عوارض چاقی چیست + مهمترین عوارض چاقی و اضافه وزن بیش از حد

اهمیت تناسب اندام در سلامت جسمی و البته سلامت روانی افراد بسیار زیاد است. چاقی یکی از مهمترین معضلاتی است که تناسب اندام را تهدید می کند. برخی از افراد تصور می کنند چاقی تنها دارای جلوه ظاهری بوده اما در این خصوص باید بدانید که چاقی و عوارض آن تنها به جنبه ظاهری ختم نمی شود! اضافه وزن تاثیرات مستقیمی بر روی بروز بیماری های قلبی، فشار خون بالا، سرطان و.. دارد. دلایل مختلفی می توانند در بروز اضافه وزن و چاقی موثر باشند که از جمله این موارد می توان به عوامل ژنتیکی، داشتن رژیم غذایی ناسالم اشاره کرد. خوشبختانه اضافه وزن در بیشتر موارد قابل درمان است و با پیشگیری و درمان می توانید از مضرات چاقی و اضافه وزن جلوگیری کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در خصوص اینکه عوارض چاقی چیست کسب کنید. عوارض چاقی چیست + مهمترین عوارض چاقی و اضافه وزن بیش از حد
چاقی چیست؟
 
قبل از توضیح بیشتر در مورد اینکه عوارض چاقی چیست؟ بهتر است با مفهوم چاقی آشنا شوید. مهم ترین عامل تشخیص چاقی بررسی شاخص توده بدنی است. شاخص توده بدنی معیاری است که با بررسی نسبت قد و وزن افراد مشخص می شود. پزشکان با بررسی شاخص توده بدنی تعیین می کنند که آیا شخص دارای اضافه وزن هست یا خیر! به طور معمول اگر شاخص توده بدنی شخص از 30 بالاتر باشد می توان گفت شخص دچار اضافه وزن یا چاقی می باشد. یک فرمول ساده برای محاسبه شاخص توده بدنی تقسیم کردن عدد وزن به کیلو گرم بر عدد قد به متر است و کسر به دست آمده را به توان 2 برسانید تا شاخص توده بدنی شما مشخص شود. بالا بودن شاخص توده بدنی هم به تدریج سبب بروز عوارض اضافه وزن می شود. 
 
اضافه وزن در بین افراد دنیا از شیوع بسیار بالایی برخوردار بوده و شیوع آن رو به افزایش است. متاسفانه بسیاری از مردم به دلیل عدم آگاهی از مضرات چاقی، اضافه وزن را به عنوان یک عامل خطر آفرین نمی شناسند. مهم ترین عامل بروز چاقی عدم وجود تعادل بین میزان کالری دریافتی با کالری است که بدن به صورات روزانه نیاز دارد. لازم به توضیح است که بدن برای انجام متابولیسم نیاز به کالری داشته و این کالری به صورت روزانه از طریق منابع غذایی مصرفی دریافت می شود. حال اگر شخص بیشتر از کالری مورد نیاز بدن کالری دریافت کند، کالری اضافه به صورت چربی در اندام های مختلف بدن ذخیره سازی شده و در نهایت زیاد بودن کالری دریافتی منجر به چاقی می شود. 
 
بیشتر بخوانید: در این مطلب به موضوع درمان چاقی موضعی کویتیشن پرداختیم.
 
عوامل بروز چاقی
 
  • کم خوابی
یکی از مهم ترین عوامل بروز چاقی و اضافه وزن، عدم خواب کافی و با کیفیت است. اگر عادت به دیر خوابیدن دارید حتما قبل از غذا یک وعده غذایی می خورید! خوردن وعده غذایی قبل از خواب هم به معنای اضافه وزن است زیرا در این شرایط شما کالری دریافت می کنید اما هیچ تحرکی ندارید که کالری دریافتی مصرف شود و بیشتر کالری در بدن ذخیره شده و منجر به اضافه وزن می شود. 
 
  • عدم تحرک کافی
از دیگر دلایل بروز چاقی که می تواند شما را با مضرات چاقی رو به رو کند باید به نداشتن تحرک کافی اشاره کنیم. ورزش به دلیل تحرکی که ایجاد می کند سبب سلامت و تناسب اندام می گردد حال اگر برنامه ورزشی نداشته باشید در معرض چاقی  قرار می گیرید، زیرا ورزش و تحرک داشتن با سوزاندن کالری به ایجاد تعادل بین کالری دریافتی و کالری مصرفی کمک می کند. به طور معمول مردان روزانه به 2500 کالری نیاز دارند و نیاز روزانه زنان به کالری در حدود 200 کالری است. اگر میزان کالری روزانه دریافتی شما از این میزان بیشتر است باید برنامه ورزشی منظم داشته باشید تا دچار عوارض اضافه وزن نشوید. 
 
  • کم کاری تیروئید
تیروئید همان غده پروانه ای شکلی است که جلوی گردن قرار دارد. کار اصلی این غده تولید هورمون تیروئیدی است و اگر به هر دلیلی کار غده تیروئید مختل شود و هورمون تیروئید به میزان کافی در خون ترشح نشود شخص دچار احساس خستگی و ضعف شده و به تدریج اضافه وزن پیدا می کند. زیرا کمبود هورمون تیروئید سبب کند شدن روند سوخت و ساز بدن می شود. سوخت و ساز کند هم به کالری کمتری نیاز دارد و کالری اضافه در بدن ذخیره شده و اضافه وزن رخ می دهد. 
 
بیشتر بخوانید: در این مطلب به این موضوع پرداختیم که اساساً چاقی موضعی چیست؟
 
مهمترین عوارض چاقی
  • استرس
استرس هم از دیگر عواملی است که می تواند سبب چاقی و در نهایت مضرات چاقی و اضافه وزن شود. بروز استرس و اضطراب در بدن به معنای ترشح هورمون استرس است. این هورمون سبب افزایش اشتها می گردد و فرد برای کاهش استرس تمایل به خوردن غذاهای پر کالری دارد. مصرف غذای پر کالری هم به معنای دریافت کالری بیشتر از حد نیاز و در نتیجه چاقی است. 
 
  • برخی از داروهای اعصاب
داروها در کنار مزایایی که دارند، عوارضی را هم به دنبال داشته. یکی از رایج¬ترین عوارض داروهای ضد افسردگی، چاقی و اضافه وزن است. اگر به دنبال مصرف داروهای ضد افسردگی دچار چاقی و عوارض آن شدید بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کرده تا در صورت امکان داروی دیگری را به شما معرفی کند. توجه داشته باشید که تغییر خود سرانه دارو ریسک بالایی دارد و تنها با مشورت پزشک اینکار را انجام دهید. 
 
  • سن
چاقی و اضافه وزن ممکن است در هر سنی رخ دهد اما افزایش وزن هم می تواند یکی از عوامل موثر بر روی بروز اضافه وزن باشد. با افزایش سن حجم عضلات بدن کاهش پیدا می کنند. کاهش توده عضله ای بدن هم به معنای کاهش متابولیسم و کاهش کالری مورد نیاز بدن است و به این ترتیب احتمال اضافه وزن بیشتر می شود. 
 
  • عوامل تغذیه ای
برنامه غذایی روزانه رابطه مستقیمی با چاقی دارد زیرا کالری دریافتی روزانه از طریق منابع غذایی وارد بدن می شوند. به عنوان مثال اگر برنامه غذایی شما سرشار از چربی و قند باشد به احتمال بسیار زیاد دچار اضافه وزن و چاقی خواهید شد. مواد نشاسته ای هم از دیگر مواد غذایی چاقی آور هستند. نشاسته را می توان قندهای پیچیده دانست. قندهای پیچیده ای که دیرتر از قندهای ساده تجزیه و جذب بدن می شوند و در مصرف این دسته از قندها زیاده روی نکنید!
 
از جمله غذاهای حاوی نشاسته هم می توان به نان، برنج و ماکارونی اشاره کرد. کمبود فیبر در برنامه غذایی روزانه خود از دیگر عوامل موثر بر روی بروز چاقی است. فیبر موجود در منابع غذایی به دو دسته فیبرهای محلول و فیبرهای نا محلول تقسیم می شوند. فیبرهای محلول در منابع غذایی نظیر حبوبات، میوه ها و جو دو سر وجود دارند. وجود این فیبرها در برنامه غذایی سبب می شود تا جذب قند و چربی در بدن کاهش پیدا کرده و به این ترتیب از بروز اضافه وزن جلوگیری می شود. فیبرهای نا محلول هم در سبزی، سبوس گندم، نان و غلات وجود دارد. مصرف این دسته از فیبرها  سبب عملکرد بهتر سیستم گوارشی و پیشگیری از بروز یبوست می شود. 
 
بیشتر بخوانید: در این مطلب به بررسی بیماری های چاق کننده پرداخته ایم.
 
مضرات چاقی واضافه وزن
درمان چاقی
 
بعد از دانستن پاسخ این سوال که عوارض چاقی چیست و آشنایی با مهم ترین عوارض چاقی بیشتر افراد به دنبال یافتن روشهایی برای کاهش وزن و به بیانی دیگر درمان چاقی هستند.  خوشبختانه چاقی یک مشکل دائمی نیست و با استفاده از روش هایی که در این زمینه وجود دارد می¬توانید با کاهش وزن به اندام ایده آلتان برسید. 
 
  • توجه به برنامه غذایی روزانه
برنامه غذایی روزانه و نوع غذاهایی که به صورت روزانه مصرف می کنید رابطه مستقیمی با وزن و اندام شما دارد. گاهی اوقات رژیم غذایی ناسالم و ضعیف می تواند علت اصلی چاقی باشد. برای درمان چاقی قبل از هر اقدامی به برنامه غذایی خود توجه کرده و در صورت وجود غذاهای نا سالم در آن برنامه جدیدی در نظر بگیرید که حاوی مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد. میوه و سبزیجات را حتما در برنامه غذایی خود قرار بدهید و اگر از غذاهای آماده استفاده می کنید قبل از مصرف به ارزش غذایی آنها توجه کنید. هدف از اینکار توجه به میزان کالری دریافتی است. میزان کالری دریافتی روزانه خود را بررسی کرده و متناسب با نیاز بدن خود کالری دریافت کنید تا دیگر کالری اضافه وارد بدن شما نشود. تا جایی هم که امکان دارد از مصرف غذاهای فست و فودی و غذاهای کنسروی خودداری کنید. 
 
  • خودداری از مصرف نوشیدنی های نا سالم
بسیاری از نوشیدنی ها نظیر انواع نوشابه میزان شکر بالایی دارند که دریافت شکر بالا خود از عوامل موثر بر روی اضافه وزن است. نوشیدنی های چاقی آور تنها به نوشابه ها محدود نمی شود به طور کلی تمام نوشیدنی هایی که قند زیادی دارند مثل آب میوه های غیر طبیعی، انرژی زاها، نوشیدنی های گاز دار و.. در این دسته قرار می گیرند. به جای مصرف این نوشیدنی ها که مواد مغذی هم ندارند از آب میوه های طبیعی استفاده کنید. 
 
  • افزایش تحرک
بعد از دانستن مهم ترین عوارض چاقی، بهترین پیشنهادها برای کاهش وزن داشتن یک برنامه ورزشی منظم است. اگر اضافه وزن دارید باید فعالیت روزانه خود را افزایش دهید تا کالری اضافه دریافتی توسط بدن مصرف شده و به نوعی بین کالری دریافتی و کالری مصرفی تعادل ایجاد شود. به این منظور می توانید برنامه ورزشی داشته و بنا به علایق خود یکی از شاخه های ورزشی را انتخاب کنید. اگر هم زمان کافی برای باشگاه رفتن را ندارید پیاده روی روزانه بهترین گزینه برای شما است. یک ورزش ساده که تاثیر زیادی در چربی سوزی و رسیدن به تناسب اندام دارد. 
چاقی و عوارض آن و نقش تحرک در درمان آن
 
  • تغییر عادات غذایی
در بیشتر موارد ناآگاهی افراد از عادات غذایی صحیح سبب می شود تا اضافه وزن اتفاق بیفتد. توجه به نکات کوچک غذایی در نهایت سبب کاهش وزن می شود. به عنوان مثال بشقاب کوچکی را برای غذا خوردن انتخاب کنید و در هر وعده چند قاشق غذای کمتری بخورید تا به تدریج کمتر غذا خوردن عادت شما شود. 
 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (8 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه