ماهی سفید بخورید تا مریض نشوید

ماهی سفید یکی از گونه های آب شور که دارای تیغ ها ریز و بافت بسیار نرم به رنگ سفید است می باشد و در اکثر غذاهای لذیذ شمالی به ویژه سبزی پلو ماهی ایرانی به کار می رود. جالب است بدانید علاوه بر ماهی سفید شمال، گونه دیگری تحت عنوان ماهی سفید جنوب نیز یافت می شود که بر خلاف ماهی سفید دریای خزر، فاقد تیغ های ریز است و تنها دارای یک ستون فقرات مرکزی می باشد. ماهی سفید بخورید تا مریض نشوید

میزان چربی های ماهی سفید اندک است و مواد مغذی مختلفی در انواع گونه های آن وجود دارد. بطور کلی ماهی سفید را می توان یک منبع غذایی کامل جهت رشد سلول ها و ترمیم اندام ها و بافت ها دانست که نقش مهمی در عملکرد سالم کلیه ارگان های بدن به ویژه قلب و سیستم عروق را ایفا می نماید. همچنین اثرات ضد سرطانی و تقویت سیستم ایمنی توسط این آبزی لذیذ بسیار ارزشمند و قابل توجه است. 

خواص ماهی سفید

خواص درمانی شگفت انگیز ماهی سفید

تاثیرات بسیار مفید مصرف ماهی سفید در بهبود و تقویت حافظه و بهبود عملکرد سیستم عصبی، همچنین خواص ضد افسردگی آن به اثبات رسیده است. از طرفی بسیاری از بیماری های وابسته به استخوان ها و مفاصل به ویژه آرتریت روماتوئید، آرتروز و … به واسطه مواد مغذی موجود در این ماهی التیام می یابند و یا درمان می شوند. 

ضمن آنکه به دلیل دارا بودن مقادیر سرشار از کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین B12 ماهی سفید را می توان داروی بسیاری از دردها و بیماری ها دانست. 

خواص درمانی ماهی سفید

۱- بهترین خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن 

به دلیل وجود پروتئین بالا در ماهی سفید و دارا بودن چربی های مفید و اسیدهای چرب امگا ۳، این ماهی به طور قابل توجهی به بهبود عملکرد سیستم ایمنی افراد در تمامی سنین کمک می نماید. به همین دلیل یک وعده غذایی سالم و مفید برای بیماران مبتلا به MS نیز به شمار می رود. 

مقاله پیشنهادی: بیماری ام اس چیست و چه علائمی دارد؟

پروتئین غنی که در گوشت ماهی سفید وجود دارد به ترمیم بافت ها کمک کرده، روند رشد ماهیچه ها و عضلات را سرعت می بخشد. ضمنا ماهی سفید منبع خوبی از ویتامین B3 یا نیاسین است که مصرف منظم آن می تواند از ابتلا به بیماری های عفونی پیشگیری نماید و روند بهبود آنها را نیز سرعت بخشد. 

آنتی اکسیدان های ماهی سفید

۲- آنتی اکسیدان طبیعی برای مقابله با سرطان

به دلیل سلنیوم بالایی که در ماهی سفید یافت می شود می توان از خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی آن اطمینان حاصل کرد. آنتی اکسیدان ها از عملکرد مخرب رادیکال های آزادی که در اثر آلودگی هوا و سایر عوامل محیطی، تغذیه نادرست و سایر عوامل از جمله استرس در بدن ایجاد می شوند، پیشگیری می نماید. در نتیجه بدن در مقابل ابتلا به بیماری های مزمن و خطرناک ایمن می ماند.

 

- لاغری و کاهش وزن با ماهی سفید

پروتئین بالایی که در ماهی سفید وجود دارد کلید دستیابی به یک رژیم لاغری بدون چربی و سرشار از پروتئین می باشد. این مورد برای کودکان در سن رشد و همچنین ورزشکارانی که به دنبال ساخت عضله و تقویت ماهیچه های خود هستند یک مزیت به شمار می رود. 

همچنین مقادیر قابل توجه پروتئین در این نوع ماهی در کنار انواع ویتامین ها و مواد معدنی ارزشمند در غیاب چربی، آن را به یک منبع غذایی ارزشمند مبدل گردانیده است که می توان از آن برای تامین انرژی مورد نیاز بدن و جلوگیری از انباشته شدن چربی استفاده کرد. از طرفی به دلیل ویژگی های ذکر شده، ماهی سفید برای افرادی که دارای بیماری های قلبی عروقی هستند یا از کلسترول بالا رنج می برند بسیار مفیدتر است.

لاغری با ماهی سفید

۴- سلامت روح و روان و درمان افسردگی

به کمک مصرف این آبزی ارزشمند و گنجاندن آن در برنامه غذایی ماهانه یا هفتگی خود می توانید اضطراب و استرس بیش از حد را کنترل کنید و به درمان بیماری افسردگی کمک کنید. زیرا مواد مغذی موجود در این ماهی از جمله ویتامین های گروه ب به کنترل بیماری های روانی و مشکلات روحی به ویژه در افرادی که دچار افسردگی های دوقطبی هستند کمک شایانی می نماید. 

 

۵- پیشگیری از چروک و پیری پوست

به دلیل خواص آنتی اکسیدانی روغن ماهی و سایر ویتامین ها نظیر E و D، همچنین اسیدهای چرب غیر اشباع امگا ۳ که در ماهی سفید نیز یافت می شود می توانید روند پیری را به تعویق انداخته، به حفظ جوانی و شادابی به ویژه در پوست و مو ها و سایر سلول های بدن کمک نمائید. 

چربی های مفید ماهی سفید

۶- کاهش کلسترول بد خون

کلسترول بد خون که تحت عنوان LDL شناخته می شود و مشکلات بسیاری نظیر بیماری های قلبی عروقی را سبب می گردد با افزایش سطح کلسترول خوب و مصرف منابع غذایی که کلسترول پایین تری دارند نظیر ماهی ها به خوبی کنترل می شود. 

کلسترول ماهی سفید

۷- پیشگیری از شکستن استخوان ها و پوکی استخوان

بیماری پوکی استخوان و شکنندگی آنها تنها به دلیل ضعیف و شکننده شدن استخوان ها اتفاق می افتد که دلیل آن نیز فقر کلسیم و فسفر و سایر ترکیبات و عناصری است که به جذب این دو در بدن کمک می نمایند. خوشبختانه ماهی سفید منبع خوبی برای تامین فسفر و کلسیم لازم برای استحکام استخوان ها به شمار می رود که برای ترمیم استخوان های شکسته و یا ترک خورده نیز مفید است. همچنین از بروز پوکی استخوان با افزایش سن پیشگیری می نماید. 

روش تشخیص ماهی سفید

۸- درمان کم خونی 

روند سالم خونسازی در بدن وابسته به تامین آهن و ویتامین B12 است که برای عملکرد صحیح سیستم اعصاب نیز ضروری است. این دو ماه مهم برای تولید گلبول های قرمز به کار گرفته می شوند که کمبود آنها می تواند موجب کم خونی و بیماری های وابسته به آن شود. بنابراین برای درمان کم خونی به ویژه در خانم ها و کاهش علائم مربوط به آن می توان مصرف منظم ماهی سفید را در برنامه غذایی در نظر گرفت. 

ماهی سفید شمال

۹- پیشگیری از بیماری های التهابی 

وجود التهاب در سلول ها و اندام های بدن زمینه ساز بیماری های مختلفی است که از جمله آنها می توان به سرطان های مختلف و بیماری های دستگاه گوارش اشاره کرد. به دلیل وجود امگا ۳ در ماهی هایی نظیر ماهی سفید می توان از بروز التهابات در بدن جلوگیری کرده به تقویت سیستم ایمنی کمک نمود. 

ویتامین B6‌ موجود در گوشت ماهی سفید نقش مهمی در جلوگیری از التهاب را دارد که می تواند بسیاری از بیماری های وابسته به سیستم عصبی، همچنین مفاصل و استخوان ها نظیر بیماری آرتریت روماتوئید را کنترل نماید. بسیاری از بیماری های مربوط به التهاب سیستم تنفسی نظیر آسم و حتی کرونا نیز می توانند در حضور این ویتامین کنترل شوند. 

محل صید ماهی سفید

۱۰- پیشگیری از سقط جنین 

خانم های بارداری که در معرض سقط جنین هستند می توانند با مصرف ویتامین B2 به خصوص به شکل طبیعی و از طریق منابع غذایی سالم از این مشکل جلوگیری نمایند. این ویتامین می تواند در مهار هورمون های قدیمی به کبد نیز کمک کند و به همین دلیل مصرف آن به خانم های باردار توصیه شده است. 

 

۱۱- جلوگیری از سکته های مغزی

مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی سفید نیز همانند سایر آبزیان به وفور یافت می شود به سلامتی سیستم مغز و اعصاب کمک شایانی می نماید و به طور موثری از وقوع سکته های مغزی جلوگیری می نماید. 

همچنین به دلیل وجود مقادیر بالایی فسفر، مصرف آن به کودکان در سنین رشد به منظور تقویت حافظه و افزایش هوش توصیه می گردد. 

۱۲- کمک به تناسب اندام و کاهش وزن

از مواد غذایی مفید و سرشار از پروتئین و فاقد چربی که برای یک برنامه غذایی متعادل جهت تناسب اندام یا رژیم های کاهش وزن می توان به کار برد به ماهی سفید اشاره شده است که درصد چربی پایین و پروتئین بالایی دارد و می تواند انرژی مورد نیاز برای افرادی که به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند را به خوبی تامین نماید. 

همچنین به دلیل پروتئین بالایی که ماهی سفید دارد، در مقابل گوشت آن فاقد کربوهیدارت است، انرژی روزانه افراد به خوبی تامین می گردد و از خستگی ناشی از فعالیت های روزانه جلوگیری می نماید. 

 

۱۳- پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی

اسیدهای چرب امگا ۳ نقش حیاتی در بهبود عملکرد قلب و جلوگیری از سکته های قلبی دارند و به کاهش فشار خون در افرادی که به پرفشاری خون مبتلا هستند نیز کمک می نماید. البته علیرغم آنکه ماهی سفید امگا ۳ کمتری نسبت به سایر ماهی ها دارد اما به دلیل کالری اندک و چربی کمی که دارد برای بیماران قلبی بسیار مناسب است. البته به شرطی که نحوه پخت آن نیز به درستی انجام شود. زیرا مصرف ماهی هایی که در حجم زیادی از روغن سرخ می شوند برای بیماران قلبی توصیه نمی گردد. 

فواید ماهی سفید برای سلامتی

نتیجه گیری کلی

مصرف کلیه آبزیان به طور کلی برای کلیه رده های سنی، رژیم غذایی خانم های باردار، کودکان در حال رشد، ورزشکاران و بدنسازان، افراد سالمند و … مناسب است و برای هر یک خواص و فواید مختص خود را دارا می باشد. بنابراین نباید از گنجاندن آن در رژیم غذایی هفتگی افراد غافل ماند.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (4 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه