از خواص شیرین بیان برای لاغری چه می دانید؟!

شیرین بیان برخلاف نام خود تلخ است اما خواص فوق‌العاده‌ای دارد. شیرین بیان دارای ریشه‌های بلند و پرچین شیرین بیان به‌صورت افقی و زیر زمین پخش می‌شوند. شیرین بیان گیاه بومی اروپا و آسیاست. با گذشت زمان این گیاه وارد چین شد و به گیاه مهمی در طب سنتی چین تبدیل شد. شیرین بیان، یکی از طعم دهنده های مواد غذایی و فراورده های غذایی است. در کنار این‌ها شیرین بیان دارای خواص درمانی فوق‌العاده‌ای نیز هست. از شیرین بیان برای درمان سرفه می‌توان استفاده کرد. از شیرین بیان در ترکیب شربت های ضد سرفه استفاده می شود. در این مطلب از غفاری دایت به خواص ریشه شیرین بیان، خواص شیرین بیان برای میکروب معده، شیرین بیان و اسید معده، خواص شیرین بیان برای لاغری، ماسک شیرین بیان، طرز خوردن شیرین بیان و دمنوش لاغری شیرین بیان می‌پردازیم.

از خواص شیرین بیان برای لاغری چه می دانید؟!

خواص ریشه شیرین بیان

شیرین بیان منبع خوبی از ویتامین B1، B2، B3، B5 و ویتامین  Eاست. شیرین بیان حاوی مواد معدنی مانند فسفر، کلسیم، کولین، منیزیم، آهن، پتاسیم، سلنیوم، سیلیکون و روی است. شیرین بیان مخزنی از مواد مغذی گیاهی شامل بتاکاروتن، گلیسیریزین، گلابریدین، ازوئگوئتیدین، تیمول، فنول، اسید فرولیک و کورستین است.

از خواص درمانی فوق‌العاده شیرین بیان می‌توان به درمان آفت یا زخم‌های دهانی، درمان اختلالات معده، حفاظت از کبد، کاهش استرس، درمان روماتیسم مفصل، برطرف کردن علائم یائسگی و سندروم پیش از قاعدگی، پیشگیری از سرطان، درمان بیماری سل، درمان عفونت‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان اختلالات تنفسی، کاهش ابتلا به آترواسکلروز، کمک به لاغری، کمک به سم‌ زدایی بدن، افزایش باروری زنان، درمان زخم معده، درمان هپاتیت، مراقبت از پوست و مو، افزایش سلامت قلب و عروق و... اشاره کرد.

ریشه شیرین بیان دارای خواص دارویی برای درمان بیماری های معده و روده است. همچنین  فواید فراوانی نیز برای پوست صورت و موی سر دارد. در این‌جا برخی از خواص ریشه شیرین بیان را مطرح می‌کنیم.


درمان آکنه

وجود مقادیر بالای ویتامین‌ها، مواد معدنی و روغن فلاونوئید در ریشه شیرین بیان و خواص ضد التهابی ریشه شیرین بیان به درمان آکنه و جوش صورت و قرمزی ناشی از جوش کمک می‌کند.

 

درمان آفتاب سوختگی

ریشه شیرین بیان از بهترین روش‌های گیاهی و طبیعی برای پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی محسوب می‌شود.

 

کبد

شیرین بیان حاوی گلیسیرریزین است و ایتن ماده موجب سم زدایی و پاک سازی کبد می‌شود و به دلیل خواص ضد ااتهابی که دارد، اثرات استرس اکسیداتیو بر روی کبد را کاهش می دهد. مصرف ریشه شیرین بیان می‌تواند به درمان کبد چرب غیر الکلی کمک کند.

 

کاهش درد قاعدگی و رفع علائم یائسگی

ریشه شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی است و می‌توان از آن برای درمان سندروم پیش از قاعدگی و همچنین درد پریود استفاده کرد. همچنین مصرف ریشه شیرین بیان در دوران یائسگی، گر گرفتگی را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می‌دهد.

 

درمان ناباروری مردان

ریشه شیرین بیان با افزایش سطح هورمون تستوسترون و افزایش تعداد اسپرم در مردان به درمان اختلالات نعوظ و ناباروری در مردان کمک می‌کند.

 

درمان سرطان

طب سنتی چینی از شیرین بیان برای درمان انواع سرطان، استفاده می‌کند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که ریشه شیرین بیان می تواند به درمان  سرطان سینه و سرطان پروستات کمک کند.

 

خواص شیرین بیان برای معده

عصاره شیرین بیان حاوی گلابریدین و گلابرون، که فلاونوئید‌های موجود در ریشه شیرین بیان هستند، در تسکین ناراحتی معده مؤثر است.  از عفونت هاي رايج دستگاه گوارش، آلودگي به باکتري هليکوباکترپيلوري است که منجر به گاستريت، زخم معده، زخم هاي گوارشي و در نهايت سرطان معده مي شود. شیرین بیان  يکي از گياهان دارویی است که در درمان عفونت هاي باکتری  هليکوباکترپيلوري استفاده مي‌شود. اسید گلیسیریزین موجود در شیرین بیان می تواند در برابر رشد هلیکوباکتر پیلوری از فرد محافظت کند و می تواند اثرات درمانی در علائم سوهاضمه یا هضم اختلال ایجاد کند. شیرین بیان باعث از بین رفتن میکروب های معده می شود و باکتری مولد زخم معده را از بین می برد.

 

شیرین بیان و اسید معده

ریشه شیرین بیان درصورت استفاده به شکل دگلیسریزین شده سبب افزایش ترشح موکوس در معده شده و بدین شکل از معده و مری در برابر  اسید معده محافظت می‌کند. شیرین بیان سطح اسید معده را پایین می‌آورد، سوزش معده و سوء هاضمه را کم می‌کند و در نهایت به عنوان یک ضد یبوست ملایم عمل می‌کند. با افزایش میزان استرس بدن اسید معده هم افزایش می‌یابد که درد شدید و التهاب را به دنبال دارد. شیرین بیان در کاهش استرس و کنترل هورمون استرس (کورتیزول) نقش دارد بنابراین با مصرف شیرین بیان می‌توان هورمون استرس را کنترل کرد.

ماسک شیرین بیان

عوارض جانبی احتمالی خوردن زیاد شیرین بیان

اگرچه ریشه شیرین بیان می تواند یک افزودنی سالم به رژیم غذایی شما باشد، مهم است که توجه داشته باشید که احتمال وجود یک چیز خوب بسیار زیاد است.

جولی آپتون، MS، RD، می گوید: "اگر شیرین بیان بیش از حد مصرف شود، ممکن است منجر به سطوح خطرناک پتاسیم پایین شود که می تواند منجر به بیماری های قلبی و همچنین ضعف عضلانی شود."

این گیاه را می توان برای بسیاری از افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند یا داروهای خاصی مصرف می کنند که با ترکیبات زیست فعال آن تداخل دارند، منع مصرف دارد. به عنوان مثال، برخی از داروهای بیماری قلبی نباید با شیرین بیان و همچنین افراد مبتلا به برخی بیماری های کلیوی مصرف شوند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده هشدار می دهد که برای افراد بالای 40 سال، خوردن دو اونس شیرین بیان سیاه در روز به مدت حداقل دو هفته می تواند شما را در بیمارستان بستری کند، بنابراین تعداد روزهای مصرف این گیاه را محدود کنید و مطمئن شوید که بیشتر از این گیاه مصرف نکنید. بیش از دو اونس در یک زمان. اگر سابقه بیماری قلبی و/یا فشار خون بالا دارید، حتما به مقدار مصرفی که می خورید دقت کنید (و مطمئن شوید که از سایر غذاهای مضر برای قلب خودداری کنید). در غیر این صورت، ریشه شیرین بیان برای خوردن بی خطر است و می توان از آن برای بسیاری از جنبه های سلامتی استفاده کرد.

عوارض جانبی احتمالی خوردن زیاد شیرین بیان

ماسک شیرین بیان

ماسک شیرین بیان با داشتن مواد مغذی خود می‌تواند به خوبی پوست را تغذیه کند و باعث سلامت پوست شود. ماسک شیرین بیان سبب درخشندگی و زیبایی پوست‌ می‌شود. شیرین بیان خاصیت ضد التهابی دارد و از این طریق تیرگی یا سرخ شدن پوست که حاصل از التهاب است را بهبود می‌بخشد. ماسک شیرین بیان حاوی ماده‌ای مغذی به نام فلاونوئید است که به رفع لک‌های پوست کمک می‌کند. ویژگی ساختاری فلاونوئید باعث پراکنده شدن ملانین در سطح پوست می‌شود. گسترده شدن ملانین در سطح پوست سبب روشن شدن پوست شده و لک‌های پوست را از بین می‌برد. عصاره شیرین بیان در ترکیبات زیبایی به عنوان شفاف کننده پوست به کار می‌رود و می‌توان از عصاره شیرین بیان در ترکیبات کرم‌های آرایشی صورت نیز استفاده کرد. ماسک شیرین بیان برای انواع پوست‌های چرب و خشک مناسب است.

طرز تهیه ماسک شیرین بیان

۱-ماسک شیرین بیان برای رفع لک پوست

برای تهیه این ماسک یک قاشق مرباخوری از پودر شیرین بیان را با یک قاشق غذاخوری روغن بادام، یک قاشق غذاخوری شیر، یک قاشق غذاخوری آبلیمو و یک قاشق غذا خوری ترکیب می‌کنیم و ترکیب حاصل را بر روی پوست قرار می‌دهیم و به آرامی ماساژ می‌دهیم. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه صورت را بل آب گرم یا آب ولرم بشویید.

۲-ماسک شیرین بیان و موز برای روشن شدن پوست

برای تهیه این ماسک ۲۰ گرم ریشه شیرین بیان پودر شده را با ۳۰ سی‌سی گلاب به خوبی ترکیب می‌کنیم. در ظرف دیگری نصف موز را له کرده و با زرده تخم مرغ ترکیب می‌کنیم. این دو ترکیب را با هم مخلوط کرده و به آن ۲۰ گرم عسل اضافه می‌کنیم. این ماسک را روی صورت تمیز و شسته شدع به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید. سپس صورت خود را با آب گرم بشویید. برای اثربخشی این ماسک، به مدت چهارهفته و هفته ای دو بار از آن استفاده کنید.

۳-از بین برنده لک‌های پوستی با شیرین بیان

پودر شیرین بیان به از بین رفتن لک‌های پوست و شفاف شدن پوست کمک می‌کند. یک قاشق غذاخوری پودر شیرین بیان را با یک تا یک و نیم قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کنید. این ماسک به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست تمیز بگذارید و سپس پوست خود را بشویید.

طرز خوردن شیرین بیان

طرز خوردن شیرین بیان

شربت شیرین بیان: برای تهیه شربت شیرین بیان باید ریشه بدون پوست گیاه شیرین بیان را پودر کنید و پودر به‌دست آمده را با آب مخلوط نمایید و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود.

عصاره یا عرق شیرین بیان

از عصاره شیرین بیان حداکثر ۳۰ میلی گرم/میلی لیتر در روز می‌تواند استفاده شود.

پودر شیرین بیان

پودر ریشه شیرین بیان روزانه حداکثر تا ۷۵ میلی گرم در روز می‌تواند مصرف شود.

چای و دمنوش شیرین بیان

چای و دمنوش شیرین بیان

برای تهیه دم کرده شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. از چای و دمنوش شیرین بیان روزانه یک فنجان می‌تواند استفاده شود. در اروپا از شیرین بیان آب نبات‌هایی با طعم تند تهیه می‌شود. در چین از شیرین بیان به عنوان چاشنی در پخت غذا و برای خوش طعم کردن سوپ استفاده می‌شود. همچنین در ایتالیا با ریشه شیرین بیان برای خوش‌بو کردن دهان می‌جوند. از دیگر مصارف شیرین بیان قرص شیرین بیان است.

دمنوش شیرین بیان

برای تهیه دمنوش شیرین بیان باید یک قاشق چای‌خوری پودر ریشه شیرین بیان را با یک لیوان آب‌جوش مخلوط کنید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه دم بکشد. سپس می‌توانید از این دمنوش بنوشید.

دمنوش شیرین بیان فواید و خواص بسیاری دارد که در اینجا به برخی از این خواص می‌پردازیم:

  • کاهش درد‌های قاعدگی: دمنوش شیرین بیان باعث برقراری تعادل استروژن و پروژسترون در بدن می‌شود، در نتیجه باعث کاهش گرفتگی و انقباضات در دوران قاعدگی می‌شود.
  • محافظت از دهان و دندان: شیرین بیان حاوی خواص ضد باکتری و ضد میکروبی است، به همین دلیل مانع از رشد باکتری‌ها در دهان و دندان‌ها می شود. همچنین دمنوش شیرین بیان بوی بد دهان را نیز از بین می‌برد.

از دیگر خواص دمنوش شیرین بیان می‌توان به سم زدایی بدن، افزایش گردش خون،درمان کم خونی، درمان عفونت های عصبی، درمان افسردگی، کاهش استرس، کاهش سطح کلسترول بد خون، درمان عفونت های عصبی می‌توان اشاره کرد.

خواص شیرین بیان برای لاغری

خواص شیرین بیان برای لاغری

شیرین بیان یکی از گیاهان دارویی است که مصرف آن به لاغری و کاهش وزن سریع کمک می‌کند. شیرین بیان دارای طبع گرم است و سبب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و با افزایش متابولیسم بدن سبب لاغری و کاهش چربی بدن می‌شود. شیرین بیان با افزایش تولید انرژی از طریق افزایش واکنش بتا اکسیداسیون و مهار لیپوژنز می‌تواند چرخه‌های جذب و مصرف انرژی را دستکاری کرده و در نتیجه با افزایش متابولیسم بدن سبب لاغری فرد شود. مصرف شیرین بیان باعث احساس سیری می‌شود در نتیجه غذای کمتری مصرف می‌کنید. استفاده از عصاره شیرین بیان، حتی بدون گرفتن غذای رژیمی یا انجام ورزش سبب کاهش وزن و کاهش شاخص توده بدنی می شود. می‌توانید برای لاغری و کاهش وزن شیرین بیان را به‌صورت دم‌نوش یا جوشانده استفاده کنید.

شیرین بیان در لاغری تاثیر زیادی دارد؛ با این‌حال، تنها با مصرف شیرین بیان نمی‌توان به وزن ایده‌آل رسید. برای رسیدن به تناسب اندام و کاهش وزن قابل توجه بهترین راه استفاده از یک رژیم لاغری اصولی است. یکی از بهترین رژیم‌های لاغری، رژیم‌های بهاره غفاری است که نه‌تنها شما را به تناسب اندام می‌رساند، بلکه سلامتی شما را ارتقا می‌دهند و تاثیرات طولانی‌مدت دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با انواع رژیم‌های بهاره غفاری بر روی غفاری دایت؛ و برای دریافت رژیم اختصاصی خود بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک کنید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (31 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه