مهم ترین خواص هسته خرما که از آن تعجب می کنید

هسته خرما دارای خواص شگفت‌ انگیز درمانی است و برای سلامتی بدن بسیار مفید است. هسته خرما مانند میوه خرما دارای خواص و فواید بسیار زیادی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. در بازار برخی از مشتقات هسته خرما از جمله پودر هسته خرما، قهوه بدون کافئین هسته خرما ، روغن هسته خرما، سرمه هسته خرما و … وجود دارد. در این مطلب از غفاری دایت به بررسی برخی از خواص هسته خرما از جمله خواص هسته خرما در طب اسلامی، خواص هسته خرما برای قند خون، خواص هسته خرما برای رگ‌های قلب و خواص پودر هسته خرما برای قلب و همچنین طرز تهیه پودر هسته خرما و مضرات هسته خرما می‌پردازیم. مهم ترین خواص هسته خرما که از آن تعجب می کنید

کاربردهای خواص هسته خرما

مهم‌ترین کاربردهای خواص هسته خرما

هسته خرما به عنوان یکی از روش‌های درمانی سنگ کلیه و کیسه صفرا مورد استفاده قرار می‌گیرد. هسته خرما، حاوی گروهی از آمینو اسیدها، اسید اگزالیک، فیبرهای مفید برای سیستم گوارش و همچنین ظرفیت بالای آن برای کاهش وزن سریع است. مصرف آرد هسته خرما می‌تواند در کاهش وزن و لاغری افراد چاق بسیار مفید و کمک کننده باشد به این صورت که آرد هسته خرما میزان سوخت کالری را دو برابر می‌کند و بهترین گزینه برای بیماران دیابتی است، زیرا قند خون آنها را کنترل می‌کند. آرد هسته خرما همچنین به درمان موخوره و ریزش مو کمک می‌کند.

 التیام زخم

یکی از فواید دانه خرما، بهبود زخم معده است. دانه خرما می تواند زخم های معمولی یا سپتیک را درمان کند. دانه خرما را بسوزانید و بعد از سرد شدن در نزدیکی محل جوش له کنید. جراحت شما با سوزاندن دانه خرما و گذاشتن آن در محل مذکور بهبود می یابد.
 

 بازیابی پوست و مو

زیبایی پوست و درمان چین و چروک از فواید شگفت انگیز روغن دانه خرما است. این روغن به دلیل داشتن ویتامین های B و A و آهن بسیار موثر است. روغن پالم به دلیل داشتن ویتامین های گروه B، مشکلات پوستی را درمان می کند. بنابراین هر روز مقدار کمی روغن هسته خرما را روی صورت خود بمالید. پس از مدت کوتاهی متوجه خواهید شد که پوست چربی را جذب کرده و به عنوان یک مرطوب کننده خوب عمل می کند. روغن دانه خرما دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی است که تمام مشکلات پوستی را درمان می کند.

 دفع سنگ کلیه

دفع سنگ کلیه یکی دیگر از فواید باورنکردنی دانه خرما است. افرادی که از سنگ کلیه یا مثانه رنج می برند می توانند دانه های خرما را بکوبند و در آب دم کرده و روزی دو بار بنوشند.
 

درمان اسهال

دانه خرما برای درمان ناراحتی های گوارشی به ویژه اسهال مزمن مفید است! خرمای ارگانیک نیز به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی عمل می کند و باکتری های وارد شده به دستگاه گوارش را از بین می برد.
 

ترمیم ناخن

روغن هسته خرما به دلیل داشتن انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین های K و A برای ترمیم ناخن ها موثر است.
 

 افزایش ایمنی برای زنان باردار

دانه خرما شیر مادران شیرده را افزایش می دهد و از سیستم ایمنی بدن زنان باردار حمایت می کند. به زنان باردار توصیه می کنیم چند بار در هفته پودر دانه خرما بخورند. دانه خرما دارای خواص آنتی اکسیدانی است، از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند و از آسیب به ساختار DNA جلوگیری می کند.
 

 درمان ریزش مو و ترمیم مو

روغن هسته خرما حاوی آهن است که از ریزش مو جلوگیری می کند. همچنین به رشد مو کمک می کند. استفاده از این روغن موها را نرم کرده و به رشد مو کمک می کند. می توانید سر خود را با روغن دانه خرما ماساژ دهید. حاوی ویتامین ها و مواد مغذی است و به ضخیم تر شدن و بهبود موهای شما کمک می کند.

خواص هسته خرما در طب اسلامی

خواص هسته خرما در طب اسلامی

پژوهشگران فعال در طب سنتی و اسلامی خواص بیشماری را برای هسته خرما (پودر هسته خرما، روغن هسته خرما و …) بیان کرده‌اند. ازجمله این خواص می‌توان به بهبود سیستم ایمنی بدن، بهبود و کنترل بیماری دیابت، تسکین دهنده دردهای موضعی، سم زدایی از بدن و بهبود عملکرد کلیه‌ها اشاره کرد.

طبع هسته خرما گرم و خشک است. میزان بالای فیبر موجود در هسته‌ خرما موجب کاهش لیپوپروتئین‌ها در خون می‌شود و از این طریق به کنترل و کاهش فشار خون و چربی خون اثر می‌گذارد. علاوه بر این فیبر بالای موجود در هسته خرما در تسهیل هضم و گوارش غذا موثر و مفید است.

 هسته خرما منبع غنی از آنتی اکسیدان هستند که نقش بالقوه‌ای در مهار رادیکال‌های آزاد بدن، پیشگیری از سرطان و جلوگیری آسیب به ساختمان DNA دارند. در دنیا مقدار غذای مورد نیاز برای تامین خوراک دام‌ها در حال افزایش است. هسته خرما منبعی غنی از کربوهیدرات است که قیمت آن ارزان بوده و پتانسیل قرارگیری در غذای دام‌ها را دارد. اضافه کردن هسته خرما به غذای نشخوارکنندگان می‌تواند باعث بهبود رشد و افزایش سطح هورمون رشد در نشخوارکنندگان شود. از دیگر خواص هسته خرما این است که با توجه به داشتن مقادیر کافی و مناسب از مواد معدنی مانند روی، کلسیم، پتاسیم و سدیم باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی و عصبی می‌شود.

هسته خرما دارای چندین ترکیب دارویی است که  یکی از این ترکیبات مانند کورتیکواستروئیدها عمل می‌کند و برای درمان اختلالات کلیه و مثانه، التهاب و بیماری‌های عفونی استفاده می‌شود.

پودر هسته خرما و مخصوصا دم‌کرده قهوه هسته‌ خرما برای کنترل قند خون و دیابت بسیار موثر است. روغن هسته خرما برای سلامت و شادابی پوست و مو بسیار مفید است و از سفیدی زودرس موها جلوگیری می‌کند.

تحقیقات و مطالعات صورت گرفته در این زمینه حاکی از آن است که دانه یا هسته خرمای ایرانی نسبت به سایر دانه‌های خرما دارای درصد شگفت‌انگیزی از آنتی اکسیدان است.خاصیت آنتی اکسیدانی  از مهم‌ترین خواص هسته خرما ایران به شمار می‌آید.

خواص هسته خرما برای قند خون

هسته خرما در کنترل قند خون و درمان دیابت نقش دارد. مصرف هسته خرما به صورت پودر هسته خرما و یا به صورت دمنوش می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به دیابت نقش مفیدی داشته باشد. پودر هسته خرما و به طور ویژه دم کرده قهوه هسته‌ خرما در کنترل قند خون و دیابت بسیار موثر است. پودر هسته خرما خاصیت تولید و افزایش انسولین دارد و در کاهش قند خون موثر است. برای افراد مبتلا به دیابت و قند خون بالا مصرف دم کرده قهوه هسته خرما به صورت روزانه توصیه می شود.

 آرد هسته خرما بهترین گزینه برای افراد دیابتی است چون قند خون را کنترل می‌کند.

خواص هسته خرما برای رگ‌های قلب

خرما دارای آنتی اکسیدان و اسیدهای فنلی زیادی  است. این مواد اثرات ضد آتروژنیک داشته و به جلوگیری از انسداد سرخرگ‌ها کمک می کند. خواص خرما در این مورد زمانی که با آب و یا عصاره انار ترکیب شود افزایش یافته و می‌تواند خفاظت بیشتری از شریان‌ها انجام دهند.

روغن هسته خرما دارای کلسترول بسیار کمی است. روغن هسته خرما انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای سلامتی مفید است را دارد و به همین دلیل استفاده از آن برای بیماران قلبی و عروقی توصیه می‌شود

خواص پودر هسته خرما برای قلب

گفتیم که  مصرف آب انار و خرمای بدون هسته در کاهش خطر حمله قلبی بسیار مؤثر است. هسته خرما که آسیاب شده و به پودر هسته خرما  و به خمیر تبدیل می‌شود، اثر این ترکیب را به مراتب بیشتر می‌کند. آزمایش روی موش‌ها نشان داده است که ترکیب سه‌گانه انار، خرما و هسته خرما بیشترین تأثیر را در جلوگیری از تصلب شرائین (گرفتگی عروق قلبی) دارد و تنش اکسیداتیو در دیواره شریان را پایین آورده و به ۳۳ درصد می‌رساند. این ترکیب همچنین با گم کردن کلسترول موجود در شریان، آن را به ۲۸ درصد می‌رساند.

شما می‌توانید هسته خرما را به صورت پودر مصرف کنید یا آن را دم کرده و بنوشید و از این راه به سلامت قلب خود کمک کنید.

چگونه هسته خرما را پودر کنیم

چگونه هسته خرما را پودر کنیم ؟!

برای تهیه پودر هسته خرما باید مراحل زیر را طی کنید:

۱-ابتدا باید هسته خرما را به مدت ۱۵ روز در آب خیس کنیم.

۲-سپس هسته خرما را به مدت ۱ تا ۲ برای خشک شدن در هوای آزاد می‌گذاریم.

۳-حال هسته‌های خرما را روی حرارت تفت می‌دهیم تا ترد و شکننده شوند.

۴-وقتی هسته‌های خرما ترد شدند آن‌ها را آسیاب کرده و پودر هسته خرما به دست می‌آید.

مضرات هسته خرما

مضرات هسته خرما

مضرات خرما زمانی به وجود می‌آید که در مصرف آن افراط کنید و مثلا در روز ۱۰ خرما یا بیشتر بخورید، افرادی که لوزالمعده حساس دارند و کسانی‌که دیابت در خانواده آن‌ها وجود دارد باید کمتر هسته خرما استفاده کنند. طبع قهوه خرما گرم است و در افرادی که مزاج  گرم دارند باعث ایجاد حساسیت و جوش می‌شود.

همچنین مصرف پودر هسته خرما و دمنوش هسته خرما در برخی از افراد ایجاد حساسیت می‌کند و ممکن است موجب خارش و قرمز شدن پوست و ... شود.

خواص هسته خرما در رژیم غذایی

هسته خرما در رژیم غذایی

همان‌طور که گفته شد از هسته خرما می‌توان به جای قهوه استفاده نمود که نه‌تنها خواص بیشتری دارد، بلکه برای کسانی که به کافئین حساسیت دارند و دچار عدم تحمل کافئین هستند یا به رفلاکس معده مبتلا هستند، می‌تواند جایگزین مناسبی برای قهوه باشد.

بیشتر بخوانید: عدم تحمل کافئین و نوشیدنی های جایگزین آن!

یک رژیم غذایی و رژیم لاغری اصولی هیچ ماده غذایی را به‌طور کامل حذف نمی‌کند و یا مواد غذایی را محدود نمی‌نماید؛ زیرا بدن ما برای حفظ سلامتی خود نیاز دارد تمام مواد مغذی را در طی روز دریافت کند و باید تنوع غذایی کافی داشته باشد. به همین دلیل رژیم‌های بهاره غفاری طرفداران زیادی دارند؛ زیرا نه‌تنها شما را به تناسب اندام می‌رسانند، بلکه هیچ ماده غذایی را کامل حذف نمی‌کنند و برای شما و شرایطی که دارید، اختصاصی هستند. در کنار دریافت غذای رژیمی می‌توانید یک ورزش مناسب که به‌صورت اصولی طراحی شده است نیز دریافت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم خود، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (49 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه