکر می‌شود. در علم مزاج شناسی، هر طبع (طبیعت) و مزاجی ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد که در نتیجه از دیگر مزاج‌ها متمایز می‌گردد.چهار نوع مزاج در طب سنتی وجود دارد که شامل مزاج گرم و تر یا مزاج دموی، مزاج گرم و خشک یا مزاج صفراوی، مزاج سرد و تر یا مزاج بلغمی و همچنین مزاج سرد و خشک یا مزاج سودایی هستند‌.

در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم با مزاج گرم و تر آشنا شویم و بگوییم تغذیه مناسب برای مزاج گرم و تر چیست و چگونه می‌توان بهترین رژیم لاغری برای مزاج گرم و تر را رعایت کرد؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بدانید افراد گرم مزاج چه خصوصیاتی دارند.

بهترین روش رژیم لاغری برای مزاج گرم و تر اینجاست!

خصوصیات مزاج گرم و مرطوب

خصوصیات مزاج گرم و مرطوب در طب سنتی

افرادی که مزاج گرم و تر دارند را به اصطلاح طب سنتی دموی نیز می‌گویند. چنانچه برای شما نیز سوال است که «طبع من چیست؟!» می‌توانید ویژگی‌های جسمانی خود را با خصوصیات مزاج گرم و مرطوب بسنجید و چنانچه جزو این دسته هستید، این مطلب را برای دانستن تغذیه مناسب مزاج گرم و تر، تا انتها بخوانید.

از ویژگی‌های مزاج گرم و تر این است که افراد از نظر جسمانی عضلانی و درشت هیکل هستند، پوست آن‌ها حین لمس کردن حالتی نسبتا نرم و مرطوب و گرم دارد و چهره روشنی دارند که رنگ آن به قرمز یا به اصطلاح گلگون متمایل است. از دیگر خصوصیات مزاج گرم و مرطوب موهای ضخیم و چرب است.

همچنین افراد دموی چشم‌های روشنی دارند و رگ‌های آن‌ها برجسته است. این افراد اشتهای سالمی دارند و به‌صورت معمولی تا زیاد احساس تشنگی می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های مزاج گرم و تر این است که از نظر استقامت بدنی و فعالیت ذهنی وضعیت خوبی دارند. همچنین هنگام خواب اغلب خواب عمیق تا متوسطی دارند و هنگام صحبت کردن تن صدای آن‌ها معمولی تا بلند است و افرادی پرحرف و برونگرا و خوش مشرب هستند و راحت‌تر می‌توانند افراد را قانع کنند.

افراد با مزاج گرم و مرطوب ادرار و مدفوع با بو زیاد و رنگ تیره‌ای دارند؛ نسبت به آب و هوای گرم و مرطوب بی‌تحمل هستند و بسیار عرق می‌کنند. همچنین خانم‌هایی که مزاج آن‌ها گرم و تر است، اغلب قاعدگی‌ها دردناکی را تجربه می‌کنند.

افراد گرم مزاج چه خصوصیاتی دارند ؟!

از خصوصیات افراد گرم مزاج این است که موهای آنها پرپشت و اغلب تیره رنگ است. رنگ پوست افراد گرم مزاج، گندمی یا سبزه بوده و اغلب می‌توان رگ‌های آن‌ها را از زیر پوست مشاهده کرد. همچنین این افراد دارای مفاصل درشت و قوی هستند. مزاج صفراوی گرم و خشک و مزاج دموی گرم و تر در گروه افراد گرم مزاج قرار می‌گیرند.

پیشنهاد می شود مقاله آشنایی با انواع مزاج ها را مطالعه کنید.

تغذیه مناسب افراد با مزاج گرم و تر

غذاهای گرم و خشک برای لاغری

در طب سنتی با تشخیص مزاج می‌توان تغذیه مناسب فرد تعیین می‌شود‌. تغذیه مناسب به معنای مواد غذایی و خوراکی‌هایی است که فرد با مصرف آن‌ها سبب غلبه یک خلط نمی‌شود و در نتیجه نه‌تنها از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند؛ بلکه می‌تواند بیماری‌های به وجود آمده بر اثر غلبه خلط را نیز درمان کرده و با مصرف خوراکی‌های مناسب از چاقی و اضافه وزن پیشگیری کند. چنانچه خلط دم غلبه کند،

افراد باید تغذیه‌ای داشته باشند تا این خلط را از بین ببرند که این تغذیه اغلب مصلح مزاج و یا خلط آن‌ها است. در ادامه به بررسی غذاهایی که افراد دموی می‌توانند مصرف کنند و غذاهایی که نباید مصرف کنند، می‌پردازیم.

غذاهای مناسب مزاج گرم و تر

به‌صورت کلی غذاهایی که طبع سرد و خشک دارند، برای این افراد خوب است که شامل خاکشیر، تخم ریحان، آش جو، نان جو، هلو و انجیر است. در تغذیه مناسب برای مزاج گرم و تر لبنیاتی همچون کشک و قره قروت حبوباتی شامل باقالی خشک، برنج، جو، ذرت، عدس، ماش و ارزن و همچنین سبزیجاتی شامل گشنیز، ریواس و ترشک، میوه‌هایی شامل آلبالو، انار ترش، ازگیل، بالنگ، تمرهندی، زالزالک، زیتون، زغال اخته، زرشک، سنجد، غوره، گریپ فروت، لیمو عمانی و نارنج وجود دارد.

همچنین از بین فراورده ‌های حیوانی گوشت گاو و همچنین سیرابی و قلوه گوسفند خوراکی‌های مناسبی هستند. افراد دموی می‌توانند از توت‌ها شامل بارهنگ، تمشک و شاه‌توت و و همچنین ادویه‌ها و چای‌های سنتی، قهوه و نشاسته و مواد فرآوری شده همچون سرکه و همچنین مغزهای گیاهی شامل بلوط، شاهدانه و شاه‌بلوط استفاده کنند.

غذاهای نامناسب مزاج گرم و تر

همانطور که گفته شد برعکس افرادی که مزاج سرد و خشک دارند و همچنین افرادی که مزاج سرد و تر دارند، خوردن سردی برای افراد دموی خوب است؛ اما طبق علم مزاج شناسی، این افراد نباید برخی از مواد غذایی را بدون مصلح و به میزان زیاد مصرف کنند. این مواد شامل گوشت گوسفند، بره، بوقلمون، جگر، اردک، رشته فرنگی، ماکارونی، انواع کیک‌ها و بیسکویت‌ها، تخم اردک و مرغابی است. همچنین سبزیجاتی شامل زیتون، زنجبیل تازه، پیاز، سیر، نعنا و شوید نیز برای افراد با مزاج گرم و تر نامناسب است.

افراد دموی باید از خرما، انبه، بادام، پسته، موز، فندوق، انجیر، انگور، گندم و همچنین روغن‌هایی شامل روغن کرچک، روغن زیتون و روغن آفتابگردان استفاده کنند. ادویه‌جاتی همچون فلفل سیاه، زنجبیل خشک شده، رازیانه و آویشن و همچنین عصاره انبه، آب انگور، آب گرم، عسل، شکر، نمک، دمنوش‌های با طبع گرم و بیشتر غذاهای شور و شیرین برای این افراد مضر است.

سبزیجات با طبع گرم

اثرات کلی مصرف سبزیجات با طبع گرم برای افراد دموی و همچنین مزاج صفراوی گرم و خشک، بدون مصرف مسهل مضر است. پس از تشخیص مزاج چنانچه در دسته افراد گرم مزاج هستید؛ از مصرف پونه، برگ چغندر، پیازچه و تربچه، ترخون، ترشک، تره، شاهی، جعفری، ریحان، سی سنبر، شاه‌تره، شبدر، شنبلیله، شوید، کرفس، کنگر فرنگی، مارچوبه، نعنا، کلم برگ، گل کلم و... خودداری کنید.

رژیم لاغری برای مزاج گرم و تر

رژیم لاغری سریع برای مزاج گرم و تر

افرادی که دچار غلبه خلط می‌شوند که ممکن است از نوع بلغم، دم، سودا و صفرا باشد؛ تناسب اندام آن‌ها به‌هم ریخته و ممکن است دچار بیماری‌های مختلف شوند و باید با تغییر غذای رژیمی خود از غلبه سردی، گرمی، رطوبت و یا خشکی بر اساس طبع خود، پیشگیری کنند.

برای مثال افرادی که سوداوی هستند، یعنی مزاج سرد و خشک دارند؛ چنانچه سردی زیادی مصرف کنند، دچار چاقی می‌شوند؛ بنابراین بهترین رژیم لاغری برای مزاج گرم و تر زمانی است که افراد از خوردن غذاها و سبزیجات با طبع گرم و سایر خوراکی‌هایی که گفته شد، اجتناب کنند و در عوض از غذاهایی که برای طبع آن‌ها مناسب است، استفاده نمایند. بر اساس مزاج شناسی چنانچه به تشخیص مزاج اقدام نمایید، می‌توانید با تغییر سبک زندگی و تغذیه خود بسیاری از بیماری‌های خود را درمان نمایید.

با وجود آن‌که طب سنتی در زمینه مزاج شناسی بسیار خوب عمل می‌کند؛ بسیاری از افراد به دلیل استفاده بیش از حد و نادرست از انواع خوراکی‌ها و غذاها، نه‌تنها سبب غلبه خلط دم، بلغم، صفرا و یا سودا می‌شوند؛ بلکه به چاقی و انواع بیماری‌ها نیز مبتلا می‌گردند. بنابراین درکنار تشخیص مزاج، می‌توانید با دریافت یم رژیم غذایی سالم و اصولی و همچنین افزایش تحرک، که به تغییر سبک زندگی می‌انجامد، نه‌تنها به تناسب اندام برسید؛ بلکه سلامتی خود را بهبود بخشید.

برای داشتن تناسب اندام و سلامتی در کنار یکدیگر, بهاره غفاری به‌عنوان یک مشاوره تغذیه حرفه‌ای به شما کمک می‌کند و با ارائه رژیم غذایی و ورزش مناسب، شما را به هدف می‌رساند. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک کنید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم غذایی خود را دریافت نمایید؛ بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک کنید.

برای داشتن شکم تخت و بدنی ورزیده علاوه بر انجام ورزش‌های مخصوص، رژیم غذایی مناسب را نیز باید رعایت کرد و هردوی این روش‌ها باید اصولی و تخصصی باشد تا زود به نتیجه رسید. برای داشتن این برنامه‌های تخصصی باید از متخصصین هر رشته کمک گرفت و بهاره غفاری یکی از این متخصصین تغذیه است. به سایت غفاری دایت مراجعه کنید و برنامه ورزشی و تغذیه خود را از در قسمت رژیم من دریافت کنید.

خرید رژیم لاغری


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (7 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه