چگونه چاق شویم | یک رژیم غذایی متعادل، سریع، ایمن و سالم

اگر سوال شما هم این است که چگونه چاق شویم؟ ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا افراد ممکن است بخواهند وزن اضافه کنند و مزایای بالقوه انجام این کار چیست. اول از همه باید بگوییم که افرادی که مایل به افزایش وزن سریع هستند، ابتدا باید با پزشک مشورت کنند. در برخی موارد، مشکل در افزایش وزن یا کاهش وزن بدون توجیه، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای جدی باشد که نیاز به درمان پزشکی دارد. چگونه چاق شویم | یک رژیم غذایی متعادل، سریع، ایمن و سالم

آیا می دانید چه بیماری‌هایی عامل چاقی هستند؟ دلایل زیادی مثل بهبودی پس از یک بیماری یا کاهش وزن با بالا رفتن سن وجود دارد که شما ممکن است در وزن مناسب خود نباشید. اضافه وزن برای عضله سازی برای ورزشکاران یک امر رایج است. اگر به طور غیرمنتظره وزن کم کرده اید، بهتر است به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه کنید. متخصص تغذیه می تواند به شما در افزایش وزن به روشی سالم کمک کند. اگر BMI بسیار پایین یا وزن کمی دارید، افزایش وزن برای شما بسیار مهم است.

افرادی که نیاز دارند چاق شوند، اغلب می توانند این کار را با افزایش مصرف غذاهای غنی از کربوهیدرات کامل، چربی های سالم و پروتئین مثل غلات کامل، میوه های خشک، سیب زمینی، آووکادو، ماهی های روغنی، تخم مرغ و محصولات لبنی انجام دهند. پایدارترین راه برای افزایش وزن این است که این کار را به آرامی انجام دهید. 

چگونه چاق شویم

چگونه چاق شویم | بهترین راه افزایش وزن

خوردن غذاهای مغذی و پرکالری راه خوبی برای افزایش وزن است. همچنین مهم است که دلیل کمبود وزن خود را بدانید. کمبود وزن را می توان به چند روش تعریف کرد: وزن کم نسبت به قد یک فرد که به عنوان شاخص توده بدنی (BMI) کمتر از 18.5 تعریف می شود. همچنین وزنی که 15 تا 20 درصد کمتر از وزن معمولی برای سن یک فرد باشد را می توان کمبود وزن نامید. اگر به دنبال این هستید که چگونه چاق شویم، این توصیه ها را جدی بگیرید:

  • در طول روز 5 تا 6 وعده غذایی کوچکتر میل نمایید. سعی کنید بدن خود را تنظیم کنید تا تشخیص دهید چه زمانی ممکن است گرسنه شوید. ممکن است لازم باشد زمان هایی را هم برای خوردن برنامه ریزی کنید، حتی اگر آنقدر گرسنه نباشید.
  • برای خوردن و نوشیدن چیزهایی که دوست دارید و مواد مغذی و همچنین موادی که کالری زیادی دارند، برنامه‌ای را تنظیم کنید. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا متخصص تغذیه خود در مورد میزان کالری مصرفی در روز یا هر وعده غذایی صحبت کنید. 
  • برای دریافت کالری بیشتر، به غذاهای خود مواد مغذی اضافه کنید، مانند پنیر یا کره آجیل روی نان تست غلات کامل. همچنین می توانید برای دریافت پروتئین و کالری اضافی، شیر خشک یا شیر مایع را به غذاهایی مثل پوره سیب زمینی یا سوپ اضافه کنید. 
  • اسموتی و پروتئین شیک را امتحان کنید. اگر واقعاً می خواهید زودتر چاق شوید، می توانید شیک های پروتئینی افزایش وزن را امتحان کنید چون سرشار از پروتئین، کربوهیدرات و کالری هستند.
  • از نوشیدنی هایی با مواد مغذی یا کالری کمی مانند نوشابه رژیمی خودداری کنید. اما اگر در حال فعالیت هستید، ترکیبی از مواد مغذی و پرکالری در اسموتی یا شیک می تواند به شما کمک کند. 
  • از نوشیدن آب در حین غذا یا قبل از آن اجتناب کنید. نوشیدنی ها می توانند به شما احساس سیری دهند، چون می توانند معده شما را پر کرده و دریافت کالری کافی را سخت تر کند.  اما در طول روز به اندازه کافی، نوشیدنی مصرف کنید.
  • ورزش، به ویژه تمرینات قدرتی، می تواند با تقویت عضلات به افزایش وزن شما کمک کند. ورزش همچنین ممکن است اشتهای شما را تحریک کند.

ماشین حساب BMI

غذاهای چاق کننده و سالم کدامند

نقش و اهمیت رژیم غذایی در افزایش وزن سالم

به نظر شما کدام غذاها می توانند به افزایش وزن سالم کمک کنند؟

1- کربوهیدرات ها  (Carbohydrates)

کربوهیدرات‌ها یک ماده مغذی هستند که بدن برای انرژی استفاده می کند. مردم اغلب از اصطلاح کربوهیدرات برای اشاره به غذاهایی استفاده می کنند که عمدتاً از کربوهیدرات ها تشکیل شده اند. با این حال، این غذاها ممکن است حاوی مواد مغذی دیگری نیز باشند.

برنج سرشار از کربوهیدرات است. به عنوان مثال، برنج قهوه ای نسبت به سایر انواع برنج پروتئین بیشتری دارد. برنج سفید محتوای پروتئین کمتری دارد، اما فرد می‌تواند آن را با غذاهای دیگر مانند گوشت یا لوبیا سرو کند تا پروتئین و کالری بیشتری دریافت کند.

نان سبوس دار حاوی کربوهیدرات های پیچیده است و پروتئین بیشتری نسبت به نان سفید دارد. افراد می توانند ارزش کالری نان را با مواد غذایی غنی از پروتئین، مانند کره آجیل یا آووکادو، افزایش دهند. آنها همچنین می توانند ساندویچ های حاوی مواد مغذی را تهیه کنند.

غلات کامل شامل غذاهایی مانند جو، گندم، جو و برنج است. مردم می توانند این غلات کامل را به صورت جداگانه خریداری کرده و در خانه آنها را برای سرو با شیر یا ماست مخلوط کنند. تولیدکنندگان ممکن است ویتامین ها و مواد معدنی اضافی را به این غلات اضافه کنند، اما برخی از آنها حاوی مقادیر قابل توجهی قند اضافه نیز هستند. 

میوه های خشک حاوی فروکتوز (قند موجود در میوه) هستند که به عنوان یک شیرین کننده طبیعی و راهی برای افزایش محتوای کالری وعده های غذایی مفید، هستند. به عنوان مثال، افراد می توانند غلات یا بلغور جو را با خرما شیرین کنند، زردآلو خشک را به ماست اضافه نمایند، یا میوه های خشک را در اسموتی مخلوط کنند. استفاده از برخی از میوه های خشک نیز در سالادها و برخی غذاهای پخته شده بسیار مفید هستند.

شکلات از دانه های کاکائو به دست می آید که کربوهیدرات بالایی دارد. در مقایسه با شکلات شیری، شکلات تلخ معمولا حاوی قند کمتر و محتوای کاکائو بالاتری است. این بدان معنی است که مقدار بیشتری از آنتی اکسیدان ها را دارد. محصولات با محتوای کاکائو بالاتر بیشترین فواید را به همراه خواهند داشت. یک راه ساده برای اضافه کردن طعم و کالری اضافی به یک غذا این است که روی غذایتان، پودر کاکائو بریزید.

افزودن بسیاری از منابع کربوهیدرات مثل سیب زمینی، پاستا، اسکواش، ذرت، حبوبات به رژیم غذایی می تواند پاسخ سوال افرادی باشد که می پرسند چگونه چاق شویم؟ نشاسته‌ها سرشار از گلوکز هستند که بدن آن را به عنوان گلیکوژن ذخیره می کند. گلیکوژن یک منبع مهم انرژی مورد اعتماد در طول ورزش است. پس در برنامه ورزشی برای چاق شدن، حتماً از نشاسته ها استفاده کنید.

2- پروتئین  (Protein)

مصرف پروتئین کافی، برای همه مهم است، زیرا به رشد و نگهداری عضلات کمک می کند. برخی از منابع خوب پروتئین عبارتند از:

ماهی سالمون منبع پروتئین و چربی های سالم از جمله اسیدهای چرب امگا 3 است که به سلامت مغز و چشم کمک می کند.

تخم مرغ سرشار از پروتئین و چربی سالم است. آنها همچنین سرشار از کولین هستند، یک ماده مغذی که برای سلامت مغز حیاتی است و نقش مهمی در رشد جنین دارد.

پروتئین های شیک می توانند راهی مناسب برای افزایش مصرف پروتئین بدون مصرف بیشتر غذاهای کامل باشند. آنها همچنین می توانند برای افرادی که گیاهخوار یا وگان هستند و کسانی که نیاز به افزایش وزن دارند اما اشتهای زیادی ندارند، مفید باشند.

اگر به دنبال این هستید که چگونه چاق شویم با قرص یا مکمل؟ می توانید بسیاری از مکمل های پروتئینی که غنی از پروتئین هستند را به عنوان راهی برای دریافت پروتئین اضافی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. 

بسیاری از محصولات لبنی پر کالری هستند و همچنین ممکن است حاوی مواد مغذی مفیدی مانند پروتئین و کلسیم باشند. شیر یک ماده غذایی پر کالری است که سرشار از کلسیم، کربوهیدرات و پروتئین است. یک فنجان شیر 2% چربی حدود 122 کالری را تامین می کند. محتوای پروتئین شیر آن را برای افرادی که سعی در عضله سازی دارند انتخاب خوبی می کند، در حالی که کلسیم موجود در شیر، آن را برای افرادی که نگران تراکم استخوان یا پوکی استخوان هستند، مفید می کند.

پنیر یکی دیگر از محصولات لبنی پرکالری حاوی پروتئین و کلسیم است. پنیرهای کوتاژ معمولا کربوهیدرات کمتری دارند، بنابراین کالری بیشتری از این پنیرها حاصل می شود. ماست پر چرب منبع خوبی از کالری و پروتئین است. بهتر است به جای ماست های طعم دار، ماست ساده یا یونانی را انتخاب کنید، زیرا ممکن است قند بالایی داشته باشند. می توانید با افزودن عسل، میوه، آجیل یا پودر کاکائو شیرین نشده، ماست را به طور طبیعی طعم دار کنید.

3- چربی اشباع نشده  (Unsaturated fats)

چربی های غیراشباع اگر در حد اعتدال مصرف شوند، برای سلامتی مفید هستند. همچنین به افزایش کلسترول سالم و کاهش خطر بیماری قلبی کمک می کنند. این چربی‌ها همچنین دارای کالری بسیار بالایی هستند که آنها را به یک مکمل خوب برای هر رژیم غذایی چاقی تبدیل می کند.

روغن زیتون دارای کالری متراکم و سرشار از چربی‌های غیر اشباع است. یک وعده 15 میلی لیتری روغن زیتون حاوی حدود 120 کالری است، بنابراین فقط مقدار کمی از آن در روز می‌تواند کالری دریافتی را افزایش دهد و همچنین به سالاد، پاستا و دیگر غذاها طعم و مزه بدهد. روغن زیتون همچنین حاوی مقداری چربی اشباع شده است، بنابراین مصرف آن به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل، ضروری است.

بسیاری از آجیل ها و دانه ها منابع خوبی از چربی های اشباع نشده هستند و همچنین کالری زیادی را فراهم می کنند. به عنوان مثال، فقط 20 گرم کره بادام، 129 کالری و همچنین کلسیم و منیزیم دارد. البته آجیل و دانه‌ها می‌توانند حاوی چربی اشباع شده باشند، بنابراین بهتر است آنها را در حد اعتدال مصرف کنید.

آووکادو و روغن آووکادو منابع طبیعی چربی غیراشباع هستند. آووکادوی کامل همچنین منبع قابل اعتماد غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. فرد می‌تواند با افزودن مقداری آووکادو، محتوای کالری ساندویچ ها، سالادها و اسموتی ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

نکات کلیدی در افزایش وزن

20  نکته برای افزایش سریع وزن (در طول یک هفته)

به نظر شما بهترین راه افزایش وزن در کوتاه مدت چیست؟

  1. بیشتر از آنچه بدن می سوزاند، کالری بخورید.
  2. از یک رژیم غذایی غنی از پروتئین استفاده کنید.
  3. غذاهای پر کربوهیدرات و پرچرب مانند موز، جو دوسر، کینوآ، زغال اخته، سیب زمینی شیرین، پنیر، شکلات تلخ و غیره را زیاد بخورید.
  4. ورزش به خصوص وزنه برداری بکنید. چون اگر به طور منظم وزنه برداری منظمی انجام دهید، کالری اضافی به جای شکم یا سایر قسمت ها روی عضله جمع می شود.
  5. حتماً غذاهای پر انرژی مانند آجیل از جمله بادام، گردو، بادام زمینی، میوه های خشک شده از جمله کشمش یا آلو، شکلات تلخ، لبنیات پرچرب مانند شیر تغلیظ شده، خامه پرچرب، پنیر، شیر، سیب زمینی و غیره مصرف کنید.
  6. حداقل یک لیوان پر در روز بنوشید.
  7. از مکمل‌های پروتئین و افزایش وزن از برندهای معتبر، به مقدار محدود و برای مدت محدود استفاده کنید.
  8. یوگا انجام دهید. چون یک ذهن آرام تر، از کاهش وزن غیر ضروری جلوگیری می کنند، اشتها را بهبود می بخشد و به طور غیرمستقیم به افزایش وزن کمک می کند. آیا می دانستید چاقی صورت با یوگای صورت، به عضلات صورت فرم می‌دهد و چهره را جوان‌تر می‌کند.
  9. از سیگار کشیدن خودداری کنید
  10. نوشیدن شیر کامل برای رفع تشنگی روشی ساده برای دریافت پروتئین و کالری بیشتر است.
  11. استراحت باکیفیت داشته باشید چرت زدن مناسب برای رشد عضلات، حیاتی است.
  12. اگر می‌خواهید کالری بیشتری دریافت کنید، از بشقاب‌های بزرگتر استفاده کنید، زیرا بشقاب‌های معمولی‌تر باعث می‌شود افراد، کمتر غذا بخورند.
  13. ابتدا پروتئین و در آخر سبزیجات مصرف کنید. اگر ترکیبی از انواع غذایی در بشقاب خود دارید، ابتدا انواع غذاهای پر کالری و غنی از پروتئین را بخورید و سپس سبزیجات را در آخر غذای تان بخورید.
  14. نان حاوی نشاسته بهترین منبع کربوهیدرات است و به افزایش وزن کمک می کند.
  15. هر چند وقت یکبار خوردن بستنی یا برخی دسرهای دلخواه و غیره به افزایش وزن کمک می‌کند. خامه را به اسپرسوی خود اضافه کنید. این یک روش ساده برای اضافه کردن کالری بیشتر است.
  16. ماست پرچرب بخورید و از مصرف ماست های طعم دار یا آن هایی که حاوی محتوای کم چربی هستند، خودداری کنید.
  17. روغن های آووکادو و زیتون را در رژیم غذایی خود بگنجانید زیرا به سلامت قلب کمک می‌کنند و حاوی چربی‌های غیر اشباع هستند.
  18. تخم مرغ بهترین غذایی است که از قدیم الایام نه تنها توسط پزشکان، بلکه دوستان، اقوام یا خانواده برای انرژی سریع، افزایش وزن فوری و سلامتی بهتر، تجویز شده است،
  19. وعده‌های غذایی اضافی مانند میان‌وعده‌های صبحگاهی یا میان‌وعده‌های عصرگاهی میل نمایید.
  20. برنج و  گوشت قرمز را در رژیم غذایی خودتان بگنجانید. چون مصرف گوشت قرمز باعث افزایش توده عضلانی می‌شود و برنج منبع خوبی از کربوهیدرات است.

نقش و اهمیت ورزش در کاهش یا افزایش وزن

همان طور که گفتیم دو دلیل عمده وجود دارد که چرا ممکن است به دنبال راه‌هایی برای افزایش وزن باشید. اولین دلیلی که ممکن است کسی بخواهد وزن اضافه کند، عضله سازی است. دلیل دیگر این است که وزن شما کم است و وزن فعلی‌تان متناسب با قدتان نیست.

انرژی دریافتی (خوردن و آشامیدن) در مقابل انرژی خروجی (فعالیت بدنی ناخواسته و ورزش) دو نیمه معادله حفظ وزن هستند. بنابراین، ورزش عنصر ضروری هر برنامه کاهش یا افزایش وزن است. ورزش بهترین راه طبیعی برای افزایش حجم عضلات است. درست مانند کاهش وزن، افزایش وزن نیز تنها در صورت رعایت رژیم غذایی مناسب و داشتن سبک زندگی سالم با ورزش کردن ممکن است.

اصطلاحات «فعالیت بدنی» و «ورزش» اغلب به جای هم به کار می روند. فعالیت بدنی هر حرکتی است که منجر به صرف انرژی می شود. ورزش یک فعالیت بدنی است که برای بهبود ویژگی های تمرینی خاص برنامه ریزی شده است. طبق نظر انجمن قلب آمریکا (AHA)، تا زمانی که بدن خود را حرکت دهید و کالری بسوزانید، هر نوع فعالیت بدنی به عنوان ورزش محسوب می شود.

اگرچه ورزش مزایای سلامتی مختلفی دارد، بیشتر تحقیقات نشان می‌دهد که می‌تواند به کاهش یا افزایش وزن کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت کمک کند. متاسفانه، بسیاری از مردم معمولاً در تلاش هستند تا به یک برنامه ورزشی منظم پایبند باشند و آن را به عنوان تغییر سبک زندگی حفظ کنند.

مطالعات انجام شده که ورزش به تنهایی تفاوتی در چاقی یا لاغری نمی کند مگر اینکه ترکیبی از ورزش و رژیم های غذایی در پیش گرفته شود. ورزش به حفظ توده بدون چربی در هنگام رژیم غذایی با کمبود کالری کمک می کند. همچنین در افراد مبتدی به افزایش توده بدون چربی کمک می کند. افرادی که مایل به بهبود توده عضلانی خود هستند باید یک برنامه ورزشی مناسب و یک رژیم غذایی مازاد کالری داشته باشند.

چگونه چاق شویم؟ برای کودکان نوپا

والدین و مراقبانی که نگران وزن کودک خود هستند، قبل از ایجاد هرگونه تغییر اساسی در رژیم غذایی خود، باید با یک متخصص اطفال صحبت کنند. اگر متخصص اطفال توصیه به افزایش وزن می کند، می توانند اقدام به این کار کنند:

  • غذاهای پرچرب: والدین می‌توانند به جای جایگزین‌های کم‌چربی، شیر کامل، ماست کامل یا سایر غذاهای پرچرب به کودکان نوپا بدهند.
  • تنقلات پر انرژی: غذاهایی مانند آووکادو، موز و پنیر حاوی کالری زیادی حتی در وعده های کوچک هستند.
  • دیپ ها و سس ها: دیپ های پر کالری، مانند گواکامول، هوموس، یا دیپ لوبیا، برای سرو در کنار سبزیجات یا افزودن به ساندویچ ها در چاق شدن کودکان بسیار مفید هستند.
  • اسموتی و پروتئین شیک: نوشیدنی‌ها می‌توانند راه خوبی برای افزودن کالری اضافی به رژیم غذایی بدون نیاز به خوردن بیشتر در وعده‌های غذایی باشند. می توانید میوه های مورد علاقه کودک دلبندتان را با ماست، کره آجیل یا دانه ها ترکیب کنید.

چگونه چاق شویم؟ برای نوجوانان و جوانان

خیلی از کاربران ما می پرسند که چگونه چاق شویم در ۱۵ سالگی یا چگونه چاق شویم در ۱۷ سالگی؟ این رهنمودها و دستورالعمل ها را علاوه بر راهکارهای فوق می توانید امتحان کنید.

کمبود وزن برای نوجوانان و جوانان چندان خوب نیست چرا که می تواند سطح انرژی آنها را کاهش دهد و بر سیستم ایمنی بدنشان تأثیر بگذارد. این بدان معنی است که آنها می توانید راحت تر به سرماخوردگی و سایر عفونت ها مبتلا شوند. به علاوه، ممکن است ویتامین ها و مواد معدنی مهمی مانند کلسیم و آهن را که برای رشد و توسعه به آن نیاز دارند، از دست بدهند. اگر کمبود وزن دارید، این امر می تواند بر عملکرد هورمون های شما نیز تأثیر بگذارد.

خبر خوب این است که با کمی کمک، می توانید به تدریج وزن خود را افزایش دهید تا زمانی که به وزنی مناسب برای قد و سن خود برسید. اما مهم است که به روش صحیح وزن اضافه کنید. شکلات، کیک، نوشابه های گازدار و سایر غذاهای پرکالری پر از چربی اشباع شده و شکر به جای افزایش توده بدنی بدون چربی، احتمال افزایش چربی بدن شما را بیشتر می کند. از این رو:

  • وعده های غذایی خود را بر اساس کربوهیدرات های نشاسته ای، مانند ماکارونی سبوس دار، برنج قهوه ای یا سیب زمینی قرار دهید.
  • حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات در روز مصرف کنید.
  • مقداری پروتئین بدون چربی (از گوشت بدون چربی گرفته تا ماهی، لوبیا و حبوبات) مصرف کنید.
  • هر روز مقداری جایگزین لبنیات یا لبنیات داشته باشید. شیر کامل بخورید تا زمانی که وزن خود را دوباره افزایش دهید.
  • مصرف غذاهایی که ممکن است دارای چربی اشباع بالایی باشند، از جمله گوشت های فرآوری شده، پای، کیک، شیرینی و بیسکویت را کاهش دهید. روغن های گیاهی، آجیل، کره آجیل و دانه ها منابع خوبی از چربی های سالم تر هستند.
  • مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی قند بالا مانند شکلات، بستنی، کیک، بیسکویت و نوشابه های شیرین را کاهش دهید.
  • برای صبحانه وقت بگذارید. فرنی را با میوه های خرد شده یا کشمش که روی آن پاشیده شده اید، یا آووکادوی له شده یا تخم مرغ روی نان تست را امتحان کنید.
  • برنامه غذایی برای چاق شدن داشته باشید. مثلاً یک سیب زمینی ژاکتی با لوبیا پخته شده یا ماهی تن برای ناهار حاوی کربوهیدرات های انرژی زا و پروتئین است.
  • یک مشت آجیل یا نان تست با کره آجیل بدون نمک و شیرین نشده میان وعده هایی سریع و پرانرژی محسوب می شوند.
  • برای کمک به افزایش وزن، ماست های حاوی شیر کامل و پودینگ های شیری مانند پودینگ برنج را امتحان کنید.
  • سعی کنید 3 وعده غذایی منظم در روز با میان وعده های سالم بخورید یا حجم وعده های غذایی خود را افزایش دهید.

مکمل های افزایش وزن، مزایا، معایب

مزایا و خطرات بالقوه مکمل ها برای کمک به افزایش وزن

مکمل های غذایی یا مکمل های رژیمی محصولاتی هستند که برای افزایش مصرف روزانه مواد مغذی از جمله ویتامین ها و مواد معدنی طراحی شده اند. اگر به درستی غذا بخورید و ورزش کنید، معمولا مکمل لازم نیست. استفاده مناسب از مکمل ها می تواند به شما در جلوگیری از عوارض چاقی و سمیت های مرتبط با استفاده بیش از حد کمک کند.

بسیاری از آنها بی خطر هستند و فواید سلامتی قابل توجهی دارند، اما برخی از آنها خطرات سلامتی را به همراه دارند، به خصوص اگر بیش از حد استفاده شوند. مکمل های غذایی شامل اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب، آنزیم ها، پروبیوتیک ها، گیاهان، گیاهان و عصاره های حیوانی است.

فواید استفاده از مکمل های چاقی و افزایش وزن

به طور معمول، اکثر افراد باید بتوانند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنند. با این حال، مکمل‌ها می‌توانند مواد مغذی بیشتری را در زمانی که رژیم غذایی‌تان کم است یا برخی از بیماری‌ها (مانند سرطان، دیابت یا اسهال مزمن) باعث کمبود آنها شده، به شما ارائه کنند.

در بیشتر موارد، یک مکمل مولتی ویتامین/معدنی تمام ریزمغذی های مورد نیاز بدن شما را تامین می کند. آنها به طور کلی ایمن هستند زیرا فقط حاوی مقادیر کمی از هر ماده مغذی هستند.

مواد مغذی اختصاصی معمولا در دوزهای بزرگتر از مولتی ویتامین معمولی به عنوان مکمل در دسترس هستند. آنها را می توان برای درمان کمبود، مانند کمبود آهن، یا کاهش خطر یک بیماری پزشکی مانند فشار خون بالا استفاده کرد. برای مثال، دوزهای زیاد ویتامین B3 (نیاسین) ممکن است به افزایش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا کمک کند، در حالی که اسید فولیک مدت‌هاست برای کاهش خطر نقص مادرزادی به نام اسپینا بیفیدا استفاده می‌شود. ویتامین C و ویتامین E، ممکن است اثر سمی داروهای شیمی درمانی را کاهش دهد و به بیماران اجازه می دهد دوزهای بیشتری از شیمی درمانی را تحمل کنند.

ریسک های استفاده از مکمل های چاقی و افزایش وزن

مکمل های غذایی به اندازه داروهای دارویی تنظیم نمی شوند. تولیدکنندگان مجبور نیستند ثابت کنند که این مکمل ها ایمن یا مؤثر هستند. دوزهای زیاد برخی از مواد مغذی می تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد. شما حتی مصرف بیش از حد برخی از مکمل ها می توانند آسیب جدی و مرگ را به همراه داشته باشد. مثلاً:

  • ویتامینمی تواند اثر رقیق کننده های خون مانند کومادین (وارفارین) را کاهش دهد. ویتامین E می‌تواند عملکرد رقیق‌کننده‌های خون را افزایش داده و منجر به کبودی آسان و خونریزی بینی شود.
  • خار مریم می تواند تجزیه بسیاری از داروها از جمله داروهای ضد افسردگی و قرص های ضد بارداری را تسریع کند و در نتیجه اثربخشی آنها را کاهش دهد.
  • ویتامین B6 (پیریدوکسین)، هنگامی که یک سال یا بیشتر در دوزهای بالا استفاده شود، می تواند باعث آسیب شدید عصبی شود. ویتامین B6 همچنین می تواند اثربخشی داروی ضد تشنج دیلانتین (فنی توئین) و لوودوپا (برای درمان بیماری پارکینسون) را کاهش دهد.
  • ویتامین A که همراه با داروهای آکنه رتینوئیدی مانند آکوتان (ایزوترتینوئین) و سوریاتان (اسیترتین) استفاده می‌شود، می‌تواند باعث سمیت ویتامین A شود. مکمل های آهن و کلسیم می توانند اثربخشی آنتی بیوتیک ها، یعنی تتراسایکلین ها و فلوروکینولون ها را تا 40 درصد کاهش دهند.
  • ویتامین C زمانی که در دوزهای بالاتر از جذب روده مصرف شود می تواند باعث اسهال شود (اما برخی از بیماران می توانند 5000 تا 25000 میلی گرم در روز را تحمل کنند). مکمل های سلنیوم، بور و آهن در صورت مصرف زیاد می توانند سمی باشند.

با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا متخصص تغذیه در مورد هر مکملی که قصد مصرف آن را دارید و همچنین داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید (چه داروی شیمیایی، چه گیاهی، سنتی یا...) صحبت کنید. برای حداکثر ایمنی و کیفیت، مکمل‌هایی را انتخاب کنید که توسط یک نهاد معتبر مثل سازمان غذا و دارو آزمایش و تایید شده‌اند. هرگز از مکمل های تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید.

افزایش وزن و رژیم غذایی سالم

افزایش وزن سالم مستلزم تمرکز بر روی غذاهای مغذی است که از بدن حمایت می کنند. رسیدن به وزن بیشتر ممکن است زمان ببرد، اما خوردن غذاهای متنوع می تواند به فرد در رسیدن به اهداف خود کمک کند. یک رژیم غذایی متعادل برای افزایش وزن و نحوه افزایش کالری دریافتی بسیار حائز اهمیت است. قبل از ایجاد هرگونه تغییر عمده در رژیم غذایی، بهتر است با یک پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید تا اهداف سالم و بهترین راه برای افزایش وزن را شناسایی کنید. همه استراتژی های افزایش وزن برای همه افراد مناسب نیستند.

مگه رژیم فقط برای کاهش وزن است؟ عزیزانی که قصدشان افزایش وزن است، در اولین قدم به سراغ مصرف غذاهای پرکالری و بی ارزشی می روند که در گذر زمان باعث افزایش توده های چربی می شود. حتی افزایش وزن هم باید اصولی باشد و از رژیم مخصوص افزایش وزن استفاده شود. غفاری دایت برای این دسته از عزیزان عم برنامه های ویژه ای در نظر دارد تا زمانی که به وزن ایده آلشان برسند. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 02191009994 تماس گرفته یا به صفحه رژیم غذایی آنلاین مراجعه نمایید.

سوالات متداول

بهترین ورزش برای افزایش وزن چیست؟

خیلی ها می گویند که آیا ورزشی برای افزایش وزن وجود دارد؟ در جواب باید بگوییم بله، تمریناتی وجود دارد که به افزایش وزن کمک می کند. بهترین تمرینات برای افزایش وزن شامل تمرینات مقاومتی مثل اسکات، پرس سینه، برپی  (burpees)، کرانچ و غیره است. ورزش های زیادی برای افزایش وزن برای مردان و زنان وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. ورزش هایی که به افزایش وزن شما کمک می کنند عبارتند از اسکات (squats)، پوش آپ (Push ups)، پول-آپ یا بارفیکس (Pull-Up)، ددلیفت (deadlifts) و بسیاری دیگر از حرکات تمرینی قدرتی.

آیا می توانیم بدون باشگاه وزن اضافه کنیم؟

بله، شما می توانید بدون باشگاه وزن اضافه کنید اما بدون ورزش نمی توانید. شما باید مطمئن شوید که کالری دریافتی شما مناسب است و همچنین برخی ورزش های افزایش وزن را در خانه انجام دهید. افزایش وزن با ورزش در کنار تغییر عادات روزمره و تغییر سبک زندگی مثل خواب کافی، کاهش استرس و اجتناب از عادات ناسالم خوردن امکان پذیر خواهد بود.

طب سنتی چه راهکارهایی را برای افزایش وزن دارد؟

اگر مایلید بدانید که در طب سنتی چگونه چاق شویم؟ توصیه می کنیم این راهکارها را دنبال کنید:

  • ابتدا باید مزاج خودتان را بشناسید.
  • مواد غذایی چاق کننده مثل شیر برنج با عسل، شکر و کره، وشت کبک، کنجد، کاهو، گوشت بلدرچین، برنج و نان، مغز گردو با پنیر و… را مصرف نمایید.
  • تمرینهای ورزشی ملایم صبحگاهی انجام دهید.
  • بوهای خوش را استشمام کنید.
  • با آب های معدنی و گرم استحمام کنید.
  • از داروهای طب سنتی مثل مصرف مداوم یونجه با شکر، ﺑﺮگ ﺷﻨﺒﻠﯿﻠﻪ ﺑﺎ آرد ﮔﻨﺪم، عسل و شکر و…استفاده کنید.

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (4 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه