روغن مازولا (ذرت مازولا) بخوریم یا نخوریم؟

این روزها انتخاب یک روغن مناسب برای پخت و پز انواع مواد غذایی یا بهتر است بگوییم مصارف شخصی بسیار مهم و حائز اهمیت شده است. در واقع می‌توان گفت افراد بسیاری دوست دارند یک روغن مناسب یافته که کوچک‌ترین آسیبی را به بدن وارد نکند. روغن مازولا یا روغن ذرت مازولا یکی از بهترین روغن‌هایی است که اگر به اندازه مصرف شود، هیچ آسیبی به بدن فرد وارد نخواهد کرد. این روغن همچنین می‌تواند موجب ارتقای سلامتی فردی نیز گردد. در این مقاله به مزایا و معایب روغن مازولا Mazola ذرت و کنجد می پردازیم و اینکه اساسا خوردن روغن مازولا مفید است یا مضر ؟ استفاده از روغن مازولا برای سرخ کردنی مناسب است یا پخت و پز؟ مزایا و معایب روغن مازولا چیست و آیا گنجاندن در رژیم غذایی روغن مازولا خوبه؟ روغن مازولا (ذرت مازولا) بخوریم یا نخوریم؟

روغن مازولا چیست؟

روغن مازولا نوعی روغن گیاهی خوراکی است که از دانه‌های ذرت گرفته می‌شود. این روغن به دلیل طعم ملایم و نقطه دود بالا، برای پخت‌وپز، سرخ‌کردن و سالاد مناسب است. مازولا سرشار از ویتامین E، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب ضروری مانند امگا 6 است. ویتامین E به حفظ سلامت قلب و عروق، تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست و مو کمک می‌کند. امگا 6 نیز برای سلامت مغز، قلب و عروق و عملکرد سیستم ایمنی ضروری است. علاوه‌بر این، روغن مازولا فاقد کلسترول و چربی‌های ترانس است و به همین دلیل برای افرادی که به دنبال رژیم غذایی سالم هستند، انتخاب مناسبی است. آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • روغن مازولا چیست؟
  • ارزش غذایی روغن Mazola
  • خواص و فواید
  • مضرات روغن مازولا
  • موارد منع مصرف 
  • نقطه دود 
  • بهترین شیوه مصرف 

مطلب پیشنهادی: مزایا و معایب روغن آفتابگردان چیست؟

 

ارزش غذایی روغن مازولا

این ماده غذایی حاوی عناصر و مواد معدنی مختلفی است که بیشتر آنها برای سلامتی و فعالیت های حیاتی ارگان های اصلی بدن ضروری می باشند. ارزش غذایی روغن ذرت مازولا در هر 100 گرم به شرح زیر است:

انرژی

884 کیلوکالری

چربی

100 گرم

- چربی اشباع شده

13 گرم

- چربی تک غیراشباع شده

25 گرم

- چربی چند غیراشباع شده

62 گرم

کلسترول

0 میلی گرم

سدیم

0 میلی گرم

کربوهیدرات

0 گرم

قند

0 گرم

فیبر

0 گرم

پروتئین

0 گرم

ویتامین E

100 میلی گرم

 

خواص و فواید روغن مازولا

روغن ذرت مازولا به دلیل برخورداری از مواد مغذی و معدنی بسیار زیاد دارای خواص بسیاری برای سلامتی است. از مهم‌ترین این خواص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش ریسک سرطان
  • کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی
  • بهبود سیستم گوارش
  • سلامت پوست و مو
  • تنظیم هورمون‌های بد
  • کاهش التهاب
  • محافظت از سلول‌های مغزی
  • کاهش خطر آلزایمر
  • بهبود عملکرد مغز
  • کمک به کاهش وزن
  • تقویت سیستم ایمنی

]خواص روغن مازولا

مضرات روغن مازولا چیست؟

تمامی مزایای ذکر شده برای روغن مازولا مربوط به زمانی است که در مصرف این نوع روغن اعتدال برقراری کنید. اگر این روغن را زیاد مصرف نمایید احتمالا به بیماری‌های دستگاه گوارش و چربی خون مبتلا خواهید شد. چاقی یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند در اثر مصرف بیش از حد روغن مازولا ایجاد شود. بنابراین ضروری است که نظارت دقیقی بر میزان مصرف این روغن خاص داشته باشید.

موارد منع مصرف 

روغن مازولا از ذرت تهیه می.شود، بنابراین افراد دارای سابقه آلرژی به ذرت باید از مصرف آن اجتناب کنند. همچنین افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مانند بیماری‌های قلبی، عروقی، کبدی و کلیوی باید قبل از مصرف روغن مازولا با پزشک خود مشورت کنند. اگر در دوران بارداری یا شیردهی به سر می‌برید، ضروری است که این روغن را با احتیاط مصرف کنید.

مطلب پیشنهادی: خواص روغن دنبه برای سلامتی چیست؟

نقطه دود روغن مازولا بالا است؟

هنگامی که روغن به نقطه دود خود می‌رسد، شروع به دود کردن و تجزیه شدن می‌کند. این امر می‌تواند باعث ایجاد طعم نامطبوع در غذا و همچنین تولید مواد مضر و سرطان‌زا شود. همین موضوع باعث می‌شود تا همواره این سوال مهم مطرح شود که نقطه دود روغن مازولا چقدر است؟

نقطه دود روغن مازولا به نوع آن بستگی دارد. به طور کلی، نقطه دود این روغن بین 230 تا 250 درجه سانتیگراد است.

نقطه دود روغن مازولا تصفیه‌شده 230 درجه سانتیگراد است که آن را برای پخت و پز با حرارت بالا مناسب کرده است. در مقابل روغن مازولا تصفیه‌ نشده 200 درجه سانتیگراد است که بیشتر برای پخت‌وپز با حرارت ملایم و سالاد مناسب می‌باشد.

مضرات روغن مازولا چیست

بهترین شیوه مصرف 

از روغن مازولا می‌توان برای سرخ کردن، پخت و پز و همچنین افزودن به سالاد استفاده کرد. بهترین شیوه برای مصرف این روغن پخت و پز با حرارت ملایم است. اگر چه روغن‌های تصفیه شده در برابر حرارت بالا نیز مقاومت دارند، اما بهتر است پخت و پز را با حرارت ملایم پیش ببرید تا بسیاری از خطرات کاهش یابد. لازم به ذکر است که از این روغن به صورت موضعی نیز می‌توان استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی: روغن کانولا یا کلزا بخوریم یا نخوریم؟

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی روغن مازولا پرداختیم و گفتیم که این روغن فوق‌العاده چه خواص و مزایایی برای بدن دارد. اگر قصد دارید یک روغن مناسب برای پخت و پز انتخاب کنید، مازولا می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این روغن خاص و فوق‌العاده همچنین یک روغن رژیمی برای مراقبت از بدن در برابر چربی‌ها محسوب می‌شود. چنانچه می‌خواهید وزن کم کنید، می‌توان در کنار داشتن یک رژیم غذایی مناسب از این روغن نیز بهره ببرید. جهت دریافت مشاوره تخصصی در خصوص رژیم غذایی درمانی می توانید با کارشناسان غفاری دایت ارتباط برقرار کنید. 

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (1 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه