مضرات ظروف روحی (رویی) برای سلامتی

کافی است سری به آشپزخانه مادر بزرگ‌ها و قدیمی‌ها بزنید تا با ظروف زیبا و سبکی که ظروف رویی نامیده می‌شوند آشنا شوید. در زمان‌های قدیم اکثر افراد از این دسته ظروف برای پخت انواع غذا استفاده می‌کرده‌اند اما با پیشرفت تکنولوژی استفاده از این ظروف نیز به طور قابل توجهی کاهش یافته است. سوالات بسیاری در رابطه با ظروف روحی یا رویی مطرح می‌شود. برخی از افراد دوست دارند بدانند چرا متخصصان افراد منع می‌کنند از این ظروف استفاده نکنند؟ آیا واقعا این ظروف برای بدن مضر است؟ آیا هیچ سودی برای سلامتی ندارد؟ چه عاقبتی در انتظار افراد استفاده کننده از ظروف رویی است؟ مضرات ظروف روحی (رویی) برای سلامتی

ظروف رویی چیست؟

ظروف رویی که به نام ظروف روحی هم شناخته می‌شوند، نوعی ظروف پخت و پز هستند که از جنس فلز روی ساخته می‌شوند. این ظروف به دلیل رسانایی گرمایی بالا، پخت یکنواخت غذا و قیمت مناسب، از دیرباز در بین مردم ایران محبوب بوده‌اند. در واقع می‌توان گفت روی یک فلز ارزان قیمت و مقرون به صرفه‌ است که قابلیت بازیافت دارد. علاوه بر این پخت و پز نیز با آن بسیار آسان است. همین موضوع باعث می‌شود تا افراد بسیاری تصمیم به خرید و استفاده از این ظروف بگیرند.

برخلاف تصور عموم، ظروف روحی که در بازار موجود هستند، از جنس روی نیستند، بلکه از آلومینیوم ساخته می‌شوند. به همین دلیل گفته می‌شود که استفاده از این ظروف برای پخت و پز می‌تواند مضرات متعددی برای سلامتی داشته باشد. در ادامه به بررسی مهم‌ترین مضرات استفاده از ظروف روحی خواهیم پرداخت:

  • ورود آلومینیوم به بدن 
  • احتمال ابتلا به پوکی استخوان 
  • افزایش کم خونی
  • اختلالات گوارشی
  • یبوست
  • ایجاد سیاهی
  • واکنش با مواد غذایی اسیدی و قلیایی و شور
  • ریسک مسمومیت

عوارض ظروف روحی یا رویی برای سلامتی

ورود آلومینیوم به بدن

آلومینیوم فلزی سمی است و می‌تواند از طریق غذا وارد بدن شود. تجمع آلومینیوم در بدن می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مختلفی مانند آلزایمر، پوکی استخوان، کم خونی، اختلالات گوارشی، یبوست و حتی غش گردد. به همین دلیل افرادی که از ظروف رویی موجود در بازار استفاده می‌کنند، بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری‌ها هستند.

هر چه فرد بیشتر از این ظروف استفاده کند، ریسک ابتلا به عوارض بیان شده نیز چندین برابر می‌شود. در واقع می‌توان گفت تماس طولانی‌تر مواد غذایی با ظروف رویی باعث افزایش احتمال بیماری می‌شود.

واکنش با مواد غذایی

آلومینیوم موجود در ظروف روحی با مواد غذایی اسیدی، شور و قلیایی واکنش می‌دهد و یون‌های آلومینیوم را آزاد می‌کند. این یون‌ها به غذا نفوذ می‌کنند و کیفیت آن را پایین می‌آورند. به همین دلیل برخلاف گذشته و ظروف رویی قدیمی، استفاده از ظروفی که با نام ظروف روحی در بازار موجود است، می‌تواند برای شما خطرناک باشد و حتی موجب مسمومیت و بیماری‌های مختلف گردد.

 ایجاد سیاهی

در اثر پخت غذا در ظروف روحی، به خصوص غذاهای اسیدی و شور، سطح داخلی این ظروف سیاه می‌شود. این سیاهی در واقع اکسید آلومینیوم است که می‌تواند به غذا نفوذ کند و برای سلامتی مضر باشد. همین موضوع باعث می‌شود تا این ظروف پس از گذشت مدت زمانی کوتاهی زیبایی ظاهری خود را از دست دهند. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تمیز کردن این ظروف نیز ممکن است برای برخی از افراد سخت و دشوار باشد.

مسمومیت با روف آلومینیومی 

خطر مسمومیت

یکی دیگر از مضرات استفاده از ظروف روحی، خطر مسمومیت است. در واقع می‌توان گفت در صورت خراشیده شدن یا ساییدگی سطح داخلی ظروف، خطر مسمومیت با آلومینیوم افزایش می‌یابد. این موضوع می‌تواند به خصوص برای افرادی که بدن ضعیف‌‌تری دارند، خطرناک باشد و ایجاد خطر کند. بنابراین اگر از بیماری خاصی رنج می‌برید، استفاده از این ظروف به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

نکاتی برای استفاده از ظروف روحی

ممکن است برخی از افراد پس از مطلع شدن از مضرات ظروف رویی به هر دلیلی تصمیم بگیرند از این ظروف استفاده کنند. در چنین شرایطی ضروری است به نکات زیر توجه داشته باشند:

  • تا حد امکان سعی کنید از ظروف روحی برای پخت و پز غذاهای اسیدی و قلیایی، همچنین غذاهای شور استفاده نکنید.
  • از پخت و پز طولانی مدت در ظروف روحی خودداری کنید. چرا که استفاده طولانی مدت از این ظروف ریسک آزاد‌سازی مواد سمی را چندین برابر می‌کند.
  •  در صورت مشاهده هر گونه خراشیده شدن یا ساییدگی سطح داخلی ظروف روحی سعی کنید دیگر از آنها استفاده نکنید.
  •  بعد از هر بار استفاده، ظروف روحی را به طور کامل بشویید و خشک کنید.

مطلب پیشنهادی: رژیم قلیایی چیست ؟

ظروف روحی یا رویی یا الومینیومی

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی مضرات ظروف روحی پرداختیم و گفتیم که چرا متخصصان استفاده از این ظروف را منع می‌کنند. ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد پیش آید که آیا اگر ظروف رویی قدیمی و اصل بیابیم، می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟

در پاسخ باید بگوییم که شانس شما برای یافتن ظروف رویی که از فلز روی ساخته شده باشند، بسیار کم است. علاوه بر این ظروف رویی نیز ممکن است در اثر آزاد کردن زیاد روی باعث آسیب و مسمومیت فرد شود، پس از چه بهتر که از این ظروف استفاده نشود. متخصصان غفاری دایت توصیه دارند از ظروف مسی استفاده کنید تا به سلامت و تندرستی خود نیز کمک کرده باشید.

مطلب پیشنهادی: غذاهایی که نباید دوبار گرم شوند


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه