چند مورد کاربرد شکر در زندگی روزمره که باید بدانید!

بسیاری از ما فقط به استفاده از شکر در محصولات پخته شده یا قهوه خود پایبند هستیم، اما به نظر می‌رسد که این شیرینی در خانه نیز کاربردهای زیادی دارد. اگرچه ممکن است اولین غریزه شما نباشد که وقتی به چیزی تمیز نیاز دارید یک جعبه شکر را بیرون بیاورید، اما راه حل برخی از مشکلات رایج خانگی ممکن است فقط در انبار شما منتظر بماند. اگر مقداری شکر در آشپزخانه خود دارید، این چند کاربرد شگفت‌انگیز شکر را در نظر بگیرید، زیرا از مواد تمیزکننده گرفته تا دافع حشرات بودن، از کاربردهای جالب شکر است. در این مطلب از غفاری دایت، می‌خواهیم به چند مورد از کاربرد شکر اشاره کنیم که درکنار کاهش استفاده خوراکی از شکر، برای کاربرهای دیگر نیز از آن استفاده نماییم. چند مورد کاربرد شکر در زندگی روزمره که باید بدانید!

کاربرد شکر در غذاها

 

کاربرد شکر در غذاها

در آشپزی، شکر دارای تعدادی عملکرد و کاربردهای مهم است. چند کاربرد شکر روزمره عبارتند از:

  • به‌عنوان یک عامل ساختاری برای محصولاتی مانند مرنگ عمل می‌کند.
  • یک عامل تخمیر (یعنی تولید اتانول، دی اکسید کربن و آب) است. در پخت و دم کردن، تخمیر، یک فرآیند حیاتی است.
  • به‌عنوان نگه دارنده، شکر به مولکول‌های آب متصل می‌شود و آن‌ها را برای میکروارگانیسم‌ها غیرقابل دسترس می‌کند. این به جلوگیری از رشد کپک‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند.
  • نقطه انجماد محصولات یخ زده مانند بستنی، شربت و محصولات پخته شده منجمد را کاهش می‌دهد.
  • پس از پخت، به غذا رنگ و طعم می‌دهد (قهوه‌ای می‌شود).

 

کاربرد شکر در زندگی روزمره

 

کاربرد شکر در زندگی روزمره

همان‌طور که گفتیم، برخی خواص شکر در زندگی روزمره وجود دارند که برای بسیاری از افراد ناشناخته هستند. در ادامه این مطلب این کاربردهای شگفت انگیز شکر را بررسی می‌کنیم.

 

لکه‌های چمن را پاک کنید!

اگر روی لباس‌تان لکه‌های چمنی دارید، شکر و آب را با هم مخلوط کنید تا خمیری گرم ایجاد شود. بگذارید یک یا دو ساعت بماند و سپس لباس را طبق معمول بشویید. شکر حاوی آنزیم‌هایی است که می‌تواند به تجزیه کلروفیل ایجاد کننده لکه سبز کمک کند.

جالب است بدانید، چنانچه برای شستن پرده‌ها از شکر استفاده کنید و آن را یا به‌صورت دستی همراه با پودر لباسشویی استفاده کنید یا همراه با پودر ماشین لباسشویی مخلوط کنید؛ پرده‌های شما سفیدتر و تمیزتر می‌شوند.

 

به دام انداختن حشرات!

با جوشاندن دو قسمت شکر و یک قسمت آب، از شر مگس‌ها و زنبورها خلاص شوید. بگذارید خنک شود و به شیشه میسون اضافه کنید. یک مخروط از کاغذ درست کنید و آن را در شیشه قرار دهید. مگس‌ها جذب شکر می‌شوند، اما توسط مخروط و شربت به دام می‌افتند.

بیشتر بخوانید:  تفاوت شکر قهوه ای و سفید

برای تمیز کردن آسیاب قهوه یا ادویه از شکر استفاده کنید!

اگر قهوه یا ادویه‌های خود را آسیاب می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که آسیاب شما به سختی تمیز می‌شود؛ خوشبختانه، استفاده از مقداری شکر می‌تواند به پاک کردن روغن اضافی انباشته شده کمک کند. فقط ۴/۱ فنجان شکر گرانول را در آسیاب خود بریزید و بگذارید چند دقیقه بماند. پس از استفاده آسیاب را بیرون بیاورید و تمیز کنید.

 

برای درمان زخم!

شکر برای قرن‌ها، به‌عنوان راهی برای التیام زخم‌ها مورد استفاده قرار گرفته است، و معلوم است که به احتمال زیاد، علم پشت آن است. مطالعه‌ای در دانشگاه ولورهمپتون نشان داد که ریختن شکر دانه‌دار مستقیماً روی زخم‌های بستر، زخم‌های پا و حتی قطع عضو، به بهبود سریع‌تر زخم نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها کمک می‌کند.

 

گل‌ها را تازه نگه دارید!

دو قاشق غذاخوری سرکه و دو قاشق غذاخوری شکر را در آب گلدان خود مخلوط کنید تا ماندگاری دسته گل را افزایش دهید. شکر به تغذیه ساقه‌ها کمک می‌کند، در حالی که سرکه با باکتری‌ها مبارزه می‌نماید.

 

پوست خود را لایه برداری کنید!

به جای استفاده از محصولاتی که حاوی ریزدانه‌های مصنوعی ناسازگار با محیط زیست هستند، اسکراب خود را با شکر درست کنید. فقط آن را با روغنی مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید و به آرامی بمالید تا سلول های مرده پوست از بین برود.

 

سوختگی زبان را برطرف کنید!

قهوه خود را خیلی سریع نوشیدید؟ مقداری شکر یا یک حبه قند سفت را بمکید تا نیش سوزش زبان را از بین ببرید.

 

یک قاشق شکر سبب کاهش درد می‌شود!

مری پاپینز خودش این را گفت و مطالعات آن را ثابت کرده است: نوزادانی که قبل از واکسیناسیون به آن‌ها آب قند داده شده بود، به اندازه کودکانی که قبلا طعم مواد شیرین را نچشیده بودند، نسبت به درد واکسن واکنش بدی نشان ندادند.

 

نان‌ها و کیک‌ها را تازه نگه دارید!

چند حبه قند را به ظرف دربسته حاوی مواد پخته اضافه کنید.

 

دست‌های خود را تمیز کنید!

کمی روغن زیتون و شکر را با هم ترکیب کنید، سپس مخلوط را به تمام دستان خود بمالید تا کثیفی و چربی پاک شود.

 

حشرات و سوسک ها را از بین ببرید!

اگرچه شکر می‌تواند بهترین دوست یک آفت باشد، افزودن بیکینگ پودر می‌تواند آن را به بدترین دشمن آ‌ن‌ها تبدیل کند. حدود ۲ قاشق غذاخوری شکر و بیکینگ پودر را در یک کاسه با هم ترکیب کنید و مخلوط را روی هر مکان که مشکوک هستید که حشرات آویزان هستند، بپاشید. در صورت نیاز، دوباره استفاده کنید و مرتب تمیز کنید.

 

از شر نماتودهای باغ خود خلاص شوید!

اگر گیاهان یا ریشه‌های گیاه شما کمی پرپرتر از حد معمول به نظر می‌رسند، ممکن است نماتد، یک کرم باغچه آفت، داشته باشید. اگر اینطور است، روی گیاهان و خاک اطراف آن‌ها مشتی شکر بپاشید. این کرم‌ها و میکروارگانیسم‌های "خوب" را تشویق می‌کند تا در خاک تولید مثل کنند و یک محیط خصمانه برای نماتدها ایجاد کند.

 

کاربرد شکر در رژیم غذایی

 

میزان صحیح شکر در رژیم غذایی

حالا که با کاربرد شکر آشنا شدیم، باید بدانیم، چه میزان شکر در رژیم غذایی کافی است؟! متأسفانه، هیچ پاسخ ساده‌ای برای این سوال وجود ندارد. برخی از افراد می‌توانند مقدار زیادی شکر را بدون ضرر مصرف کنند، در حالی که برخی دیگر باید تا حد امکان از مصرف آن اجتناب کنند. با توجه به انجمن قلب آمریکا (AHA)، حداکثر مقدار قند افزوده شده‌ای که باید در روز بخورید، عبارتند از:

مردان: ۱۵۰ کالری در روز (۳۷.۵ گرم یا ۹ قاشق چایخوری)

زنان: ۱۰۰ کالری در روز (۲۵ گرم یا ۶ قاشق چایخوری)

برای درک این موضوع، یک قوطی ۳۵۵ میلی‌لیتری کوکاکولا حاوی ۱۴۰ کالری از شکر است، در حالی که یک نوار Snickers با اندازه معمولی حاوی ۱۲۰ کالری از شکر است. در مقابل، دستورالعمل‌های غذایی ایالات متحده به مردم توصیه می‌کند که مصرف خود را به کمتر از ۱۰ درصد کالری دریافتی روزانه خود محدود کنند. برای فردی که ۲۰۰۰ کالری در روز می‌خورد، این مقدار معادل ۵۰ گرم شکر یا حدود ۱۲.۵ قاشق چایخوری است. اگر سالم و فعال هستید، این‌ها توصیه‌های معقولی هستند. شما احتمالاً این مقادیر اندک قند را بدون آسیب رساندن به شما می‌سوزانید. با این‌وجود تنظیم میزان کالری مصرفی و میزان شکر دریافتی، دشوار است به همین دلیل لازم است از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید که به شما این امکان را بدهد که بدون حذف مواد غذایی، به وزن مناسب برسید و در نتیجه تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید. رژیم‌های بهاره غفاری، این ویژگی را دارند و به همین دلیل بسیاری از افراد طرفدار این رژیم‌ها سالم و اصولی هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از simplemost.com

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه