فواید و مضرات استفاده از ظروف مسی

ظروف مسی یکی از بهترین و پرطرفدارترین ظروف موجود در بازار است که به دلیل ساخته شده از مس قابلیت رسانایی بالایی دارند و می‌توانند در پخت انواع غذا به ما کمک کنند. یک سوال بسیار مهم که دائما توسط افراد مختلفی مطرح می‌شود این است که ظروف مسی چه مزایا و معایبی دارند؟ آیا استفاده از این ظروف می‌تواند به سلامت ما آسیب بزند یا خیر؟ مهم‌ترین فواید استفاده از این ظروف چیست؟ آیا استفاده از این ظروف تنها به دلیل زیبایی ظاهری و رسانایی بالا است یا دلیل دیگری دارد؟ فواید و مضرات استفاده از ظروف مسی

ظروف مسی چیست؟

قبل از اینکه به بررسی فواید و مضرات استفاده از ظروف مسی بپردازیم، لازم است به این سوال پاسخ دهیم که ظروف مسی چیست؟ ظروف مسی، فراتر از ابزار پخت و پز، تجسمی از هنر و ظرافت هستند. دستان هنرمند مسگر، با چکش و قلم، نقوشی بدیع بر تن مس می‌نشانند و هر ظرف را به یک اثر هنری منحصر به فرد تبدیل می‌کنند. این ظروف ساخته شده از مس به دلیل رسانایی بالا و مقاومت در برابر فشار و ضربه می‌تواند یک یار همیشگی برای پخت و پز انواع غذا باشد. مهمترین مزایای استفاده از قابلمه ها و ظروف مسی برای پخت و پز غذاها عبارتند از:

  • کمک به تولید گلبول های قرمز خون
  • تقویت کننده سیستم ایمنی
  • سلامت قلب و عروق
  • کاهش التهاب های بدن
  • بهبود عملکرد مغز
  • بهبود افسردگی
  • بهبود سیستم گوارشی
  • سلامت استخوان ها

مطلب پیشنهادی: مضرات ظروف روحی (رویی)

فواید قابلمه های مسی

فواید استفاده از ظروف مسی

استفاده از ظروف مسی مزایای بسیاری خواهد داشت. این ظروف دارای ماندگاری بالا و قابلیت بازیافت در طبیعت هستند و می‌توانند امکان پخت و پز غذا به صورت یکنواخت را فراهم کنند. عمده غذاهایی که با این ظروف پخته می‌شود از طعم و مزه فوق‌العاده‌ای برخوردارند. این ظروف همچنین زیبایی ظاهری بالایی دارند و می‌توانند به جذب یون مس که یکی از مهم‌ترین یون‌های مورد نیاز بدن است، کمک کند. 

مس چه فوایدی برای بدن انسان دارد؟

حالا که متوجه شدید استفاده از ظروف مسی می‌تواند به جذب یون مس توسط بدن کمک کند، خوب است بدانید که مس دارای فواید زیر برای بدن است:

۱- کمک به تولید گلبول‌های قرمز خون

مس برای ساخت هموگلوبین که وظیفه حمل اکسیژن در بدن را برعهده دارد، ضروری است. به همین دلیل استفاده از ظروف مسی تواند خطر کم خونی را کاهش دهد.

۲- تقویت سیستم ایمنی

یون مس همچنین به عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند.

۳- سلامت قلب و عروق

تحقیقات نشان داده است که مس می‌تواند به حفظ سلامت قلب و عروق و تنظیم فشار خون کمک بسیاری کند.

مطلب پیشنهادی: تغذیه مناسب تنظیم فشارخون بالا

۴- کاهش التهاب

خاصیت ضدالتهابی مس باعث کاهش این عارضه در بدن می‌شود.‌ دوستانی که از بیماری‌های التهابی رنج می‌برند، با مصرف غذاهای داری مس می‌توانند به سلامت خود کمک کنند.

۵- بهبود عملکرد مغز

یون مس همچنین به سلول‌های مغزی کمک می‌کند تا عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

۶- بهبود افسردگی

اگر از بیماری افسردگی رنج ‌می‌برید، مس می‌تواند دوره درمان این بیماری را برای شما کوتاه‌تر کند.

۷- بهبود سیستم گوارش

استفاده از ظروف مسی و همچنین مواد غذایی دارای مس می‌تواند کمک کند تا شما هضم آسان‌تری را تجربه کنید و در برابر بیماری‌های گوارشی فراوانی در امان بمانید.

۸- سلامت استخوان‌ها

مس یک ماده ضروری برای کمک به استحکام استخوان‌ها است‌. بنابراین می‌توان گفت استفاده از ظروف مسی می‌تواند در زمینه مستحکم‌تر شدن استخوان نیز موثر باشد.

مطلب پیشنهادی: تغذیه مناسب تقویت استخوان ها

مضرات استفاده از ظروف مسی

مضرات استفاده از ظروف مسی

یکی از سوالات بسیار مهمی که توسط افراد مطرح می‌شود این است که ظروف مسی چه معایبی دارند؟

در پاسخ باید بگوییم که ظروف مسی نیز مانند هر ظروف دیگر در کنار مزایای گسترده یک سری معایب دارند که نباید از آن‌ها غافل شد. اگر قصد آشپزی با ظروف مسی را دارید، ضروری است بدانید استفاده از این ظروف ممکن است معایب زیر را به همراه داشته باشد.

قیمت بالا

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در رابطه با معایب ظروف مسی نباید از آن غافل شد قیمت بالای آن است. در واقع می‌توان گفت همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از افراد توان خرید این ظروف را نداشته باشند.

نگهداری دشوار

ظروف مسی نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری نسبت به سایر ظروف بازار دارند. به همین دلیل ممکن است استفاده از این دسته ظروف برای برخی از افراد سخت و چالش برانگیز باشد. جالب است بدانید که شستشوی این دسته ظروف در ماشین ظرفشویی می‌تواند به آنها آسیب برساند.

لکه دار شدن

مس به طور طبیعی با گذشت زمان لکه دار می‌شود. اگرچه این لکه‌ها به طور کلی بی ضرر هستند، اما می‌توانند زیبایی ظاهری ظروف را کاهش دهند.

احتمال مسمومیت

اگرچه مس یک عنصر ضروری برای بدن است اما تجمع بیش از نیاز آن در بدن می‌تواند موجب مسمومیت فرد و بروز علائمی مانند اسهال، استفراغ، حالت تهوع و دیگر اختلالات گوارشی شود.‌

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی فواید و مضرات ظروف مسی پرداختیم و گفتیم که استفاده از این دسته ظروف چه عواقبی را به همراه خواهد داشت. اگر قصد استفاده از این دسته ظروف برای برخورداری از مزایای آن‌ها را دارید کافی است از ظروف مسی قلع اندود برای پخت و پز استفاده کنید. این دسته ظروف مسی مضراتی کمتری نسبت به سایرین دارند.

همان گونه که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، استفاده از این دسته ظروف به خصوص برای کسانی که از کمبود یون مس در بدن رنج می‌برند، می‌تواند مفید باشد. اگر با کمبود ویتامین و مواد معدنی مواجه هستید، دریافت خدمات از متخصصان غفاری دایت می‌تواند ایده جالبی برای شما باشد.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه