ورزش در دوران قاعدگی و مزایای آن!

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از خانم‌ها پیش می‌آید این است که آیا ورزش کردن در دوران قاعدگی مجاز است یا خیر و اینکه تاثیر ورزش در دوران قاعدگی برای بدن چگونه است؟! چنانچه شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که در زمان قاعدگی باشگاه رفتن را کنار گذاشته و پس از آن ادامه می‌دهید؛ پس بهتر است این مطلب از غفاری دایت در ارتباط با مزایای ورزش در دوران قاعدگی را تا انتها بخوانید تا شاید نظر خود را تغییر دهید. ورزش در دوران قاعدگی و مزایای آن!
 

مزایای ورزش در دوران قاعدگی

ورزش در دوران قاعدگی ممکن است به دلیل ایجاد درد‌های شکمی و درد کمر، برای بسیاری از افراد دشوار باشد؛ اما نمی‌توان نسبت به مزایای ورزش در دوران قاعدگی نیز بی‌توجه ماند. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره کرده‌ایم:

  • بهبود حال روحی: یکی از مهم‌ترین تاثیرات ورزش کردن بر بدن، افزایش هورمون دوپامین، سروتونین و سایر هورمون‌هایی است که به آن‌ها هورمون‌های شادی می‌گویند. این هورمون.ها احساس افسردگی در افراد را کاهش داده و سبب می‌شوند روحیه بهتری داشته باشند. به‌خصوص در زمان قاعدگی و به دلیل عملکرد هورمون‌های بدن، خانم‌ها بیشتر دچار حساسیت و حتی افسردگی می‌شوند و ورزش کردن می‌تواند سبب بهبود این حال روحی در آن‌ها شود.

بیشتر بخوانید: هورمون شادی و راه‌های افزایش هورمون شادی !

  • کاهش دردهای قاعدگی: یک تاثیر ورزش در دوران قاعدگی، کاهش درد در این دوران است. با این‌حال بسیاری از افراد به دلیل درد زیادی که به‌خصوص در روزهای اول قاعدگی دارند، ورزش کردن را کنار می‌گذارند؛ اما در اغلب موارد کسانی که به‌طور مرتب ورزش می‌کنند، چنانچه پیش از آن قاعدگی دردناکی داشته‌اند، متوجه می‌شوند درد کمر و گرفتگی عضلات آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. همچنین با بهبود گردش خون، سلامت قلب و ریه نیز در زمان قاعدگی افزایش می‌یابد. بنابراین یکی از مزایای ورزش در دوران قاعدگی برای کاهش درد پریود است.
  • بهبود خستگی: بسیاری از خانم‌ها در زمان قاعدگی کاهش انرژی و احساس خستگی را تجربه می‌کنند که به دلیل تغییرات به وجود آمده در هورمون‌های بدن است. به همین دلیل داشتن فعالیت بدنی منظم و ادامه دادن آن در زمان قاعدگی، می‌تواند در کنار بهبود حالات روحی، به بهبود خستگی نیز کمک کند.

 

تاثیر ورزش در دوران قاعدگی

 

تاثیر ورزش در دوران قاعدگی

همانطور که گفته شد چنانچه افراد به‌صورت منظم ورزش کنند، با قرار گرفتن در سیکل قاعدگی نیز بدن آن‌ها نشاط و سلامت خود را حفظ می‌کند و به آن‌ها در تحمل درد و تنظیم بهتر هورمون‌های آن‌ها کمک می‌نماید. برخی افراد تصور می‌کنند انجام برخی از انواع تمرینات و ورزش‌ها ممکن است برای آن‌ها ضرر داشته باشد؛ برای مثال برخی بدنسازی، انجام حرکات یوگا و‌یا ورزش‌های کششی را مناسب زمان قاعدگی نمی‌دانند. در ادامه به فواید و تاثیر ورزش در دوران قاعدگی می‌پردازیم:

 

ورزش‌های سبک و انجام حرکت کششی

با توجه به اینکه در سیکل قاعدگی خانم‌ها اغلب دچار گرفتگی‌های عضلانی و درد می‌شوند، انجام چند حرکت کششی در طول روز و به‌صورت منظم می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا از تاثیرات این حرکات در کاهش گرفتگی عضلات، بهره ببرند. برای انتخاب ورزش در دوران قاعدگی باید توجه داشته باشید که آمادگی و استقامت هر بدنی با بدن دیگر متفاوت است؛ به همین دلیل باید با انجام ورزش‌های سنگین، به‌خصوص در صورتی که بدن شما به آن عادت ندارد، خود را خسته نکنید.

 

نظم در انجام تمرینات ورزشی

یکی از راه‌هایی که می‌توان به کمک آن تاثیر ورزش در دوران قاعدگی را افزایش داد، انجام انواع تمرین ورزشی به‌صورت منظم است. همچنین برخی از ورزش‌ها همچون انجام حرکات یوگا و ورزش پیلاتس به شما کمک می‌کند با آرام کردن تنش‌های بدنی و حتی فکری خود، سیکل قاعدگی را راحت‌تر پشت سر بگذارید. ممکن است برخی افراد به دلیل میزان خونریزی بالایی که دارند، نتوانند همچون حالت عادی ورزش‌های ایروبیک، ورزش‌های هوازی و بدنسازی را انجام دهند؛ به این افراد اغلب پیشنهاد می‌شود با کاهش شدت تمرینات و انجام انواع سبک‌تر تمرین ورزشی، نه‌تنها به جسم خود فشار وارد نکنند، بلکه از تاثیرات این حرکت‌ها نیز بهره‌مند شوند. برای مثال می‌توانند از انواع سبک‌تر دمبل استفاده کنند و حتی در صورت نیاز، به جای استفاده از دمبل، حرکات متکی بر وزن بدن را پیش ببرند‌.

 

ورزش بدنسازی در دوران قاعدگی

همانطور که گفته شد، انجام ورزش در دوران قاعدگی مشکلی ایجاد نمی‌کند، با این‌حال افراد بر اساس عملکرد بدنی خود باید نسبت به آن تصمیم بگیرند. برای مثال ورزش بدنسازی در دوران قاعدگی مشکلی ایجاد نمی‌کند، به شرطی که افراد پیش از آن نیز به‌صورت منظم ورزش بدنسازی انجام داده باشند تا در طی انجام حرکات این ورزش به بدن آ‌نها فشاری وارد نشود. کسانی که ورزش بدنسازی را با شدت بالایی انجام می‌دهند، ممکن است دچار تأخیر در قاعدگی شوند که برای این موضوع باید به پزشک مراجعه کرده و چنانچه نیاز است از شدت حرکات بدنسازی و همچنین استفاده از هورمون‌ها کم کنند.

 

ورزش بدنسازی در دوران قاعدگی

 

ورزش‌‌های مناسب در دوران قاعدگی

 

پیاده روی سبک یا سایر تمرینات هوازی سبک:

تمرینات قلبی عروقی یا هوازی خود را با شدت کمتر انجام دهید یا از مقداری که انجام می دهید عقب نشینی کنید. تمرینات هوازی سبک، کاردیو، پیاده روی یا دوره های کوتاه تر را در نظر بگیرید. یک منبع معتبر تحقیقاتی وجود دارد که از این ایده حمایت می‌کند که ریه‌های شما بعداً در چرخه‌تان بهتر کار می‌کنند، بنابراین این نوع تمرین را برای پایان دوره قاعدگی خود حفظ کنید.

 

یوگا و پیلاتس:

دو تا سه روز منتهی به قاعدگی زمان خوبی برای انجام فعالیت هایی مانند یوگا است که می تواند به آرامش بدن شما کمک کند و به طور بالقوه علائمی مانند گرفتگی، حساسیت سینه ها و خستگی و درد عضلانی را کاهش دهد.اگر هیچ گونه ناراحتی از دوره قاعدگی خود را تجربه نمی کنید، با خیال راحت به ورزش معمول خود ادامه دهید. فقط مراقب تنظیمات بدنتان در این مدت باشید. اگر متوجه شدید که بدن شما مانند معمول عمل نمی کند، به خود استراحت دهید و شدت آن را کاهش دهید.

 

ورزش در دوران قاعدگی

 

رژیم غذایی و ورزش در دوران قاعدگی

انجام حرکات یوگا ویا هر نوع حرکت دیگری که ممکن است به شکم تخت شما فشار وارد کند و حتی برای مدتی سبب افزایش خونریزی شود، به بدن آسیبی نمی‌رساند. چنانچه بدن شما از استقامت کافی برخوردار است، انجام ورزش بدنسازی در دوران قاعدگی نیز مانعی ندارد. با این‌حال باید سعی کنید رژیم غذایی و ورزش در دوران قاعدگی را تنها محدود به این دوران نکرده و به‌صورت منظم آن را حفظ نمایید. یک رژیم لاغری اصولی به کمک تحرک کافی، می‌تواند سبب شود سلامت جسمانی خود را افزایش داده و هورمون‌های خود را تنظیم نمایید و همچنین از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها همچون سندروم تخمدان پلی کیستیک ویا تنبلی تخمدان پیشگیری کنید.

بیشتر بخوانید: تنبلی تخمدان و درمان قطعی تنبلی تخمدان !

یکی از نکات مهمی که هنگام ورزش کردن نباید از آن غافل شوید و اهمیت آن در دوران قاعدگی افزایش پیدا می‌کند، توجه به هیدراته شدن بدن در طی روز است که تنها با نوشیدن آب کافی و‌یا نوشیدنی‌های هیدراته می‌توانید به آن دست پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: هیدراته شدن بدن با نوشیدنی های هیدراته !

برای افزایش سلامتی خود، با تغییر سبک زندگی به کمک رژیم‌های بهاره غفاری از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کرده و به تناسب اندام دلخواه خود برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت، و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 

 
 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (13 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه