خواص گل راعی ، این گیاه بی نظیر را بدانید!

گل راعی یا هوفاریقون جزء گیاهان علفی و پایا بومی اروپا است. این گیاه دارویی دارای گل‌هایی به رنگ زرد و به شکل ستاره است. از نام‌های دیگر این داروی گیاهی در ایران می‌توان به مواردی از جمله هوفاریقون، علف چای، هزار چشم، علف طلایی و شهناز اشاره کرد. گل راعی خواص درمانی فراوانی دارد. یکی از خواص گل راعی که بسیار پرکاربرد است کمک به درمان افسردگی است. کاهش علائم یائسگی نیز یکی دیگر از خواص گل راعی است. از گل راعی می‌توان به شکل‌های مختلفی از جمله دمنوش، قرص، مایع و به‌صورت موضعی مصرف کرد.

خواص گل راعی ، این گیاه بی نظیر را بدانید!

در این مطلب از غفاری دایت در ارتباط با اینکه  گل راعی چیست و خواص گل راعی توضیح داده شده است و به بررسی خواص درمانی گل راعی، خواص گل راعی برای درمان سنگ کلیه، خواص گل راعی برای تسکین گلودرد، خواص گل راعی به عنوان ضدالتهاب، خواص گل راعی به عنوان ضد التهاب، خواص گل راعی برای سلامت دستگاه ادراری، خواص گل راعی برای سرطان، خواص گل راعی برای پوست، خواص گل راعی برای افسردگی، خواص گل راعی برای لاغری، طرز تهیه دمنوش گل راعی، خواص دمنوش گل راعی و در نهایت عوارض گل راعی می‌پردازیم.

خواص گل راعی

خواص درمانی گل راعی

گل راعی یکی از مفیدترین گیاهان دارویی است. خواص گل راعی برای سلامت بدن بسیار فراوان است که در ادامه به بررسی برخی از این خواص می‌پردازیم.

  • خواص گل راعی برای درمان سنگ کلیه

علف طلایی و یا گل راعی دارای خاصیت دیورتیک است و موجب افزایش ادرار می‌شود و با این افزایش ادرار از بروز سنگ کلیه پیشگیری کرده و هم‌چنین در صورت وجود سنگ کلیه آن را درمان می‌کند.

برای آشنایی با خاصیت هایی ک رازیانه برای زنان و مردان دارد پیشنهاد میشود مقال  خواص رازیانه چیست؟! را مطالعه نمایید.

 

 
  • خواص گل راعی برای تسکین گلودرد

از دیگر خواص گل راعی داشتن خاصیت ضدمیکروبی و ضدالتهابی است و با داشتن این خاصیت می‌تواند در تسکین و درمان گلودرد موثر باشد.

  • خواص گل راعی به عنوان ضد التهاب

یکی دیگر از خواص گل راعی کمک به درمان التهاب، تورم و درد بدن است. عصاره گل راعی می‌تواند موجب کاهش تورم بافت آسیب دیده تا ۶۰ درصد شود. گل راعی حاوی آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها است و به علت داشتن این‌ها گل راعی می‌تواند موجب کاهش درد کمر و آرتروز زانو می‌شود. از این گیاه دارویی با داشتن خاصیت ضدالتهابی می‌تواند برای درمان بیماری‌هایی از جمله روماتیسم، نقرس، اگزما و هموروئید یا بواسیر مورد استفاده قرار بگیرد.

  • خواص گل راعی برای سلامت دستگاه ادراری

گیاه گل راعی می‌تواند در درمان عفونت دستگاه ادراری موثر و مفید باشد. عصاره گل راعی می‌تواند موجب افزایش عملکرد مثانه و احساس نیاز مکرر به ادرار داشته و موجب کاهش اسپاسم‌های دردناک سیستم ادراری شود. این گیاه دارویی در ترکیب با برخی از گیاهان دارویی دیگر از جمله میوه ارس و دم اسب می‌تواند تاثیر بهتر و بیشتری بر سلامت دستگاه ادراری داشته باشد‌.

اگر میخواهید با کدو تنبل و خواص معجزه آسای آن آشنا شوید میتوانید به مقاله خواص کدو حلوایی مراجعه نمایید.

  • خواص گل راعی برای سرطان

وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها در گیاه گل راعی می‌تواند از ابتلا به سرطان پیشگیری کند. تزریق عصاره گل راعی می‌تواند موجب کاهش رشد تومور در سرطان پروستات شود.

  • خواص گل راعی برای پوست

گل راهی دارای خواص ضدالتهابی و ضد میکروبی است و موجب بهبود سریع‌تر زخم‌های پوستی می‌شود. علاوه بر این عصاره گل راعی می‌تواند موجب افزایش خاصیت کشسانی پوست شود و از طریق رفع چین و چروک پوست موجی جوان‌سازی پوست شود.

  • خواص گل راعی برای افسردگی

از دیگر خواص گل راعی این است که عصاره گل راعی می‌تواند موجب بهبود افسردگی و کاهش عصبانیت و خستگی ناشی از افسردگی می‌شود. گل راعی برای درمان افسردگی‌های خفیف و ملایم تجویز می‌شود.

برای دانستن درباره خواص عناب برای زنان، کبد و کلیه و اینکه عناب چه عوارضی دارد.میتوانید به مقاله خواص عناب خشک مراجعه نمایید.

طرز تهیه دمنوش گل راعی

طرز تهیه دمنوش گل راعی

دمنوش گل راعی یکی از بهترین دمنوش‌های گیاهی است. برای تهیه دمنوش گل راهی کافی است مقداری از گیاه گل راعی یا گیاه هزار چشم را همراه با آب‌جوش بر روی شعله گاز قرار دهید و اجازه دهید برای مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دم بکشد. پس اینکه دمنوش گل راعی یا گیاه هوفاریقون آماده شد می‌توانید این دمنوش را همراه با خرما و یا توت مصرف کنید. بسته به سلیقه و ذائقه خود می‌توانید کمی آبلیمو نیز به این دمنوش اضافه کنید و روزانه ۳ مرتبه از این دمنوش بنوشید.

 خواص دمنوش گل راعی

این دمنوش گیاهی دارای خواص درمانی فراوانی است که از جمله این خواص می‌توان به مواردی مانند تسکین گلو درد، کاهش وزن سریع، درمان سدرد‌های میگرنی، درمان کم‌خونی، درمان ترش کردن معده و ورم معده، درمان زخم‌های دستگاه گوارش، درمان قولنج‌های کبدی و کلیوی، درمان مننژیت، درمان کزاز، ضد کرم معده و روده، تقویت سیستم ایمنی، سلامت قلب، ضد التهاب، مفید برای تیروئید، سلامت دستگاه ادراری، درمان سنگ کلیه، جلوگیری از بروز سرطان و ضد افسردگی می‌توان اشاره کرد.

مصرف دمنوش گل راعی یا گیاه هوفاریقون برای خانم‌های باردار و مادران شیرده ممنوع است. دمنوش گل راعی با برخی از دارو‌ها مانند داروهای ضد بارداری، ضد افسردگی و ضد میگرن ممکن است تداخل داشته باشد.

بررسی خواص چغندر، رابطه لبو و فشار خون بالا، خواص لبو برای پوست، خواص آب لبو قرمز خام و آب لبو برای کبد چرب در مقاله خواص لبو قرمز برسی شده است به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

عوارض گل راعی

عوارض گل راعی

گل راعی در کنار تمام فواید و خواص بی‌نظیری که در سلامتی دارد برخی عوارض و مضرات نیز برای این گیاه دارویی آورده شده است. اگر از گل راعی به صورت موضعی مصرف شود و بعد در معرض آفتاب قرار بگیرید ممکن است واکنش‌های پوستی به دنبال داشته باشد. علاوه بر این زیاده روی و افراط در مصرف خوراکی گل راعی نیز می‌تواند منجر به واکنش‌های پوستی در اثر قرار گیری در معرض پرتو‌های خورشید شود.

توصیه می شود بعد از مصرف گل راعی در صورت قرار گیری در زیر آفتاب با پوشش مناسب باشید. برخی از عوارضی که در اثر مصرف گل راعی ممکن است مشاهده شود می‌توان به مواردی مانند اختلال در خواب، حساسیت، عصبانیت، افزایش فشار خون، سخای در ساکن نشستن، خستگی، ناراحتی معده، سرگیجه، خشکی دهان، سردرد، اسهال، جوش پوستی و خواب رفتن دست و پا اشاره کرد.

گل راعی با برخی از دارو‌ها ممکن است تداخل داشته باشد. مصرف همزمان گل راعی با داروهایی ازجمله کتامین،آمپرازول، وارفارین، تریپتان‌ها، بوپروپیون، فنی‌توئین، وریکونازول، دیگوکسین، باربیتورات‌ها، دکسترومتورفان، آلپرازولام، فکسوفنادین، برخی استاتین‌ها مانند سیمواستاتین، برخی داروهای ضدبارداری، دارو‌های ضد افسردگی، برخی مخدر‌ها مانند متادون، مهارکننده‌های پروتئاز، مهارکننده‌های غیرنوکلئوزیدی ترانس کریپتاز معکوس، برخی داروهای سرکوب‌کننده دستگاه ایمنی مانند تاکرولیموس و سیکلوسپورین و برخی داروهای شیمی‌درمانی مانند ایرینوتکان، دوستاکسل و ایمانیتیب توصیه نمی‌شود چون ممکن است باهم تداخل داشته باشند. زنان باردار و مادران شیرده از مصرف گل راعی می‌بایست پرهیز کنند.

مصرف گل ‌راعی می‌تواند در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی موجب بروز روان‌پریشی شود. مصرف گل راعی یا گیاه هوفاریقون با دارو‌های بیهوشی تداخل داشته و می‌تواند موجب آسیب به قلب ور طول عمل جراحی شود از همین رو توصیه می‌شود در صورت عمل جراحی از دو هفته قبل از عمل از مصرف این داروی گیاهی خودداری کنید.

خواص گل راعی برای لاغری

خواص گل راعی برای لاغری

این گیاه دارویی می‌تواند موجب تنظیم ژن‌هایی که سنتز چربی و اندازه سلول‌های چربی را کنترل می‌کنند، شود و از این طریق موجب کاهش وزن و لاغری سریع شود.با وجود خواص گل راعی برای لاغری، تنها با مصرف گل راعی یا گیاه هوفاریقون نمی‌توان به وزن دلخواه رسید، به همین دلیل لازم است از یک غذای رژیمی اصولی پیروی کنید.

رژیم‌‌های بهاره غفاری به شما کمک می‌کنند بدون حذف مواد غذایی، با تغییر کالری دریافتی و همچنین در صورت تمایل با دریافت ورزش مناسب، سبک زندگی و رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا نه‌تنها وزن کم کنید، بلکه تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (11 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه