مهم ترین خواص دم اسبی که از آنها بی اطلاع هستید!

گیاه دم اسبی بذر ندارد و به وسیله قار‌چ‌ها رشد می‌کند. ساقه گیام دم اسبی به رنگ سبز و یا قرمز است و ریشه این گیاه سبز و نازک هستند و با دم اسب شباهت دارند. گیاه دارویی دم اسب حاوی ویتامین‌ها از جمله ویتامین C، E، B و K، فولات، کلسیم، سدیم، پتاسیم، آهن، کلروفیل، روی، مس و منیزیم است که این مواد خواص دم اسبی را سبب می‌شوند. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص دم اسبی است به بررسی مواردی از جمله خواص دم اسبی برای پوست، خواص دم اسبی برای مو، خواص دم اسبی برای اختلالات تنفسی، خواص دم اسبی برای زخم معده، خواص دم اسبی برای درنان هموروئید، خواص دم اسبی برای دیابت، خواص دم اسبی برای کلیه، خواص دم اسبی برای تقویت ایمنی بدن، خواص دم اسبی برای تقویت حافظه، خواص دم اسبی برای لاغری و مضرات دم اسبی می‌پردازیم. مهم ترین خواص دم اسبی که از آنها بی اطلاع هستید!

خواص دم اسبی

 

خواص درمانی گیاه دم اسبی

دم اسبی یکی از گیاهان دارویی است که خواص و فواید فراوانی دارد. در ادامه این مطلب به بررسی برخی از خواص دم اسبی می‌پردازیم.

 

خواص دم اسبی برای پوست

گیاه دارویی دم اسبی برای پوست خواص و فواید فراوانی دارد.

  • خواص ضد پیری

یکی از خواص دم اسبی این است که می‌تواند موجب رشد و نگهداری بافت‌های همبند سالم شود. گیاه دم اسبی حاوی ماده‌ای معدنی به نام سیلیکا است که این ماده موجب کمک به کلاژن سازی می‌شود. دم اسبی دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که این موضوع موجب کند شدن روند پیری می‌شود.

  • درمان آکنه

برای درمان آکنه باید از چای سرد و رقیق گیاه دم اسبی استفاده کنید. چای دم اسبی موجب تمیز شدن پوست و مانند یک توند عمل می‌کند و برای پوست‌های مستعد جوش و آکنه مناسب است.

 

خواص دم اسبی برای مو

گیاه دم اسبی برای مو و مشکلات آن بسیار مفید و موثر است. تقویت و افزایش رشد مو از خواص دم اسبی است. گیاه دم اسبی برای مو علاوه بر مکمل می‌تواند به صورت موضعی نیز مورد استفاده قرار گیرد‌. نصف فنجان از گیاه دم اسبی را با یک فنجان آب نخلوط کنید و اجازه دهید که برای مدت زمان یک ساعت با هم بمانند و پس از این زمان مجدد این ترکیب را هم زده و از آن به عنوان شامپو استفاده کنید. برای داشتن مو‌های سالم و پر پشت و رشد بهتر مو‌ها می‌توانید گیاه دم اسبی را با روغن زیتون و یا روغن نارگیل مخلوط کنید و به پوست سر و مو زده و ماساژ دهید. از دیگر خواص دم اسبی این است که یک نرم کننده عالی و طبیعی برای مو‌های سر است.

  • درمان شوره و موخوره

گیاه دم اسبی حاوی سیلیس و این ماده موجب درمان مو خوره و شوره سر می‌شود. برای این‌کار دو قاشق چای خوری از عصاره گیاه دم اسبی را با یک قاشق چای خوری روغن زیتون مخلوط کنید و به پوست سر و مو‌ها بمالید و ماساژ دهید و اجازه دهید بیست دقیقه روی سر شما بماند و بعد از گذشت بیست دقیقه سر خود را با شامپو شسته و آب ولرم آبکشی کنید. این کار را در هفته دو بار انجام دهید.

 

خواص دم اسبی برای اختلالات تنفسی

از دیگر خواص دم اسبی این است که می‌تواند به درمان برخی از اختلالت تنفسی کمک کند. از جمله اختلالات تنفسی که چای دم اسبی به درمان آن می‌تواند کمک کند به مواردی مانند سرفه خشک، برونشیت و تب همراه با سرماخوردگی آنفلوآنزا است. برلی بهره‌مندی از این خواص دم اسبی که به درمان اختلالات تنفسی کمک می‌کند دو بار در روز از چای دم اسبی بنوشید. برای رفع گرفتگی بینی از بخور گیام دم اسبی استفاده کنید.

 

خواص دم اسبی برای زخم معده

یکی از راه‌های درمان زخم معده قرقره کردن چای دم اسبی است. برای این منظور باید یک قاشق چای‌خوری گیاه دم اسبی را همراه با یک فنجان آب برای مدت زمان ده تا پانزده دقیقه بجوشانید. بعد از این این مدت اجازه دهید تا حرارت این جوشانده کم شود تا دهان شما نسوزد و سپس آن را قرقره کنید. برای اینکه بهبود زخم معده را تسریع کنید برای دو یا سه بار این جوشانده دم اسبی را قرقره کنید. قرقره کردن این جوشانده علاوه بر کمک به درمان زخم معده می‌تواند برای درمان مشکلات مرتبط با دهان مانند لوزه‌های ملتحمه و لثه‌ها نیز مفید و موثر بود.

 

خواص دم اسبی برای درمان هموروئید

از جمله خواص دم اسبی این است که دارای خواص قوی ضدالتهابی و هجوستاتیک است که با داشتن این خواص می‌تواند به درمان هموروئید کمک کند. افراد مبتلا به هموروئید می‌توانند با مصرف گیاه دم اسبی می‌توانند موجب کاهش درد و کاهش خونریزی هموروئید شوند. برای بهره‌مندی از این خواص دم اسبی باید قبل از هر وعده غذایی یک فنجان چای دم اسبی بنوشید. دقت کنید که یکی از وعده‌های غذایی شما حتما حاوی فیبر باشد تا هم خطر ابتلا به یبوست را کاهش دهد و هم برای درمان هموروئید مفید باشد.

 

خواص دم اسبی برای دیابت

از دیگر خواص دم اسبی این است که این گیاه دارویی موجب کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو می‌شود. طبق مطالعات انجام شده مشخص شده است که مصرف یک دوز از عصارم دم اسبی در روز در افراد مبتلا به دیابت نوع دو باعث کاهش قند خون دو ساعت پس از مصرف آن می‌شود. خوردن کپسول دم اسبی دو ساعت پیش از هر وعده غذایی به کنترل قند خون فرد دیابتی کمک می‌کند.

 

خواص دم اسبی برای سلامت کلیه

یکی از خواص دم اسبی این است که می‌تواند اختلالات کلیه را درمان کند و به مشکلات احتباس آب در بدن نیز کمک کند. گیاه دارویی دم اسبی دارای خاصیت دیورتیک است و از همین رو کمک به دفع سنگ کلیه یکی دیگر از خواص دم اسبی است. دم اسبی می‌تواند در درمان عفونت مثانه، سنگ‌ها، بی اختیاری ادرار و مشکلات عمومی مثانه مفید و موثر باشد. برای بهره‌مندی از این خواص دم اسبی کافی است که روزانه یک فنجان چای دم اسبی بنوشید.

 

خواص دم اسبی برای تقویت ایمنی بدن

از دیگر خواص دم اسبی این است که این داروی گیاهی دارای خاصیت ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد عفونی کنندگی است که از این طریق بدن را در برابر حمله پاتوژن‌‌های خارجی و ناخواسته محافظت کند. گیاه دم اسبی موجب تقویت سیستم ایمنی و افزایش سطح ایمنی می‌شود و عفونت‌ها را دور نگه می‌دارد.

 

خواص دم اسبی برای تقویت حافظه

یکی از علل اصلی ضعف و کمبود حافظه می‌تواند کمبود شدید سیلیس در بدن باشد. گیاه دارویی دم اسبی حاوی سیلیس است و از همین رو می‌تواند درمان مفیدی برای تقویت حافظه باشد. تقویت بافت ارتباطی در مغز، سلول‌های عصبی و نخاع از خواص دم اسبی است. دم اسبی علاوه بر اینکه حاوی سیلیس است، نیکوتین نیز دارد. نیکوتین یک محرک برای مغز و سیستم عصبی است. گیاه دم اسبی دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی نیز دارد که با توانایی شناختی بالاتر مرتبط است. با توجه به تمام این خواص دم اسبی توصیه می‌شود برای تقویت حافظه بهتر است روزانه یک یا دو عدد کپسول از گیاه دم اسبی مصرف کنید.

 

مضرات دم اسبی

 

مضرات دم اسبی

گیاه دارویی دم اسبی در کنار فواید و خواص خود می‌تواند مضراتی هم داشته باشد. زیاده روی و افراط در مصرف گیاه دم اسبی می‌تواند موجب بروز مشکلات و اختلالاتی از جمله اختلال در دستگاه هضم، اسهال و ناراحتی معده اشاره کرد. مصرف گیاه دم اسبی برای خانم‌های باردار در طول بارداری و مادران شیرده و همچنین برای اطفال توصیه نمی‌شود. دم اسبی موجب کاهش سطح قند خون می‌شود و افراد دیابتی در صورت مصرف آن باید مرتب قند خون خود را چک کنند تا افت ناگهانی قند خون و خطرات آن را تجربه نکنند. افرادی که کمبود پتاسیم و کمبود تیامین دارند نباید از گیاه دارویی دم اسبی استفاده کنند زیرا موجب کاهش این موارد می‌شود.

 

خواص دم اسبی برای لاغری

 

خواص دم اسبی برای لاغری

اگر می‌خواهید در طول مدت زمان کمی چند کیلوگرم وزن کم کنید از گیاه دم اسبی استفاده کنید. گیاه دم اسبی می‌تواند به عنوان یک نوشیدنی طبیعی سموم را از بدن شما به میزان غیر قابل چشم پوشی خارج کند و از این طریق باعث افزایش سوخت و ساز بدن در نتیجه کاهش وزن و لاغری می‌شود.

با وجود آن‌که خواص دم اسبی برای لاغری، سبب کاهش وزن می‌شود، اما نمی‌توان تنها به کمک این داروی گیاهی به وزن ایده آل رسید؛ بلکه لازم است از یک رژیم غذایی اصولی پیروی نمایید تا بتوانید به تناسب اندام برسید. رژیم‌های بهاره غفاری به دلیل عدم حذف مواد غذایی، رژیم‌های اصولی و سالمی محسوب می‌شوند که به شما کمک می کنند راحت‌تر به وزن ایده آل برسید و به همین دلیل طرفداران زیادی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم اختصاصی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

مقالات زیر را از دست ندهید:

خواص بابا آدم یا فیل گوش برای لاغری چیست؟!

خواص گل راعی ، این گیاه بی نظیر را بدانید!

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (13 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه