رژیم برای کودکان و درمان سریع چاقی !

بسیاری از افراد نگران سلامتی فرزندان خود هستند و به‌خصوص در سنین کودکی، وزن کودکان، می‌تواند یکی از مسائل نگران‌کننده باشد. به همین دلیل نوزاد را باید به فواصل زمانی مشخص، وزن کنند تا پزشک هرگونه عدم تطابق وزن با سن نوزاد را بررسی کند. اما این مسئله، تنها به دوران نوزادی ختم نمی‌شود و تا زمانیکه کودکان در سن رشد قرار دارند، وزن آن‌ها اهمیت دارد و روی قد و سلامت آن‌ها تاثیر می‌گذارد. اما آیا می‌دانید چه وزنی برای فرزند شما ایده‌آل است و اگر فرزند شما وزنی بیشتر یا کمتر از آن وزن داشته باشد، باید چه اقدامی انجام دهید؟! آیا با درمان چاقی کودکان دبستانی ویا با رژیم غذایی کودکان لاغر آشنا هستید؟! در این مطلب از غفاری دایت، می‌خواهیم به‌طور مختصر و مفید درباره‌ی غذای رژیمی کودکان صحبت کنیم؛ پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

رژیم برای کودکان و درمان سریع چاقی !

چرا وزن درست، برای کودکان اهمیت دارد؟!

کودکان در سن رشد قرار دارند و به همین دلیل نه‌تنها باید از مواد مغذی تغذیه کنند، بلکه برای اینکه به سلامتی آن‌ها صدمه‌ای وارد نشود، باید وزن آن‌ها مورد نظارت قرار داشته باشد. کودکانی که بسیار لاغر هستند، برای رشد کامل با مشکل روبه‌رو هستند، زیرا بدن آن‌ها تغذیه کافی برای کمک به استخوان‌سازی، عضله سازی و رشد آن‌ها را در اختیار ندارد. کودکان چاق نیز به دلیل فشاری که بر روی صفحه‌‌های رشدی آن‌ها وارد می‌شود، اغلب به‌اندازه‌ای که استعداد رشد دارند، قد نمی‌کشند و این مسئله در بزرگسالی که از سن رشد خارج شده‌اند؛ می‌تواند برای آن‌ها دردسرساز شود.

البته لازم به ذکر است، وزن مناسب در هر سنی متفاوت است و علاوه‌بر سن، به قد کودک نیز بستگی دارد؛ به همین دلیل نمی‌توان همه کودکان را به یک شکل مشاوره داد. همچنین چنانچه یک نوزاد چند ماهه، نسبت به سن خود اضافه وزن دارد، به این معنا نیست که تا آخر عمر فردی چاق خواهد ماند. همچنین برخی از کودکان متابولیسم و تحرک بیشتری دارند، که سبب می‌شود لاغرتر از هم‌سن‌های خود باشند و برخی دیرتر قد می‌کشند و به همین دلیل ممکن است کمی چاق‌تر باشند. علاوه‌بر تغذیه، ژنتیک نیز روی این مسئله تاثیر دارد؛ اما می‌توان با پیگیری صحیح، به کودک کمک کرد تا در سنین بالا با مشکلات اضافه وزن یا کمبود وزن کمتری دست‌ و پنجه نرم کند.

رژیم غذایی کودکان لاغر

رژیم غذایی کودکان لاغر

کودکان لاغر، باید رژیم غذایی را رعایت کنند که به آن‌ها موادمغذی کافی برسد و چنانچه میزان غذایی که در یک وعده میل می‌کنند، حجم کمی دارد، باید آن را با میان‌وعده‌های سالم جبران کنند. به همین منظور، باید میان‌وعده‌هایی که در آن کربوهیدرات، پروتئین، چربی سالم ویا موادمعدنی همچون کلسیم وجود دارد را در اولویت قرار داد. از انواع غذای کمکی سالم که می‌توان در رژیم غذایی کودکان لاغر استفاده کرد می‌توان به فرنی، شیر پرچرب، آب‌میوه‌های طبیعی، آجیل و مغزها، کره بادام‌زمینی و... اشاره کرد. همچنین باید سعی شود غذاهایی که بیشتر موردعلاقه فرزندتان هست، تهیه کنید تا با علاقه بیشتر، حجم قابل قبولی از غذا را میل کند. به این طریق می‌توان لاغری کودک را تا حدودی جبران نمود و موادمغذی کافی برای رشد در اختیار وی قرار داد.

چنانچه فرزند شما به مدرسه می‌رود، باید مصرف غذای کمکی او را مدیریت کنید و تلاش کنید حتما میان‌وعده‌های خود را در مدرسه صرف نماید. همچنین خوردن صبحانه به کودک شما کمک می کند تا در ابتدای روز موادمغذی بیشتری جذب نماید؛ پس صرف وعده صبحانه را جدی بگیرید و اگر کودک شما علاقه‌ای ندارد، این وعده را برای او دلچسب نمایید تا میل بیشتری پیدا کند. همچنین می‌توان از خدمات انواع رژیم آنلاین برای کودکان استفاده نمود تا موادغذایی مناسب را به شما معرفی کنند؛ اما فراموش نکنید، نباید در این قضیه افراط کنید و هیچگاه از غذاهای فاقد ارزش غذایی همچون چیپس و پفک استفاده نکنید.

درمان سریع چاقی کودکان

بهبود عادات غذایی در کودکان

 

علاوه بر مصرف کمتر غذاها، نوشیدنی‌ها و میان‌وعده‌های پر کالری، چربی، قند و نمک، می‌توانید با ارائه بیشتر این گزینه‌ها، فرزندتان را به خوردن سالم‌تر تشویق کنید:
 
  • میوه ها، سبزیجات و غلات کامل مانند برنج قهوه ای
  • گوشت بدون چربی، مرغ، غذاهای دریایی، لوبیا و نخود، محصولات سویا و تخم مرغ، به جای گوشت پرچرب
  • شیر و فرآورده های شیر بدون چربی یا کم چرب یا جایگزین های شیر، مانند نوشیدنی های سویا با کلسیم و ویتامین D اضافه شده، به جای شیر کامل یا خامه
  • اسموتی میوه و سبزیجات با ماست بدون چربی یا کم چرب به جای میلک شیک یا بستنی تهیه شده است.
  • آب، شیر بدون چربی یا کم چرب، به جای نوشابه و سایر نوشیدنی های حاوی قند اضافه شده
  • اسموتی با میوه.
  • سعی کنید میلک شیک یا بستنی را با اسموتی های میوه و سبزیجات جایگزین کنید.
همچنین ممکن است با تلاش به کودکتان کمک کنید بهتر غذا بخورد، از سرو کردن بخش‌های بزرگ پیوند خارجی NIH یا مقدار غذا یا نوشیدنی‌هایی که فرزندتان برای یک وعده غذایی یا میان‌وعده انتخاب می‌کند، خودداری کنید. با مقدار کمتری غذا شروع کنید و اجازه دهید فرزندتان اگر هنوز گرسنه است غذای بیشتری بخواهد. اگر فرزندتان غذا یا نوشیدنی را از بسته، ظرف یا می‌توان انتخاب کرد، پیوند خارجی برچسب حقایق تغذیه (PDF، 753 KB) را بخوانید تا ببینید چه مقدار برابر با یک وعده است. برای جلوگیری از کالری، چربی و شکر اضافی، سهم کودک خود را با اندازه وعده ذکر شده در برچسب مطابقت دهید.
غذاها و نوشیدنی های سالم را در جایی قرار دهید که به راحتی دیده شوند و غذاها و نوشیدنی های پرکالری را از دید دور نگه دارید - یا اصلا آنها را نخرید.
کمتر فست فود بخورید. اگر به یک رستوران فست فود می روید، فرزندتان را تشویق کنید که گزینه های سالم تری مانند میوه های تکه شده به جای سیب زمینی سرخ شده را انتخاب کند. همچنین، کودک خود را با غذاهای مختلف مانند حمص همراه با سبزیجات آشنا کنید.
سعی کنید تا آنجا که ممکن است به وعده های غذایی خانوادگی بنشینید و وعده های غذایی کمتری "در حال فرار" داشته باشید.
از خوردن جلوی تلویزیون، کامپیوتر یا سایر وسایل الکترونیکی خودداری کنید.
گزینه های غذایی سالم را در دسترس کودک خود قرار دهید.

بهبود عادات غذایی در کودکان

 

درمان سریع چاقی کودکان

برای درمان سریع چاقی کودکان در صورتی‌که وزن آن‌ها به‌گونه‌ای است که ممکن است به سلامت آن‌ها آسیب بزنند، حتما با یک پزشک مشاور تغذیه مشورت کنید. اما در برخی موارد، اندکی اضافه وزن، ممکن است اشکالی ایجاد نکند و در سنین رشد به کودک شما کمک نماید. اکثر مشاوران تغذیه، عقیده دارند که رژیم برای کودکان ۱۰ ساله می‌تواند آغاز شود و زودتر از این هنگام بهتر است از رژیم برای کودکان استفاده نکنید. سعی کنید وضعیت نگران‌کننده چاقی را با حذف میان‌وعده‌های ناسالم و همچنین استفاده از موادغذایی سالم در وعده‌های اصلی اصلاح نمایید.

برای درمان چاقی کودکان دبستانی می‌توانید آن‌ها را در تابستان‌ها ویا روزهای تعطیل در طی سال، به کلاس‌های ورزشی بفرستید. بهترین ورزش برای کودکان چاق، همان ورزشی است که به آن علاقه دارند؛ در غیر این‌صورت نه‌تنها از ورزش کردن لذت نمی‌برند؛ بلکه ممکن است آن را رها کنند و هیچ تلاشی برای کاهش وزن انجام ندهند. بدمینتون، والیبال، زومبا و... هرکدام می‌تواند بهترین ورزش برای کودکان چاق باشد، درصورتی که به انجام آن علاقه داشته باشند.

همچنین بهتر است برای دریافت برنامه رژیم برای کودکان 12 سال به بالا، با همراهی و خواست خود آن‌ها به مشاور مراجعه کنید و برنامه رژیمی را با کمک یکدیگر اجرا کنید. می‌توانید از رژیم آنلاین برای کودکان چنانچه از مشاور تغذیه آن اطمینان دارید استفاده کنید. در کنار رژیم برای کودکان ۱۰ ساله ویا برای درمان چاقی کودکان دبستانی، از محرک‌هایی استفاده کنید تا به آن‌ها انگیزه دهد و هیچ اجباری برای این مسئله قرار ندهید تا در کنار رژیم لاغری، آسیبی به سلامت جسم و روان آن‌ها وارد نشود.

رژیم آنلاین برای کودکان

رژیم آنلاین برای کودکان

نکاتی که باید در ارتباط با اجرای انواع رژیم برای کودکان به آن توجه کنید، اهمیت بیشتری از نوع رژیم غذایی دارند. شما می‌توانید از انواع رژیم آنلاین برای کودکان استفاده کنید؛ اما به‌خاطر داشته باشید، چنانچه می‌خواهید رژیم لاغری کودک شما ادامه داشته باشد و بتواند در بزرگسالی نیز تناسب اندام خود را حفظ کند، باید عادات غذایی سالم برای او ایجاد نمایید و تنها به یک دوره کوتاه‌مدت رژیم برای کودکان اکتفا نکنید.

نکته دیگر، در ارتباط با عادات غذایی خانواده است، برای مثال، برای اجرای برنامه رژیم برای کودکان 12 سال چنانچه بخواهید غذای او را جدا نمایید ویا غذای کمتری برای او درنظر بگیرید، ممکن است سبب بی‌میلی او به غذا شود و این ناراحتی و بی‌میلی را به شیوه‌ای دیگر بروز دهد. بنابراین سعی کنید عادات غذایی خانواده را با همراهی یکدیگر تغییر دهید تا این همکاری و همراهی، روی روحیه و سلامت همه اعضای خانواده تاثیر بگذارد.

نکته آخر در رژیم برای کودکان، درنظر گرفتن سلامت روانی کودکان است. کودکان باید با میل خود و برای سلامت خود اقدام به رژیم گرفتن، نمایند و این‌کار با تشویق و همراهی شما باشد. هیچگاه اجازه ندهید فرزند شما به دلیل لاغری یا چاقی، احساس بی‌ارزش بودن، موردعلاقه نبودن ویا زشت بودن کند؛ او باید بداند شما او را در هر قد و وزن و هر حالتی دوست دارید و این‌کار تنها برای سلامت خود اوست.

غفاری دایت، یک وبسایت برای رژیم آنلاین است که به شما کمک می‌کند به تناسب اندام برسید و زیبایی و سلامت را درکنار یکدیگر داشته باشید؛ زیرا هیچ رژیم غذایی، ارزشی ندارد، اگر به سلامت شما لطمه‌ای وارد شود. پس با کلیک بر روی غفاری دایت، همین حالا رژیم مناسب خود را به‌آسانی دریافت نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (14 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه