هیدراته شدن بدن با نوشیدنی های هیدراته !

یک سوم از بدن همه ما را آب تشکیل داده است و از آن جهت به آب مایه حیات می‌گویند، زیرا در نبود آن بدن بسیاری از کارکردهای خود را از دست می‌دهد و حتی ممکن است در حالت شدید، منجر به مرگ فرد شود. به همین دلیل باید با درمان دهیدراته شدن بدن آشنا شوید تا بتوانید در فصول گرم سال که گرمازدگی و دهیدراته شدن بیشتر اتفاق می‌افتد و همچنین ممکن است در اثر بیماری به علت از دست دادن آب از بدن، وضعیت سلامتی فرد بیشتر به خطر بیفتد؛ بدانید برای هیدراته شدن بدن چه کار کنیم. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم شما را با نوشیدنی های هیدراته آشنا کنیم و بگوییم دهیدراته شدن پوست یعنی چه؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. هیدراته شدن بدن با نوشیدنی های هیدراته !

دهیدراته شدن بدن چیست

دهیدراته شدن بدن چیست ؟

بدن برای آن که عملکرد مناسبی داشته باشد نیازمند حضور آب است؛ همچنین آب در متعادل کردن دمای بدن، حرکت مفاصل، کارکرد مغز و... تاثیر زیادی دارد. بدن به‌صورت طبیعی از راه‌هایی همچون عرق کردن و ادرار خود را سم‌زدایی نموده و سم‌ها و متابولیت‌هایی که به دلیل متابولیسم‌های مختلف در ارگان‌ها و خون جمع شده است را خارج می‌نماید؛ به همین دلیل باید به‌صورت منظم در طول روز آب بنوشیم تا به سم‌زدایی بدن کمک کنیم. زمانی که فرد به مدت طولانی در گرما قرار می‌گیرد و‌یا در حین ورزش کردن که میزان تعریق افزایش می‌یابد، سرعت از دست دادن آب از بدن بیشتر می‌شود، به همین دلیل میزان نیاز بدن به مصرف آب نیز افزایش می‌یابد؛ به همین دلیل چنانچه فرد به میزان کافی آب ننوشد به دهیدراته شدن بدن منجر می‌گردد که نه‌تنها سلامتی کلی بدن را به خطر می‌اندازد ،بلکه به مغز و تمام ارگان‌های دیگر آسیب می‌رساند. همچنین در صورت ابتلا به بیماری، چنانچه فرد به تب یا اسهال و استفراغ دچار گردد، بدن آب بیشتری از دست می‌دهد که باید به سرعت جبران شده و جلوی دهیدراته شدن بدن گرفته شود. به همین دلیل باید با روش‌های درمان دهیدراته شدن بدن آشنا شویم.

بنابراین دلایل دهیدراته شدن بدن شامل موارد زیر است:

  • اسهال و استفراغ
  • تب
  • تعریق شدید
  • تکرر ادرار
  • سوختگی و گرمازدگی

 

نخستین علائم دهیدراته شدن بدن

برخی از علائم هستند که افراد ممکن است ندانند که این‌ها نخستین علائم دهیدراته شدن بدن هستند و باید آب بیشتری بنوشند و نوشیدنی‌ های هیدراته استفاده کنند. این علائم شامل موارد زیر است:

  • ایجاد ویا شدت گرفتن سردرد میگرنی
  • بوی بد دهان
  • افزایش تمایل به شیرینی
  • احساس گرمازدگی

دهیدراته شدن پوست یعنی چه

دهیدراته شدن پوست یعنی چه ؟

تمام ارگان‌های بدن ممکن است دهیدراته شوند؛ برای مثال یکی از ارگان‌های مهم که دهیدراته شدن آن آسیب بسیار زیادی به بدن وارد می‌کند، مغز است. با این‌حال می‌توان نخستین علائم دهیدراته شدن بدن را در پوست مشاهده کرد. زمانی که افراد تشنه می‌شوند می‌توان نخستین علامت آن را از خشک شدن لب‌ها متوجه شوند؛ همچنین دهیدراته شدن پوست سبب می‌شود حالت خشک پیدا کرده و از خاصیت ارتجاعی آن اندکی کم شود. در این زمان باید از راه‌های هیدراته شدن بدن استفاده کرد.

هیدراته شدن بدن

هیدراته شدن پوست یعنی چه ؟

درصورتی‌که میزان آبرسانی به بدن، به حد کافی باشد و بدن در حالت هیدراته قرار داشته باشد، می‌توان آن را ازکیفیت پوست متوجه شد. برای آن‌که متوجه شوید هیدراته شدن پوست یعنی چه، فردی را تصور کنید که پوست او نه‌تنها خشک نیست، بلکه حالت شاداب، روشن و آبداری دارد و مهم‌تر از همه، لب‌های او خشک نمی‌شود. چنین فردی علائم هیدراته شدن بدن را از خود نشان می‌دهد. البته ممکن است این حالت تنها به دلیل استفاده از انواع سرم هیدراته پوستی و آبرسان‌ها ایجاد شود که در این‌صورت وضعیت هیدراته شدن بدن را نشان نمی‌دهد و فقط متوجه میزان هیدارته بودن پوست می‌شویم.

درمان دهیدراته شدن بدن

درمان دهیدراته شدن بدن

هنگامی که از هیدراته شدن بدن صحبت می‌کنیم، بیشتر ما تنها به مصرف آب فکر می‌کنیم؛ با این‌حال برای درمان دهیدراته شدن بدن می‌توان از نوشیدنی های هیدراته استفاده کرد که به دلیل طعم‌دار بودن، راحت‌تر از آب میل می‌شود و در کنار مصرف آب، مایعات بیشتری برای بدن فراهم می‌کند. در ادامه برخی از بهترین نوشیدنی های هیدراته برای درمان دهیدراته شدن بدن را آورده‌ایم.

نوشیدنی های هیدراته

مهم‌ترین نوشیدنی که سبب آبرسانی به بدن می‌شود، آب تمیز است؛ اما با وجود آن‌که همه ما به حدود ۵ تا ۸ لیوان آب در روز نیاز داریم، اما این بدان معنا نیست که باید آن را یک‌جا میل کنیم، بلکه باید در وعده‌های منظم در روز میل شود. بهترین حالت این است که صبح خود را با نوشیدن آب و به‌خصوص آب جوشیده ولرم شروع کنید؛ در این صورت بدن شما بیدار شده و از همان صبح هیدراته شدن بدن آغاز می‌گردد. بهتر است برای نوشیدن آب نیم ساعت پیش از صرف وعده‌های غذایی اقدام کنید تا نه‌تنها به دستگاه گوارش شما آسیب نزند، بلکه به جلوگیری از پرخوری و اضافه وزن شما کمک کند. همچنین از یک ساعت بعد از صرف هر وعده غذایی نیز بهترین ساعت نوشیدن آب است. هنگام ورزش کردن نیز بدن خود را هیدراته نگه دارید؛ پیش از ورزش و پس از ورزش حتماً آب بنوشید.

شیر یکی دیگر از نوشیدنی های هیدراته است که با وجود دارا بودن میزان زیادی کلسیم، پروتئین و ویتامین D سبب هیدراته شدن بدن می‌شود. به‌جز شیر گاوی، می‌توانید از انواع شیرهای گیاهی همچون شیر بادام و شیر نارگیل استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: بهترین شیر گیاهی و انواع شیر خشک گیاهی که باید بشناسید!

چای یکی از رایج‌ترین انواع نوشیدنی های هیدراته به‌خصوص در کشورهای شرقی است. چای ساده به هیدراته شدن بدن کمک می‌کند و می‌توانید با مصرف حدود سه فنجان چای سیاه در روز ویا استفاده از یک فنجان چای سبز و بابونه بخشی از مایعات مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

انواع شربت خانگی چنانچه به‌صورت سالم تهیه شوند و در آن از میزان کمی شیرینی و شکر استفاده گردد، می‌توانند بسیار مفید باشند؛ به‌خصوص استفاده از مواد غذایی همچون لیمو تازه، خیار، نعنا و... سبب می‌شوند خواص بیشتری به بدن برسد.

نوشیدنی های هیدراته

هیدراته شدن بدن در رژیم غذایی سالم

افرادی که تحت رژیم لاغری سریع و چاقی قرار دارند، باید نسبت به میزان مصرف مایعات در طول روز توجه زیادی داشته باشند. مصرف مایعات به بهبود متابولیسم و عملکرد بدن کمک می‌کند و در نتیجه تاثیر مثبتی بر انواع رژیم‌ها می‌گذارد؛ بنابراین بهتر است در کنار یک رژیم غذای اصولی و تحرک کافی، از میزان مناسبی مایعات سالم برای هیدراته شدن بدن استفاده کنید. رژیم بهاره غفاری به شما کمک می‌کند به تناسب اندام برسید، تحرک خود را افزایش دهید و در کنار آن سلامت خود را ارتقا بخشید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک کنید و چنانچه می‌خواهید رژیم غذایی خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (13 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه