فواید و مضرات ظروف تفلون چیست؟

تفلون یک پلاستیک مصنوعی است که به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص بسیار مورد توجه قرار گرفته و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای تفلن‌ استفاده در صنعت ساخت و ساز لوازم آشپزخانه است. در واقع می‌توان گفت نچسب بودن این محصول باعث شده است تا در این صنایع از آن بسیار استفاده شود. چنانچه می خواهید بدانند که آیا استفاده از این ظروف می‌تواند به سلامت فرد آسیب وارد کند یا خیر این مقاله از غفاری دایت را مطالعه کنید. فواید و مضرات ظروف تفلون چیست؟

معرفی ظروف تفلون

تفلون نام تجاری یک نوع پلاستیک مصنوعی به نام پلی تترافلوئورواتیلن (PTFE) است. این ماده به دلیل خاصیت نچسب بودن، در ساخت ظروف پخت و پز و سایر کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود. در معرفی ظروف ساخته شده با استفاده از این متریال می‌توان گفت، ظروف تفلون نوعی از ظروف پخت و پز هستند که با روکش نچسب تفلون پوشیده شده‌اند. این روکش از چسبیدن غذا به ظرف جلوگیری کرده و پخت و پز را آسان‌تر و شستشو را راحت‌تر می‌کند. اما در عین حال این ظروف می توانند برای سلامتی مشکلاتی ایجاد کنند. مهمترین مضرات مصرف قابلمه ها و ماهیتابه های تفلون در دراز مدت عبارتند از:

  • بالا رفتن ریسک ابتلا به برخی سرطان ها
  • مشکلات تنفسی
  • احتمال مسمومیت با فلزات سنگین
  • ناباروری
  • علاوه بر مشکلاتی که این ظروف برای سلامتی پدید می آورند، به دلیل غیر قابل بازیافت بودن، برای محیط زیست نیز مخرب می باشند. 

مزایا و ویژگی های مثبت

ظروف تفلون مزایای متعددی دارند که آنها را به انتخابی محبوب در آشپزخانه تبدیل کرده است. نچسب بودن این ظروف، پخت و پز بدون نیاز به روغن یا چربی زیاد را امکان پذیر کرده و موجب شستشوی آسان می‌شود. این محصول همچنین دارای مقاومت در برابر حرارت بالا است که آن را برای پخت و پز در دمای بالا به یک گزینه مناسب تبدیل کرده است.

 عمر طولانی، تنوع طرح و رنگ، قیمت مناسب، پخت و پز یکنواخت و جلوگیری از سوختن غذا از دیگر ویژگی‌‌هایی است که این محصول را بسیار محبوب کرده است.

مطلب پیشنهادی: مضرات و فواید ظروف مسی

کاربرد ظروف تفلون

بررسی معایب استفاده از ظروف تفلون

استفاده از ظروف تفلون در کنار مزایای بسیار، یک سری معایب نیز دارد که نمی‌توان از آن غافل شد. از مهم‌ترین معایب استفاده از این ظروف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- احتمال خطر سرطان

در دمای بالا (بیش از 260 درجه سانتیگراد) تفلون تجزیه شده و گازهای سمی آزاد می‌کند که استنشاق آنها می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

۲- مشکلات تنفسی

دود حاصل از تفلون داغ می‌تواند باعث تحریک ریه و علائمی مانند سرفه، تنگی نفس و تب شود.

۳- احتمال مسمومیت با فلزات سنگین

برخی از ظروف تفلون با استفاده از فلزات سنگین مانند سرب و کادمیم ساخته می‌شوند که می‌توانند با گذشت زمان وارد غذا شده و باعث مسمومیت شوند.

خطرات ظروف تفلون

۴- قابلمه ها و ماهیتابه های تفلون مشکلات باروری پدید می آورند

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مواد شیمیایی موجود در تفلون می‌توانند بر هورمون‌ها و باروری در زنان و مردان تاثیر منفی بگذارند.

۵- تفلون ها غیرقابل بازیافت هستند

ظروف تفلون به دلیل مواد شیمیایی موجود در آنها قابل بازیافت نیستند و به محیط زیست آسیب می‌رسانند.

بهترین جایگزین ها برای ظروف تفلون

دست شما در انتخاب ظروف مناسب برای پخت و پز کاملا باز است. با توجه به تنوع ظروف موجود در بازار می‌توانید با مقایسه مزایا و معایب استفاده از ظروف مختلف تصمیم بگیرید که بهتر است از چه ظروفی استفاده شود.

ظروف چدنی، استیل ضد زنگ، پیرکس و مسی از مهم‌ترین ظروفی هستند که می‌توان به عنوان جایگزین‌های تفلون از آن استفاده کرد.

سرطان زا بودن تفلون

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی فواید و مضرات استفاده از ظروف تفلون پرداختیم. چنانچه قصد استفاده از این ظروف را دارید باید در هنگام بهره بردن از این وسایل نهایت دقت و توجه خود را به کار گیرید. سعی کنید از قاشق و ملاقه‌های چوبی استفاده کنید تا آسیبی به بدنه ظروف وارد نشود و سموم آن سلامت شما را به خطر نیندازد. همچنین اگر مدت زمانی طولانی است که از این ظروف استفاده می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر آن‌ها را تعویض کنید. قطعا با رعایت این نکات می‌توانید بدون هیچ خطری از ظروف ساخته شده با تفلون استفاده نمایید.

مطلب پیشنهادی: مضرات ظروف روحی


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه