۸ بیماری خطرناک که ماهی ساردین کنترل می کند

برخلاف جثه کوچکی که ماهی ساردین دارد، یک از مفید ترین آبزیان برای سلامتی انسان و پیشگیری از انواع بیماری ها می باشد. زیرا ساردین دارای ارزش غذایی بسیار بالا و غنی از انواع عناصر و ترکیبات مفید برای بدن می باشد. ماهی ساردین که در آب های اقیانوسی سرد یافت می شود دارای انواع مختلفی در سراسر جهان است که همگی آنها در گروه Clupeidae جای می گیرند. ۸ بیماری خطرناک که ماهی ساردین کنترل می کند

شکل ظاهری ماهی ساردین

به دلیل خواص متعددی که ماهی ساردین برای سلامتی دارد،  در اکثر کشورهای جهان به وفور صید می گردد. طول این ماهی مغذی حدود ۱۰ تا ۲۵ سانتی متر است و بدنه ای باریک و کشیده شبیه به ماهی کیلکا دارد. رنگ پوست ساردین ها از نقره ای تا طلایی و آبی متغیر است. همه همگی گونه های آن دارای پروتئین بسیار بالا می باشند و به دلیل سرشار بودن از اسیدهای چرب امگا ۳ خواص متعددی برای سلامتی انسان از قلب تا مغز را دارا می باشند. 

با توجه به خواص ارزشمندی که ساردین برای سلامتی دارد نمی توان به دلیل طعم و بوی تندی که دارد از آن چشم پوشی کرد. اکثرا ماهی ساردین را به صورت تن ماهی در بازار مشاهده می کنیم. اما نوع تازه آن را می توانید با روش های گوناگون طبخ بدون نگرانی از بو یا طعم مصرف کنید و لذت ببرید. 

مزایای شگفت انگیز ماهی ساردین در پیشگیری از بیماری ها

با توجه به اینکه این آبزی کوچک دارای مواد مغذی فراوانی است، از ارزش غذایی بالایی در رژیم غذایی افراد برخوردار می باشد. بطور مثال علیرغم سایز کوچکی که این ماهی دارد، گوشت آن حاوی مقادیر بسیار بالایی از پروتئین می باشد.

ضمن آنکه ساردین در دسته ماهیان چرب طبقه بندی می شود که هر ۱۰۰ گرم آن حدود ۹ گرم چربی دارد. اما در عین حال به دلیل پروتئین بالا، برای افرادی که به دنبال کاهش وزن و لاغری هستند نیز بسیار مناسب است. اسیدهای چرب امگا ۳ در این ماهی می توانند سطح کلسترول بد خون را کاهش داده به سطح سالم برسانند. بنابراین مصرف ساردین برای سلامتی قلب و سیستم عروقی نیز بسیار مفید و ضروری است. 

۱- کنترل کننده سطح قند خون

افرادی که به دیابت مبتلا هستند و مشکلات مرتبط با انسولین دارند، خوب است ماهی ساردین را در برنامه غذایی خود داشته باشند. پروتئین های سالمی که در گوشت این آبزی وجود دارد به همراه چربی های سالم، به تنظیم قند خون کمک می نماید. به خصوص اگر با مواد غذایی حاوی قند و کربوهیدرات ها نظیر نان و … مصرف شود می تواند سطح قند خون را کاهش دهد. 

مطلب پیشنهادی: چربی های سالم و ناسالم را بشناسید

۲- جلوگیری از پوکی استخوان، پوسیدگی دندان و لخته شدن خون

جالب است بدانید ساردین ها غنی از دو ماده معدنی مهم و ارزشمند شامل کلسیم و فسفر به همراه ویتامین D می باشند. این عناصر موجب حفظ و افزایش تراکم استخوان ها می شوند که با افزایش سن می توانند از پوکی استخوان جلوگیری کنند. دقیقا به همین دلیل در بهبود جراحت های پس از عمل های جراحی نیز می توان از این منبع غذایی ارزشمند بهره مند شد. 

علاوه بر استخوان ها که بالغ بر ۹۹ درصد کلسیم موجود در بدن را ذخیره می کنند و در زمان نیاز می توانند آن را در خون آزاد کنند، سیستم عصبی نیز برای عملکرد بهینه خود نیازمند کلسیم می باشد. سایر فواید کلسیم موجود در ماهی ساردین برای سلامتی عبارتند از:

  • حیاتی برای عملکرد سیستم عصبی بدن و انتقال سیگنال های عصبی

  • کمک به انقباض های عضلانی

  • لازم برای کنترل سطح PH خون

  • سلامتی دندان ها و پیشگیری از پوسیدگی آنها

  • حفظ تعادل در ترشح هورمون ها

ویتامین D موجود در ساردین نیز در کنار کلسیم در کلیه فعالیت های ضروری ارگان های مهم و حیاتی بدن نقش دارد. همچنین به پیشگیری از کاهش تراکم استخوان ها همزمان با افزایش سن کمک می نماید. 

۳- کمک به سلامت قلب و سیستم عروقی

اگر از ماهی ساردین به میزان کافی در رژیم غذایی خود استفاده کنید می توانید بیماری های قلبی و عروقی را کنترل کرده، از بروز سکته های قلبی جلوگیری کنید. دلیل این امر نیز دارا بودن مقادیر زیادی از اسیدهای چربی امگا ۳ و چربی های غیر اشباع در ماهی ساردین است. 

این ماهی روغنی می تواند سطح تری گلیسیرید (چربی مضر برای بدن) را کاهش دهد و در عین حال میزان کلسترول خوب را که از بدن حفاظت کرده، میزان التهابات را کنترل می کند، افزایش دهد. این موضوع درصد ریسک آریتمی های مرگبار قلب را نیز به میزان قابل توجهی پائین می آورد. 

۴- کاهش ریسک ابتلا به بیماری های التهابی نظیر سرطان ها

ریشه بسیاری از بیماریهای مهلک در انسان به خصوص اکثر سرطان ها، التهاب می باشد. التهاب در مفاصل نیز می تواند باعث بروز بیماری هایی نظیر آرتروز و آرتریت روماتوئید گردد. به دلیل اسیدهای چرب EPA و DHA که در ماهی ها وجود دارد می توانید احتمال بروز التهاب و بیماری های وابسته به آن را در بدن کاهش دهید. همچنین به بهبود این نوع بیماری ها نیز کمک کنید. بیماری های قلبی و آسم، افسردگی ها و اضطراب و … همگی با تامین مقادیر کافی اسیدهای چرب امگا ۳ درمان یا کنترل می شوند. 

۵- تقویت سیستم ایمنی و مشکلات تیروئیدی

مصرف ماهی ساردین می تواند به دلیل مقادیر قابل توجهی از سلنیوم، سیستم ایمنی شما را تقویت کرده از بروز بسیاری از بیماری های وابسته به ضعف سیستم ایمنی جلوگیری نماید. همچنین سلنیوم برای بهبود مشکلات تیروئید، اختلالات خلقی، بهبود بیماری های قلبی، مشکلات مربوط به تولید مثل و نازایی و … مفید و ضروری است. 

۶- پوست سالم و بدون التهاب داشته باشید

با مصرف ماهی ساردین می توانید بافت های سلولی و پوست خود را بهبود ببخشید و التهابات پوستی را به طور قابل توجهی کاهش دهید. این موضوع بر ظاهر پوست صورت و شفاف و سالم شدن آن نیز موثر خواهد بود. وجود بسیاری از ویتامین های مفید برای داشتن پوستی سالم و شفاف در این ماهی، آن را به یک منبع غذایی مفید در جهت حفظ زیبایی و سلامت پوست مبدل کرده است. 

مطلب پیشنهادی: راهکارهای تقویت پوست و مو

۷- درمان چاقی مفرط و کمک به کاهش وزن

با مصرف ماهی ساردین به دلیل مقادیر بالایی پروتئین می توانید به رژیم لاغری خود کمک کرده، مدت زمان طولانی تری احساس سیری کنید. همچنین مقادیر بالای پروتئین در ماهی ساردین می تواند به عضله سازی و کاهش چربی های شکمی کمک نماید. بنابراین افرادی که دچار چاقی مفرط هستند می توانند از ماهی ساردین در جهت کاهش وزن خود استفاده کنند. 

۸- از چشمان خود محافظت کنید 

برخی از بیماری های چشمی که وابسته به افزایش سن هستند و پس از ۵۰ سالگی بروز می نمایند نظیر بیماری ماکولا با مصرف ماهی ساردین کنترل می شوند. بیماری AMD و دژنراسیون که مربوط به شبکیه چشم است و موجب تاری دید یا از بین رفتن بینایی به طور کامل می شود، با مصرف مواد مغذی موجود در گوشت ماهی ساردین به خوبی کنترل می گردد. 

ماهی ساردین را چطور مصرف کنیم؟

اکثرا ماهی ساردین را به صورت تن ماهی آماده مصرف می کنند. اما این ماهی به صورت تازه نیز در بازار وجود دارد که به صورت مزه دار شده و کبابی، سرخ شده یا حتی بخارپز یا داخل فر نیز قابل طبخ می باشد. 

مصرف ماهی های سالم و طبیعی نظیر ساردین ها که به صورت آزاد و از منابع طبیعی تامین می شوند مزایای بسیاری دارند. همچنین با مصرف آنها از ریسک خطرات مربوط به مسمومیت با فلزات سنگین نظیر جیوه و سمومی نظیر آرسنیک که در ماهی های پرورشی وجود دارند در امان خواهید بود. 

مطلب پیشنهادی: روش های طبخ ماهی لذیذ

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (1 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه