روغن دنبه بخوریم یا نخوریم ؟!

روغن دنبه یکی از روغن‌های مصرفی بشر است که از زمان‌های قدیم تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است. این روغن طبع گرمی دارد و به همین دلیل نیز در طب سنتی جایگاه خاص و ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. اما همچنان سوالات بسیار زیادی در رابطه با این روغن پرسیده می‌شود. در واقع می‌توان گفت افراد دوست دارند بدانند روغن دنبه چه مزایا و معایبی دارد؟ چه کسانی نباید آن را مصرف کنند و این روغن چگونه ساخته می‌شود؟ روغن دنبه بخوریم یا نخوریم ؟!

روغن دنبه چیست؟

روغن دنبه چربی تصفیه شده‌ای است که از دنبه گوسفند یا گاو استخراج می‌شود. دنبه، چربی سفید رنگی می‌باشد که در اطراف اندام‌های داخلی حیوان یافت می‌گردد. این روغن از زمان‌های قدیم تا کنون در طب سنتی جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد و به دلیل داشتن طبع گرم باور بر این است که برای بدن بسیار مفید می‌باشد. این روغن به دلیل داشتن نقطه دود 252 درجه سانتیگراد بسیار برای سرخ کردن و پخت و پز مناسب می‌باشد. کالری این روغن در هر 100 گرم، 902 کیلوکالری است. به همین دلیل بهتر است از مصرف زیاد آن خودداری شود.

  • کاهش ریسک ابتلا به افسردگی
  • کمک به افزایش سطح انرژی
  • بهبود سیستم گوارشی
  • ارتقا عملکرد مغز
  • کمک به کاهش کلسترول بد LDL
  • افزایش دهنده قوای چنسی
  • تقویت کننده حافظه
  • تقویت سیستم ایمنی
  • کمک به لاغری

مطلب پیشنهادی: معرفی چربی های سالم و ناسالم

ارزش غذایی روغن دنبه

ارزش غذایی روغن دنبه

روغن دنبه سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی فراوانی است که آن را برای سلامتی بسیار مفید کرده است. در. جدول زیر ارزش غذایی این روغن در هر 100 گرم را بررسی خواهیم کرد:

کربوهیدرات

0 گرم

چربی

100 گرم

پروتئین

0 گرم

کلسترول

102 میلی گرم

قند

0 گرم

فیبر

0 گرم

آب

0 گرم

ویتامین E

2.80 میلی گرم

ویتامین D

0.70 میکروگرم

کولین (B4)

          79.80میلی گرم

 

مزایای روغن دنبه

روغن دنبه اگر به اندازه و درست مصرف شود، می‌تواند مزایای درمانی فراوانی داشته باشد.

مصرف متعادل این روغن می‌تواند ریسک ابتلا به افسردگی را کاهش دهد، موجب افزایش انرژی گردد، به بهبود سیستم گوارش کمک کند و عملکرد مغز را ارتقا دهد. جالب است بدانید متخصصان طب سنتی بر این باورند که مصرف این روغن می‌تواند موجب کاهش کلسترول شود. افزایش قوای جنسی، تقویت حافظه، تقویت سیستم ایمنی و ... از دیگر مزایای روغن دنبه است .

مطلب پیشنهادی: خواص روغن کنجد برای سلامتی

مضرات روغن دنبه

مصرف روغن دنبه نیز مانند هر روغن دیگر در کنار مزایای فراوان یک سری معایب نیز دارد که نمی‌توان از آن غافل شد. نکته مهم آنکه مصرف این روغن می‌تواند در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار خطرناک باشد. همچنین کسانی که در مصرف این روغن زیاده‌روی می‌کنند ممکن است علائمی چون اسهال، استفراغ، چربی خون، درد معده و ... را تجربه کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود از مصرف زیاد این روغن خودداری نمایید.

موارد منع مصرف روغن دنبه

موارد منع مصرف روغن دنبه

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است در رابطه با روغن دنبه مطرح شود این است که چه کسانی نباید این روغن را مصرف کنند. به طور کلی باید بگوییم زنان باردار و شیرده، بیماران قلبی و عروقی و همچنین افراد مبتلا به دیابت بهتر است از مصرف این روغن صرفه نظر کنند. همچنین اگر فردی با تحرک کم هستید، بهتر است مصرف این روغن را محدود کنید. دوستانی که از بیماری‌های خاص رنج می‌برند، قبل از مصرف روغن دنبه بهتر است با متخصصان مشورت کنند تا از بی‌خطر بودن این روغن برای سلامت خود مطلع شوند.

مطلب پیشنهادی: مضرات روغن آفتابگردان

نحوه مصرف روغن دنبه

روغن دنبه را هم می‌توان به شکل خوراکی و هم به شکل موضعی مصرف کرد. در روش خوراکی این روغن به غذاهای مختلف اضافه شده و نوش جان می‌شود.

در روش موضعی این روغن را به ناحیه دردناک ماساژ می‌دهند تا درد کاهش یافته و مشکلاتی مانند اختلالات مفاصل بهبود یابد. توجه داشته باشید روغن دنبه به دلیل خواص و مزایای بسیاری که در زیبایی پوست و مو و درمان مشکلات این نواحی دارد در شرکت‌های داروسازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

شیوه تولید روغن دنبه

برای تولید روغن دنبه، ابتدا چربی سفید رنگی که در اطراف اندام‌های داخلی گوسفند یا گاو به نام دنبه شناخته می‌شود، از حیوان جدا می‌شود. سپس دنبه را به قطعات کوچک خرد کرده و در دیگ‌های مخصوصی با حرارت ملایم ذوب می‌کنند. در حین ذوب شدن، ناخالصی‌ها و آب موجود در دنبه جدا شده و روغن خالص به دست می‌آید. پس از تصفیه، روغن دنبه را در ظروف مناسب بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌کنند.

در روش سنتی، دنبه را در مشک می‌ریختند و با تکان دادن مداوم، آن را به روغن تبدیل می‌کردند. این روش به دلیل نیاز به زمان و زحمت زیاد، امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید، روغن دنبه به دلیل طعم و عطر خاص، در پخت و پز غذاهای سنتی ایرانی مانند قیمه، خورشت قیمه، آبگوشت و کله پاچه کاربرد دارد. همچنین از این روغن در تهیه برخی از داروهای سنتی و کرم‌های موضعی نیز استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: روغن کانولا بخوریم؟

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی روغن دنبه پرداختیم و گفتیم که مصرف این روغن چه مزایا و معایبی را به همراه خواهد داشت. اگر می‌خواهید این روغن را در رژیم غذایی خود قرار دهید، بهتر است ابتدا شرایط جسمی خود و همچنین لایف استایل‌تان را در نظر بگیرید. اگر به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا هستید و تحرک زیادی ندارید، مصرف این روغن گزینه مناسبی برای شما نیست. اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید و نیاز به دریافت رژیم درمانی می‌باشید، متخصصان ما در غفاری دایت می‌توانند بهترین رژیم را برای شما تنظیم کنند. برای این منظور از طریق بخش رژیم من، نسبت به دریافت برنامه غذایی متناسب با بدن خود اقدام فرمائید. 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (7 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه